Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mange skipar er for mange?


Anbefalte innlegg

Har aldri tenkt på meg selv som en person med mange par ski, men min bedre halvdel har mange ganger kommentert "Hvor mange ski har du egentlig?",  og om jeg nevner at jeg har lyst på noe, spør hun om jeg ikke har nok. 

Skiboden begrenser seg føreløpig til Carving, twintip (har jo vært 14 en gang), gruski, mosjonsski, fjellski, og venter på nyanskaffede randoski. Syntes nå dette kun dekker minimumsbehov jeg da😁 Her er hverken felleski, skøyteski, frikjøringsski, NTN eller 75mm. 

Tror ikke jeg skal lufte hele listen over alt jeg har lyst på 😂

Hvor stor er boden deres, og hva mener familie og kjente?

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To par rando (89 og 114 mm under foten)

Ett par telemarkski for bakke.

Langrenn, 3 par: Ett par "grusski", ett par klisterski med stivt spenn og ett par litt mykere til tørrføre.

Fjellski med BC: 2 par, Ett par gamle "grusski" og ett par nye.

I fjor ga jeg bort ett par gamle racing telemark, ett par alpinski og de utgamle hoppskiene, så da er vi nede på minimum, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med at de skiene som ikke blir montert på føttene iløpet av en sesong er de som er for mye. Samme med klær, de som ikke blir brukt på over et år trenger man ikke og burde vurdere å selge eller gi bort til noen som trenger det :) Og da ikke kjøpe kjøpe kjøpe mer ting som ikke blir brukt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Martin HJ skrev:

Enig med at de skiene som ikke blir montert på føttene iløpet av en sesong er de som er for mye. Samme med klær, de som ikke blir brukt på over et år trenger man ikke og burde vurdere å selge eller gi bort til noen som trenger det :) Og da ikke kjøpe kjøpe kjøpe mer ting som ikke blir brukt.

Synes godt man kan si to sesonger, fordi det ikke er like forhold hver vinter og jobb/familie og andre uvesentligheter gjør at man ikke får tatt de turene man tenkte. Vil heller hente frem det gamle paret enn å kvitte meg med det, og så kjøpe nytt om to sesonger igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skisesonger er like, noen er dårlige, gode eller sånn passe. Å kvitte seg med skiene etter en dårlig sesong fordi en ikke fikk brukt de er en dårlig ide.

Jeg kommer høyt på skalaen hva antall par angår, men jeg har to "skiboder", en hjemme og en på fjellet. Noe er derfor duplisert av logistikkmessige hensyn.

Jeg har ski i stort sett alle kategorier:

Langrennski: Grus, trening, racing og skøyting. Fjellski: med BC for lengre turer. Med 75mm for løsere forhold, sporbrøyting og litt brattere terreng. Med 75mm som glir litt over i telemark/topptur men som kan likevel kan gåes med som fjellski. Telemark: Bakkeski, brede for pudder, lette for topptur. Rando: 82 og 98mm midtbredde. Miniski.

Jeg har brukt 7 forskjellige par hittil i år, og på det meste 3 par på samme dag..

På dagsturer på fjellet velger skitype og kategori ut fra vær, føre/snøforhold, hvem jeg er på tur med, og hvor det passer best å gå der og da. Lengre turer ut fra type tur.

All ære til de som greier seg med ett par, så lenge man er happy med det er det veldig bra. Jeg har skisesong som forhåpentligvis starter i november og varer ut mai så jeg har ingen problemer med å forsvare å ha flere par. Kjøper ikke ski midt i sesongen, men seint på våren/tidlig på høsten når butikkene skal ha ting ut.

N+1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du allerede har fått svaret jeg skulle poste. Dersom du er interessert i ski, så er nok det riktige antallet N+1. Formelen er den samme for de fleste interesser - i mitt tilfelle kajakk- og turutstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Miamaria skriver N+1 er det riktige antall av utstyr.

Men da max  N+1=S-1 om du vil beholde dama. (S er der hvor partneren gjør det slutt pga for mye ski. 😁)

Selv har jeg pt 5 par rando&alpinski, og ca 2 par som er på ubestemt utlån innen familien tror jeg. Ganske få par nå egentlig. 🤔

Om noen maser om antall skipar så kan du bruke formelen N/d= x. N er antall skipar og d er dager på ski. Dersom deres x er i samme område som din x eller mindre så har dem ingen ting å mase om. 

  • Liker 2
  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Terka skrev:

@Miamaria

Om noen maser om antall skipar så kan du bruke formelen N/d= x. N er antall skipar og d er dager på ski. Dersom deres x er i samme område som din x eller mindre så har dem ingen ting mase om. 

Denne tek eg i bruk tvert! Har eit heilt jævla fôrbrett (i gammalt kufjøs) med ski. Pinsamt. Men alt er i bruk. 

Trøster meg med at eg normalt har 2-7 dagar per veke på ski, store delar av vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ski til utstilling teller ikke, det går under "Kunst og kultur".

Jeg har forøvrig donert mitt gamle snowboard fra før moderende tidsregning som veggpynt hos skiutleia i det lokale skianlegget, og kastet gamle Tua-ski da de ikke ble brukt og det neppe vil komme slikt på veggen hos meg. 

Dvs kun ski som potensielt kan tenkes å bli brukt en gang i fremtidien tas med i mine beregninge. (Merk: Joggepinner holdes utenfor i min N da det ikke er fullverdige ski etter mitt syn. Andre kan godt vurdere slikt annerledes. 😁)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Terka skrev:

Ski til utstilling teller ikke, det går under "Kunst og kultur".

Jeg har forøvrig donert mitt gamle snowboard fra før moderende tidsregning som veggpynt hos skiutleia i det lokale skianlegget, og kastet gamle Tua-ski da de ikke ble brukt og det neppe vil komme slikt på veggen hos meg. 

Dvs kun ski som potensielt kan tenkes å bli brukt en gang i fremtidien tas med i mine beregninge. (Merk: Joggepinner holdes utenfor i min N da det ikke er fullverdige ski etter mitt syn. Andre kan godt vurdere slikt annerledes. 😁)

Hadde et ryddesjau for noen år siden, og kasserte noen gamle Tua og andre ski, men ikke Montent og treskia jeg gikk min første topptur på. Det er kulturhistorie. 

Ellers er vel jeg blant de som har mindre ski enn jeg har bruk for. For lite jobbing og for mye tid til å bruke utstyret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av det enkelte kaller joggepinner og på fjellskiene som har BC (og bakkeskiene), så har jeg montert bindingene på de resterende skiene med Quiver Killer Inserts. Det betyr at antall ski og bindinger ikke nødvendigvis er det samme. Jeg kan da bruke samme binding på flere skipar, eller forskjellig binding på samme ski, alt etter som. Bindinger er billigst på våren.

Forøvrig bra vi ikke har begynnt å telle skistøvler og staver enda..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Omnilite skrev:

Med unntak av det enkelte kaller joggepinner og på fjellskiene som har BC (og bakkeskiene), så har jeg montert bindingene på de resterende skiene med Quiver Killer Inserts. Det betyr at antall ski og bindinger ikke nødvendigvis er det samme. Jeg kan da bruke samme binding på flere skipar, eller forskjellig binding på samme ski, alt etter som. Bindinger er billigst på våren.

Forøvrig bra vi ikke har begynnt å telle skistøvler og staver enda..

Jeg kjøper også skiutstyr om våren og fiskeutstyr om høsten. Ski og støvler blir billige, mens jeg synes ikke bindinger blir det. I alle fall ikke rando.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellski med BC binding og lærstøvler - Brukes også i oppkjørte løyper.

Randonne ski - kraftig utstyr til bruk på vanskelig føre og vanskelige nedkjøringer

Åsnes falketind med 75mm og avtagbar kabel, og lave Scarpa T4 støvler - til turer i kupert terreng, og toppturer når føret tillater det. Det er egentlig disse skiene som gir mest glede nedover, så sant føret ikke er veldig vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å regne etter, men kom på at i tilfelle kona leser fjellforum så er det greit at antallet er ukjent :-D.

Men alle skia brukes og jeg bytter aldri for å ha årets modeller. Har f.eks topp klisterski som er over 20 år gamle.

 

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 1.2.2018 den 13.24, Omnilite skrev:

Med unntak av det enkelte kaller joggepinner og på fjellskiene som har BC (og bakkeskiene), så har jeg montert bindingene på de resterende skiene med Quiver Killer Inserts. Det betyr at antall ski og bindinger ikke nødvendigvis er det samme. Jeg kan da bruke samme binding på flere skipar, eller forskjellig binding på samme ski, alt etter som. Bindinger er billigst på våren.

Forøvrig bra vi ikke har begynnt å telle skistøvler og staver enda..

Angåande Quiver killers... må man ha på ny gjengelim kvar gang ein bytter om på bindinger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, 4frntrenegade skrev:

Angåande Quiver killers... må man ha på ny gjengelim kvar gang ein bytter om på bindinger??

Man kan bruke litt gjengepasta for enklest montering/demontering med inserts. Man limer ikke ved hvert bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 4frntrenegade skrev:

Angåande Quiver killers... må man ha på ny gjengelim kvar gang ein bytter om på bindinger??

Jeg bruker "Vibra Tite", det står i instruksjonen at den skal kunne monteres, demonteres og monteres igjen. Når du skrur ut skruen er stoffet "borte" fra skruen, men det sitter litt mer igjen i insert'en.

Jeg brukte først 1g poser, de må brukes opp når de åpnes. Kjøpte siden 5g tube. Det mye enklere å ta på en liten dråpe fra tuben når det trengs. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.