Gå til innhold
  • Bli medlem

Fem fluer på Hardangerviidda


Tom42

Anbefalte innlegg

Annonse

Skal du binde lue har jeg ingen tips :-))

Er ikke engang halvblods fluefisker, men var det Nansen som greit skulle klare seg med to March Brown? Hvis du i tillegg slenger med to Streaking Caddis har du fire stk. Og siden jeg fikk min første "store" ørret på vidda på en lurvete Telemarkskongen foreslår jeg den også. God tur til Spania!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal opp dit så må jeg alltid ha noen døgnfluer i forskjellige størrelser. Eventuelt en klinkhammer som kan være en blanding av klekker og ferdig døgnflue som tørker seg på vannflaten.

Neste som jeg må ha med er mygg.

Bibio eller noe som ligner kan være greit om du skulle komme over en ordentlig klekking. 

Streaking caddies har mange hatt syksé med, selv om jeg ikke har fått noe på mine på Hardangervidda. 

Har alltid med meg maur i tilfelle jeg kommer over et vann hvor det finnes maur. Maur er alltid en slager når sånt er i nærheten.

Superpuppan er en fin alt mulig flue som kan være fin å hive på vannet når en ikke ser hva som klekker.

 

Det er vel mine tørrfluetips for vidda uten at jeg er noen super ekspert på området

Endret av tklami
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre tørre, ei våt og ei nymfe.. Caddis er nevnt, og den er jo en grei allrounder. Eventuelt rakkelhanen i stedet. Så ville jeg hatt et par stadier av døgnflue, noe med cdc-fjær som flyter godt, også i vind. En spent spinner og en fullt utviklet. Våtflua kan være tradisjonell. Hvorfor ikke March Brown? Hareøre er vel et greit nymfevalg. Helst litt fortynget.

Nå fikk jeg lyst til å børste støv av bindesakene igjen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med fluer som er litt av og alt og ikkje sats på eksakte imitajoner av noko, seletivitet er oppskrytt og misforstått. Ha få fluer en i mange ulike str. 1) stor og høgtflytande hjortehårsflue som streaking caddis, humphy, devils bud eller liknande 2) ein veldig stor del av føden til fisk på fjellet er mygg i små str. eg har med ein liten klekkervariant som eg bruker som tørr og klekker, desse er dubbingkropp og litt hackel rundt krokstammen under hovudet. Eg meiner at klekkere er meir allround ein rein tørrflue men dersom du vil gå der så kan du jo ta noko smått som griffiths gnat, black  gnat eller adams eller liknande i små (dvs 16-18).  Fisk er ofte selektiv på størrelse er min erfaring. 3) gå under overflata, march brown, imiterar alt og ingenting, ha denne i 10-16. Ut over dette så treng du strengt tatt ikkje noko meir meiner eg. Dersom du vil henga på noko meir så kan du gå for 4) gullhodenymfe, som du kjem djupt ned med og 5) streamer som td dynamitt eller ein zuluvariant.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Klinkhammer

2) Streaking Caddis

3) Superpuppan

4) Buzzer

5) Stankelbein - gjerne med foamkropp som flyter godt

Skulle jeg byttet en av disse med en streamer så ryker Superpuppan. Greit med en streamer når vinden tar (wolly bugger er meget anvendelig). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.