Gå til innhold
  • Bli medlem

Rødspritkoker på vinteren?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Vet at mange sier det ikke fungerer med rødsprit på vinteren, men det er vel et bedre alternativ enn gass. Jeg har en multifuel brenner, men kunne tenke meg en ekstra brenner av og til i reserve, og hvis jeg skal lage flere ting på en gang. Hvordan kan jeg eventuelt forvarmet brenneren slik at jeg lettere får fyr på spriten når det er kaldt? Utfordringen er vel å få fyr. Hvis du først får fyr er det vel ikke så dårligere effekt enn på sommeren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tviler sterkt på at rødsprit er bedre enn gass om vinteren. En liten slangebrenner med forvarmingsrør er et krav, da kan du bruke boksen opp-ned, det fungerer i kuldegrader. Du kan også varme boksen en stund mot kroppen, eller la den stå passe nært brenneren (ikke for nært, da...). Hvis det skal være en reserveløsning er vintergassen et (dyrt) alternativ, jeg mener Primus sier den skal fungere ned i minus 22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten butanlighter fyrer effektivt opp spritbrenneren, men det er ikke oppfyringen som er hovedproblemet, men temperaturen i spritkoppen. Spritkoppen er av metall og kjøles effektivt ned i kulda slik at spriten ikke forgasser og da blir effekten dårlig. Varmer du spritkoppen først blir det enklere å få fyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, DROMEDILLA skrev:

Har testet den i hagen og jeg brukte ca. 15-20 min på å koke opp en kaffe kanne med vann. 

Hvis du synes 15-20 minutter er greit, så er vel løsningen helt i orden? Og da trenger man ikke å kjøpe noe nytt før man finner ut at det man har ikke fungerer? :) 

 

Du kan kanskje forvarme med mulitfuelen din, hvis du trenger å forvarme noe.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Bjørn J skrev:

Hvis det skal være en reserveløsning er vintergassen et (dyrt) alternativ, jeg mener Primus sier den skal fungere ned i minus 22.

Tror @Sovjetunionen testa vintergassen for litt siden og følte at den mista mye effekt allerede ved -12 i bruk på Easyfuel.
Men garantert bedre enn rødsprit :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med meg en liten gassbrenner på tur i går på fjellet i tillegg til multifuel brenneren. Gassbrenneren klarte ikke å få vannet til å koke en gang, mens multifuel brenneren smeltet snø og kokte opp vann raskt og effektivt. Det eneste den fungerte til for min del var å holde vannet jeg hadde kokt opp med den andre brenneren varmt. Dessverre klarte min bedre halvdel å rive gryten over ende så jeg måtte koke opp vann på nytt. Prøvde å koke opp med vann fra en vannflaske men det gikk ikke. Etter en halvtime måtte vi gi opp. Måtte koke opp på multifuel brenneren igjen. 

Vet ikke om det er så lurt å varme opp rødsprit brenneren med primusen? Kanskje det hjelper å ta med seg noen tenner briketter å legge under for å varme den opp før jeg tenner på? 

Folk bruker jo heatpal o.l. i telt om vinteren. Det er i praksis en stor rødsprit brenner. Forskjellen der er at rødspriten fylles på en type isolasjon. Kanskje det gjør at det er lettere å få fyr? Hva med å stappe oppi litt bomull?

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, DROMEDILLA said:

Jeg hadde med meg en liten gassbrenner på tur i går på fjellet i tillegg til multifuel brenneren. Gassbrenneren klarte ikke å få vannet til å koke en gang, mens multifuel brenneren smeltet snø og kokte opp vann raskt og effektivt. Det eneste den fungerte til for min del var å holde vannet jeg hadde kokt opp med den andre brenneren varmt.

Var det en toppmontert gassbrenner, altså brenneren står på toppen av boksen? Det er en grei løsning til sommerbruk, men ubrukelig om vinteren. Kanskje du kan få vannet til å koke hvis du holder hendene rundt gassboksen hele tiden slik at den får litt varme :) . Det er mulig å bruke gass på vinteren (utenom de aller kaldeste dagene), men det krever riktig utstyr og riktig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt rart ut. Var det fryktelig kaldt? Jeg har brukt slangebrenner i (noen få) minusgrader, men da hadde jeg varmet boksen litt før tenning, og jeg snudde den opp-ned etter en liten stund. Og boksen var nokså full. Det var merkbart lavere effekt selvfølgelig, men jeg fikk da kokt vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gassbrenner må du være ekstra nøye på gassen når det blir kaldt. "Billiggass" er vanligvis tilnærmet ren butan. Gass med lavest mulig andel av butan, og med høy andel isobutan og propan er mye bedre når det blir kaldt. Med såkalt vintergass er det i tillegg lagt inn "veker" inni boksen for å få en større overflate som gir bedre overgang fra væske til gass.

Og veke-trikset funker også på rødsprit. :D Trangia lager en liten forvarme-dings med vekemateriale i bunn (http://trangia.se/tillbehor/brannare-och-brannartillbehor/) som fuktes med sprit og tennes for å varme opp spritbrenneren (med sprit i) som står oppå forvarmeren før den tennes på vanlig vis. Mange har også lagt en veke av karbonfilt inn i åpningen på Trangiabrenneren - det skal også gjøre den enklere å tenne i kulden. Og har du først skaffet deg karbonfilt, kan du lage jo deg en "Fancee Feest" spritbrenner vha en kattematboks og en tomatpureboks :):

 

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, DROMEDILLA skrev:

Det var en gassbrenner med slange. Forsøkte å snu boksen på hode også for å se om det hjalp. Hadde sikkert fått bedre effekt hvis jeg hadde pakket den inn eller holdt rundt den.

Det hjelper ikke å snu boksen opp ned om det ikke er forvarmingsrør på brenneren. Da vil du ikke få noe effekt forskjell. img_1330.jpg

WEB_Image%20eagle-brenner-220g-m-slange-

Den øverste har forvarmingsrør, den andre har det ikke... :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, a_aa skrev:

Har du gassbrenner må du være ekstra nøye på gassen når det blir kaldt. "Billiggass" er vanligvis tilnærmet ren butan. Gass med lavest mulig andel av butan, og med høy andel isobutan og propan er mye bedre når det blir kaldt. Med såkalt vintergass er det i tillegg lagt inn "veker" inni boksen for å få en større overflate som gir bedre overgang fra væske til gass.

Og veke-trikset funker også på rødsprit. :D Trangia lager en liten forvarme-dings med vekemateriale i bunn (http://trangia.se/tillbehor/brannare-och-brannartillbehor/) som fuktes med sprit og tennes for å varme opp spritbrenneren (med sprit i) som står oppå forvarmeren før den tennes på vanlig vis. Mange har også lagt en veke av karbonfilt inn i åpningen på Trangiabrenneren - det skal også gjøre den enklere å tenne i kulden. Og har du først skaffet deg karbonfilt, kan du lage jo deg en "Fancee Feest" spritbrenner vha en kattematboks og en tomatpureboks :):

 

Fancee feest-brenneren virker like herlig på vinteren som på sommeren. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tubbs skrev:

Tror @Sovjetunionen testa vintergassen for litt siden og følte at den mista mye effekt allerede ved -12 i bruk på Easyfuel.
Men garantert bedre enn rødspritc:)

Sant det, jeg har prøvd både med Primusgassen (primus winter) og den Coleman gassen (begge skal holde ned til -27) og brenneren bruker nesten en halvtime på å smelte snø og koke det opp. Det blir aldri fart på flammen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, GJM skrev:

Fridtjof Nansen viste ikke at ethanol og propanol (sprit), ikke bruges til at smelte sne med, så han gjorde det bare, da han i 1888 krydse Indlandsisen. :blush:

Og etter det utviklet han Nansen kjelen for å få bedre effekt. 

En forenklet versjon er senere kjent som koke-willy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, DROMEDILLA skrev:

Vet ikke om det er så lurt å varme opp rødsprit brenneren med primusen? Kanskje det hjelper å ta med seg noen tenner briketter å legge under for å varme den opp før jeg tenner på?

Trangia har ett vintertillbehör för sina kök.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1888 tok Nansen med seg en nyvinning på ferden over Grønland, primus het det.  Inntil da var spritbrenner det eneste "dugenes".

Det er klart Trangia er bedre enn hva de hadde før 1888, men å varme spritbrenneren er lurt, vintertilsatsen til Trangia er smart, noe simplere er det å plassere et telys, eller en lysestump under spritbrenneren, men det hjelper. Jeg er jo litt imponert over hva vintergassen får til, den gamle blå-boksen slutta å virke ved 6-7 plussgrader men det er vel meninga med utvikling.   

19 minutter siden, Björn skrev:

Trangia har ett vintertillbehör för sina kök.

Hva du varmer med er vel ikke så nøye, men du må jo ikke tilføre altfor mye varme heller. 
For noen år siden eksperimenterte jeg med ulike varianter av pepsi can stove osv. da funka det bra med å sette brenneren på ei skål og søle på litt rødsprit og tenne på, brenneren starta da av seg selv litt sinere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini trangia med med tre kronestykker for å heve brennerkoppen ,søle noen dråper raudsprit rundt/under sjølve brennerkoppen . Korkplate eller Anna isolasjon under apparatet samt god vindskjerming . Har brukt minitrangiaen slik på dagsturer i 10-12 minus. Eg antar stormkjøkken med vintertilbehør virker bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.