Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken 75mm binding?


Phaser

Anbefalte innlegg

Jeg er nå ikke i tvil om at jeg gjorde et veldig fornuftig bytte når jeg gikk fra Rottefella Super Telemark bindingen til Voile 3-pin bindingen på mine fjellski :-) Skoen passer mye bedre og det er ingen form for knirk mellom sko og metall. For mitt nivå er det også natt og dag mellom å renne med og uten helwire. Rett og slett veldig fornøyd :-P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 timer siden, Lompa skrev:

I "gamle dager" kjørte vi Telemark med nesten all vekt på fremre bein, og relativt høy posisjon. De senere årene før jeg la bort telemarkskia, kjørte jeg på bakkeski med stabile plaststøvler, og da har man jevnere vektfordeling, lavere posisjon, kortere steg og større rotasjon i kroppen. Da får man skien mer på kant, og kan kjøre carving også på telemarkskia. Man bruker faktisk kanten aktivt også på innerskia.

På telemarkskureet nylig lærte vi vekten på framskien, vekten forover, armene og ryggen som du har stjelt en bruskasse, kroppen dalvendt (motvri), og bare sånn passe lavt. Å ta kneet ned på skien ser kult ut men er ikke stabilt.

Blir litt forvirret av alle «teknikkene» man hører og leser om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mareng skrev:

På telemarkskureet nylig lærte vi vekten på framskien, vekten forover, armene og ryggen som du har stjelt en bruskasse, kroppen dalvendt (motvri), og bare sånn passe lavt. Å ta kneet ned på skien ser kult ut men er ikke stabilt.

Blir litt forvirret av alle «teknikkene» man hører og leser om...

Hehe, det er en moderne telemarksving du beskriver. Når jeg snakker om lavere posisjon er det fordi man vinkler i hofta og holder overkroppen slik du forklarer. Da kommer man lavere enn om man står med spett i ryggen og langt skritt, som i gamle dager..

Det jeg mente med at det er vanskelig å ta en moderne telemarksving med BC-binding, er at kontrollen på bakskien forsvinner. Det blir vanskelig å sette trykk på den, derfor må man føre mer vekt fremover igjen, sånn som på gamlemåten. Man kan selvsagt holde tilnærmet samme posisjon i overkroppen fremdeles, men det blir veldig hardt fordi man må vinkle opp enda mer i hofta for å føre tyngden over fremre bein.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2018 den 12.30, Tessatroll skrev:

Ja det kan hende eg skal ta å gjere. Finne ikkje på den lokale sjappa, men reknar med eg finn på nett? 

Kjøpte en neve røde flexer på rottefella.no (79,- i frakt)

De røde er merkbart hardere enn de sorte når de klemmes på . SH 60 kontra SH 40 (Shore). Betyr omtrent at den røde er 1.5x hardere enn den sorte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎23‎.‎02‎.‎2018 den 23.36, Omnilite skrev:

Kjøpte en neve røde flexer på rottefella.no (79,- i frakt)

De røde er merkbart hardere enn de sorte når de klemmes på . SH 60 kontra SH 40 (Shore). Betyr omtrent at den røde er 1.5x hardere enn den sorte.

For BC? Det er jo usedvanlig gode nyheter i så fall!

Redigert: Så det nå at de også har for BC. Skal bestille pronto!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg bestiller disse røde flexene selv: Vil ikke noe av poenget til BC systemet forsvinne ved bruk av disse? Det blir hardere å gå, men vil det fortsatt ha bedre gå-komfort enn 75mm?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg prøvd en tur med røde flexer på fjellskiene. De er merkbart stivere å gå med. Merker forskjell på at det blir gradvis mer motstand når hælen løftes, det fører også til at frontpartiet på støvlen bøyes mer enn tidligere fordi flexen stritter i litt mot. Motstanden er altså litt progresiv, minner litt om følelsen ved løft med stive stag med fjærer på en telemarkbinding, men ikke så stram som en wire på 3pin som gir umiddelbar motstand ved løft av hælen. Har ikke prøvd de kjøremessig, de stiver selvsagt ikke opp noe sideveis, men kanskje den progressive motstanden tilfører litt mer "følelse" med skiene.

De gamle flexene var blitt temmelig slapp i fisken etter en del mil. Synes de røde myknet ørlite grann etter noen km, men det kan også hende jeg ble mer vant til de. Konklusjonen så langt er i alle fall at de røde flexene blir værende på skiene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2018 den 18.28, Phaser skrev:

Har Ingstad ski med bc bindinger nå og innser at det blir litt stusselig i nedoverbakkene og vurderer å gå over til 75mm.   Men hvilken binding?   Voile 3pin har vært tingen tidligere har jeg skjønt men har det kommet noe annet/nytt?   Telemarkbinding med gåfunksjon er det noe å satse på?   Foe meg er nok bortover viktigst uansett. 

Jeg har hatt akkurat samme utfordring. Så byttet bindinger på mine ingstad fra bc til Volie 3 pin traverse. Jeg kjøpte også Alpina Alaska 75mm sko. Denne kombinasjonen er helt fantastisk i bakkene. Skoen er veldig stiv og fin, og man får kjemperespons med bindingen. Spesielt når man kjører med den avtagbare helvidja. Helløfteren er også veldig fin når det går bratt oppover. Det er ganske mye tyngre å gå med bortover enn bc, og sko og binding veier jo også en del mer, så du må se om nedover eller bortover skal prioriteres. Men jeg mener jo helt klart selv at Ingstad er ski som er laget for kupert terreng, og man får  utnyttet skien mye bedre med en stivere sko og binding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.