Gå til innhold
  • Bli medlem

Enduks telt i fjellet?


Patrik Holmqvist

Anbefalte innlegg

Jeg har et NatureHike Cloud UP 3 liggende og jeg deler ikke synspunktet om at dette skal være så mye skjørere enn mer anerkjente merker. Byggekvaliteten virker helt grei, og hvis man tar prisen med i betraktningen så er det lite som kan måle seg.

Når det er sagt, så har mitt Cloud UP 3 innertelt i mesh, det gjør at det blir ganske vindfullt og kaldt til tross for at utetemperaturen ikke er veldig lav. Det er i hovedsak grunnen til at det ikke blir så mye brukt for min del. :)

Jeg hadde nok ikke brukt teltet midtvinters, men Hardangervidda på sommerstid hadde jeg nok ikke kvidd meg for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, Freebird skrev:

Jeg har et NatureHike Cloud UP 3 liggende og jeg deler ikke synspunktet om at dette skal være så mye skjørere enn mer anerkjente merker. Byggekvaliteten virker helt grei, og hvis man tar prisen med i betraktningen så er det lite som kan måle seg.

Når det er sagt, så har mitt Cloud UP 3 innertelt i mesh, det gjør at det blir ganske vindfullt og kaldt til tross for at utetemperaturen ikke er veldig lav. Det er i hovedsak grunnen til at det ikke blir så mye brukt for min del. :)

Jeg hadde nok ikke brukt teltet midtvinters, men Hardangervidda på sommerstid hadde jeg nok ikke kvidd meg for.

Her står en del om dette teltet du har:. Også en film av teltet i sterk vind.

 

 

Jeg ser at dette teltet har tett duk nederst på sidene i innerteltet, det bør redusere trekk noe ifht. telt med mesh helt ned til bakken?

Jeg ser også at 123friluft har fått inn den grå utgaven i silnylon, som er enda litt lettere. Forteltet i Colud ser ut til å være brukbar størrelse faktisk.

Jeg har enda ikke fått meg til å kjøpe ett billig 1-2 manns solo telt, men jeg har lyst på. Det som er så synd er at det er noe "i veien" med alle solo telt jeg har sett på. Enten er det for mye mesh, for lite fortelt, for trekkfullt, for lavt, eller noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mareng skrev:

Her står en del om dette teltet du har:. Også en film av teltet i sterk vind.

 

 

Jeg ser at dette teltet har tett duk nederst på sidene i innerteltet, det bør redusere trekk noe ifht. telt med mesh helt ned til bakken?

Jeg ser også at 123friluft har fått inn den grå utgaven i silnylon, som er enda litt lettere. Forteltet i Colud ser ut til å være brukbar størrelse faktisk.

Jeg har enda ikke fått meg til å kjøpe ett billig 1-2 manns solo telt, men jeg har lyst på. Det som er så synd er at det er noe "i veien" med alle solo telt jeg har sett på. Enten er det for mye mesh, for lite fortelt, for trekkfullt, for lavt, eller noe der.

Stemmer at teltet har tett duk nederst, men til tross for det blir det god trekk på innsiden. Det er nok bare behagelig på de varmeste sommerdagene, men når jeg overnattet på en fjelltopp i nærområdet i høst ble det i overkant luftig i teltet for min del. 

Dette er forøvrig et telt etter den amerikanske(?) modellen hvor man slår opp innerteltet og legger ytterteltet utenpå etterpå.

Jeg bor i Bergen og teltet er som sagt ikke i regelmessig bruk, så dersom du er innom Åsane innimellom kan vi møtes så kan du låne teltet og kikke på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at Lars Monsen testet ut Hilleberg Rajd (enduks) på en langtur, og var misfornøyd med kondens...
Ellers så får du vel det samme problemet med en to-duker dersom du ikke spenner opp teltet riktig, dvs. hvis innerteltet kommer ik kontakt med ytterduken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Freebird skrev:

Stemmer at teltet har tett duk nederst, men til tross for det blir det god trekk på innsiden. Det er nok bare behagelig på de varmeste sommerdagene, men når jeg overnattet på en fjelltopp i nærområdet i høst ble det i overkant luftig i teltet for min del. 

Dette er forøvrig et telt etter den amerikanske(?) modellen hvor man slår opp innerteltet og legger ytterteltet utenpå etterpå.

Jeg bor i Bergen og teltet er som sagt ikke i regelmessig bruk, så dersom du er innom Åsane innimellom kan vi møtes så kan du låne teltet og kikke på det. :)

Ja, jeg er jo vant med fjellreventelt som teller mot bakken og har tett innertelt (men store justerbare ventiler). Og halve poenget er jo å ha ett lunt sted å hvile og lage mat. Så jeg ser at det kan bli ett problem, eller kanskje rettere sagt «en greie», om det er vindutsatt fjell man skal på.

Ja, jeg kjører forbi Åsane inimellom, så kan hende jeg tar kontakt for å se på teltet :) Takk for tilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brugt et Golite Shangrila 2 på en enkelt tur i Narvik Fjellet på høsten, det fungerede udemærket, kondens ja, men det løb bare ned af teltdugen.

Teltet var stort nok til at jeg ikke kom i kontakt med teltdugen.

Idag bruger jeg et Tarptent protrail på sommerture i Danmark, det fungerer udemærket selv i fugtigt vejr, tørrer bare teltdugen af med en mikrofiber klud om morgenen og teltet tørrer ved selv svag vind mens jeg spiser frokost.

Jeg ville ikke være bekymret over at bruge en dugs telt på fjellet, men det skal være så man har plads indeni og ikke rammer telt dugen når man sover, eller har basecamp.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.