Gå til innhold
  • Bli medlem

Kompakt topp kamera


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Vurderer å kvitte meg med speilrefleks med tilhørende objektiver, til fordel for et topp kompakt system med topp bildekvalitet.

Noen som trenger som nytt Canon 60D, 100mm 2.8 IS USM, 85 1.8, 50 1.4, 50 1.8 eller EF-S 18-55, er det bare å si i fra. Har også flott fotoryggsekk og mindre bærevesker. Filter og blitz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Usikker, men trolig små, skarpe og allside objektiver. Eller system med integrert objektiv. Må ha litt størrelse på bildebrikka.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tshansen skrev:

Sony og Fuji har jo mye gode løsninger til en rimelig penge. 

Kan jeg kapre tråden litt allerede nå og be deg kort foreslå kamera med god løsning til en rimelig penge (vel vitende om at "rimelig penge" er relativt)? :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
13 minutter siden, SnorreL skrev:

Kan jeg kapre tråden litt allerede nå og be deg kort foreslå kamera med god løsning til en rimelig penge (vel vitende om at "rimelig penge" er relativt)? :-)

Beste kompaktkamera til en rimelig penge https://www.dpreview.com/reviews/buying-guide-best-cameras-under-1000

Dette er fortsatt bra og billig https://www.japanphoto.no/sony-cybershot-dsc-rx100#.Wm4WJajiZaQ

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SnorreL skrev:

Kan jeg kapre tråden litt allerede nå og be deg kort foreslå kamera med god løsning til en rimelig penge (vel vitende om at "rimelig penge" er relativt)? :-)

Ja alt er jo relativt, men fuji sine nye sensorer som du finner i x-t20 er helt fenomenal i dag! Prisen er også veldig lav i forhold til hva du får igjen, det er nesten like bra som den langt dyrere modellen X-T2, som jeg mener er en god og kompakt løsning for turkamera! 

Fujifilm X pro 2 er også et kompakt og veldig godt kamera! Men noe høy pris! Men god optikk og veldig god bildebrikke. 

Sony a6300 er også et veldig godt kamera i en kompakt pakke! God opptikk og kanskje en sv markedets raskeste søkere i denne klassen! 

 

Men små kompaktkamera blir noe helt annet igjen, å her har Sony vist muskler og blitt kåret til årets beste flere år på rad med sin rx100 serie. Et veldig godt kamera jeg har selv! 

Selv er jeg veldig fan av fujifilm og måten kamera er bygget! Alle knapper og innstillinger gjøres manuelt med hjul oppå kamerahuset og inspirerer til å ta bilder i alt annet enn auto modus 👍🏻

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ingen erfaring med større kameraer, men er veldig fornøyd med mitt sony rx 100 mk3 :-) Om du ser her, så er bildene her tatt med det sonyen (og noen få med mobil) :-)

Som kameraveske, bruker jeg en peli micro 1010 case. Den kostet under 200 kr på ebay inkl. frakt, og passer som et skudd til det kamera :-)

 

https://www.instagram.com/trasketrygve/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man får bedre kompakt kamera en Sony sin RX100 serie. De er dyre men vil tro du kan få tak i et brukt MK1 eller 2 relativt billig.
I dag er mobiler blitt så bra at om det skal være noe poeng å dra med et kompakt kamera så må det ha egenskaper endel over en mobil sånn jeg ser det. Hvis ikke så tar moderne mobiler veldig bra bilder om lyset er greit.

Eventuelt så måtte det blitt et billig "tough" kompakt kamera fra panasonic eller fuji kanskje. Disse med værtetting som tåler endel juling! Men bildekvaliteten er uansett ikke så sykt mye bedre en de beste mobil kameraene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Jan@ skrev:

Vurderer å kvitte meg med speilrefleks med tilhørende objektiver, til fordel for et topp kompakt system med topp bildekvalitet.

Noen som trenger som nytt Canon 60D, 100mm 2.8 IS USM, 85 1.8, 50 1.4, 50 1.8 eller EF-S 18-55, er det bare å si i fra. Har også flott fotoryggsekk og mindre bærevesker. Filter og blitz.

Tenker du kompakt speilløst systemkamera er det noen å velge mellom. 

Siden du har en del Canon objektiv kan jo M serien med APS-C bildebrikke være et alternativ. M5/M6 har topp bildekvalitet , selv om kameraene "skuffer i test" hos de som er mest opptatt av 4K filming, hastighet på seriebilder og slikt. Med en liten adapter kan du bruke de objektivene du har som du liker på m5/m6. Med EF-M objektivene har du et lite system som er lett å ta med. 

IMG_3572.jpg.0a5d21b38835490402b5656d91446f7e.jpg

Canon M3 med EF-M 22mm/f2 sammenlignet med 7D (M3 har samme størrelse som M6)

 

21 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Tror ikke man får bedre kompakt kamera en Sony sin RX100 serie. De er dyre men vil tro du kan få tak i et brukt MK1 eller 2 relativt billig.
I dag er mobiler blitt så bra at om det skal være noe poeng å dra med et kompakt kamera så må det ha egenskaper endel over en mobil sånn jeg ser det. Hvis ikke så tar moderne mobiler veldig bra bilder om lyset er greit.

Eventuelt så måtte det blitt et billig "tough" kompakt kamera fra panasonic eller fuji kanskje. Disse med værtetting som tåler endel juling! Men bildekvaliteten er uansett ikke så sykt mye bedre en de beste mobil kameraene.

Mange mobiler med ok bildekvalitet, men eneste fordelen er vel at det som regel er lett tilgjengelig. På tur mangler mobilen stort sett de viktigste egenskapene, som å tåle kulde, batteritid, mulighet for å zoome, innstillinger uten ekstra apper, montering på lite stativ og sikkert mye mer. Batteritiden blir forøvrig bedre om den settes i flymodus. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
56 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Tenker du kompakt speilløst systemkamera er det noen å velge mellom. 

Siden du har en del Canon objektiv kan jo M serien med APS-C bildebrikke være et alternativ. M5/M6 har topp bildekvalitet , selv om kameraene "skuffer i test" hos de som er mest opptatt av 4K filming, hastighet på seriebilder og slikt. Med en liten adapter kan du bruke de objektivene du har som du liker på m5/m6. Med EF-M objektivene har du et lite system som er lett å ta med. 

IMG_3572.jpg.0a5d21b38835490402b5656d91446f7e.jpg

Canon M3 med EF-M 22mm/f2 sammenlignet med 7D (M3 har samme størrelse som M6)

 

Mange mobiler med ok bildekvalitet, men eneste fordelen er vel at det som regel er lett tilgjengelig. På tur mangler mobilen stort sett de viktigste egenskapene, som å tåle kulde, batteritid, mulighet for å zoome, innstillinger uten ekstra apper, montering på lite stativ og sikkert mye mer. Batteritiden blir forøvrig bedre om den settes i flymodus. 

De ser begge bra ut, og 4k biten bekymrer jeg meg ikke over. https://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-m5-review/7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så virker det som om "alle" skal ha så sjukt fokus på 4k i fotoapparat. Å noen kamera blir slaktet pga mangelen på dette. Skal jeg filme, å filme skikkelig, kjøper jeg redskap som er egnet til det. Skulle ønske fokuset på 4k filming forsvant helt fra fotoapparatene 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttig video @Phoney

Sier ikke så mye om M5 i forhold til sammenlignbare kamera (Canon speilrefleks, fuji og Sony med APS-C),  men viser godt betydningen av objektiv på kameraet (og sensorstørelse). Skal selv bytte kamera i løpet av våren, og med Canon fra før som TS, er det en liten terskel å skulle bytte system. Blir fort noen kroner i objektiv. 

Endret av Jan Erik Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Jan Erik Hansen said:

Nyttig video @Phoney

Sier ikke så mye om M5 i forhold til sammenlignbare kamera (Canon speilrefleks, fuji og Sony med APS-C),  men viser godt betydningen av objektiv på kameraet (og sensorstørelse). Skal selv bytte kamera i løpet av våren, og med Canon fra før som TS, er det en liten terskel å skulle bytte system. Blir fort noen kroner i objektiv. 

Ja, ser du de tre videoene før denne så får du se det i "bruk" under vloggingen. 

 

 

Vurderte M5/6 selv i sommer, men valget falt på Fujifilm X-T20 grunnet gode omtaler av hus, sensor og kit-objektiv. Samt bedre utvalg av objektiver. Har ikke fått benyttet det så mye, driver fortsatt å lærer meg funksjonene + friske opp i veldig gammel kunnskap.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har m3 fra canon og kan skrive under på at det tar veldig fine bilder, hadde jeg hatt mere penger å rutte med da jeg kjøpte hadde jeg kjøpt m5 pga den innebygde elektroniske søkeren. Komplett med m3 hus, en 22mm fast, en 55-200mm, og 15-45mm veier det totalt 1kg. Så det veier jo veldig lite i forhold til speilrefleksen jeg gikk rundt med tidligere

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på nytt kamera om dagen selv, og det er mye å velge i. Har i dag et Canon slr med et par linser og et panasonic ft5 som er vanntett og støtsikkert. Canon tar klart best bilder men på tur med sekk som allerede veier godt over 20 kilo blir det igjen hjemme. Panasonic kamera er veldig praktisk siden det er lite, kan brukes under vann etc. Henger ofte i en magnetlås på brystet så det er lett tilgjengelig. Men bildekvalitet er litt begrensert på det.

Har sett på både kompakt og system. Finnes mange fine kompakte men ofte er det lote zoom på de, hvertfall de i lommeformat. Det jeg har sett mest på der er Panasonic tz100 med 10x zoom og 1" sensor.

Alt er er MFT kamera. Skal ikke ha noe veldig dyrt. Det jeg har sett mest på der er Panasonic gx80 med 14-140 linse og en tilsvarende pakke fra Olympus. Også sett på Sony A6000/6300 men der blir optikk noe tyngre igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.