Gå til innhold
  • Bli medlem

Innerpose til vinterposen - hvilket materiale bør den lages av?


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har en vinterpose som er både for lang og litt for romslig. Lengden har jeg funnet en løsning på, men ønsker gjerne å sy en innerpose, da jeg fryser lett og den store posen rommer mye kald luft. Hvilket stoff bør jeg sy i? Har i utgangspunktet siktet meg inn på ullfilt, men så ved jeg at mange bruker fleece. Hva er best? :-) Kanskje begge i en kombo? 

 

Til info har jeg et veldig godt liggeunderlag og sover med tørr ull på kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordel med fleece er at det tørkar lettare. Luktar fortare. Veg mindre. Er ein større miljøsyndar. Transporterar fukt betre. 

Ullfilt bind fukta meir. Varmar uansett. Veg meir. Er meir  miljøvennleg (truleg). Tørkar seinare. Luktar mindre. 

Sjølv har eg strikka posar til mine born. Av eit type syntetgarn (miljøsynder vil eg tru) . Luftig og voluminøs strikk på tjukkepinnar, som gir masse varm og stilleståande luft, er lett og tørkar fort. Får ein slags helseteppeeffekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Espen Ørud skrev:

På tur i 4 uker av gangen eller helg/langhelg?

I hovedsak helgeturer. På vinteren går jeg bare med pulk, så vekt er ikke så fryktelig viktig :-)

Har sett for meg noe som skal bygge litt inne i posen som er så stor, og at den skal ha borrelås som gjør den enkel å komme inn og ut av akkurat som posen selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger tenkt for meg selv at en hjemmestrikket innerpose må være både veldig varmt, godt pustende og gi god tøyelighet i posen. Men det er sikkert en dårlig ide? Så trenger du veldig raske fingre om du skal bli ferdig før påske 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg har flere ganger tenkt for meg selv at en hjemmestrikket innerpose må være både veldig varmt, godt pustende og gi god tøyelighet i posen. Men det er sikkert en dårlig ide? Så trenger du veldig raske fingre om du skal bli ferdig før påske 😁

Nei det funkar faktisk gull :) Og tek ikkje så lang tid med tjukke pinnar og dobbel tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Jeg har flere ganger tenkt for meg selv at en hjemmestrikket innerpose må være både veldig varmt, godt pustende og gi god tøyelighet i posen. Men det er sikkert en dårlig ide? Så trenger du veldig raske fingre om du skal bli ferdig før påske 😁

Hvorfor må innerposen i en vintersovepose være pustende?

Etter min mening så bør en god innerpose i vintersoveposen være så difusjonstett som mulig. Altså ikke slippe ut fuktighet. Damp eller fuktighet som slipper ut i fyllet på en vinterpose vil kondensere på utsiden og etter noen netter så har du en fuktig og også gjerne en stivfrosset sovepose. Folk som drar på ekspedisjoner i f.eks. polare strøk bruker en plastsekk eller lignende inne i soveposen for å hindre at selve soveposen blir våt og fryser. Inne i denne plastsekken kan du ha en tynn innerpose som tørker lett mellom hver natt.

Dette er det samme prinsippet som brukes når vi bygger hus med isolasjon i veggene. Da må du bruke en difusjonstett film, plast eller lignende, på innsiden, altså på varm side, av isolasjonen for å hindre at difusjon beveger seg gjennom isolasjonen og kondenserer på utsiden. Kondensen vil da trekke inn i isolasjonen og gjøre den våt og da lever verken isolasjonen eller huset lenge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, REs skrev:

Hvorfor må innerposen i en vintersovepose være pustende?

 

Forslaget om strikkepose, var ment som noe jeg har tenkt på, men jeg tror det kun er de ivrigste strikkerne som noengang vil finne på å lage det :) Men gu kor koselig å legge seg i en hjemmesteikket pose med Marius-mønster da! 😁 :D Se for deg misunnelsen i teltet!

Den må ikke være pustende, og du har helt rett, det varmeste vil jo være en diffusjonstett innerpose. Men er det det mest behagelige og myke å ligge i? På kortere turer er det vel ikke mange som velger dampsperrepose, og liggekomforten antar jeg ikke er like bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en helgetur, 2 -3 netter så er nok komfort og isolasjon viktigere enn å holde difusjon, svette og damp, inne i posen. På så kort tid blir nok ikke posen så fuktig at det vil være noe å bry seg med. Hvis du i tillegg bruker trekk utenpå posen, f.eks. Mammut grevling, så flytter du kanskje litt av fuktigheten over fra soveposen til dette trekket.

Det finnes jo både sengetøy og lakenposer av flanell. Disse er veldig behagelige å ligge i. Ellers har jeg, på så korte turer, brukt en gammel vanlig tre sesongers sovepose, Ajungilak Iglo, med en vanlig tynn sommersovepose, Helsport Lom, inni. (Helsport lom, mitt dårligste soveposekjøp. Den er så tynn at den holder til å ligge inne med, men da bør helst ikke vinduet være åpent.) Denne kombinasjonen har jeg brukt ute under åpen himmel i temperaturer ned til -10o  C, og det fungerer helt fint.

Ellers husker jeg fra min barndom at vi hadde ulltepper til bruk i senga om vinteren. Når jeg overnattet hos mine besteforeldre om vinteren, i et hus bygget tidlig på 1900 tallet som kun hadde vedovn i stua, så var det alltid slike tepper i senga, og i tillegg til en dundyne som ble varmet foran en sprakende vedovn før leggetid så kunne ikke en konge legge seg i en bedre seng.

Snakk med noen som har levd en stund, kanskje de har noen slike gamle ulltepper liggende som du kan få og sy innerpose av. Disse teppene er nok litt tunge, men sannsynligvis litt tova etter lang tids bruk, og sikkert noe av det beste du kan få tak i.

Jeg fant et bilde av et teppe av denne typen og en side på nettet som viser slike tepper.

ae5b9584-aed7-49ef-9e2d-12b0cf9a8558_org_medium.jpg.59183ffc438b6c561b05ea41414680d9.jpg

http://langmyra.blogspot.no/2012/02/pledd.html 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TillaCh skrev:

Tusen takk for alle svar! :-D Jeg sto mellom fleece og ull, selv om jeg likte ideen om en strikket pose. Dessverre hadde jeg ikke tid til å få et slikt prosjekt ferdig før turen i morgen. Jeg har valgt å gå for en innerpose i ullfilt (80% ull, 20% polyester). Har sydd den slik at den ikke skal bli klaustrofobisk med klær, og en glidelås som gjør at jeg kan "gå" ut av innerposen på samme måte som soveposen. Sydde også inn en strikk slik at jeg kan snurpe åpningen dersom jeg ønsker det.  Mens jeg først satt ved symaskinen ble det ei lita pute til soveposen også :-) 

 

Da gjenstår det bare å teste i helga - det er meldt en del kaldere enn sist jeg lå ute med vinterposen, og da frøs jeg en del. Jeg er i hvert fall spent, men optimistisk :-) Hehe 

 

 

20180202_141008.jpg

20180202_181107.jpg

20180202_181320.jpg

20180202_181353.jpg

Du er superflink! 

God tur :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
På 2.2.2018 den 18.32, TillaCharlotte skrev:

Har sydd den slik at den ikke skal bli klaustrofobisk med klær, 

 

 

20180202_141008.jpg

20180202_181107.jpg

20180202_181320.jpg

20180202_181353.jpg

Legger du deg med klær på? 

Jeg trodde bare det var deltagerne i 71 grader nord som krøp ned i soveposen fult påkledd.  Jeg synes det er mye bedre å våkne opp om morgenen og ta på tørre klær i stedet for å starte dagen med et antrekk som er gjennomtrukket av svette etter en lang natt. Derfor tar jeg av meg de klærne jeg har brukt om dagen og tar på f.eks. et sett ullundertøy. Klærne som er brukt og som sannsynligvis skal brukes neste dag blir med ned i soveposen. De legges mellom innerposen og soveposen og da er de som regel tørre og fine neste dag.

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

speidersport.no selger lakenposer i lengde 175 og 195cm av merke Asivik. I 100% merinoull og 430 gram. Og så har jo Warmpeace en modell i 180 og 195cm lengde, hhv. 300 og 320 gram, fins hos hektapatur.no . Her er ullandelen 50%.

Har trua på sistnevnte som kanskje er mer slitesterk, men kanskje også varmer mindre, enn Asivi sin. Har den i bestilling og "will be back".

På 31.1.2018 den 1.08, REs skrev:

Hvorfor må innerposen i en vintersovepose være pustende?

[...] 

 

Når innerposen er pustende, betyr det gjerne at den er "flossy" og magasinerer luft, som med disse fra Asivik og Warmpeace (med mer eller mindre ull). Ull trekker dessuten til seg fukt. Det blir litt enten/eller, her får man bare prøve og feile.

Asivik:

Asivik liner.JPG

Warmpeace:

Warmpeace innerpose.JPG

Endret av 2_o'Clock_Man
Redigerte inn navn på posene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått testa innerposen til Warmpeace (fra hektapatur.no) i 8-9 kuldegrader. Soveposen var en Mountain Hardwear Phantom Flame (fjellsport.no) med T-Limit: -9°C.

Vil si at innerposen varma og jeg merka godt effekten av denne. Sov i 18 timer, kun avbrutt av utendørs ærender på naturens vegne.

 

DSC01175.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

5 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Wow! 18 timer i telt, på ett liggeunderlag 👍 Det må være bra, uansett hvilke innerpose man har ;) 

Når "dagslyset" ikke yter mer lys mellom kl 10 og 14 enn det den faktisk gjør, er det ikke stort mer å ta seg til enn å ...sove. 

Bildet under er tatt kl 9.30 på en overskya dag. Kameraet er et Sony DSC-RX100M2 satt til Intelligent auto. Sony'en stilte seg inn på modus 'Nattscene'. Og enda blir det mindre "dagslys" fram til sola snur den 23. desember.

 

DSC01162 - Kopi.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, 2_o'Clock_Man skrev:

 

Når "dagslyset" ikke yter mer lys mellom kl 10 og 14 enn det den faktisk gjør, er det ikke stort mer å ta seg til enn å ...sove. 

Bildet under er tatt kl 9.30 på en overskya dag. Kameraet er et Sony DSC-RX100M2 satt til Intelligent auto. Sony'en stilte seg inn på modus 'Nattscene'. Og enda blir det mindre "dagslys" fram til sola snur den 23. desember.

 

DSC01162 - Kopi.JPG

Sola snur 21 desember 23:23. Det er ikke en dag for tidlig. Så du kan begynne å forbedre deg for å krabbe ut av dvalen et par dager før tiden 😀👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.