Gå til innhold
  • Bli medlem

3 sesongers telt til vinterbruk


trugepetter

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et Fjellreven Singi lightweight2 3 sesongers telt som etter produsenten tåler ganske mye vind ergo er temmelig robust. Dermed lurer jeg på hvorfor den ikke kan brukes om vinteren? 

Har brukt 5K på et telt, og så skal jeg måtte kjøpe meg en til for vinteren? Skal liksom feks. denne 4 sesongers, vel 500gr. dynelaken med liten bøyle over hodet være bedre egnet og komfortabel om vinteren med tett snøfall+storm enn mitt telt?

Eller er benevnelser fra produsentene kun ren markedsføring for å få oss til å kjøpe flere produkter?

 

Endret av trugepetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke bare teste det ut i nærområdet ditt neste gang det blir litt drittvær da ? I skogsområder er det null stess utenom ved store snøfall. På fjellet hadde aldri jeg reist med lett og tynn duk, ikke uten retrett mulighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke dette teltet, men jeg kjenner bedre til Fjellrevens Nye Abisko serie.

Jeg tenker ditt telt er tilsvarende i styrke, uten å ha dykket ned i detaljene (nb!). De nye abisko er «helårstelt beregnet for alle forhold, foruten de mest ekstreme». I samme gate som Hilleberg Red Label serien. 

Har du brukt det mye før, og kjenner forholdene på fjellet vinterstid, har du kanskje en følelse av hvor mye det tåler?

Mitt abisko Shape er ihvertfall meget vindstabilt. Og det klarte en tur på hardangervidden på vinterstid med glans. Men da hadde vi ikke vind som var sterkere enn 20m/s på natten, og heller ikke noe snøfall. Vi visste det var meldt fint vær resten av turen.

Skulle jeg dratt på langtur i høyfjellsterreng og ikke kunnet velge bort de dagene med dårligst vær ville jeg gått «all in» med skikkelig vintertelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle telt kan brukes om vinteren. Noe mer ekstremt enn andre.



Så spørs det hvor du skal. I Nordmarka hadde jeg ikke engang vært bekymret for å bruke mitt superlight-telt. Men hadde satt på vekking en gang i løpet av natta om det var meldt snø og det var mildt. 

Jeg hadde vært litt mer forsiktig med det her i Finnmark på vidda om det var meldt litt vind.


Så: Bruken bestemmer

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok Finnmarksvidda jeg tenker på, men etter produsenten skal den tåle ganske mye vind, så jeg vet ikke. Andre mener at feste, inngangsparti forhøyning, ventilasjons mulighetene og kondensdanning gjør forskjellen. Mange Bivy minitelt er 4 sesongers, noe jeg da stusser på.

Ønsker også å ha det som et nød telt parat inni bilen, dersom jeg skulle bli værfast på tur gjennom fjellovergangene her oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal henge deg så opp i om produsentene kaller et telt 3-sesongers eller 4-sesongers. I hvert fall ikke hvis produsenten bruker så intetsigende begreper som "ganske mye vind". Som Espen sier er det forskjell på vinter i Nordmarka og på Finnmarksvidda. Den du lenker til er jo bare en vindsekk, og den kan sikkert hjelpe deg med å overleve en vindfull natt, men personlig ville jeg heller hatt en skikkelig vindsekk. Det er i hvert fall ikke noen erstatning for et telt.
Det teltet du har vil helt sikkert kunne brukes om vinteren når været er greit. Skulle det blåse skikkelig opp (sterk kuling og storm), ville jeg vært litt mer skeptisk. I hvert fall gravd det litt ned og bardunert det skikkelig. Men hvis du skal ha et telt som skal tåle alt av nordnorsk vintervær må du se etter et dedikert vintertelt. Helsport, Hilleberg og Fjellreven har noen modeller som er laget for virkelig å tåle "alt".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.