Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinter: Rondane rundtur for ungdommer?


MortenL

Anbefalte innlegg

Planlegger å gå en rundtur i Rondane med 13- og 15-åringen. Gjerne fra nordsiden, med tre til fem overnattinger i turisthytter. Anbefalinger?

(Ja da, de er begge svært fjellvante, vi har gode klær og godt utstyr, og vi følger fjellvettreglene! :))

Endret av MortenL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du sier overnatte på turisthytter, så regner jeg med du vet at disse er vinterstengt, dvs. selvbetjent?
Hvilket tidspunkt har du tenkt? 
Hva med å starte fra Straumbu og gå derfra til Bjørnhollia for så neste dag gå til enten Dørålseter eller Rondvassbu, for så å bruke en av de som utgangspunkt for dagsturer. Et annet alternativ er rundturen Bjørnhollia - Dørålseter - Rondvassbu - Bjørnhollia.
Et annet alternativ er å gå fra Hjerkinn for så å gå til Grimsdalsseter. Jeg vet ikke helt om jeg ville anbefalt å gå turen videre med full oppakning over til Dørålseter derfra. Oppstigning til passet i Dørålsglupen kan være krevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, martin.m skrev:

Et annet alternativ er å gå fra Hjerkinn for så å gå til Grimsdalsseter. Jeg vet ikke helt om jeg ville anbefalt å gå turen videre med full oppakning over til Dørålseter derfra. Oppstigning til passet i Dørålsglupen kan være krevende.

Man behøver ikke gå Dørålsglupen for at komme fra Grimsdalsseter til Dørålseter. 3-4 km mod øst er der en meget lettere mulighed, men der er lidt længere at gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lars M skrev:

Man behøver ikke gå Dørålsglupen for at komme fra Grimsdalsseter til Dørålseter. 3-4 km mod øst er der en meget lettere mulighed, men der er lidt længere at gå.

Ja, jeg vet det er en mulighet. Man kan droppe å gå fra Grimsdalsseter via Haverdalen for å komme til Dørålsseter. Man kan ta veien nordøstlig og gå Grimsdalen for så å gå over til Dørålstjørnin som ligger litt forbi Haverdalen for så å gå til Dørålsseter. Eller man kan krysse over til Haverdalen for så å gå denne ned og dreie mot høyre i enden av dalen for å komme til Dørålstjørnin og så til målet. Men tanken min er at denne turen kan være noe tøff for en på 13 år i Rondane alt etter snø/vind og vinterforhold for øvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.