Gå til innhold
  • Bli medlem

Nettbrett til turbruk


virrma

Anbefalte innlegg

Vi skal på langtur og vi må ha oss nettbrett. Delvis fordi jeg må ha hjemmeskole med datteren min, delvis for å kunne skrive blogg osv. Vi har ikke noe dugelig nettbrett nå, så jeg er veldig usikker på hva jeg ser etter. Den må kunne håndtere bilder på en bra måte, vi skal kunne blogge og ellers skrive diverse saker og ting. Vi kommer til å ha med oss powerbank og muligens solcelle. Regner med at nettbruk begrenses til siviliserte strøk. Pris er naturligvis en del av vurderingen. 

Hvis det er viktig, så har vi android-telefoner for øyeblikket. 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville anbefalt slik 2:1 sak så kan skrive på osv,bruker den her på jobben til diverse https://www3.lenovo.com/no/no/laptops/ideapad/miix-series/Ideapad-Miix-320/p/88IPMX30837 veldig fornøgd koster vel ca 3500 kr med 4g modul uten 4g er det vel 700 kr rimligere kan kjøpe her https://www.multicom.no/lenovo-miix-320-101-2gb/cat-p/c/p9832064

det er en windows tablet,bør kanskje bestemme seg om hvilket OS man ønsker og bruke :) (eple/android/windows)

Endret av svingen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke går for en 2 i 1-sak som linket til over, så ønsker du et brett med mulighet for eksternt tastatur (ofte innebygd i beskyttelse for selve brettet). Det blir straks enklere å produsere tekst og brettet kan brukes til meir enn surfedings/lesebrett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2018 den 14.57, pejourdan skrev:

Jeg har og den, dvs utgaven uten sim. Men den begynner jo å bli endel år. Kameraet f.eks er knapt brukenes til å ta tur bilder, da dynamikken er alt for dårlig. Den nye utgaven som og er veldig dyr, er vel denne http://cdon.no/elektronikk/samsung-galaxy-tab-active-2-t395-16gb-4g-wifi-svart-p42102280

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca. et halvt år siden trengte jeg et nettbrett til å bruke på jobb, sammen med verktøykassa skulle det dras med rundt på forskjellige steder, og da hadde jeg ikke annet valg enn å spørre "datahjelpen" hjemme. Min private "IT avdeling" som består av min sønn på 23 år som har dette som fag. Han har nesten firkanta øyne, jobber med IT og er både brukerstøtte, teknisk support og mekaniker på datautstyr. Jeg endte opp med en Lenovo TB-X304L. 

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/nettbrett/9-tommer-skjerm-og-storre/lenovo-tab-4-10ltetb-x304l/248798.11516/ 

Den har eget simkort så da slipper du å bruke mobiltelefonen for å komme på nett. Den har god kapasitet, både batteri og prosessor,og fungerer helt perfekt bortsett fra at jeg noen ganger kunne tenke meg et eksternt tastatur. Jeg synes at tastaturet på skjermen er litt kronglete å bruke hvis du skal skrive mye, men det er nok felles for de fleste nettbrett.

Min sønn er ikke særlig glad i Apple produkter siden han mener at de bevisst lager produkter med høy pris, tilmålt levetid og som ikke kan fikses. En iPhone koster vel i dag mellom 7- og 10 000 kroner, men når vi ser på tv at folk andre steder i verden, som nesten ikke har penger til verken mat og klær, går rund med iPhone, så har nok ikke de betalt denne prisen for dette produktet.

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. tastatur, så bruker vi iPad på jobben.

Jeg har beskyttelsesdeksel med innebygget tasatur. Når man åpner dekselet og setter iPaden nedi sporet vekkes tasatur og iPad, bluetooth kobler til umiddelbart og alt er klart til bruk og står stødig. Ligger veldig fint i fanget og er greit å bruke i bilen, på bordet og i sengen.

Veldig grei løsning, finnes muligena tilvarende tastatur til flere plattformer. Tastatur på skjerm stjeler jo halve skjermen, og er helt tragisk i forhold til eksternt tastatur.

Batteriet på iPaden synes jeg er helt rått, varer veldig lenge (har ikke prøvd annet).

Batteriet på tastaturet lades ca. en gang eller to i året.

08E7EA00-8438-4D60-9501-5C8865262253.jpeg

EB226668-F495-43FF-BAD4-5343CCEC7750.jpeg

7CF30479-1CBA-4070-8C54-9B7FAD0A588C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyere ipad har tastatur med kontakttilkobling slik at du slipper batterilading og bluetooth. Apple har dog priset seg så hinsides ut av markedet at jeg ville ikke nevne muligheten en gang i denne tråden. Selv er jeg kjempefornøyd med min, men den har jobben betalt. IPad er heller ikke enkel å forholde seg til når det gjelder flytting av bilder fra Android-devicer (uten å gå via skyen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2018 den 15.15, Tor-Erik-L-77 skrev:

Du sparer litt ved å velge et brett uten innebygget mobilnett. Du kan dele ut mobilnett fra telefonen. Syntes det fungerer veldig greit så fremt du ikke har tenkt å bruke den MYE direkte mot mobilnett da...

Ja og du får bedre dekning. Kan henge telefonen i et tre og gi nettbrettet Wi-Fi. Selv i regnvær om tlf er av den stadig vanligere vanntette typen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.