Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan føttene vokse av mye vandring?


Tor-Erik-L-77

Anbefalte innlegg

Ja dette syntes jeg hørtes rart ut. Men så gjorde jeg litt research hos dr.google og det er endel folk som mener at med mye vandring så vil føttene bli større.
Grunnen til at jeg først måtte sjekke dette var at jeg for en del år siden stort sett passet i str 42 eller til og med 41 noen ganger. Men nå må jeg veldig ofte bruke 43 og veldig sjeldent 42.
De siste 3-4 årene har jeg økt mengden turer ganske mye så lurer jo litt på om dette er en medvirkende faktor?

Noen andre her som har opplevd lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og gjelder dette bare føttene og fysisk aktivitet? :angel:

 

Men jeg er av samme oppfatning og erfarer det samme,  et kjapt googlesøk : En fot har tre buer - en medal lengdebue/innsiden, lateral lengdebue/utsiden og en trasversell bue/på tvers. Hvis disse buene planer ut, blir foten lenger og bredere. Dette skjer med mange gjennom årene på grunn av vekt og bruk."

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg formulerte meg litt klønete, foten "vokser" vel ikke :) Men da virker det som jeg ikke er helt på jordet - lurte litt på om jeg hadde begynt å bli små rar i topplokket her :)

20 minutes ago, Gemajohn said:

Og gjelder dette bare føttene og fysisk aktivitet? :angel:

Det er lov å håpe face with tears of joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Nei foten vokser ikke men ligamentene blir slakere og fotbuene «glir ut».  Som Dr Google sier. Spesielt om du fra før av er hulfot og gått med mye vekt. 

Fottrening er nok ganske lurt for alle vandrer btw. 

Hvilke øvelser sikter du til 😃?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, føttene kan godt vokse litt i løpet av livet, samme med hendene. Ørene slutter vel aldri å vokse gjennom livet (mener jeg å ha lest) Se bare på folk som bruker veksthormoner. Hvor deler av kroppen kan vokse veldig mye raskere enn andre. 

Jeg lurer på om skoene er blitt så bra, og mye greier inni pga såle osv at 47 ikke er 47 slik det var før. Eneste måten å kontrollere dette på er eventuelle mm mål av foten din. Papir på gulvet inntil en vegg f.eks 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd at de har vokst noe voldsomt til tider. Før brukte jeg str. 19-20 og raste opp til str. 32-33 innen jeg var 6-7 år. Nå er jeg oppe i str. 43 og satser på at de har roet seg ned :) 

Men spøk til alvor, jeg og har opplevd at støvler har blitt for små og at jeg trenger ørlite større sko. Har lest at føtter endrer fasong og blir flatere med årene etter bruk og slitasje, og kan føles "større" som følge av dette. Ser for deg et bildekk som blir slitt og har mistet litt luft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føttene vokser jo ikke av at foten er blitt "slitt" eller "sliten" om man vil kalle det slik. Om du tråkker ned spennet i buen under foten, er foten blitt lengre når du belaster den, men den har ikke vokst :-P Å alt er jo relativt med tanke på hvordan man trener, bruker av såler osv. Hvorfor skal man ikke ta vare på bena på lik linje med en del andre deler av kroppen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Humbug skrev:

Sko og støvler har også blitt gradvis smalere og spissere med tiden. Antar det ser bedre ut på bilder slik.

Eventuelt fordi mange faktisk har smal fot? 🤔 jeg er i hvert fall sjeleglad de gangene jeg finner smale skotøy 😀 men er vel typisk søreuropeisk med smal lest, og nordisk med brei lest? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gittiamo skrev:

Eventuelt fordi mange faktisk har smal fot? 🤔 jeg er i hvert fall sjeleglad de gangene jeg finner smale skotøy 😀 men er vel typisk søreuropeisk med smal lest, og nordisk med brei lest? 

Hvis en sko har "nordisk lest" er den ofte beregnet for litt bredere føtter ja :-) Til TS: Ja, føttene kan "vokse" ila. livet, har selv lest ca 0,5 strl per 10 år ca. Det avhenger nok av genetiske faktorer, hvordan foten er oppbygd og hvor mye / lite man bruker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok også gått litt opp i skonummer.

Hvis jeg i perioder har hatt mye tungt arbeid blir faktisk fingrene tykkere. Og ut fra bilder kan man se at ører og nese hos mange vokser hele livet. I hver fall for en god del mennesker. Hvorfor ikke føtter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/7/2018 den 22.01, Imp skrev:

Hele kroppen vokser litt i løpet av livet fordi skjelettet vokser litt. Så naturligvis blir de litt større i løpet av livet, men særlig synlig blir det ikke hos de fleste før de er over 60-80 år.

Leste en forskning på det der. Norske soldater blir jo lengre og lengre, så om man ekstrapolerer dette bakover i tid var norske vikinger på størrelse med en brusflaske. 

Jeg har allid hatt samme skostørrelse, men syns størrelsen på bena varierer fra morgen til kveld - spesielt når jeg har gått langt i fjellet. Brede sko er et must for min del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HA HA

Jeg har alltid hatt breie føtter, men samtidig høy fotbue - og har stadig høy fotbue. Men tråkket større er føttene jo likevel og med diverse knastre og knoker. I ungdommen 44-45 nå ved pensjonsalderen 46, 46,5. Bruker Meindel ekstra brei og har et par lette Alfa (sommer)støvler, som er så store og breie i tåboksen, at de fungere fint som vinterstøvler med (halv)tykke sokker og filtsåle, så jeg kan vrikke med tærne i de. Viktigere med god plass enn meget tykke sokker for å holde varmen. Nettopp kjørt sledetur med disse støvler på - ikke så lang ganske viss, men det var andre årsaker.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terka skrev:

Jeg har gått motsatt vei 🤣 Bruker stort sett sko som nå er +/- 1 nummer mindre en når jeg var tyve. Har tenkt at det skyldes mange og lange dager i klatresko 😁

Samme med meg, men misstenker at overdreven bruk av trange pumps for min del :angel:
Har samme skonr. nå som for 28 år siden men fra å kun benytte smale sko så har beina blitt tråkket såpass
flate at jeg kan bruke støvler med tilnærmet normal bredde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.