Gå til innhold
  • Bli medlem

Ta av borrelåsstroppen på randostøvler?


Lompa

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg nye randostøvler (Scarpa Maestrale). Dette er en relativt stiv støvel med fokus på kjøring. Jeg er litt lei av å ha den stroppen øverst. Synes den hindrer max utslag ved gåfunksjon. Mitt spørsmål er: Taper jeg mye på å ta den av på en firespenners støvel som dette? Beholder folk flest den på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
47 minutter siden, Lompa skrev:

Har kjøpt meg nye randostøvler (Scarpa Maestrale). Dette er en relativt stiv støvel med fokus på kjøring. Jeg er litt lei av å ha den stroppen øverst. Synes den hindrer max utslag ved gåfunksjon. Mitt spørsmål er: Taper jeg mye på å ta den av på en firespenners støvel som dette? Beholder folk flest den på?

Kan du ikkje berre ha den laus ved gange? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reima har vel liten betydning når du kjører, i allefall når du har to spenner på leggen. Så dersom du ikke syns den er nyttig for å stramme inn for å få spennene på plass før nedkjøring, så er det vel bare å plukke den av. Du kan eventuelt teste i en bakke med heis: En runde med og en runde uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Tessatroll skrev:

Kan du ikkje berre ha den laus ved gange? 

På de forrige støvlene kunne jeg slakke stroppen veldig, slik at jeg fikk full åpning. På disse er borrelåsen laget slik at de bare kan slakkes minimalt. Å ha ting hengende og slenge rundt beina synes jeg ikke noe om.

1 minutt siden, Boggabogg skrev:

Reima har vel liten betydning når du kjører, i allefall når du har to spenner på leggen. Så dersom du ikke syns den er nyttig for å stramme inn for å få spennene på plass før nedkjøring, så er det vel bare å plukke den av. Du kan eventuelt teste i en bakke med heis: En runde med og en runde uten.

Jo, jeg må vel frem med skrutrekkeren.

Har aldri brukt stroppa for å feste spennene. Har ikke vært noe problem å få dem på, så stroppen har alltid blitt festet sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

Har kjøpt meg nye randostøvler (Scarpa Maestrale). Dette er en relativt stiv støvel med fokus på kjøring. Jeg er litt lei av å ha den stroppen øverst. Synes den hindrer max utslag ved gåfunksjon. Mitt spørsmål er: Taper jeg mye på å ta den av på en firespenners støvel som dette? Beholder folk flest den på?

Jeg har samme støvel, kunne aldri tenkt meg å kjøre uten stroppen, du har tross alt bare en spenne på leggen.

Jeg slakker ut stroppen og har aldri tenkt over at den er i veien. Ellers er det vel bare å løsne den helt? Den ligger vel uansett under buksen/snølåsen på buksen med mindre du går i shorts?

Prøv å kjør ned uten den. Merker du ingen forskjell, så fjerner du den 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg har samme støvel, kunne aldri tenkt meg å kjøre uten stroppen, du har tross alt bare en spenne på leggen.

Jeg slakker ut stroppen og har aldri tenkt over at den er i veien. Ellers er det vel bare å løsne den helt? Den ligger vel uansett under buksen/snølåsen på buksen med mindre du går i shorts?

Men får du max utslag i gåfunksjon med den på? Jeg gjør ikke det.

Den er så unødvendig stor og tung. Jeg har ei bukse med snølås og da kan den ligge inni der, men jeg bruker også softshellbukse som ikke har snølås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lompa skrev:

Men får du max utslag i gåfunksjon med den på? Jeg gjør ikke det.

Den er så unødvendig stor og tung. Jeg har ei bukse med snølås og da kan den ligge inni der, men jeg bruker også softshellbukse som ikke har snølås.

Max og max, jeg har ikke akkurat sjekket så nøye. Men jeg får godt gåutslag synes jeg da. Det kommer an på hvor godt du strammer skoen ellers, og løs sko gir lettere gnagsår.

For å spare energi anbefales det å ta kortere og raskere steg framfor å lange ut med lange steg, så mest mulig gåutslag er ikke så viktig, så lenge det er nok? Jeg er ikke ekspert, så jeg vet ikke. Har aldri følt det som noe problem med de skoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

På de forrige støvlene kunne jeg slakke stroppen veldig, slik at jeg fikk full åpning. På disse er borrelåsen laget slik at de bare kan slakkes minimalt. Å ha ting hengende og slenge rundt beina synes jeg ikke noe om.

Ok, eg plar berre stappe mi oppi buksa, eller mellom liner og skall. Synes eg mistar ein del trøkk om eg ikkje nyttar powerstrap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stroppen har helt klart en funksjon ift flex på sko og respons ift kjøring av skia.

Det selges jo en del booster-straps som brukes av alpinister og frikjørere. Disse bytter da ut den originale stroppen på skoen. Noen av disse er sikkert bedre å sette opp løsere når man skal ha randonéeskoen i gåfunksjon også.

Et par eksempler:

https://boosterstrap.com

https://www.ratchetingbuckles.com/ratchet-buckles-ladder-straps/powerstraps/

 

Og en liten advarsel ift potensiel negativ bieffekt av å stramme skoen for hardt:

https://skimoves.me/2015/02/13/the-shocking-truth-about-power-straps/amp/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har en firespenners Dynafit Beast, og merker temmelig stor forskjell med og uten stroppen strammet rundt. Festepunktet for stroppen ligger endel høyere enn den øverste spenna, så den lange kraftarmen skal både teoretisk (.....og praktisk) gi en bedre overføring av moment fra skosålen og opp i leggen din :) Går med den løs på tur opp, men kan også ta den ut av hempa og feste den i seg selv på baksiden av foten om eg vil være helt fri. Men det beste er vel gjerne å kjenne etter helt selv hva som funker ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Lompa skrev (På 24.1.2018 den 10.37):

Har kjøpt meg nye randostøvler (Scarpa Maestrale). Dette er en relativt stiv støvel med fokus på kjøring. Jeg er litt lei av å ha den stroppen øverst. Synes den hindrer max utslag ved gåfunksjon. Mitt spørsmål er: Taper jeg mye på å ta den av på en firespenners støvel som dette? Beholder folk flest den på?

@Lompa, gjør som @Marius Engelsen 👍

har svidd borrelåsen litt i enden, for at den skal ha en løs flik å ta tak i.

Du har rett at stroppen er ett par cm for kort for å få maks gåutslag.

Ved korte nedkjøringsetapper bruker jeg ikke alltid stroppen, hvis det er kjapt av og på med feller. Da bare lukker jeg ene spennen og setter i kjøremodus.

6D96D002-FD78-426E-BBCC-E6A38F040CAA.thumb.jpeg.6024ec4365069a04042892f761c05e35.jpegFA4A4CCD-B64B-4D8E-9786-E0E03D7DCF21.thumb.jpeg.73548fdf807b88b0ba76db57f549b159.jpeg03D12FF0-01EB-4E0E-82A9-9331E909557D.thumb.jpeg.3f412e900475c9fa6abd118a8a80d458.jpegB58CBC81-3F00-4F7A-84BA-EB9C3104D596.thumb.jpeg.ca36b8528a1fb6b3b17c8f1d6cb5b6e4.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lompa, bruker du Maestrale støvlene enda?

Jeg vurderer å skru av den nederste spennen, for jeg merker egentlig ingen forskjell med eller uten den 🤷‍♂️ Vet ikke om du har samme erfaring?

EDIT: spennen er popnaglet fast, så da får den heller bare være med som blindpassasjer på tur...

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 par støvler i bruk nå, et par med stropp integrert i spenne og ett par med 4 spenner + stropp. På begge parene er deg merkbart på støvlene/kjøring om stroppen er strammet eller ikke (for paret med en (integrert spenne er dette selvsagt).

Forøvrig litt andre løsninger på disse en del andre sko.

20200324_134054.thumb.jpg.74909fb4b88a418e3747aafddc344877.jpg

20200324_134115.thumb.jpg.43c5cdf6dc300e36c856797c79883ea2.jpg

Stroppen som hektes på med "strammern" er veldig lettvint å bruke, og har ingen borrelås som potensielt river opp innsiden av buksebenet.

20200324_134123.thumb.jpg.384452ed8c270bef5db4d6f97de8eee0.jpg

 

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid stroppen stram på TLT6 Performance, også oppover. Jeg gikk med den mye løs til å begynne med, men etter å ha traversert på et noget "skummelt parti", fant jeg ut at stroppen stivet av skaftet ganske betydelig sideveis i de tilfellene der skiene må holdes på kant, alternativt sette støvlen i kjøremodus. Det var "innmari guffent" å merke at jeg ikke helt hadde den kontrollen jeg burde ha.

Det er nok forskjell på hvor mye stroppen har og si for stabiliteten i gå og kjøremodus ut fra hvilken støvel det er snakk om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.