Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur Finnmark i mars


Juhla

Anbefalte innlegg

Hei!

Jag tänker att gå på skitur i mars i Finnmark för 9 dagar med telt och pulk. Jag läste redan gamla rapporter også i forum och har ännu några spørsmål. Kanske är det bra att börja i Ivalo (handla bla bensin för primussen) eller Nellim, följer snöskuterlöyper till norr, sen svinger till Piilola och över gränsen till Norge med Øvre Pasvik och sen tar bussen kanske från Pasvik folkhøgskole till Kirkenes.

Är det en bra idé att följer skuterlöyper in Finnland och Norge eller blir jag omkört av skuternas massor? Är det vanligtvis enkelt att följa andra spor i Øvre Pasvik Nasjonalpark till Treriksrøysa och till koierna? Eller måste jag dra mitt iget spor i djup snø pga lite vind under trærne?

Takk för svar!

 

Jörg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Min erfaring etter tre vinterturer til øvre Pasvik er at en bør holde seg til reingjeternes skuterspor/eller de løypene en kan finne. Det er som regel spor inn til de åpne koiene. Jeg går med hund, og den er som regel ikke motivert for å kjempe seg fram i løssnø. Men uten hund er det nok mulig, men tungt😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier å være tungt å gå utenfor løyper i Pasvik. Ofte synker man helt ned. Men det kan jo hende du er heldig og det er hardere snø. Jeg ville satsa på å følge løyper og ta det som en bonus hvis det er hardt nok til å gå utenfor løype uten  svømme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

 Jeg ville satsa på å følge løyper og ta det som en bonus hvis det er hardt nok til å gå utenfor løype uten  svømme. 

Det ska jeg göra. I vinter var jeg var bara på  fjell  och i Inari-området bara i somras så ska jeg få en ny erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Varsågod på svenska - skriva på norsk är lite svårt för mig:

Det var tid igen för en solo-tur. Idén var, att besöka den norske nationalpark Övre Pasvik och välja turen så att den inte är en rundtur. Turen var 140 km långt och alltid inte långt borta från russiska gränsen. För det var ännu tidigt i mars gick temperaturen ner till 36 kulegrader. Huvudskillnaden till vanliga fjälltur är att man kan nästan bara bruka gamla spår för snön är så mjukt och djupt.  Därfor visste jag inte på morgonen vart jag ska komma till kvällen. Men på femte dagen visste jag att jag ska komma till Svanvik och avslapping kunde börja.

Turen var minneverdig:

  • på dagstid är jag glad för alla fågels stemme
  • en vänlig medarbetare av Metsähallitus starter tidigt på förhand ovnen för mig
  • vänliga finska gränsvaktare hjälper mig hitta rätta spår
  • jag få besök i natten
  • en kväll är mitt tält omgitt av rensdyr
  • tälta med 30 kulegrader är helt ok, men allt går långsamere
  • jag är gäst hos kosmopolitiske folk
  • under nordlys går vi om kvelden i sauna.

 

Endret av Juhla
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.