Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken varmekilde i en Wiglo 6-10? (Tur med barn)


CHT

Anbefalte innlegg

Hei på dere!

Etter mye frem og tilbake, lesing, og leting så har jeg bestemt meg for en Wiglo 6-10, med innertelt. Vurderte først en lavvo, men jeg tror denne passer enda bedre. Planen er å bruke den på tur med datteren min (8 år), sammen med andre venner og familie. Jeg ser for meg at vi skal komme oss ut på tur fra tidlig vår, til sen høst. Gjerne vinter også, men det ser jeg litt an når neste vinter nærmer seg. I sommer skal vi bo en uke i teltet, men vi må ha noen netter ute før det. Vi har vært på noen kortere teltturer, så hun vet hva det går i. For at dette skal bli en suksess, så tenkte jeg å ha litt varme i teltet, det vil gjøre det mer koselig i kaldt vær og regn. 

Jeg har tenkt at en Heatpal vil være en smart løsning. 
Hva tenker dere om det?
Vil den varme nok, i et såpass stort telt?
Kan jeg senke taket i en Wiglo 6-10?

For andre turer, og mulige vinterturer så er jeg også litt nysgjerrig på vedovn. Jeg vet at Bergans ikke anbefaler det, men jeg vet folk gjør det.
Er det noe forskjell på å bruke en vedovn i en Wiglo 6-10 og f.eks. en Varanger med innertelt? Jeg mener det er et hull i bunnduken.
Er det noen her som har en stor Wiglo og vedovn?

Primus og gass utgår mtp. barn og sikkerhet.

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt Heatpal litt og den vil gi deg bra med varme i ett sånt telt ned til null vil jeg tru. Brukt den i Helsport Finnmark lavvo uten innertelt og har vel fått ca 14 grader inne ved fuktig nullføre utenfor. Men den brenner ikke mere enn maks 4 timer. Og da bør du vente ganske lenge før du etterfyller pga brannfaren

Ang den og barn så blir den ovnen også veldig varm og når rødspriten er skikkelig varm står flammene opp gjennom beskyttelsen så strenge rutiner må læres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport lavvoovn blir ikke mindre varm når du fyrer litt hardt. Rødglødende sider er ikke sjelden. Vi har vel hatt 62 grader  i 1 meters høyde ved -1 ute på det drøyeste. Da tørker vottene fort oppunder taket . Dette i en Finnmark lavvo som er mindre enn Varanger.

Det er egentlig ikke noe must at du må kunne åpne bunnen under ovnen om du fyrer oppe på rista og ikke i bunn av ovnen. Vi har sjekket mange ganger og det slår ikke så mye varme ned. Av sikkerhetsgrunner har vi gjerne en plate ender ovnen (et must på vinteren uansett) under eller så har vi lagret ved der. 

Det kritiske er utføringen av pipa og at dette funker greit til ditt telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars p: 14 grader inne, uten innertelt ved +-0 er jo veldig bra! Med innertelt blir det sikker enda litt varmere. Jeg vurderer en ekstra brenner, da kan jeg bytte uten å måtte vente. Så lenge det er en varmekilde i teltet må det tydelige rutiner til, akkurat det skal nok gå bra. Det virker som Heatpal fortsatt er det tryggeste å bruke, kanskje med unntak av vedovn.

Espen: At det blir varmt med vedovn er det ingen tvil om! Er interessert i å høre erfaringer med Wiglo og vedovn, selv om jeg tror det er null problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyrer med en amerikansk multifuel, som brenner både diesel, eller ved hvis man vil. 

Har sydd en egen topphatt med pipegjennomføring for vinterbruk. 

22 liter diesel holder til ca 20-30 timer fyring. 

Holder nok rundt 20 grader  både inne og ute 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har selv brukt vedovn mye i min wiglo, men da uten innertelt. Har hatt det godt og varm i 25 blå og kuling (tommel opp for vindstabil "lavvo").

MEN ikke vær så dum som meg, og bruk en toppmatet vedovn! Det blir fort en stjernehimmel av små svihull i en nylonlavvo etter en vinter med fyring.

Jeg har også brukt heatpal, men det måtte brukes to stykker for å få nogenlunde komfortvarme når det begynte å gå mot 20 kuldegrader.

Litt sent svar, men tenkte jeg måtte dele erfaringene mine allikevel :)

Endret av Dante
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.