Gå til innhold
  • Bli medlem

Asdøljuvet på vinterstid


fjellzki

Anbefalte innlegg

Lurer på noen her har erfaring med Asdøljuvet nå om vintern, gjerne "fersk" erfaring. 

Jeg har solide pigger til å sette under støvler på isete steder, og gode truger for stiene i område, om de ikke er oppgått. 

Er jo et spektakulært sted om uten snø/is, men tenker det kan bli vakkert med også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om noen som har gått Asdøljuvet på vinterstid. https://utiskogogmark.wordpress.com/2015/08/26/asdoljuvet-lier/

Tror det kan bli utfordrende, uten utstyr for isklatring. Det er flere partier som kan bli vanskelig, spessielt en foss. Hvis du ikke har gått der før og er kjent, så ligger det mange bilder på skiforeningen.no.

Tviler på om det er noen stier, som kan brukes nedover på tilbakeveien - vinterstid.  Men skogsbilveien fra Viker og opp til Asdøltjern brøytes (nesten til vannet), så den kan du bruke på tilbaketuren. Kort veg nordover, til den veien. Se kart. 

Vil tro Kjøsterudjuvet i Drammen er enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Gittiamo skriver, det går egentlig greit å gå opp Kjøsterudjuvet på vinteren. Noen går til fots, noen med brodder, og noen med stegjern+.

Noen generelle betraktninger for juv med vannføring vinterstid; forholdene varierer stort slike steder.

I f.eksm Kjøsterudjuvet var det finfint før jul, i romjula var det en del mer rennende vann, mindre is og mer snø. Og i helga var det enda rennende vann, og mye mindre is, dvs åpne steder med rennende vann (og 6-8 minusgrader..)

Kjøsterudjuvet og andre slike steder er forøvrig fin lekeplass med utstyr som strengt tatt ikke er helt nødvendig for å komme frem, men gøy å dra ut med 😄

 

 

 

FB_IMG_1517920039737.jpg

FB_IMG_1517920030000.jpg

FB_IMG_1517920001574.jpg

IMG_20171224_004411_269.jpg

IMG_20171224_004411_294.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fine innspill. 

 

Var der sommeren 2016. Gikk ned og stien opp til høyre til bake til til toppen. 

Prøvde juni 2017.... fra toppen og ned.. for mye vann ved ett kryssnningspunkt. 

juli 2017.. gikk stien over toppen (fra Asdøla) og tok juvet oppover. 

Har solide brodder/klør-- cahinsen pro... og solide truger med klør + staver. 

Er godt vant med turer i bratt og ulendt terreng, og jeg kjenner jo mine begrensninger og tar aldri unødige risker. 

Går det ikke.... blir det mer truging der det lar seg gjøre, eller gå til fots... truger festes på sekken.... '

Tror jeg vil ta sjansen. Er også glad i gå langs landeveien. 

Tenker tog-buss+taxi fra Oslo.... blir det ikke som planlagt i juvet, er det jo bare ca 18 km å gå til Drammen...... kosetur det også. Mange muligheter både hit og dit fra her og der.  

 

Endret av fjellzki
Supplering
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, fjellzki skrev:

Tenker tog-buss+taxi fra Oslo.... blir det ikke som planlagt i juvet, er det jo bare ca 18 km å gå til Drammen...... kosetur det også. Mange muligheter både hit og dit fra her og der. 

Er ingen isklatrer, eller fjellklatrer, men å prøve seg på Asdøljuvet nå, så tror jeg du trenger mer utstyr enn det du har. Jeg har samme brodder og pro. versonen, men ville aldri forsøkt meg på dette området nå. Selv å gå med truger (utenfor juvet), vil nok fungere dårlig i de tildels bratte skråningene, uten helløfter på trugene. Selv om du kommer opp, et det en del kuppert terreng nord til skogsbilveien, som kommer inn mot Asdøltjen i nordenden. (ikke brøytet helt frem)

Er sikkert noe reiseinnfo. i linken jeg har lagt ut tidligere, også skiforeningen i Asker, har noe. Men kan informere litt om offentlig transport i området, enten det blir brukt nå eller sommerstid. Det er ruteselskapet Brakar, som kjører bussene i Lier.

Asdøl og Asdøljuvet ligger jo like før (syd) tettstedet Sylling og langs Ringeriksvegen - Riksveg 285. Fra Oslo, er nok det enkleste (og dyreste) å benytte tog til Drammen og så benytte buss derfra. Men det ser ikke ut til å direkte buss fra Drammen og opp Ringeriksveien lenger, så da er det to alteernativ. Buss 63 kjører fra Drammen, via Lierbyen og så opp Vestsideveien (innfallsport til Finnemarka) til Sylling. Vente på buss (62) sørover, eller gå ca 1,5 - 2 km, til Asdøljuvet. Alterniativ 2 er tog til Asker, buss (usikker på nummer - noe tull, så sjekk selv) videre til Tranby og Lyngås krysset, eller til knutepunktet i Lierbyen. Overgang til rute 62 (Lyngås, eller Lierbyen), opp Ringeriksveien til Asdøl.

Kommer en ned skogsbilvegen fra Asdøl, så kommer en ut ved Østre Enger gård, til Ringeriksvegen. Derfra er det ca 2 - 300 meter sydover til Vikerkrysset, tar en så til høyre, så er det noen få hundre meter bort til Sylling sentrum. Der er det direkte buss tilbake til Drammen. Er nok det enkleste tilbakeveien fra engerområdet. Bussene i Vestsideveien går min. en gang i timen, mer usikker på bussruten i Ringeriksvegen.

Brakar har noen busser som går helt til Oslo, men trolig er det bare "arbeidsbusser". Det går også noen Ekspressbusser, som korspongerer noen steder etter Asker. Men sjekk en ruteplanlegger, for hele strekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, fjellzki skrev:

Og takk fot tips om Kjøsterudjuvet. Det skal testes ut til sommeren. Drammensmarka/Finnemarka er steder jeg har begynt å utforske. 

Er du interessert i Finnemarka (Drammensmarka, er en del av Finnemarka), bør du kjøpe turkartet Finnemarka. Selv om en kan benytte Norgeskartet (div. digitale løsninger) for å navigere, så er det mye både historisk info., stedsinfo., detaljert fiskeinfo., turforslag, m.m., som er vanskelig - tildels umulig, å finne andre steder. Så, det er værdt pengene. Det er også en egen gruppe på FB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tiur3 skrev:

Er du interessert i Finnemarka (Drammensmarka, er en del av Finnemarka), bør du kjøpe turkartet Finnemarka. Selv om en kan benytte Norgeskartet (div. digitale løsninger) for å navigere, så er det mye både historisk info., stedsinfo., detaljert fiskeinfo., turforslag, m.m., som er vanskelig - tildels umulig, å finne andre steder. Så, det er værdt pengene. Det er også en egen gruppe på FB.

Har Finnemarka-kartet. 

I fjor våres gikk jeg fra Vikersund-Damheggsjø Hovlandsfjell-Langvann-Veslesetra-og rund Tverråsvannet og sov på Goliaten, dagen etter Tverråsen-Skimten-Storsteinsfjell-Eiksdammen-Tverken-Landfall-og ned langs elva og kryssa ved broa overfor Ypsilon.. og tok toget hjem til Oslo. 

På høsten tok jeg tog til Mjøndalen og gikk til Inntaksdammen-Solbergvarden-Hoggskollen-Nerdammen-Tverken-og veien ned til "folk" ved Bråtan (står så på GPS-kart) og ned til stasjonen. 

Har hatt en del sykkelturer sykkelturer. 2 x langs Tyrifjorden mellom Modum og Sylling (starta i Asker og spikkestad Spikkestad) samt Oslo-Hurum-rundt... og tog fra Drammen. Drammen ruler. 

Neste prosjekt blir tog til Hokksund og til Drammen gjennom skogen den veien. Og selvsagt Kjøsterudjuvet. 

Vestmarka og Kjekstadmarka er også utforsket og skal besøkes mer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tiur3 skrev:

Er ingen isklatrer, eller fjellklatrer, men å prøve seg på Asdøljuvet nå, så tror jeg du trenger mer utstyr enn det du har. Jeg har samme brodder og pro. versonen, men ville aldri forsøkt meg på dette området nå. Selv å gå med truger (utenfor juvet), vil nok fungere dårlig i de tildels bratte skråningene, uten helløfter på trugene. Selv om du kommer opp, et det en del kuppert terreng nord til skogsbilveien, som kommer inn mot Asdøltjen i nordenden. (ikke brøytet helt frem)

Er sikkert noe reiseinnfo. i linken jeg har lagt ut tidligere, også skiforeningen i Asker, har noe. Men kan informere litt om offentlig transport i området, enten det blir brukt nå eller sommerstid. Det er ruteselskapet Brakar, som kjører bussene i Lier.

Asdøl og Asdøljuvet ligger jo like før (syd) tettstedet Sylling og langs Ringeriksvegen - Riksveg 285. Fra Oslo, er nok det enkleste (og dyreste) å benytte tog til Drammen og så benytte buss derfra. Men det ser ikke ut til å direkte buss fra Drammen og opp Ringeriksveien lenger, så da er det to alteernativ. Buss 63 kjører fra Drammen, via Lierbyen og så opp Vestsideveien (innfallsport til Finnemarka) til Sylling. Vente på buss (62) sørover, eller gå ca 1,5 - 2 km, til Asdøljuvet. Alterniativ 2 er tog til Asker, buss (usikker på nummer - noe tull, så sjekk selv) videre til Tranby og Lyngås krysset, eller til knutepunktet i Lierbyen. Overgang til rute 62 (Lyngås, eller Lierbyen), opp Ringeriksveien til Asdøl.

Kommer en ned skogsbilvegen fra Asdøl, så kommer en ut ved Østre Enger gård, til Ringeriksvegen. Derfra er det ca 2 - 300 meter sydover til Vikerkrysset, tar en så til høyre, så er det noen få hundre meter bort til Sylling sentrum. Der er det direkte buss tilbake til Drammen. Er nok det enkleste tilbakeveien fra engerområdet. Bussene i Vestsideveien går min. en gang i timen, mer usikker på bussruten i Ringeriksvegen.

Brakar har noen busser som går helt til Oslo, men trolig er det bare "arbeidsbusser". Det går også noen Ekspressbusser, som korspongerer noen steder etter Asker. Men sjekk en ruteplanlegger, for hele strekket.

Så kjapt på ruter/brakar. Virker som enklest for meg, for å komme kjappest dit lørdag morgen er tog til asker, buss til Tranby skole(eller kirke).. og få en taxi til å vente der. Men skal sjekke ut dine tips. 

Tenker taxi for å komme kjappest dit, selv om det ikke er alt for langt å gå. Bruker heller tid på gå ned til Drammen om det ikke funker eller tilbake til Lier via skogen.... foreløpig på planleggingstadiet, men takk for alle tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fjellzki skrev:

Så kjapt på ruter/brakar. Virker som enklest for meg, for å komme kjappest dit lørdag morgen er tog til asker, buss til Tranby skole(eller kirke).. og få en taxi til å vente der.

Ser du har vært en del i Drammensområdet, også i Finnemarka. Og kartet har du også. :)

Hvis du velger løsningen  med buss 71 (sjekk! Tidligere i dag, viste den feil reiserute, men nå ok.) fra Asker, har det ingen hensikt å få taxi til å komme til de stedene du nevner. Bjørkesvingen er et sentralt sted på Tranby, hvor det ofte står taxi. Men er du på bussen 71 fra Asker, så korsponderer den med Sylling bussen, ved Lyngårkrysset. Bussen går videre ned til Lierbyen, som er hovedknutepunkt for bussene og hvor taxi har en hvilebu. Du får sjekke tidene i tabellen, men trolig er det like bra å bli med bussen til Lierbyen og reise tilbake med Sylling bussen. Skal du bestille taxi, så få den heller opp til Lyngåskrysset og Kivi butikken der.

Uten å ha sjekket, anntar jeg det er minst 1 mil, fra Lyngåskrysset og opp til Asdøl og det tar tid. Du må gå i veibanen omtent hele turen og normalt er det en del trafikk. :( Ikke å annbefale.

Det er ingen skog, mellom Tranby og Drammen. Det er en snarvei via opprinnelig Kongevei ned til Lier sykehus (nedlagt) og derfra til Lierbyen. Men det blir for knotete å forklare. Og jeg mener du har bedre løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tiur3 skrev:

Ser du har vært en del i Drammensområdet, også i Finnemarka. Og kartet har du også. :)

Hvis du velger løsningen  med buss 71 (sjekk! Tidligere i dag, viste den feil reiserute, men nå ok.) fra Asker, har det ingen hensikt å få taxi til å komme til de stedene du nevner. Bjørkesvingen er et sentralt sted på Tranby, hvor det ofte står taxi. Men er du på bussen 71 fra Asker, så korsponderer den med Sylling bussen, ved Lyngårkrysset. Bussen går videre ned til Lierbyen, som er hovedknutepunkt for bussene og hvor taxi har en hvilebu. Du får sjekke tidene i tabellen, men trolig er det like bra å bli med bussen til Lierbyen og reise tilbake med Sylling bussen. Skal du bestille taxi, så få den heller opp til Lyngåskrysset og Kivi butikken der.

Uten å ha sjekket, anntar jeg det er minst 1 mil, fra Lyngåskrysset og opp til Asdøl og det tar tid. Du må gå i veibanen omtent hele turen og normalt er det en del trafikk. :( Ikke å annbefale.

Det er ingen skog, mellom Tranby og Drammen. Det er en snarvei via opprinnelig Kongevei ned til Lier sykehus (nedlagt) og derfra til Lierbyen. Men det blir for knotete å forklare. Og jeg mener du har bedre løsninger.

Vet at det ikke er skog mellom Tranby og lier... men tenkte da på å ta stien som som går opp til venstre når du er i bånn av juvet.. og komme "over haugen".. til toppeb av Asdøla... og så gå stien over mot Glassåsen/Kraft-området og ned til Tranby... 

Er ikke lommekjent, men men.... får se. Artig å se på kart/ruter og planlegge. 

Så lenge jeg har hele dagen på meg... ikke har bil.. så er jeg fleksibel med sluttsted... 

Nok mat og drikke, og rikitge klær. Ute i 8-10 timer. Bare digg. 

Litt trafikk er greit. Finner alltids noen muligheter.

Jeg liker å gå på nye steder og registrer spor (1218 spor ligger på PCen siden juli 2012)

Takk igjen for buss-tips. Var 71 bussen jeg tenkte på, men da jeg sjekka litt rundt var det ingen buss langs veien opp mot P-plassen ved juvet på lørdag morgen. Skal sjekke ut mer. 

Endret av fjellzki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje jeg går mot Sandungen og mot Asker..... om jeg kommer opp over haugen mot. Asdøltjern.

Alltid moro når man ikke helt vet hvor man havner... men vet hvor man er. 

Så lenge jeg ikke går i dedikerte skiløyper selvsagt. 

Nå gleder jeg meg til å finstudere kart og ruteplan. Detta blir bra åkke som

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.