Gå til innhold
  • Bli medlem

Høyere forbrenning i kulde?


nova

Anbefalte innlegg


Noe jeg har lurt mye på i flere år er alle påstandene om at man trenger tusenvis av ekstra kalorier i streng kulde. Øker forbendingen hvis man fryser? Eller er det bare det at mer spising øker forbrenningen slik at man føler seg litt varmere? Tror det amerikanske forsvaret har studert fenomenet og funnet ut at forbrenningen hos mennesker ikke påvirkes av utetemperaturen. Ikke en gang hos eskimoer.

Men det er noe jeg har lurt enda mer på. Det er noen som hardnakket mener at det er veldig viktig å gå på do! Gjør man ikke det fort nok fryser man lettere. Hva kan være utgangspunket for en slik tanke tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutes ago, nova said:


Noe jeg har lurt mye på i flere år er alle påstandene om at man trenger tusenvis av ekstra kalorier i streng kulde. Øker forbendingen hvis man fryser? Eller er det bare det at mer spising øker forbrenningen slik at man føler seg litt varmere? Tror det amerikanske forsvaret har studert fenomenet og funnet ut at forbrenningen hos mennesker ikke påvirkes av utetemperaturen. Ikke en gang hos eskimoer.

Men det er noe jeg har lurt enda mer på. Det er noen som hardnakket mener at det er veldig viktig å gå på do! Gjør man ikke det fort nok fryser man lettere. Hva kan være utgangspunket for en slik tanke tro?

Hvis du fryser øker selvsagt forbrenningen. Men det er jo fullt mulig å være ute i kulde uten å fryse - det er to forskjellige ting.

Sitat fra denne artikkelen: https://www.nrk.no/livsstil/lavere-innetemperatur-bra-for-vekta-1.11524535

"– Kroppen trenger energi for å holde organene i sving, og når kroppen må produsere varme, forbrenner man mer, sier Hjelmesæth til NRK.no.
Han hevder at kulde øker produksjonen av brunt fett i kroppen, noe som forbrenner kalorier og avgir varme."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, nova skrev:


Noe jeg har lurt mye på i flere år er alle påstandene om at man trenger tusenvis av ekstra kalorier i streng kulde. Øker forbendingen hvis man fryser? Eller er det bare det at mer spising øker forbrenningen slik at man føler seg litt varmere? Tror det amerikanske forsvaret har studert fenomenet og funnet ut at forbrenningen hos mennesker ikke påvirkes av utetemperaturen. Ikke en gang hos eskimoer.

Men det er noe jeg har lurt enda mer på. Det er noen som hardnakket mener at det er veldig viktig å gå på do! Gjør man ikke det fort nok fryser man lettere. Hva kan være utgangspunket for en slik tanke tro?

Forbrenningen øker når det er kaldt fordi kroppen må bruke mer energi på å holde temperaturen oppe 

Om du har mye urin i blæra bruker kroppen mye energi på å holde den varm. Så enkelt ;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Bjørn J skrev:

Hvis du fryser øker selvsagt forbrenningen. Men det er jo fullt mulig å være ute i kulde uten å fryse - det er to forskjellige ting.

Sitat fra denne artikkelen: https://www.nrk.no/livsstil/lavere-innetemperatur-bra-for-vekta-1.11524535

"– Kroppen trenger energi for å holde organene i sving, og når kroppen må produsere varme, forbrenner man mer, sier Hjelmesæth til NRK.no.
Han hevder at kulde øker produksjonen av brunt fett i kroppen, noe som forbrenner kalorier og avgir varme."

Det er vitenskapelig bevist at forbrenningen øker når man fryser og må produsere varme. Så ja, du vil forbrenne mer når du fryser, men det er ikke snakk om veldig store forbrenningen. 

Kulde øker produksjonen av brunt fett i kroppen, dette har de bevist på isbadere/is svømmere :-) 

Men, når du blir nedkjølt, synker også metabolismen i kroppen/musklene og du vil igjen forbrenne mindre... så det er litt vanskelig å definere helt 

Endret av tshansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man blir kald nok sjelver man jo for å produsere varme. Dette kan sikkert øke forbrenningen betydelig. Og produksjonen av brunt fett trodde jeg hadde en ganske begrenset effekt.

Men når det gjelder dobesøk, alt som befinner seg inne i kroppen holder kroppstemperatur. Det er allt varmet opp.

Det som har betydning for avkjøling, i tillegg til isolasjonen selvsagt, er kroppens utvendig overflate i forhold til varmeproduksjonen i kroppen. Men om kroppens volum øker med en prosent eller noe slikt så vil vel dette bare øke overflateareale helt mikroskopisk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 2 valg når du fryser. Enten handler du, eller så handler du ikke. Handler du, så retter du fokuset vekk fra ubehagelige følelser, for å finne muligheter til å få varmen i kroppen igjen. Dette øker forbrenningen, da vi forbrenner ved mental aktivitet også, og vi kan forbrenne VELDIG mye ene og alene ved mental aktivitet. I tillegg vil man begynne å bevege seg, og forbrenne av fysisk aktivitet.

Handler du ikke, så benytter du masse fokus direkte rettet mot ubehaget, hvilket også forbrenner mer energi og i tillegg til at man spenner muskler.

Keep It Simple Stupid, er en svært effektiv og god metode for å finne svar. Svært mange mennesker overkompliserer, og kan få de enkleste problemstillinger til å virke kompliserte. Om en vil finne svar, så gjør man akkurat dét, og da spiller det ingen rolle hvilken utdannelse man har. Aldri anta at noen vet bedre enn en selv, bare på bakgrunn av utdannelse eller noe annet. Vurder innsikten til vedkommende på bakgrunn av hva han/hun viser i en der og da situasjon.

Personlig gir jeg blanke i hva noen måtte mene om jeg føler jeg har rett, da vi alle er mennesker, og vi kan alle gjøre feil. Jeg føler det ble mye antakelser, og lite til ingen begrunnelser for å vurdere gyldigheten i meningene til trådstarter. Jeg tar ingenting for sannhet bare fordi en eller annen har hørt et eller annet, et eller annet sted, en eller annen gang. Det blir for vagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Freerider skrev:

Jeg føler det ble mye antakelser, og lite til ingen begrunnelser for å vurdere gyldigheten i meningene til trådstarter. Jeg tar ingenting for sannhet bare fordi en eller annen har hørt et eller annet, et eller annet sted, en eller annen gang.

Trådstarter hadde vel det samme utgangspunktet. Det er så mye som hevdes som jeg synes det er vanskelig å finne fornuftige forklaringer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Freerider skrev:

 

Personlig gir jeg blanke i hva noen måtte mene om jeg føler jeg har rett, da vi alle er mennesker, og vi kan alle gjøre feil. Jeg føler det ble mye antakelser, og lite til ingen begrunnelser for å vurdere gyldigheten i meningene til trådstarter. Jeg tar ingenting for sannhet bare fordi en eller annen har hørt et eller annet, et eller annet sted, en eller annen gang. Det blir for vagt.

Hahaha.... 10.000 fluer kan umulig ta feil, hundedritt må smake godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urin kan jo vere både høna og egget.  

Ein brukar jo ikkje energi berre i ein temperaturauke, men også for å opprettholde temp relativt til omgjevnader. Så å ikkje ha full blære å skulle holde på og holde temperert kan nok seiast å vere ei form for energiøkonomisering kanskje? Altså å tissetrengt vil kunne bidra til mindre frysing. 

På den andre sida vil ein fort bli tissetrengt om ein frys. Er ein kald vil kroppen trekke blodet inn frå ekstremitetane, og då må blodvolumet nødvendigvis ned. Det går hovudsakleg føre seg gjennom utskilling til urin. 

Når ein då også veit at ein kan fryse uten å vere nedkjølt, og ein kan vere nedkjølt uten å fryse, så kan ein tenkje seg at hyppig tissing i kulde, utan openbar grunn (stort veskeinntak), kan vere ein indikator på at ein eigentleg er litt kald eller i ferd med å bli dyktig sliten på ein måte som gjer at kroppen ikkje opprettheld temp like godt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tessatroll skrev:

På den andre sida vil ein fort bli tissetrengt om ein frys. Er ein kald vil kroppen trekke blodet inn frå ekstremitetane, og då må blodvolumet nødvendigvis ned. Det går hovudsakleg føre seg gjennom utskilling til urin. 

Kanskje dette er utgangspunktet for teorien?

Det var en jente som skulle ha litt greie på slikt som fortalte om viktigheten av dette sist gang jeg diskuterte dette med noen. Det var flere tilstede som var enig med henne. Men, tenkte jeg, i vind og kulde ville hun jo miste varme hver gang hun skulle kvitte seg med noe.

Jeg må innrømme at jeg nesten misstenkte at ideen var skapt av noen turledere som syntes dette var litt interessant :)

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eskimoer er vel ikke kjent for å være av det tynneste slaget, selv om de bor der det er meget kaldt?

Uansett, ingen av oss vet noen ting om dette, for dette regner jeg med ingen av oss har forsket på selv?

Så med mindre noen kan komme opp med en god kilde, blir dette som påstanden fra mor om at man blir syk av å ikke ha varme ullsokker på bena eller at man blir syk om man blir våt i regnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å gå på do, så vet jeg at jeg sover dårligere i soveposen om jeg er tissetrengt, og da kjenner jeg lettere om jeg fryser enn om jeg sover meg gjennom det. Kanskje er det så enkelt?

Men jeg har hørt denne påstanden fra da jeg var liten, så da blir det vel også sånn at man har lagret dette i «sannhet» boksen i hodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Når det gjelder å gå på do, så vet jeg at jeg sover dårligere i soveposen om jeg er tissetrengt, og da kjenner jeg lettere om jeg fryser enn om jeg sover meg gjennom det. Kanskje er det så enkelt?

Men jeg har hørt denne påstanden fra da jeg var liten, så da blir det vel også sånn at man har lagret dette i «sannhet» boksen i hodet...

Det kan nok vere meir sannsynleg at du er litt kald og av di vert tissetrengt, ref krymp av blodvolum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Eskimoer er vel ikke kjent for å være av det tynneste slaget, selv om de bor der det er meget kaldt?

Uansett, ingen av oss vet noen ting om dette, for dette regner jeg med ingen av oss har forsket på selv?

Så med mindre noen kan komme opp med en god kilde, blir dette som påstanden fra mor om at man blir syk av å ikke ha varme ullsokker på bena eller at man blir syk om man blir våt i regnet...

Inuitar pg varme har det vore forska på. Evolusjonen har utvikla dei slik at dei lagrar feitt på ein annan måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er vel neppe noen ekspert på eskimoer men hvis de gikk over fra den tradisjonelle kosten med fett fra fisk og andre sjødyr til brød og lignende karbohydrater så lagret visst fettet seg på koppen på en annen måte. Bla. ble de ikke lenger "så faste i fisken". Men om dette hadde betydning for forbrenning eller "isolasjon" vet jeg ikke.

Men noe man vet har stor betydning for forbrenning er jo muskelmasse og fysikk. Jeg kjenner godt trente folk som har har hatt store problemer med å få spist nok. Jeg har ikke spurt om de er varme, men sannsynligvis er de det. Og hvert fall i gamle dager så tror jeg eskimoene ofte var ekstremt godt trente. Livet de levde var fryktelig krevende. Innlandseskimoer kunne visst løpe i dagevis.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, nova skrev:

 

Jeg er vel neppe noen ekspert på eskimoer men hvis de gikk over fra den tradisjonelle kosten med fett fra fisk og andre sjødyr til brød og lignende karbohydrater så lagret visst fettet seg på koppen på en annen måte. Bla. ble de ikke lenger "så faste i fisken". Men om dette hadde betydning for forbrenning eller "isolasjon" vet jeg ikke.

Men noe man vet har stor betydning for forbrenning er jo muskelmasse og fysikk. Jeg kjenner godt trente folk som har har hatt store problemer med å få spist nok. Jeg har ikke spurt om de er varme, men sannsynligvis er de det. Og hvert fall i gamle dager så tror jeg eskimoene ofte var ekstremt godt trente. Livet de levde var fryktelig krevende. Innlandseskimoer kunne visst løpe i dagevis.

 

Det har vore forska på dette, i forhold til lagring av feitt ikkje som resultat av at brødkosten gjorde sitt inntog, men med fokus på korleis dei evolusjonsmessig har vorte annsleis på det feltet enn andre. Skal sjå om eg finn linkar.

At muskelvolum relativt til overflateareal har betydning for korleis ein greier seg i kulde er i alle fall noko eg synes å ha erfart. Gjennom livet har ein jo periodar der ein får trent meir og periodar der en får trent mindre. Iflg måling i apparat varierar eg med fleire kg muskelmasse alt etter kva periode eg er inne i, og eg har sett ein nokså tydeleg tendens til at eg frys lettare, spesielt i soveposen , når eg har mindre musklar. Det er vel tildels dette som ligg til grunn for at kvinner generelt frys meir enn menn, og at kvinner treng varmare sovepose. Me har mindre muskelmasse relativt til overfllate å tape varme frå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎07‎.‎02‎.‎2018 den 20.43, nova skrev:


Noe jeg har lurt mye på i flere år er alle påstandene om at man trenger tusenvis av ekstra kalorier i streng kulde. Øker forbendingen hvis man fryser? Eller er det bare det at mer spising øker forbrenningen slik at man føler seg litt varmere? Tror det amerikanske forsvaret har studert fenomenet og funnet ut at forbrenningen hos mennesker ikke påvirkes av utetemperaturen. Ikke en gang hos eskimoer.

Men det er noe jeg har lurt enda mer på. Det er noen som hardnakket mener at det er veldig viktig å gå på do! Gjør man ikke det fort nok fryser man lettere. Hva kan være utgangspunket for en slik tanke tro?

Da skal du slippe å lure mer, svaret på det er ja :) Definisjonen på en kalori er den varmen som skal til for å øke temperaturen i 1g vann med 1 grad celcius.

Når lufttemperaturen går ned, går forbrenningen (...av kalorier) opp. Du kan gjøre mye for å isolere kroppen med klær, men noe varmetap til omgivelsene vil det alltid være. Det går også med energi til å varme opp "døde" avfallsprodukter i kroppen til normal kroppstemperatur, så ingen grunn til knipe igjen.....  

Du kan sammenlikne det litt med strømforbruket hjemme som går opp om vinteren for å holde innetemperaturen mest mulig jevn. Eller forskjellen i energiforbruk på å skulle omdanne snø og is til kokende vann/damp i forhold til å koke opp vann fra en rennende bekk sommerstid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med dogåing om natta og kulde kan sikkert ha flere årsaker. Jeg har hørt det forklart på denne måten: Om man kniper igjen aktiviseres en del muskler rundt blæra. Dette tar energi og sender mer blod til den muskulaturen.. Heller ikke jeg har noe vitenskapelig å vise til, men uansett: Hvem vil legge seg uten å ha tømt blæra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jan Otto skrev:

Da skal du slippe å lure mer, svaret på det er ja :) Definisjonen på en kalori er den varmen som skal til for å øke temperaturen i 1g vann med 1 grad celcius.

Når lufttemperaturen går ned, går forbrenningen (...av kalorier) opp. Du kan gjøre mye for å isolere kroppen med klær, men noe varmetap til omgivelsene vil det alltid være. Det går også med energi til å varme opp "døde" avfallsprodukter i kroppen til normal kroppstemperatur, så ingen grunn til knipe igjen.....  

Du kan sammenlikne det litt med strømforbruket hjemme som går opp om vinteren for å holde innetemperaturen mest mulig jevn. Eller forskjellen i energiforbruk på å skulle omdanne snø og is til kokende vann/damp i forhold til å koke opp vann fra en rennende bekk sommerstid.

Er du nå så sikker på det?

Jeg antar at du med "døde avfallsprodukter" mener det som ikke blir fordøyd etter de siste måltidene og som er på vei ut. Disse stoffene har allerede kroppstemperatur og er en del av kroppens totale masse. Jo mer masse du har jo lenger tid tar det å kjøle deg ned. Hvis du kvitter deg med overskuddet av vann og tørrstoff, sånn cirka 0,5 - 1,0 kg,  så taper du den varmemengden som disse stoffene inneholder.  Fra min tid i Røde Kors Hjelpekorps så husker jeg at et av rådene mot varmetap i en kritisk situasjon var at du ikke skulle kvitte deg med verken urin eller avføring, hvis mulig selvfølgelig.  

En annen observasjon fra min egen tid som infanterist i forsvaret er at hvis du fryser så øker trangen til å slå lens ganske betraktelig. Kanskje dette kommer av at økt forbrenning, i den hensikt å produsere mer varme, også produserer mer avfallsstoffer. 

freezing-clipart-003.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.