Gå til innhold
  • Bli medlem

Monsen minutt for minutt


Thomas E

Anbefalte innlegg

Han har jo sagt noko om at det skulle vere på lett tilgjengelege stader, der ein enkelt kan komme seg til startpunkt med bil. Sognefjellshytta var mellom anna filma under "invitasjonsfilmen". 

Han sa også at det ville bli moderate etappar, 10 - 15 km per dag, fordi stort meir enn 15 km per dag for dei fleste vil gi stress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I artikkelen står det bla:

– Det blir gøy med mange turkamerater! Da kan vi hjelpe hverandre, sier han. Han har nemlig en viktig leveregel: Å legge igjen færrest mulig spor i naturen.

Synes ikke Monsens tidligere program med svære bålplasser etc bærer preg av "færrest mulig spor".

Eller synes jeg "Familieekspedisjonen" er interessant program. Vi har alle startet friluftslivet en gang, så selv om det kan humres over manglende erfaring og kunnskap er det lett å kjenne seg igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Herregud så mye surmagede kommentarer da 😂

Syntes det er er flott konsept! For de eneboerne her som helst til en hver tid vil være 100 mil unna folk så er det fortsatt garantert muligheter til å også klare dette til sommeren - norge har tross alt nok ødemark!

Lite mosjon og overvektighet er et av de største helseproblemene verden står ovenfor og koster samfunnet vannvittig mye ressurser og penger. Monsen og NRK er med på å få enda flere sofaslitere ut i naturen - det er bare positivt!

Hør hør 👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Tor-Erik-L-77! Makan til negativ innstilling til et nytt og spennende konsept. Det er ikke sånn at Monsen og horder av folk kommer til å beleire hele Hardangervidda eller Indre Troms. Områdene blir nok forholdsvis lett tilgjengelige, begrensede områder.
Skal tru om ikke vi tar oss en tur på Hardangervidda i uke 28 og camper litt sammen med Monsen, @Tor-Erik-L-77 :-)

 

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Herregud så mye surmagede kommentarer da 😂

Da leser du noe annet enn det jeg leser i denne tråden. Storparten er positive, og at noen kanskje velger å ikke gå med flagg i hans fotspor syns jeg er helt greit.

Jeg er noe usikker på at et direktesendt program som betinger at man skal sitte i sofaen og følge med på TV i høysesongen er det som skal til for at folk skal komme seg mer på tur.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Herregud så mye surmagede kommentarer da 😂

Syntes det er er flott konsept! For de eneboerne her som helst til en hver tid vil være 100 mil unna folk så er det fortsatt garantert muligheter til å også klare dette til sommeren - norge har tross alt nok ødemark!

Lite mosjon og overvektighet er et av de største helseproblemene verden står ovenfor og koster samfunnet vannvittig mye ressurser og penger. Monsen og NRK er med på å få enda flere sofaslitere ut i naturen - det er bare positivt!

En trenger ikke være enten surmaga eller overbegeistret. Er fult mulig å stille spørsmål, være skeptisk, og positiv til konseptet på en gang. 

Turene er i et begrenset område, så om rute og tidspunkt ligger ute er det ikke noe problem å gå et annet sted for den som vil det. Er til og med mulig å rusle forbi der Monsen er, hilse på, og så gå en dagsmarsj i motsatt retning og ha fjellet for seg selv. Går jo i nærområdet mitt, så kan hende jeg går forbi på vei til et annet sted på fjellet selv, men slår neppe følge på tur.

At et slikt program kan gi folk et mer realistisk bilde av friluftsliv er bra, selv om det ender opp som "musak" TV som står på i bakgrunnen. Det er nok av de som skal gjøre ting på mest mulig spenstig og spektakulær måte for å få oppmerksomhet.

Men er ikke udelt positiv. Mange folk konsentrert på et begrenset område setter spor, uansett hvor flinke de er til å plukke opp tannpirkere og sjokoladepapir. Myrer blir gjørmehull, det vises på leirplasser, osv. 

En annen ting med slike programmer er jo at de gjerne vil ha med oversiktsbilder. Gjerne fra drone. Jeg er ikke overbegeistret for å ha det som høres ut som en illsint plenklipper over hodet. I utgangspunktet er det forbudt med droner i nasjonalparkene i Indre Troms, men NRK får vel dispensasjon, siden det "reklamerer for friluftsliv og gir god folkehelse".

På det mer egoistiske planet er det jo heller ikke positivt at det reklameres for eget nærområde. Vil jo gjerne ha all storfisken for meg selv ;P

Blir interessant å se hva det ender opp med. Er hverken surmaga eller udelt positiv ut fra den lille presentasjonen som er gitt. Men er skeptisk ut fra de glimtene jeg har sett tidligere av NRK sine minutt for minutt sommerprogram. 

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kjell Iver said:

Jeg er noe usikker på at et direktesendt program som betinger at man skal sitte i sofaen og følge med på TV i høysesongen er det som skal til for at folk skal komme seg mer på tur.

Tja, er det ikke nettopp det flere "frykter"? At folk vil være med Monsen på tur og attpåtil kanskje komme på TV, tror jeg nok kan dra ut en del folk. Hurtigruten minutt for minutt dro hvertfall mange lystne ut for å hilse den velkommen. Jeg ser ikke bort i fra at flere vil henge seg på turen. Jeg er derimot ikke så sikker på om den drar ut de som trenger det mest da :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Herregud så mye surmagede kommentarer da 😂

Syntes det er er flott konsept! For de eneboerne her som helst til en hver tid vil være 100 mil unna folk så er det fortsatt garantert muligheter til å også klare dette til sommeren - norge har tross alt nok ødemark!

Lite mosjon og overvektighet er et av de største helseproblemene verden står ovenfor og koster samfunnet vannvittig mye ressurser og penger. Monsen og NRK er med på å få enda flere sofaslitere ut i naturen - det er bare positivt!

Tja.. også vil jo befolkningen i byene og tettstedene halveres når alle er å går i kø i skogen/fjellet.. Da er det jo sikkert ikke en sjel i sivilisasjonen lengere. Da kan jo eneboerne bare være i byen. 

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Såvidt det høres ut for her i området, så kommer det til å bli sykt mye folk med, i hvert fall om været slår til. "Alle" vurderer å bli med. Bare med de frivillige som trengs for å bære utstyr for NRK (mener det var 350 kilo jeg hørte det var) osv. blir det en del, så med vanlige turfolk i tillegg... Jeg vil bli overrasket om ikke dette blir skikkelig folksomt her i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ingen tvil om det blir folksomt nå som friluftsliv er kommet i vinden. Så er nok endel folk som ser sitt snitt til å lære litt samt være med en kjendis. Så jeg vet at jeg ikke skal være på Hardangervidda samme plass og samtidig som dette følgetoget skal være der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Epletre skrev:

Skal bli moro å se dette tror jeg, men selvfølgelig, jeg eier jo ikke noe tv.

NRK har alt på nett også. 

Hmm jeg vet hvor jeg ikke skal være i slutten av juli i hvert fall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier heller ikke tv, men ser alt for mye på tv likevel for jeg kjøpte meg stor skjerm til dataen... Jeg er veldig delt på disse Monsen-greiene. Da jeg hørte han skulle hit så tenkte jeg umiddelbart at det blir kjekt, da kan jeg endelig gå de turmålene som er befengt av alt for mye folk til vanlig.

Men så blir det jo en stor happening, i kommunen der jeg jobber (i lokalavis), og kommunen jeg er oppvokst... Vi får se. Kanskje setter jeg meg i skauen på ett av stedene som får være i fred, og ser Monsen på tv. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Miamaria said:

Jeg eier heller ikke tv, men ser alt for mye på tv likevel for jeg kjøpte meg stor skjerm til dataen... Jeg er veldig delt på disse Monsen-greiene. Da jeg hørte han skulle hit så tenkte jeg umiddelbart at det blir kjekt, da kan jeg endelig gå de turmålene som er befengt av alt for mye folk til vanlig.

Men så blir det jo en stor happening, i kommunen der jeg jobber (i lokalavis), og kommunen jeg er oppvokst... Vi får se. Kanskje setter jeg meg i skauen på ett av stedene som får være i fred, og ser Monsen på tv. ;)

Du får rigge deg til med banner og norgesflagg så kanskje du komemr på TV! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall skal det nøye planlegges. Vi stilte opp under det der Arcic Race of Norway da det var her, men da hadde vi plassert oss ganske nært før innspurten og feltet var samlet, så det var ingen som brydde seg om oss. 😂 Siden vi vet at vi var der så klarte vi å se oss, men jeg tror ikke så mange andre fikk det med seg. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket på Hardangervidda-ruta og tenkte: "Nå er det rett før Monsen parkerer støvlene.".

I så måte er det jo fint med denne tråden som oppklarer at, nei, han går ikke med gåstol, men med publikum og filmteam. Høres perfekt ut for titting i januar og februar.

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Grimner said:

Kikket på Hardangervidda-ruta og tenkte: "Nå er det rett før Monsen parkerer støvlene.".

I så måte er det jo fint med denne tråden som oppklarer at, nei, han går ikke med gåstol, men med publikum og filmteam. Høres perfekt ut for titting i januar og februar.

Ja det blir fint å se på nett tv i vinter :) Siden det er en ren NRK produksjon så vil den heldigvis bli liggende tilgjengelig på nett tv i lange tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2018 den 20.59, Thomas E skrev:

Ser at Lars Monsen skal sende 4 uker på tur minutt for minutt direktesendt på TV i sommer gitt. Morsomt og spenstig påfunn. Slår meg alltid når man ser disse Monsen-programmene at man kun får med seg høydepunkt.

https://www.nrk.no/sommer/bli-med-lars-monsen-pa-tur-1.13809611

https://www.nrk.no/sommer/her-skal-monsen-ga-i-sommer-1.14039017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen av kommentarene her fikk meg til å le godt (mulig jeg er litt overtrøtt..).

Problemet er vel at de som oppsøker dette er de samme folka som dukker opp på tv2.no etter å ha finni ei larve i servelaten. Det handler tross alt ikke om natur, men muligheten til å komme på tv.

Heldigvis er hardangervidda unnagjort uka før jeg går ut i ferie 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.