Gå til innhold
  • Bli medlem

Kokekar vs. kaffekjele


pejourdan

Anbefalte innlegg

Heisann!

Skal kjøpe ny kjele til gassbrenneren, men har sett på denne som et alternativ: https://www.hektapatur.no/utstyr/turkjokken/kokeutstyr/sea-to-summit-x-pot-14l

Primærbruk blir å koke vann, men ser fordelen av å kunne lage mat i karet. Ulempen er at jeg ikke kan koke kaffe.

Vekten betyr en del, turene er for det meste helgeturer med familien.

Noen andre ulemper med å velge kar framfor kjele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv bruker jeg bare kar, men hvis du kan leve med pulverkaffe (friele sin nye er veldig god) så trenger du jo ikke kjele til å koke kaffe i på samme måte :-) 

Skal du kjøpe kjele, er det fornuftig å kjøpe en som brenneren går nedi, da en kjele tar mye plass å er vanskelig å stue utstyr/greier nedi. For min del er det viktig å ha utnytte alle hullrom, så jeg bruker ikke annet enn kar :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du skal. På sommer/vinter/høstturer bruker jeg en liten kaffekjele og en dyp stekepanne med non-stick og en aluminiumsfolie til lokk.

Da har jeg den lette kaffekjelen til koking av vann/kaffe, og stekepannen til steking av fisk, koking av grøt og gryteretter, steking av pannekaker og egg, og til steking av pannebrød.

På vinteren har jeg med en gryte med lokk. Blir det matlaging velger jeg den store non-stick gryten med lokk. Lokk er viktig for å redusere dampen i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de aller fleste turer bruker jeg kun en kjele i titan til all matlaging. Hele mat- og drikkesystemet mitt inkl vannflasker, brenner osv. (ekskludert gassflaske) veier da ca 270 gram. Med så lav vekt overlever jeg litt mer plunder med at ting setter seg lettere fast i bunnen i en enkelt titankjele.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Thomas E skrev:

På de aller fleste turer bruker jeg kun en kjele i titan til all matlaging. Hele mat- og drikkesystemet mitt inkl vannflasker, brenner osv. (ekskludert gassflaske) veier da ca 270 gram. Med så lav vekt overlever jeg litt mer plunder med at ting setter seg lettere fast i bunnen i en enkelt titankjele.

Har du bilde av dette? Vært interessant å sett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tshansen skrev:

hvis du kan leve med pulverkaffe

Tur med primus uten å kunne lage kokekaffe hører fanden til, og har enda ikke vært så lenge på tur at pulverkaffe er aktuelt. 

Syns kaffe på tur er av høydepunkt i pausene, men liker ikke kaffesmak i maten, så har med enn liten lett kaffekjele på vanlige turer (primus litech)

  • Liker 2
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge en ikke skal smelte mye snø, så har Biltema en kaffekjele med stor åpning som for min del gjør alt, kan til nød steke fisk i den. Kaffe med fiskesmak er jo en oppkvikker om morgenen. Mener å huske at den rommer en plass mellom 750-800 ml til tuten vannrett og noe mer med tuten oppover.

GSI har utgaver i både stål (1liter) og aluminium, tror den er i samme fasong som stålkjelen altså 1l samt det fins en på 1,8 l. Har større åpning en Biltema sin også. 

Kort oppsummert så finnes det kjeler med stor åpning om man ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Memento mori skrev:

Tur med primus uten å kunne lage kokekaffe hører fanden til, og har enda ikke vært så lenge på tur at pulverkaffe er aktuelt. 

Syns kaffe på tur er av høydepunkt i pausene, men liker ikke kaffesmak i maten, så har med enn liten lett kaffekjele på vanlige turer (primus litech)

friele_instant_gull.jpg

Jeg vet ikke helt med fanden, men jeg er generelt glad i kaffe, å på tur går det helt fint med pulverkaffe. Er en egen sjarm med det. Men klart, det er jo folk som gladelig betaler 2500,- for en kaffe kvern til å ha med seg på tur. Da har jeg andre gleder på tur enn akkurat kaffekoppen :-P Men vi er heldigvis forskjellig. Jeg har kniver til en halv månedslønn som jeg kan sitte å spikke med i timesvis.... Vi har alle våres laster :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Mareng said:

Spørs hva du skal. På sommer/vinter/høstturer bruker jeg en liten kaffekjele og en dyp stekepanne med non-stick og en aluminiumsfolie til lokk.

Da har jeg den lette kaffekjelen til koking av vann/kaffe, og stekepannen til steking av fisk, koking av grøt og gryteretter, steking av pannekaker og egg, og til steking av pannebrød.

På vinteren har jeg med en gryte med lokk. Blir det matlaging velger jeg den store non-stick gryten med lokk. Lokk er viktig for å redusere dampen i teltet.

Det er dette som ble resultatet til slutt.

Har GSI stekepanne (10") samt kokekjelen (1,3L) som ble kjøpt idag.

Mulig jeg også kjøper samme type kokekar i 2,8 liter størrelse.

Veier lite og er flatpakket.

IMG_2224.thumb.jpg.d901923aa5e66837859a1f302d9e9410.jpgIMG_2225.thumb.jpg.5abf1a6dbf4d78127b33bd207b28768b.jpgIMG_2228.thumb.jpg.be6e4d09363c36121be0245fd0ddc533.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, pejourdan skrev:

Har GSI stekepanne (10") samt kokekjelen (1,3L) som ble kjøpt idag.

Mulig jeg også kjøper samme type kokekar i 2,8 liter størrelse.

SEA to summit har ikke all verdens bra tilbakemelding på xpot. Link til REI

Lite holdbar, stort gassforbruk er gjengangeren, men artig konstruksjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, pejourdan skrev:

Det er dette som ble resultatet til slutt.

Har GSI stekepanne (10") samt kokekjelen (1,3L) som ble kjøpt idag.

Mulig jeg også kjøper samme type kokekar i 2,8 liter størrelse.

Veier lite og er flatpakket.

IMG_2224.thumb.jpg.d901923aa5e66837859a1f302d9e9410.jpgIMG_2225.thumb.jpg.5abf1a6dbf4d78127b33bd207b28768b.jpgIMG_2228.thumb.jpg.be6e4d09363c36121be0245fd0ddc533.jpg

Gratulerer med den beste panna! Har samme på tredje året etter å ha prøvd mye rart. GSI panna er overlegen. 

Når det gjelder STS kjelene har de dessverre ikke allverdens holdbarhet, men om du passer litt på og ikke kjører full fres på brennern går det greit. Min 2.8 liter holdt ikke særlig lenge, men jeg knakk den nok på snøsmelting der bunnen ikke tålte varmen før det ble litt vann i bunn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å få tilbakemelding på slikt. :)

Stekepannen er meget bra, matlagingen foregår på denne.

Kokekaret blir primært til oppkok av vann så bør kunne holde denne i et par år, føler den er plassbesparende og veier ikke mer enn 186 gram.

Prisen på kr 259,- var heller ikke avskrekkende.

Til den prisen så er den verdt et forsøk. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tshansen skrev:

Men klart, det er jo folk som gladelig betaler 2500,- for en kaffe kvern til å ha med seg på tur.

He he :D De som kjøper en Comandante for å ta med på tur, er nok superdedikerte kaffenerder, ikke bare er den svindyr, men den veier trekvart kilo i sekken også ...

28 minutter siden, pejourdan skrev:

Har GSI stekepanne (10") samt kokekjelen (1,3L) som ble kjøpt idag.

Har samme kjelen selv, men bare prøvd den én gang ganske nylig (turrapport). Tanken var at den kunne være fin på vinteren på korte turer med vintergass-brenner - lite volum i sekken, men god plass til snø når den foldes ut. Silikonsidene tåler jo ikke flammer, så bål er jo utelukket, og man bør ha en brenner som ikke sprer flammene for mye. Med konsentert flamme, er det viktig å ikke kjøre en "sveiseflamme" opp i bunnen, i hvert fall ikke før den er godt dekket av vann - tar man det litt med ro mhp pådraget, håper jeg den holder en stund :) 

Ellers lager jeg ikke kokekaffe, så jeg kan alltids benytte kjelen til matlaging. Min kaffe er enten vann over et filter plassert i koppen, eller (atskillig sjeldnere luksus) vha Aeropress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, a_aa skrev:

Ellers lager jeg ikke kokekaffe, så jeg kan alltids benytte kjelen til matlaging. Min kaffe er enten vann over et filter plassert i koppen, eller (atskillig sjeldnere luksus) vha Aeropress.

Dette har jeg sett bilder av flere ganger, men ikke satt meg så veldig mye inn i! Er det noe luddig løsning på dette? Jeg tenker da på enkelt få tak i filter og filterholder? Å hvor mange gram bruker du på en kopp (generelt) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, tshansen skrev:

Dette har jeg sett bilder av flere ganger, men ikke satt meg så veldig mye inn i! Er det noe luddig løsning på dette? Jeg tenker da på enkelt få tak i filter og filterholder? Å hvor mange gram bruker du på en kopp (generelt) 

Normalt kan man regne 6-7 gram kaffe pr desiliter vann. :) Jeg tar imidlertid ikke vekt med meg på tur, men har lært meg sånn omtrentlig hvor mye volum kaffe som trengs for å være i nærheten av optimalt. Så kan jeg bli gledesstrålende overrasket når det blir en skikkelig innertier-kopp nå og da :thumbsup:

Det finnes massevis av filterløsninger å velge i. Jeg bruker et finmasket metallfilter, Finum Medium, som i utgangpunktet er laget for te. Ulempen er da at "kaffestøvet" som ligger sammen med den malte kaffen passerer gjennom filteret (det ville blitt stoppet av et papirfilter), og det kan bli bittelitt "kaffegjørme" i bunnen av koppen. Blir det mye, kan kaffen bli bitter etter kort tid. Men stort sett går det greit - jeg setter filteret i koppen, doserer i passe med kaffe, heller varmt vann (ikke kokende!) saaakte over kaffen, lar det stå et par-tre minutter og løfter ut filteret igjen. Så er det kaffetid :D 

By the way: MSR selger samme filter under navnet MugMate (Prisjakt)

Endret av a_aa
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 17.1.2018 den 20.08, tshansen skrev:

Dette har jeg sett bilder av flere ganger, men ikke satt meg så veldig mye inn i! Er det noe luddig løsning på dette? Jeg tenker da på enkelt få tak i filter og filterholder? Å hvor mange gram bruker du på en kopp (generelt) 

https://www.fjellsport.no/sea-to-summit-x-brew-coffee-dripper-pacific-blue.html

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig skal jeg handle litt utstyr over tid nå, for å være selvhjulpen. Jeg bryr meg lite om vekt, så mine behov blir prioritert høyest. Jeg skal ha meg kaffekjele som kan benyttes både til bål/brenner. Jeg skal også ha meg et kjelesett til brenner. Så blir det også handlet manuell kaffekvern og en presskanne for turbruk. Kaffe er en svært viktig del av turen for meg, så da ønsker jeg mulighet for å velge grovheten på kornene, og være fleksibel på oppvarmingskilde. Jeg drikker heller moderate mengder av en god kaffe, enn å bøtte nedpå noe man må tvinge i seg slik så altfor mange desverre fortsatt gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17/01/2018 den 21.08, tshansen skrev:

Dette har jeg sett bilder av flere ganger, men ikke satt meg så veldig mye inn i! Er det noe luddig løsning på dette? Jeg tenker da på enkelt få tak i filter og filterholder? Å hvor mange gram bruker du på en kopp (generelt) 

Jeg bruker GSI Ultralight Javadrip som er en plastholder med et slags gjenbrukbart mesh-filter. Kjøpte det på XXL i sin tid til en mager hundrings. Man må ikke bruke papirfilter i, men jeg gjør stort sett alltid det siden kaffen blir minst dobbelt så smooth med det. Om du ikke tar med kvern og vekt på tur, så kan det være greit å ta med en liten kaffeskje (f.eks. de du får gratis i butikken) og veie hvor mye en strøken skje med din kaffe er. Normalt er det rundt 10g. 2 skjeer blir derfor ca 3dl kaffe. Ute i skogen pleier ikke jeg å dille med samme presisjonen som jeg gjør hjemme. Kaffen kan bli like god, men siden man ikke alltid har helt kontroll på alt så kan det svinge begge veier. 

Jeg bruker ofte kaffekjele til å varme/koke. Har en Eagle products stålkjele med kobberbunn og den tåler alt. Og så ser den veldig fin ut på bålet. Om jeg kun skal bruke gass- eller bensinbrenner så kunne jeg tatt med en alu-kjele, men jeg har bare en liten en som har hellekant/tut. Da er det like greit å ta med kaffekjelen som gjør det vesentlig lettere å helle vann på kaffe, tørrmat, havregryn, vannflaske, etc. Stekepanne og kaffekjele er det vanlige oppsettet mitt.e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kaffekjele kan du sette direkt på bålet. Eller brenner. Mer flexibelt. Stoppa kaffekopp och lite annet i kjelen så sparer du plass. 

Jeg skulle aldrig gå med et sammenskalgbart kokekar. Ikke driftskkert nok. Hivs jeg skall lage mat tar jeg med kokekar til det. Samma metod der: Stopp ned kaffekopp, kaffe, sked, lighter og nødmat i kokekaret så sparer du plass. Ett kokekar i titan som veier nesten ingenting og som står pall för i hvert fall 1500 grader C koster omtrent som den der sammanslagbare dingsen i 1e inlegget. (En gass eller bensinbrenner kan komme opp i over 700 grader C, så den kan bli "ganske varm".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.