Gå til innhold
  • Bli medlem

3,5 x 3,5 m stor duk/tarp oppsett, idé


Epletre

Anbefalte innlegg

Jeg er amatør på alt dette, og dette her blir helt teoretisk sånn inntil videre, men jeg vil prøve meg på denne varianten når jeg omsider kommer ut på tur. Og funger ikke dette så kan jeg jo prøve noe annet som er blitt vist på youtube.

Det jeg liker med denne løsningen, er at det er god skjerming i de fleste retningene. Med myggnetting over åpningen så skal resten av flatene på duken være tildekket.

Inngangen er vel sånn kvatratisk i form, ca 1,16cm bred og høy.

En uting, vil være at jeg risikerer å ende opp med rifter i duken hvis det er noe på bakken som stikker litt opp, og enda verre når man legger på vekt ovenfor som igjen trykker ned mot bakken. En nødløsning vil være å unnlate å bruke duken/tarpen på bunn, men da forblir jo en større del av duken ubrukt på denne måten hvis man bare ruller sammen duken inntil baksiden inne.

En annen uting vil være regn som vil regne inn åpningen. En løsning da vil å sette opp en mindre duk/tarp utenfor åpningen, hvor man også kan sitte der på en stol.

Varmen vil nok bli luftet ut, men dette skulle vel gi en del ly vil jeg tro, så sant det ikke blåser inn åpningen.

Hm, det vil nok være mulig å ordne med et ekstra festepunkt midt på baksiden, for å få litt bedre takhøyde, usikker på hvordan akkurat dét vil se ut til slutt. Man kan bruke en rund sten i duken, og binde på tau og strekke ned til festepunkt og banke ned teltplugg.

 

Denne duken/tarpen jeg skaffet meg har 12 festepunkter, 3 i den ene retningen og 4 i den andre. Dette går opp i opp med dette oppsettet, og man har en relativt lav "ridgeline" som går på tvers over åpningen. Det vil være festepunk i alle hjørnene her, og man skal kunne stramme denne folden på hver side av innsiden av døra opp mot tauet som holder alt oppe.

En slags skalamodell nedenfor: :) Hvis man ligger med bena mot det lave hjørnet, så kan man ligge med hodet mot veggen nær åpningen for å unngå å ha hodet stikkende utenfor åpningen.

Er fristende å ogsåbanke ned noen påler med tversoverstokk på baksida for å hindre elg å komme trampende gjennom baksida. :o Men, tja, kanskje et rep kan også duge som "gjerde" i en viss grad.

fiire.JPG

trree.JPG

too.JPG

een.JPG

Sånn apropos duk/tarp oppsett, man bør nok være forsiktig med å lage små rom uten noen ventilasjonsåpning tror jeg. Er et duk/tarp-oppsett jeg har sett som jeg aldri ville forsøkt å sove i selv, der åpningen er så godt som lukket til. Er kanskje ikke farlig for noen timer (eller kanskje det ér det, jeg vet ikke), men hvis man har dette satt opp i flere dager så blir det kanskje livsfarlig tenker jeg hvis det ikke er noen ventilasjonsåpning.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.