Gå til innhold
  • Bli medlem

Pris på abonnement - (utskilt)


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Barskekarsten skrev:

En PLB med batteriklasse II skal sende kontinuerlig i 24 timer ved -20grader ambient. Det er det ingenting som garanterer for en Inreach som er brukt til å tracke og sende kosemeldinger og har et batteri med ukjent status og en ukjent status på pakninger etc.

 

Inreach kan holdes i live i mange døgn med sitt innebygde batteri og ukesvis ved hjelp av en powerbank. Med Inreach kjenner nødetatene posisjonen din i øyeblikket du ber om hjelp. I tillegg kan du gi ytterligere opplysninger via "sms".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 minutter siden, Barskekarsten skrev:

En PLB med batteriklasse II skal sende kontinuerlig i 24 timer ved -20grader ambient. Det er det ingenting som garanterer for en Inreach som er brukt til å tracke og sende kosemeldinger og har et batteri med ukjent status og en ukjent status på pakninger etc.

Noe usikker på den konklusjonen.

Nettopp det at enheten blir brukt til å sende meldinger begge veier gjør at jeg stoler mer på den enn en passiv dings som aldri blir brukt og som bare blir slengt med på alle turer uten å ha noen direkte daglig nytte. Det å ha en stor rød knapp som engasjerer flynødfrekvensen i tillegg til HRS gjør at det sitter langt inne å trykke på knappen kanskje..?

Vanntettheten er den samme på de fleste slike dingser og batterikapasiteten har jeg kontinuerlig oversikt over. Den bruker svært lite strøm og meldinger kommer kjapt frem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@whistlerHvilken Inreach manual refererer du til da?

Alle tall på batteriet jeg ser er "Up to" og ikke minimumstall. For meg er det en vesentlig forskjell. 

Manualen jeg sjekket er her: https://support.garmin.com/support/manuals/manuals.htm?partNo=010-01735-00&language=en&country=US

Inreach er testet til IPX7 noe som er mye mindre vanntett en en PLB sine 10m i 5 min.

Dog ser jeg at Inreach skal kunne opperere i -20 grader celcius, men lades kun fra 0 grader celcius og opp så det hjelper lite med en powerbank på vinteren.

Jeg skal fint greie å fyre igang min Fastfind Ranger med vindvotter på med henda på ryggen. Det ser ikke like lett ut med Inreach.

For referanse finner du en del informasjon om McMurdo Fast Find Ranger her: https://www.mcmurdogroup.com/mcmurdo-products/mcmurdo-fastfind-ranger/

 

Endret av Barskekarsten
Tydliggjorde spørsmålsstillingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Barskekarsten skrev:

@whistlerHvilken Inreach manual refererer du til da?

Alle tall på batteriet jeg ser er "Up to" og ikke minimumstall. For meg er det en vesentlig forskjell. 

Manualen jeg sjekket er her: https://support.garmin.com/support/manuals/manuals.htm?partNo=010-01735-00&language=en&country=US

Inreach er testet til IPX7 noe som er mye mindre vanntett en en PLB sine 10m i 5 min.

Dog ser jeg at Inreach skal kunne opperere i -20 grader celcius, men lades kun fra 0 grader celcius og opp så det hjelper lite med en powerbank på vinteren.

Jeg skal fint greie å fyre igang min Fastfind Ranger med vindvotter på med henda på ryggen. Det ser ikke like lett ut med Inreach.

For referanse finner du en del informasjon om McMurdo Fast Find Ranger her: https://www.mcmurdogroup.com/mcmurdo-products/mcmurdo-fastfind-ranger/

 

Jeg refererer ikke til manualer og teoretisk kunnskap, men praktisk erfaring med Inreach SE året rundt siden 2015. Har heldigvis aldri hatt behov for å trykke på knappen, men hatt mye glede av oppdaterte værvarsel og OK-meldinger. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Barskekarsten skrev:

Dog ser jeg at Inreach skal kunne opperere i -20 grader celcius, men lades kun fra 0 grader celcius og opp så det hjelper lite med en powerbank på vinteren.

Jeg skal fint greie å fyre igang min Fastfind Ranger med vindvotter på med henda på ryggen. Det ser ikke like lett ut med Inreach.

Det er ikke noe problem å lade slikt under jakka da, men jeg ser ikke behovet. Det er jo strøm an mass i disse enhetene. Den kan ligge stand-by i 3 år Jeg kan lese batteristatus på skjermen til enhver tid.

SOS er jo bare å vippe lokket og trykke på knappen. Da kan man ikke slå av enheten. MEN man kan kalle tilbake SOS'et og avlyse operasjonen, OG man kan kommunisere med redningssentralen og fortelle hva som har skjedd. Der sliter man med en PLB..Eller man sliter vel også med en Spot der.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Barskekarsten skrev:

@whistlerHvilken Inreach manual refererer du til da?

Alle tall på batteriet jeg ser er "Up to" og ikke minimumstall. For meg er det en vesentlig forskjell. 

Manualen jeg sjekket er her: https://support.garmin.com/support/manuals/manuals.htm?partNo=010-01735-00&language=en&country=US

Inreach er testet til IPX7 noe som er mye mindre vanntett en en PLB sine 10m i 5 min.

Dog ser jeg at Inreach skal kunne opperere i -20 grader celcius, men lades kun fra 0 grader celcius og opp så det hjelper lite med en powerbank på vinteren.

Jeg skal fint greie å fyre igang min Fastfind Ranger med vindvotter på med henda på ryggen. Det ser ikke like lett ut med Inreach.

For referanse finner du en del informasjon om McMurdo Fast Find Ranger her: https://www.mcmurdogroup.com/mcmurdo-products/mcmurdo-fastfind-ranger/

 

Leste inne på lenken.

Ser ut som at den sender GPS koordinatene dine ved aktivering. Den selvtester seg selv og har batteriindikator, samt LED blitz med SOS morsesignal, i tillegg til radiosignalene man kan peile seg inn etter.

Synes en PLB virker mye mer robust, pålitelig og sikker enn spot og inreach for å sende NØD signal, og er mye billigere i lengden. Men man får ikke værmelding og meldingsfunksjon hvis det er det man ønsker, da må man ha noe annet eller begge deler.

Når det er sagt, så finner man jo ofte en strek på dekningen her og der, og kan sende en sms eller få inn en værmelding Jeg vet ikke hvordan radio/dab dekning er for tiden, men det og er jo en måte å få inn værmeldingen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan mene hva man vil. Verden har gått videre og satelitteknologi gir mer presise nødmeldinger. Håper jeg aldri må bruke den, men jeg syntes det er utrolig ålreit å ha den i sekken og vite at jeg er så godt dekt opp som jeg kan være hvis uhellet skulle være ute.

Ikke minst kan jeg ved f. Eks beinbrudd 50 kilometer inne på vidda varsle om behov for hjelp uten å sette igang full redningsaksjon med alt det innebærer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mareng skrev:

Synes en PLB virker mye mer robust, pålitelig og sikker enn spot og inreach for å sende NØD signal, og er mye billigere i lengden

Jeg sliter litt med den konklusjonen . 3500 i anskaffelse pluss 400,-/år. Hva er verdien av denne enheten etter 6 år? Du må sende den inn til leverandør for å få nytt batteri og resertifisering osv. Hva koster det? Kan den selges videre? Annenhånds verdi? 

Hvilken bruksnytte har du av denne investeringen gjennom disse 6 årene?  Er man flink og starter og stopper abonnementet kan man få samme prisen på en Inreach i løpet av samme tidsrom alt etter hvor man er på tur. 

For øvrig er det litt begrepsforvirring i sånne saker. Av slike sendere er det kun PLB som er en Nødpeilesender (som fysisk peiles) men Spot og Inreach blir også kallt Nødpeilesendere noe som de "egentlig" ikke er.

Fikk forresten svar fra journalisten i NRK om at det var en Spot han karen brukte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tobleronen skrev:

Heller ikke akkurat en ekspert, men det har nok litt å si at PLBen bruker satelitter i tre ulike baner rundt jorden (LEOSAR, GEOSAR og MEOSAR), mens iridium bruker bare jordnære satelitter tilsvarende LEOSAR. Samtidig så sender PLBen ut nødmelding kontinuerlig i korte intervaller i minst 24 timer. Antar at det hjelper på for å få frem signalet.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b4/Comparison_satellite_navigation_orbits.svg

Har du noen erfaring med hvor lenge man må vente for å få dekning i sånne tilfeller?

Til forflytning langt nok :)

Redigert: for ei knotete setning. Det skulle stå : til ein har flytta seg langt nok. Altså så langt som eg må for å få dekning. Det skulle seg. Omtrent som med mobilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Kjell Iver said:

Jeg sliter litt med den konklusjonen . 3500 i anskaffelse pluss 400,-/år. Hva er verdien av denne enheten etter 6 år? Du må sende den inn til leverandør for å få nytt batteri og resertifisering osv. Hva koster det? Kan den selges videre? Annenhånds verdi? 

Hvilken bruksnytte har du av denne investeringen gjennom disse 6 årene?  Er man flink og starter og stopper abonnementet kan man få samme prisen på en Inreach i løpet av samme tidsrom alt etter hvor man er på tur. 

For øvrig er det litt begrepsforvirring i sånne saker. Av slike sendere er det kun PLB som er en Nødpeilesender (som fysisk peiles) men Spot og Inreach blir også kallt Nødpeilesendere noe som de "egentlig" ikke er.

Fikk forresten svar fra journalisten i NRK om at det var en Spot han karen brukte.

Batteriskift og service med pakningsbytte på min FastFind Ranger fikk jeg oppgitt til ca 900 kr hos sertifisert verksted i Norge. (ProNav) i jebruar 2017.

Nødpeilesendere kan fritt omregistreres hos Nkom: https://www.nkom.no/teknisk/skjema/frekvens/nødpeilesender-og-radioutstyr-i-fly

Annenhåndsverdien kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har kjøpt brukt.

Bruksnytten for meg er at en nødpeilesender er den mest robuste løsningen (etter min mening) for å sende ut et nødsignal for å utløse en redningsaksjon etter meg/min gruppe.

Jeg er helt enig i at begrepsforvirringen er total i media på dette temaet og vanskliggjør en saklig diskusjon på nettforum der folk ofte har mindre teknisk kunnskap om teknologien bak de forskjellige løsningene.

En nødpeilesender kan peiles som en normal radiosender, men de mer moderne utgavene har GPS og sender da posisjonen din gitt at du har GPS dekning. Nødpeilesender teknologien er mye brukt i fly og båter som kan flytte seg etter at de sendte ut signalet med siste koordinater som ble mottatt. Da kan redningstjenesten bruke peilesignalet for å finne deg igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er ikkje så teknisk, men veit kva som vert kravd av sysselmannen (som for all del kan ha utdatert beslutningsgrunnlag) og kva eg har erfart. 

Eg har ein PLB (det er det eg kallar nødpeilesender, ingenting anna). Eg har nytta InReach, satelitt tlf og radio. 

Ingen av produkta er dårlige etter mitt begrep, men samtlege har i seg føremunar og ulemper. 

Kva ein foretrekk, eller kva slags kombinasjon ein evt vil gå for, avheng vel litt av kvar i verda ein skal bruke det, kva regelverk som gjeld og kva som er sannsynlege scenario, tenkjer eg.

Som supplement til min PLB ville eg hatt satt tlf, men kva eg hadde velt om eg skulle på tur der eg vurderte det dit at eg burde ha berre ein duppeditt, og ikkje hadde PLB frå før, veit eg ikkje. 

Men eg har altså opplevd at InReach svikta, med delay på meldinger, noko som gjaldt fleire på det tidspunkt og ikkje berre oss. 

Må legge til: batteritida på InReachen er heilt vanvittig bra, også i sterk kulde. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at jeg ikke er på samme nivå her. Betaler abonnement på ca 100kr i uka (5300kr i året), og full pris på en ny vanntett satelittelefon med nødknapp og gps er 14500kr, og bytter ca hvert 5'te år. Den virker hver gang den brukes, slik at jeg er trygg på den, selv om SMS koster 6 kr pr melding for å få været og 20kr minuttet for å snakke med konemor, men alltid har den med i sekken, sammen med et ekstra batteri på langturer.

IMG_2443.PNG.781e0cbe648658e7008ec0f941830bdb.PNG

ja, jeg er teknisk, Ja jeg er utdannet innen elektronikk, ja jeg er radioamatør.

JAAA - jeg må være gal, og jeg som nesten ikke er på tur...

10-4 over og ut

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Memento mori skrev:

Skjønner at jeg ikke er på samme nivå her. Betaler abonnement på ca 100kr i uka (5300kr i året), og full pris på en ny vanntett satelittelefon med nødknapp og gps er 14500kr, og bytter ca hvert 5'te år. Den virker hver gang den brukes, slik at jeg er trygg på den, selv om SMS koster 6 kr pr melding for å få været og 20kr minuttet for å snakke med konemor, men alltid har den med i sekken, sammen med et ekstra batteri på langturer.

IMG_2443.PNG.781e0cbe648658e7008ec0f941830bdb.PNG

ja, jeg er teknisk, Ja jeg er utdannet innen elektronikk, ja jeg er radioamatør.

JAAA - jeg må være gal, og jeg som nesten ikke er på tur...

10-4 over og ut

 

 

Og til "dagleg" har eg ingenting faktisk 😄 PLB en ligg stort sett fint i en skuff, men skal eg avgårde åleine over fleire dagar, eller med ansvar, då tek eg han med. 

Me er ulike alle med korleis me likar det og godt er det 😄 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tessatroll skrev:

Og til "dagleg" har eg ingenting faktisk 😄 PLB en ligg stort sett fint i en skuff, men skal eg avgårde åleine over fleire dagar, eller med ansvar, då tek eg han med. 

Me er ulike alle med korleis me likar det og godt er det 😄 

Jeg ser nok et større behov for noe slikt om jeg skal på tur over lengre tid som du sier! Det er nok ikke umulig at jeg blir å investere i noe slikt på sikt, men jeg føler at jeg selv ikke har bruk for dette helt enda! 

Men det blir litt som å diskutere forsikringer 😂 vi trenger de vel ikke før ulykken først er ute... 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tidligere (hvor langt bak i tid går man egentlig da?) en Ericsson R290. Kjempetelefon for sin tid https://en.wikipedia.org/wiki/Ericsson_R290

Denne var genial siden den også kunne brukes som vanlig mobiltelefon. Vet ikke om de selger noe slikt mer og etter at jeg solgte min på qxl, så jeg jo at det var ekstrem etterspørsel etter akkurat den telefontypen.  Men hva prisen på abb var husker jeg ikke lengre.

Det er mange kule dingser, og det skapes stadig nye behov. Jeg syns på mange måter at jeg har litt igjen for et Inreach abb i stedet for Spot uansett, men det er jo kanskje også et kunstig behov. Ikke for min del men for de hjemme..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Jeg sliter litt med den konklusjonen . 3500 i anskaffelse pluss 400,-/år. Hva er verdien av denne enheten etter 6 år? Du må sende den inn til leverandør for å få nytt batteri og resertifisering osv. Hva koster det? Kan den selges videre? Annenhånds verdi? 

 

Ja, nei, dette blir jo bare merkelig og rart hvis jeg skal komme med barneskolematte utregninger her, men la gå:

Du sa det selv at på inreach så koster det 1788 kr i året om du har det billigste abonnementet om du bruker den hele året. Bruker du den bare halve året så blir det 1194kr (199 mnd x 6). Sannsynligvis vil de fleste ha den aktivert hele året da, slik som deg.

Da går man inn på prisjakt, finner ut hva dette koster i innkjøp og det abonnementet man ønsker, og regner ut.

Etter 6 år har du betalt 2400kr i abonnement for PLB, mens inreach koster deg 10728 for det billigste abonnementet hvis du har den aktivert hele året. (Eller 7164kr for 6 mnd).

Det er dyrere med inreach i 3 mnd enn PLB i 12 mnd. Spot koster like mye i 2 mnd som PLB i 12 mnd.

Men alt dette vet du jo.

900 kr for nytt batteri, test og seritifisering av PLB. Kan selges, taper seg sannsynligvis ikke like mye i verdi som inreach siden det ikke skjer så mye nytt på den fronten, gratis å omregistrere 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mareng skrev:

Etter 6 år har du betalt 2400kr i abonnement for PLB, mens inreach koster deg 10728 for det billigste abonnementet hvis du har den aktivert hele året. (Eller 7164kr for 6 mnd).

Man må finne sine preferanser selv og for langt de fleste vil en slik dings kanskje kun være med på turer der man ferdes utenfor allfarvei. Jeg drar ikke med meg Inreach på de små dagsturene når jeg reker rundt i fjellene hjemme. Det er kun ved turer jeg vet jeg er utenfor GSM dekning at jeg bruker Inreach. Hadde jeg vært flink kunne jeg fint klart meg med 3 måneder men jeg liker å ha det sånn at jeg kan dra uten for mye styr når vær og forhold er OK. 

Og en verdi jeg har hatt med InReach som en med PLB ikke ville hatt, er bruksverdien. Jeg har fått sendt meldinger hjem og hun hjemme kan gi meg beskjed om det skulle vær noe. Det syns jeg den prisdifferansen er verdt for meg.  Den har jo en masse andre nyttige funksjoner som ikke er nevnt her. Kart og GPS..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kjell Iver skrev:

Man må finne sine preferanser selv og for langt de fleste vil en slik dings kanskje kun være med på turer der man ferdes utenfor allfarvei. Jeg drar ikke med meg Inreach på de små dagsturene når jeg reker rundt i fjellene hjemme. Det er kun ved turer jeg vet jeg er utenfor GSM dekning at jeg bruker Inreach. Hadde jeg vært flink kunne jeg fint klart meg med 3 måneder men jeg liker å ha det sånn at jeg kan dra uten for mye styr når vær og forhold er OK. 

Og en verdi jeg har hatt med InReach som en med PLB ikke ville hatt, er bruksverdien. Jeg har fått sendt meldinger hjem og hun hjemme kan gi meg beskjed om det skulle vær noe. Det syns jeg den prisdifferansen er verdt for meg.  Den har jo en masse andre nyttige funksjoner som ikke er nevnt her. Kart og GPS..

Amen!

Jeg lar den like godt være aktivert hele året. Da kan jeg dra på spontantturer året rundt hvor jeg vil. Værmeldinger + ok-meldinger sendes jevnlig. Det skal nevnes at det er en del steder her du ikke engang trenger forlate asfalten før det ikke er GSM-dekning. Under rypejakten er jeg en del på øyer som det i bestefall er GSM-dekning om du sitter med en finger i øret og mobilen i været på høyeste topp. Her flyr jeg rundt i steinurer og busker og kratt. Så jeg er nok oftere utenfor mobildekning enn de fleste.

Et par ganger har det tidligere blitt "kompisredningsaksjoner" her pga rene misforståelser. Selv uten at jeg har avtalt med noen når jeg er tilbake eller lignende. Det holder at noen har misforstått og ikke fått med seg at bilen ikke står hjemme fordi jeg har en ekstra "unaturlig" fridag ifm tur eller lignende. Med en OK-mld i ny og ne unngår man det der. 

I tillegg slipper jeg at f.eks muttern er engstelig når det ikke er svar på mobilen noen dager. 

Om det koster et par kroner ekstra? Tja, så klarer jeg meg sikkert med de gamle fjellskiene 10 år til... ;-) 



 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er sikkert? Hva er farlig? Hvem er det farlig for? Man skal være forsiktig med å «bestemme» for andre hva som er nødvendig av sikkerhetsutstyr ene eller andre veien! Hva man selv definerer som minimum, eller helt nødvendig for å trygge seg selv eller sine egne er veldig individuelt! 

Jeg respekterer at andre tar større sjanser enn meg, jeg respekterer også at folk er mer forsiktig enn meg! 

Så lenge du gjør fornuftige valg og kalkulerer med en viss risiko og er trent/forberedt på de eventyrene du legger ut på kan du komme langt! Uhell kan ingen av oss kontrollere! Hjelper lite med inreach/peiler/spot om du smeller i bilen på vei dit

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fakta om Iridium satellitt nettverket - som er ubestridt verdens største private satellitt kommunikasjons nettverk!
Iridium er bevist i uavhengige tester til å være det systemet med absolutt beste dekning over hele verden. F.eks benytter USA sine styrker dette nettverket.

- 66 Satelliter
- Det er 6 i reserve som kan slås på når som helst (allerede i bane) om en satellitt skulle slutte å virke + 6 på bakken som kan skytes opp.
- Uansett hvor i verden du er så er det minst en satellitt som vil gi deg dekning
- Hver eneste enkelt satellitt er krysskoblet til fire andre satellitter
- Kommunikasjon er derfor rutet i tillegg mellom satellittene slik at selv om en satelitt ikke når jorda så vil en av de fire andre gjøre det.

Iridium systemet er nylig oppdatert i 2017 og videre i 2018.

Klart det koster litt flesk å holde liv i et slikt system med private investorer - derfor også den noe stive prisen på tjenester som benytter systemet.
Når det er sagt så mener jeg det ikke finnes noen andre systemer som kan gi like gode tjenester - det gjelder også selvfølgelig nødmeldinger. Hvorfor det skal stilles tvil til dette stiller jeg meg noe undrende til. Systemet er allerede "field" proven i mange herrens år allerede før oppgraderingene nå de siste årene. 

En nødpeiler er jo noe helt totalt annet? Blir som å sammenligne epler å pærer. En nødpeiler er jo bare lokal og ikke global. To helt forskjellige bruksområder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Tor-Erik-L-77 said:

En nødpeiler er jo noe helt totalt annet? Blir som å sammenligne epler å pærer. En nødpeiler er jo bare lokal og ikke global. To helt forskjellige bruksområder. 

En moderne nødpeilesender bruker COSPAS-SARSAT nettverket av satelitter for melding , lokal peiling, doppler shift for lokasjon med COSPAS-SARSAT og GPS for lokalisering.

For at folk skal kunne lese seg litt opp så alle som vil kan se forskjell på bananer og pærer.

Nødpeilesender: Cospas-Sarsat https://cospas-sarsat.int/en/  https://en.wikipedia.org/wiki/International_Cospas-Sarsat_Programme

Inreach: Iridium https://www.iridium.com/  https://en.wikipedia.org/wiki/Iridium_satellite_constellation

Spot: Globestar:https://www.globalstar.com/en/  https://en.wikipedia.org/wiki/Globalstar

Generelt om satelitttelefoni: https://en.wikipedia.org/wiki/Satellite_phone

Endret av Barskekarsten
Skrivleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Mareng skrev:

Hva andre folk bruker pengene sine på, er meg helt likgyldig i denne sammenheng. Jeg synes fortsatt at 200kr mnd. (2400kr i året) er hårreisende mye for ett slik abonnement.

En ting som går igjen i denne tråden er prisen, og det er jo viktig. 

Men en annen ting etter min mening man burde ta med i betraktningen

er når og hvor du er når du skriver

Det jeg prøver å si er at det er altfor lett å la seg rive med når man sitter trygt og godt i heimen.

Men nå var jeg var sjeleglad for at jeg hadde mitt SPOT abonnement i orden.  For akkurat da i begynnelsen av juni i fjog,  i Geitvassdalen, med enda 23 km igjen å gå, møtte jeg meg selv i døra.  For denne gangen kunne jeg ikke lenger si til meg selv;:  "Rolig Tom, du har vært ute for verre ting enn dette". 

En halv time tidligere hadde jeg vadet med livet som innsats over en flomstor Geitvassbekk.  Og selv om jeg nå satt "trygt" i teltet, i tørr makko, frøs jeg så jeg hakket tenner,  føttene var som to iskalde klumper, og det høyre kneet minnet meg høylydt på sitt nærvær. 

Og nå, var jeg sjeleglad for ikke å ha valgt bort SPOT abonnementet.  Nå priset jeg meg lykkelig for at jeg ikke hadde latt meg rive med da jeg satt trygt og godt i heimen og vurderte hver enkelt ting - skal, skal ikke. 

Og det beste, bare det å ha muligheten hjalp meg til ikke å utløse alarmen.

 

 

 

 

 

 

  • Liker 6
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tom42

Prisen for abonnementet for en PLB er som sagt mye lavere, og den og gir også vissheten om at du KAN kalle etter hjelp hvis du må. 

Jeg synes fortsatt at 2400kr i året for spot er alt alt for mye, når alternativet koster 400kr i året. Det betyr ikke at alle skal synes det samme, folk kjøper det de vil. Kanskje jeg bare har slankere lommebok enn dere andre...

Hadde jeg hatt ubegrenset med penger, ville jeg gjerne hatt alt det beste utstyret til enhver tid, men sånn er det ikke, da må man prioritere.

 

Nå høres det nesten ut som det er uansvarlig å dra på tur uten en form for nødpeilesender, og at man nærmest pålegger andre å kjøpe dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mareng skrev:

Nå høres det nesten ut som det er uansvarlig å dra på tur uten en form for nødpeilesender, og at man nærmest pålegger andre å kjøpe dette...

Jeg må bare svare for min egen del. Jeg trives aller aller best uten noen form for kommunikasjonsmiddel på tur, men kravet om dette kommer hjemmefra. Det er det eneste utstyret som hjemmefronten ikke vil at jeg skal spare på.

Jeg har vært i nød to ganger på tur. En gang flytende alene i bare redningsvesten langt til havs der jeg kunne ringe etter hjelp med mobiltelefonen som hang i en vanntett pose rundt halsen min, og en gang etter at jeg ble tatt av skred og kom meg ut i et område der sea-kingen kunne hente meg.

I begge disse situasjonene var det prekært for meg å kunne formidle hva som hadde skjedd og søke råd. Ringe til en fisker som kom å hentet meg ene gangen - diskutere situasjonen med redningsenheten andre gangen.. 

Så det kan jo hende at de hjemme kanskje mener det er bra at jeg har med meg noe stæsj som kan formidle hvordan jeg har - mer enn at jeg er i akutt nød. Det er det jeg mener med en bruksverdi

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hm, jeg er litt i bedarring her nå. Jeg skulle egentlig kjøpe meg nødpeilesender når Spot'n min tok kvelden, men med god rabatt på Fjellsport og PLBer som var dyrere i forhold enn jeg forestilge meg og jeg hadde betalt Spotabonnement for en tid fremover, så ble det heller ny Spot. Fikk overført den nye og fjernet den gamle på det abonnementet, og i eposten jeg fikk sto det 0 0 0 0 i pris, men beskjed om at jeg måtte være oppmerksom på at prisen ville gå opp når jeg betaler neste gang.

Så kom det en epost om at de nå vil kutte abonnementet mitt fordi de ikke kan trekke betaling. (Kortet er gått ut.) Jeg lurer jo da på hvilken betaling det er snakk om. Det kan jo være at denne gen3 er dyrere og at det er noe mellomvære som skal betales - men det finner jeg ikke helt ut av - og det er jo samme knapper på den nye? Ser ingen nye funksjoner på den, så skjønner ikke hvorfor det skal være forskjell. Uansett skjønner jeg ikke hvorfor de truer med å kutte abonnementet uten å informere om hva som skal betales, for det ligger ingenting inne på min profil før i 2019, av betaling.

En liten advarsel der, om noen tenker som meg. Det ser altså ikke ut til at man bare kan bytte enhet på samme abonnement selv om det ser slik ut på epostene man får fra dem. Akkurat nå sitter jeg og lurer på om jeg skal bruke angrefristen på hele greia. Blir det veldig dyrt så legger jeg heller de samme pengene i en skikkelig nødpeilesender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.