Gå til innhold
  • Bli medlem

fjellski med eller uten fellelås?


Anbefalte innlegg

Annonse
53 minutter siden, Thomas Aleksander Bjørnson Fjæran skrev:

ser op fjellski, og lurer litt på erfaringer med fellelås eller ikke. Er det veldig dumt å kjøpe fjellski uten fellelås? Hva er deres erfaringer

Jeg har fjellski med både smørelomme og fellelås (Åsnes Amundsen). Da kan jeg velge å smøre hvis jeg vil, eller jeg kan ta den lette løsningen med feller. Det glir noe dårligere med feller, spesielt nedover da Åsnes sitt patent gjør at kanten foran bremser deg litt. Samtidig har man ikke spesielt god glid fremover uansett hva man gjør når man bakser ute i det fri uten at underlaget er hardt. Og med pulk blir det desto vanskeligere å gli slik man gjør på vanlig langrennski. Med mindre man ønsker høy puls da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få kortfeller på ski uten fellelås også :-)  

Madhus Intelligrip Skin festes på tuppen av skia og har en tynn 'vanlig skisåle' første delen før kortfellen kommer. Den fungerer helt utmerket synes jeg. Mohair, så glir bra. Den finnes i to lengder, så kjøp riktig lengde til skia du tenker å bruke dem på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes fellelås er genialt på fjellski. Går sjeldent så bratt med fjellski at langfeller er nødvendig, og en kortfell er rask å ta av/på, så tar den så liten plass at de kan ligge godt oppvarmet i en lomme, da er det bare å legge de på skien igjen etterpå såsitter de godt. De veier også mindre enn en langfell.

De nye åsnesfellene har fått ett mer smidig feste.

Er det virkelig bratt, er det kun langfeller som gjelder, men det er tyngre å gå med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.