Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt regntøy


Tom42

Anbefalte innlegg

Annonse
5 timer siden, Mareng skrev:

Er dette en slik uten tynt innerfor lint til membranet? I så fall kjennes det ut som å gå med plastikk mot huden.

Ikke vet jeg, annet enn at det ble best i test.  Og jeg tviler på at et testpanel ville kåre dette til det beste om det føles som om det var som å gå med plastikk mot huden. På den andre siden bestrider jeg ikke din påstand, ikke minst på bakgrunn at @tshansenskriver at det selges til halv pris på Ops.

Men det jeg er på utkikk etter er et regnsett som ikke koster skjorta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel denne testen :http://www.klikk.no/helse/trening/test-av-regntoy-for-voksne-2017-3721206 .Har noen skijakker med HH tech performance, de puster ikke så bra som Dermizax og Gore tex syns jeg men er tette og slitesterke vært bortsett fra glider i glidelås har byttet på 3 jakker.. Ser ut som ikke er noe mesh for men ut fra HH sin side ser på omtale og denne testen så kan det ikke være ille ut ifra pris. https://www.hellyhansen.com/no_no/loke-jacket-62252 .2 av jakkene har er myke og lydløse mens eldste er stiv og litt lyd i .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tom42 skrev:

Ikke vet jeg, annet enn at det ble best i test.  Og jeg tviler på at et testpanel ville kåre dette til det beste om det føles som om det var som å gå med plastikk mot huden. På den andre siden bestrider jeg ikke din påstand, ikke minst på bakgrunn at @tshansenskriver at det selges til halv pris på Ops.

Men det jeg er på utkikk etter er et regnsett som ikke koster skjorta

At Coop obs selger ut på halv pris er ikke peilepinn på at noe er av dårligere kvalitet! De kjøper inn store mengder og selger ofte ut billig for å trekke folk inn i butikken. Vet at Gant og noen andre merker er steik forbanna på obs for å «svekke» deres merkenavn! Noe som naturligvis bare er bullshit! Vet også at obs ofte selger Devold sett veldig rimelig når de har parti inne 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, tshansen skrev:

At Coop obs selger ut på halv pris er ikke peilepinn på at noe er av dårligere kvalitet! De kjøper inn store mengder og selger ofte ut billig for å trekke folk inn i butikken.

Ja, Coop kjøper ofte inn pallevis med enkelte varer og til tider direkte fra fabrikker/europaimportører.
De får varene så billig da at ikke engang personer som jobber for vanlig norske forhandlere klarer å få varen
like billig til ansattpris. Coop selger også endel varer med tap som lokketilbud og dekker underskuddet via reklamebudsjettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Loke.

Det er en ok regnjakke, men puster for lite for meg. Spesielt på armene.

Har bestilt denne jakken i går:

https://campadre.no/brand/craft/p509734/ms-weather---jkt---gravel

i håp om noe bedre.  Prisen er det i alle fall ikke noe å si på. Ser at på andre sider så er man oppe i 2000,-

Tenker at denne jaken og en lett tett vindjakke  er en fin kombo istenden for  en ren GTX eller Dermizax jakke.....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Blaser said:

Jeg har Loke.

Det er en ok regnjakke, men puster for lite for meg. Spesielt på armene.

Har bestilt denne jakken i går:

https://campadre.no/brand/craft/p509734/ms-weather---jkt---gravel

i håp om noe bedre.  Prisen er det i alle fall ikke noe å si på. Ser at på andre sider så er man oppe i 2000,-

Tenker at denne jaken og en lett tett vindjakke  er en fin kombo istenden for  en ren GTX eller Dermizax jakke.....

 

 

 

Det står at den har PU-membran. De mener antagelig at stoffet er PU-belagt. Klær med slikt belegg er helt vanntette, men de puster ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser veldig ofte at folk henger seg opp i det med at stoffet ikke puster, men hvor mye "puster" egentlig en skalljakke til sammenligning? Du skal ikke ha mye fart før du blir våt og klam inni en slik jakke også. Å går man for regnjakke, så er man vel innforstått med at jakken er ment for å holde deg tørr utenfra? 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tshansen skrev:

Jeg ser veldig ofte at folk henger seg opp i det med at stoffet ikke puster, men hvor mye "puster" egentlig en skalljakke til sammenligning? Du skal ikke ha mye fart før du blir våt og klam inni en slik jakke også. Å går man for regnjakke, så er man vel innforstått med at jakken er ment for å holde deg tørr utenfra? 

 

For å finne ut av dette må man finne noen virkelig gode uavhengige forsøk utført i labratorie og ikke mins: i prakis. Det finnes vel ikke...

Jeg leste en test en kar hadde gjort, hvor han klippet en gore-tex jakke i 2 og en ikke-pustende jakke i 2. Han sydde disse sammen og gikk med dem. Hans påstand var at gortex siden tørket opp bedre etter det hadde sluttet å regne, men under regnvær fungerte de ganske likt. Jeg synes dette virker logisk, for en jakke som er våt på utsiden kan jo såklart ikke puste. 

I området jeg går på tur, er det ofte så mye vekslende vær at jeg kun har med skallklær som ytterbekledning, det fungerer da som både regntøy og vindtett tøy. Da er luftemuligheter på buksen og jakken viktig, for der hjelper å lufte når det ikke regner. Jeg føler det fungerer ganske greit som vindtøy også. Jeg sparer mye plass og vekt på den måten.

Skal klærne være ett regnsett som tas fram ved behov, så har det vel ingen hensikt å bry seg om det er pustende eller ikke. Da må det være lett, pakkbart og tørke raskt når man henger det opp.

Det er ihvertfall hva jeg tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Mareng skrev:

For å finne ut av dette må man finne noen virkelig gode uavhengige forsøk utført i labratorie og ikke mins: i prakis. Det finnes vel ikke...

Jeg leste en test en kar hadde gjort, hvor han klippet en gore-tex jakke i 2 og en ikke-pustende jakke i 2. Han sydde disse sammen og gikk med dem. Hans påstand var at gortex siden tørket opp bedre etter det hadde sluttet å regne, men under regnvær fungerte de ganske likt. Jeg synes dette virker logisk, for en jakke som er våt på utsiden kan jo såklart ikke puste. 

I området jeg går på tur, er det ofte så mye vekslende vær at jeg kun har med skallklær som ytterbekledning, det fungerer da som både regntøy og vindtett tøy. Da er luftemuligheter på buksen og jakken viktig, for der hjelper å lufte når det ikke regner. Jeg føler det fungerer ganske greit som vindtøy også. Jeg sparer mye plass og vekt på den måten.

Skal klærne være ett regnsett som tas fram ved behov, så har det vel ingen hensikt å bry seg om det er pustende eller ikke. Da må det være lett, pakkbart og tørke raskt når man henger det opp.

Det er ihvertfall hva jeg tror.

En annen ting som er verdt å merke seg med goretex er at membranen "snur" om det blir varmere på utsiden enn innsiden. Greit å være obs på når mang henger fra seg goretex tøy til tørk/lufting. 

Bruker selv skallbekledning som regntøy/vindtøy. Å har alltid med en poncho om jeg skulle bli overrasket av skikkelig regnvær. Dette fungerer for meg, men jeg vil være på nippet til å påstå at "pustende stoff" er en sterkt overdrevet gimmick 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tshansen skrev:

Basert på den uttalelsen er jeg ikke i tvil om at Loke settet er det beste regntøyet du kan få til den prisen :-) 

Jeg har aldri opplevdd at et såkalt pustende antrekk er pustende i det hele tatt.  Jeg har Norrøna Finnskogen og det er ikke lenge  for jeg er svett, og det er bukse og jakke også. 

Drar innom Ops i morgen og i det minste tar en titt

Likevel, tar jeg imot forslag:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, tshansen said:

Bruker selv skallbekledning som regntøy/vindtøy. Å har alltid med en poncho om jeg skulle bli overrasket av skikkelig regnvær. Dette fungerer for meg, men jeg vil være på nippet til å påstå at "pustende stoff" er en sterkt overdrevet gimmick 

Diskusjonen skalljakke som puster vs pottetett regnjakke har vel vært oppe her på forumet opp til flere ganger uten at det virker å være noe fasitsvar på hva som er best. Selv har jeg lagt all overpriset gore-tex på hylla for et par år siden. Jeg går i stretchy, veldig pustende klær i finvær og opp til små-yr. Når det begynner å regne tar jeg på meg en pottetett, lett regnjakke som kostet meg noen få hundrelapper og en regn-kilt i samme kategori.

Den dyre gore-tex-jakken har da dessverre blitt degradert til en sykt god byjakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er vel veldig forskjellige på hvor mye svetter og varme er av seg så hva noen opplever som bra pustende blir klamt og for varmt for andre. Klær i PU bruker jeg kun til sitte på post eller overtrekk til mc klær pga syns blir for klamt og varmt bevege seg i. Derfor vil jeg gjerne ha klær som puster hvis skal bevege meg noe. Men så kommer det veldig ann på hvor man bor og klima hva behøver eller aktivitet er klær brukes til. Jeg har vokst opp bodd  lenge på Østlandet rett ved Rondane og Jotunheimen som turområde som er stor forskjell fra Vestlandet har bodd siste år nå. Østlandet bruker jeg mye Fjellreven g1000 klær og Norrøna bomull/flex har med tynne dermizax plagg til dra over ved bygevær. Her på vestlandet med uforsigbart og mye skiftende vær blir det mest robuste skallklær fra start med gode luftemuligheter og ullnetting under. Så hvis Loke jakken kun skal brukes til enkel regnjakke i tørrere område er den nok mer enn god nok men ikke noe jeg ville brukt en hel dag gått langt med her . Men som med alt annet, det er smak og behag og hva fungerer for en fungerer ikke for alle.

Brynje ullnetting er god hjelp for meg så ikke blir klam når bruker skall klær prøvd mye fra superundertøy til diverse ull men netting innerst har vært best regulering for min sin del for unngå bli for varm og klam. Varmt og bedre vær så bruker jeg Norrøna tech trøyer noe og hvis ikke er tur over flere dager da foretrekker jeg ull for varme og lukten sin del.

Biltema hadde et svart  2 delt pu regnsett i mc avdelingen før, det var slitesterkt brukt det mye i kjøreopplæring der elevene er flinke komme innpå eksosanlegg svi klær eller være hardhendte skal kle på seg dra i filler men disse holdt bra kun svi hull  . Nå fant jeg kun et gult regnsett under mc klær men det her ser ganske likt ut hvis du ikke vil ha gult og kun tenker regnbeskyttelse ikke syns PU er verre enn skall gå med så er det billig og kjapt dra på seg: http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Klar-og-beskyttende-utstyr/Regnsett-2000040532/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stort sett bare min Bergans super lett neo regnjakke på tur. Aldri hatt noe problem med pusting eller andre ting, topp jakke. Bruker den mye pga jeg syns skalltøy er uhorvelig dyrt og klarer ikke få meg til å bruke 5-6000 på et plagg(ennå hvertfall). 

Hva man velger å gå med er jo veldig individuelt og opp til en selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2018 den 17.09, Tom42 skrev:

I ett nummer av Villmarksliv hadde de en test av regntøy. 

Den som ble best i test var HELLY HANSEN "LOKE"  ikke det så dyrt heller, i motsetning til svært mange andre.

Synspunkter?

Er som mange andre tilsvarende tynne regnklær. Holder regnet ute og tar liten plass i sekken. Buksa har ikke vanntett glidelås for stikklommene, og er sydd slik at klaffen samler vann når du sitter. Det vil si at vannet kommer inn gjennom glidelåsen om du setter deg ned eller det blåser forfra. Er tilsvarende problem på mange lignede regnbukser også. 

Greie regnklær for å ha liggende i sekken i tilfelle regn på grunn av vekt og pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tom42 skrev:

Jeg har aldri opplevdd at et såkalt pustende antrekk er pustende i det hele tatt.  Jeg har Norrøna Finnskogen og det er ikke lenge  for jeg er svett, og det er bukse og jakke også. 

Drar innom Ops i morgen og i det minste tar en titt

Likevel, tar jeg imot forslag:

Du blir jo svett når du beveger deg uansett hva slags klær du har på. Forventer du at gore-tex på magisk vis skal gjøre at du ikke blir svett? Forøvrig er Finnskogen dressen også ganske varm i seg selv.

Intrykket mitt er at folk har helt urealistiske forventninger til skallklær. Prøv samme type aktivitet i en tilsvarende varm jakke i ett annet type stoff, så vil du se at du blir akuratt like svett og klam. Fordelen med goretex er at den gjør deg mindre våt fra regn og at den tørker veldig raskt. Ulempen er selfølgelig pris.

At det ikke puster er også feil, går du med sekk og gore-tex jakke vil sekken bli våt av svette.

Ved bruk av regnjakke er du helt nødt til å ha med en ekstra vindjakke i sekken, dette trenger du ikke med gore-tex. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått med loke jakka og en billig Skogstad bukse 10 dager i surt juli vær, og jeg foretrekker nå heller en tyngre jakke som "står" mer av seg selv på kroppen, puster bedre og tåler mer. Bukse med netting i er og fint. Begge deler tåler mer fuktighet innvedig uten at den blir direkte kald mot huden.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ble søkkvåt i hellyhansen Loke regnjakke etter 30 minutter med tungt regn i fjellet ( og hadde fortsatt noen dagers fottur igjen..) lakk mest gjennom glidelåsene. Klaget til Hh som mente det ikke var reklamasjonsgrunn. De mener mao at man ikke kan forvente at regntøyet er regntett(!) 

Endret av Rei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.