Gå til innhold
  • Bli medlem

Honningflasker til litt av hvert


Tom42

Anbefalte innlegg

For komme inn i turdressen var det nødvendig å ta et par grep.  Og det ene var å kutte ut hvitt sukker, og i stedet bruke honning som søtemiddel. Og dette fungerer greit, og som en bonus er flytende honning emballert i noen kjekke plastflasker.   Når en er tom, legger jeg den i varmt vann slik at papiret løsner, og i samme slengen vasker jeg den.  Deretter limer jeg igjen  den delen av lokket som er til å åpne for å helle.  Bruker Karlson eller Superlim.  Pr i dag har jeg tørrkaffe på en og en bruker jeg som risteflaske, for å hindre tørrmelkklumper, et triks jeg lærte av @Teklami

Og de flaskene jeg ikke trenger til turbruk, bruker jeg i Fjøset".  Eller snekkerboden om du vil.  Der skrur jeg skrulokket fast i taket, og oppbevarer småting i den. 

5a7387dbf046c_IMG_1120(640x461).jpg.9b5682fee61168bfb9d5c4a08fe1b676.jpg

  • Liker 6
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En korreksjon. 

På den første brukte jeg Superlim og det gikk bra.  I går kjøpte jeg en tube Karlson, som "limer alt"  Tok en råsjanse på at det var sant, men i da jeg sjekket i dag morges på flaske 2, var det bare å løfte opp lokket.  Skal prøve igjen,, men da skal jeg først rubbe plasten.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips! Liker gjenbruk!

Jeg har locktite all plastic superlim hjemme. Den limte til og med sammen ett slags gummistrikk ungene hadde klart å ryke. Det er bare en sånn bitteliten tube da, men limer plastic bra.

Eller så brukte jeg noe som het polycement til modellfly i gamle dager. Den gjør at plasten smelter sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tom42 skrev:

For komme inn i turdressen var det nødvendig å ta et par grep.  Og det ene var å kutte ut hvitt sukker, og i stedet bruke honning som søtemiddel. Og dette fungerer greit, og som en bonus er flytende honning emballert i noen kjekke plastflasker.   Når en er tom, legger jeg den i varmt vann slik at papiret løsner, og i samme slengen vasker jeg den.  Deretter limer jeg igjen  den delen av lokket som er til å åpne for å helle.  Bruker Karlson eller Superlim.  Pr i dag har jeg tørrkaffe på en og en bruker jeg som risteflaske, for å hindre tørrmelkklumper, et triks jeg lærte av @Teklami

Og de flaskene jeg ikke trenger til turbruk, bruker jeg i Fjøset".  Eller snekkerboden om du vil.  Der skrur jeg skrulokket fast i taket, og oppbevarer småting i den. 

5a7387dbf046c_IMG_1120(640x461).jpg.9b5682fee61168bfb9d5c4a08fe1b676.jpg

Sikkert lurt å kutte ut hvitt sukker, men den honningen du bruker i stedet for sukker inneholder mellom  70 og 80% sukker så forskjellen er kanskje ikke så stor. MEN, og det er et stort MEN, honning har ca. 10 % høyere søtningsgrad enn sukker. Det betyr at man kan bruke en mindre mengde honning for å oppnå samme søtsmak enn om man bruker vanlig raffinert sukker. Honning inneholder i hovedsak de to monosakkaridene glukose og fruktose, i tillegg til sukrose, maltose og melizitose. Det høye innholdet av fruktose gjør at man får et jevnere og mer stabilt blodsukkerinnhold ved inntak av honning enn ved inntak av sukker.  "Honning er sunt året rundt".

551d8a451131869e04ebff4d28a8bef1--cute-cartoon-bumble-bees.jpg.0dcc438eafb705ddce5f3d1abebeb3cb.jpg

https://www.honning.no/naringsinnhold

Endret av REs
  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastflasker er supre til gjenbruk. 

Eg nyttar små smoothieflasker til pulverkaffe, ein skvett solbærsirup, sukker og kanel osv. 

Når dei er gåen panter eg dei. 

Me drikk ikkje så mykje ferdig smoothie, men ei flaske i ny og ne på farten, då tek eg alltid vare på dei. 

15175561189705314194952545160745.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tessatroll skrev:

Plastflasker er supre til gjenbruk. 

Eg nyttar små smoothieflasker til pulverkaffe, ein skvett solbærsirup, sukker og kanel osv. 

Når dei er gåen panter eg dei. 

Me drikk ikkje så mykje ferdig smoothie, men ei flaske i ny og ne på farten, då tek eg alltid vare på dei. 

15175561189705314194952545160745.jpg

Samme. Kjøper de innimellom på 10-kroners marked. 

Fungerer fint til whisky også 👍🏻

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tom42 skrev:

En korreksjon. 

På den første brukte jeg Superlim og det gikk bra.  I går kjøpte jeg en tube Karlson, som "limer alt"  Tok en råsjanse på at det var sant, men i da jeg sjekket i dag morges på flaske 2, var det bare å løfte opp lokket.  Skal prøve igjen,, men da skal jeg først rubbe plasten.  

Karlsons lim fungerte ikke.  Bruk Superlim!

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, REs skrev:

Sikkert lurt å kutte ut hvitt sukker, men den honningen du bruker i stedet for sukker inneholder mellom  70 og 80% sukker så forskjellen er kanskje ikke så stor. MEN, og det er et stort MEN, honning har ca. 10 % høyere søtningsgrad enn sukker. Det betyr at man kan bruke en mindre mengde honning for å oppnå samme søtsmak enn om man bruker vanlig raffinert sukker. Honning inneholder i hovedsak de to monosakkaridene glukose og fruktose, i tillegg til sukrose, maltose og melizitose. Det høye innholdet av fruktose gjør at man får et jevnere og mer stabilt blodsukkerinnhold ved inntak av honning enn ved inntak av sukker.  "Honning er sunt året rundt".

551d8a451131869e04ebff4d28a8bef1--cute-cartoon-bumble-bees.jpg.0dcc438eafb705ddce5f3d1abebeb3cb.jpg

https://www.honning.no/naringsinnhold

Ha, Ha.  Du har helt rett!  I fjorten dager har jeg brukt denne honningen, og alt jeg har tapt er to uker. Har lest om folk når de kutter ut hvitt sukker, mens jeg , eller for å si det på en annen måte merket fint lite.  Så takk for informasjonen.

På den andre siden så har jeg fått noen flotte bokser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tom42 skrev:

Ha, Ha.  Du har helt rett!  I fjorten dager har jeg brukt denne honningen, og alt jeg har tapt er to uker. Har lest om folk når de kutter ut hvitt sukker, mens jeg , eller for å si det på en annen måte merket fint lite.  Så takk for informasjonen.

På den andre siden så har jeg fått noen flotte bokser.

Litt sånn da altså: 

robert-lost-his-glasses.jpg

 

  • Liker 1
  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honning er vel ikke den beste måten å kutte masse kalorier på. MEN det inneholder masse som er bra for helsen! Kaldslynget honning (altså ikke varmebehandler) inneholder stoffer som tarmbakteriene lager antibiotika av. Kaldslynget honning, fra birøktere, er og utrolig godt!

Veldig lurt å bytte ut hvitt sukker med honning, på mange vis. Men en effektov slankekur tror ikke jeg det er. Men alle monner drar! 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Tessatroll skrev:

Plastflasker er supre til gjenbruk. 

Eg nyttar små smoothieflasker til pulverkaffe, ein skvett solbærsirup, sukker og kanel osv.

Gjenbruker ymse emballasje her også. Som f.eks Natusan Baby olje flasker, 200ml, til rødsprit (forvarming) eller matolje.  kolonial.no/produkter/6772-natusan-babyoil-uten-parfyme/    (Har ikke barn ... så ikke spør hva jeg bruker baby olja til(*) ...)

Eddik flasker, både 7% og 35% typen av litt tykk ugjennomsiktig plast, fine som drivstoff flasker. Samme med Klorin- og Salmiakk flasker.

( (*) for den brukes til kroppsvask av utsatte områder som har fått nok av såpevask og uttørking....)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite ninjatips til alternativ søtning er stevia. Stevia fås kjøpt på helsekost, ebay, osv, som rent, tørket hvitt pulver og annet. Du får til og med kjøpt stevia på Plantasjen, som potteplante.
 

100 ganger søtere enn sukker, eller noe. Så du trenger bare en knivsodd i teen.

Det er fint for gramjegerne vel?

Ikke øker det blodsukkeret heller.

Og ikke skader det tennene.

Og for de som er opptatt av slikt: Det er naturlig.

Jeg er veldig glad i stevia og syns det gir en bedre søtsmak enn sukker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Imp skrev:

Et lite ninjatips til alternativ søtning er stevia. Stevia fås kjøpt på helsekost, ebay, osv, som rent, tørket hvitt pulver og annet. Du får til og med kjøpt stevia på Plantasjen, som potteplante.
 

100 ganger søtere enn sukker, eller noe. Så du trenger bare en knivsodd i teen.

Det er fint for gramjegerne vel?

Ikke øker det blodsukkeret heller.

Og ikke skader det tennene.

Og for de som er opptatt av slikt: Det er naturlig.

Jeg er veldig glad i stevia og syns det gir en bedre søtsmak enn sukker.

Skal prøve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, zimwalker skrev:

Gjenbruker ymse emballasje her også. Som f.eks Natusan Baby olje flasker, 200ml, til rødsprit (forvarming) eller matolje.  kolonial.no/produkter/6772-natusan-babyoil-uten-parfyme/    (Har ikke barn ... så ikke spør hva jeg bruker baby olja til(*) ...)

Eddik flasker, både 7% og 35% typen av litt tykk ugjennomsiktig plast, fine som drivstoff flasker. Samme med Klorin- og Salmiakk flasker.

( (*) for den brukes til kroppsvask av utsatte områder som har fått nok av såpevask og uttørking....)

Alle flasker som vi kan bruke om igjen, inneholder lukt og smak av det opprinnelig.  For å få vekk lukt og smak er et gammelt kjerringråd å bruke bakepulver.  Et par teskjeer oppløst i varmt vann fylles på flasken, rist på den en gang i blant og la den stå gjerne natten over.  I de fleste tilfeller har du en lukt og smakfri flaske dagen etter.

Om du vil vite mer om anvendelsen slå gjerne opp på nettet på:  19 fantastisk triks med bakepulver alle burde vite om. Spesielt pkt 12 gjelder dette emnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tom42 skrev:

Alle flasker som vi kan bruke om igjen, inneholder lukt og smak av det opprinnelig.  For å få vekk lukt og smak er et gammelt kjerringråd å bruke bakepulver.  Et par teskjeer oppløst i varmt vann fylles på flasken, rist på den en gang i blant og la den stå gjerne natten over.  I de fleste tilfeller har du en lukt og smakfri flaske dagen etter.

Om du vil vite mer om anvendelsen slå gjerne opp på nettet på:  19 fantastisk triks med bakepulver alle burde vite om. Spesielt pkt 12 gjelder dette emnet.

Takk for tipset, det må jeg prøve. Har selv brukt eddik i vannet natten over. Litt avhengig av hva som har vært på flaska før har jeg først litt klorin i vannet natten over, deretter eddikvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, zimwalker skrev:

Takk for tipset, det må jeg prøve. Har selv brukt eddik i vannet natten over. Litt avhengig av hva som har vært på flaska før har jeg først litt klorin i vannet natten over, deretter eddikvann.

Hvordan blir smaken da?  Da vi bodde i Liberia hadde vi gjemt en å pose Evergood til nyttårsaften.  Og det var litt av en sensasjon. Og den tok vi med til naboen.  Men vi bare spyttet ut drikken, fordi han hadde vasket koppene i klorin.  Dermed var det bare å fyre opp parafinlampa og bevege seg meget varsomt hjem og hente våre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Tom42 skrev:

Hvordan blir smaken da?  Da vi bodde i Liberia hadde vi gjemt en å pose Evergood til nyttårsaften.  Og det var litt av en sensasjon. Og den tok vi med til naboen.  Men vi bare spyttet ut drikken, fordi han hadde vasket koppene i klorin.  Dermed var det bare å fyre opp parafinlampa og bevege seg meget varsomt hjem og hente våre.  

Auda. Smaken blir helt fin forutsatt at du skyller godt. Så lenge det ikke lukter klorin så smaker det heller ikke klorin er min erfaring. Uansett så bruker jeg nå alltid eddikvann til slutt før jeg skyller med vann, og da skal det godt gjøres at det er noe smak av klorin igjen. Noe annet med flasker som skal brukes til drivstoff/rødsprit, da teller ikke smaken så mye :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2018 den 22.22, Mareng skrev:

Honning er vel ikke den beste måten å kutte masse kalorier på. MEN det inneholder masse som er bra for helsen! Kaldslynget honning (altså ikke varmebehandler) inneholder stoffer som tarmbakteriene lager antibiotika av. Kaldslynget honning, fra birøktere, er og utrolig godt!

Veldig lurt å bytte ut hvitt sukker med honning, på mange vis. Men en effektov slankekur tror ikke jeg det er. Men alle monner drar! 👍

Det er vel ingen birøktere som varmer honningen før den slynges. Da hadde nok tavlene, i hvert fall de som det ikke har vert yngel i, røket filleveien i slynga. Noen birøktere som ikke har roterende sil varmer kanskje honningen før den siles, men jeg vil anta at ca. 30 grader er nok til at den renner greit gjennom silen. Honning tåler å bli varmet opp til ca. 70 grader uten at den forandrer seg nevneverdig. Mye av den utenlandske honningen som selges her i landet blir importert på store 200 liters fat. Så blir den kjørt gjennom et anlegg hvor den blir varmet opp til ca. 70 grader før den presses gjennom en trang dyse og over i pakkeanlegget. Dette gjøres for å fjerne eventuelle sukkerkrystaller som dannes når honningen lagres kaldt.  

Vanlig norsk honning blir krystallisert før den blir solgt. Dette gjør birøkteren selv når honningen ikke leveres til honningcentralen. Krystalliseringen består i at fersk honning, som er veldig flytende, settes i et kjølig rom og så blir den rørt, for hånd eller med maskin, hjerne et par ganger per dag, helt til den er passe stiv. Hvis ikke dette gjøres så dannes det sukkerkrystaller i honningen og da er det ikke så mange som vil ha den. 

Til de som liker honning: Ikke kjøp importert honning. Det undergraver birøkternæringen i Norge som driver med veldig små marginer.  Det hender også at det kommer ut honning i butikkene med kilopris ca. kr. 30,-  eller deromkring. Dette er ofte en lys og hard honning som etter min mening skulle ha blitt brukt til dyrefôr eller til brygging av honningmjød. Denne honningen er ofte fra birøktere som leier ut bier til de store gule rapsåkrene på Østlandet, og denne rapshonningen er noe boss. Kjøp norsk lynghonning, og gjerne rett fra birøkteren. Da vet du hva du får.

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.