GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Den beste snþsmelteren som finnes😀 i fþlge ryktene


Memento mori

Anbefalte innlegg

Annonse
13 hours ago, Jan Erik Hansen said:

Hadde vĂŠrt skeptisk til Ă„ bruke den der inne i teltet. Ser ut som en CO maskin.

Er det egentlig sÄ ille om avstanden ned til brennerhodet er stor nok? Med god nok avstand kjÞles gassene ikke ned fÞr etter at det er fullstendig forbrent. Med vindskjerm er ikke stor avstand et problem for effektiviteten.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

11 timer siden, haugoy skrev:

 

Hvor mye vann mÄ du koke fÞr dette lÞnner seg vektmessig?

og hva er prisen? 

 

Den skal vÊre det mest effektive som er laget for primus. Men har ikke sett noen eksakte tall. Kommer ogsÄ an pÄ kjelestr, om du sammenligner med vanlig eller etapower kjeler. Randulf Valle vet det sikkert, han vet alt om brennere. Prisen var for noen Är siden rundt 16 + frakt og sikkert mva. for et oppsett, i tillegg kom brenneren. SÄ billig morro er det ikke, men skal du pÄ 3 mnd ekspedisjon er vel dette en liten del tipper jeg.

Vekt er 750 gram for kjele pÄ 3 liter, 280 gram for holdersystemet. 

8 minutter siden, Barskekarsten skrev:

Med god nok avstand kjĂžles gassene ikke ned fĂžr etter at det er fullstendig forbrent.

Den skal vÊre sikker, i den grad fyring med primus er det i fÞlge nettsiden. Men har ikke sett noe CO utfÞrt pÄ den. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Eg har ein tidlegare variant. Dette er vel thomas ulrich sin variant av ein koke-willy? Som i sin tur var basert pÄ den gamle nansenkjelen? 

Hadde med min til GrÞnland i haust. Det var ingen tvil om at den var meir effektiv enn "naboen", samme brennar med standard oppsett trangiakjele stor og vindskjerm. Dog ville eg nok ikkje funne pÄ Ä kjÞpe han til den prisen. 

For den som har interesse av det  gÄr det jo an Ä lage ein litt rimeligare variant, med ei plate, ei jotunspann 10 l, nokre vinklar og ein trangiakjel.

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

46 minutter siden, Barskekarsten skrev:

Er det egentlig sÄ ille om avstanden ned til brennerhodet er stor nok? Med god nok avstand kjÞles gassene ikke ned fÞr etter at det er fullstendig forbrent. Med vindskjerm er ikke stor avstand et problem for effektiviteten.

Uten mÄlinger og bare bilder av systemet skal jeg ikke vÊre bastant. CO oppstÄr ved ufulstendig brenning, sÄ tilgang til luft og ikke for rask nedkjÞling av flammen er bra for en brenner. Hvordan det er pÄ systemet er vanskelig Ä se pÄ bildene.

Ut fra det som er tilgjengelig lesestoff, f.eks. Randulf Valle sine artikler varierer det veldig fra brennere til brennere og med ulike gryter. Varmevekslere er vel en av de store utfordringene for CO produksjon. Selv er jeg ogsÄ litt skeptisk til lukkede systemer, men det er vel mer en personlig preferanse. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

3 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Uten mÄlinger og bare bilder av systemet skal jeg ikke vÊre bastant. CO oppstÄr ved ufulstendig brenning, sÄ tilgang til luft og ikke for rask nedkjÞling av flammen er bra for en brenner. Hvordan det er pÄ systemet er vanskelig Ä se pÄ bildene.

Ut fra det som er tilgjengelig lesestoff, f.eks. Randulf Valle sine artikler varierer det veldig fra brennere til brennere og med ulike gryter. Varmevekslere er vel en av de store utfordringene for CO produksjon. Selv er jeg ogsÄ litt skeptisk til lukkede systemer, men det er vel mer en personlig preferanse. 

 

Det er luftehol nedst. Det er det ogsÄ pÄ min heimemekka variant. Det er mange brennerar og system eg har hatt meir trÞbbel med ufullstendig forbrenning pÄ enn dette faktisk :) Men eg driv ikkje med mÄling og slikt, sÄ kan ikkje legge fram noko "bombastisk". 

Min base er ein stor trangiakjel som er snudd pÄ hovudet. Patentband opp frÄ plata vert nytta som "fikseringspunk" der eg trer Þyrene pÄ kjelens kant nedpÄ (der hanken fÞr var festa). Botenen er teken ut, og vinklar festa nedi. Der stÄr min willykjel.

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

13 minutter siden, Terka skrev:

Er ikke disse nesten det samme som Trangia da? Da muligens med bedre brenner og/eller bedre sirkulasjon og utnyttelse av varmen.

trangia-multifuel-x2-multifuel-brenner.jpg

Trangia2.JPG

TrangiaAirFlowDiagram.gif

Samme prinsipp i utg pkt tenkjer eg. Stadfestar kanskje kvifor trangaien er best tl koking og heller crap pÄ steiking? Fordi denkanaliserar energien konsentrert oppover. Hadde kjelane vore djupare og mindre i okrins, og hatt meir effekt i brennar hadde det vel vore same same kanskje? 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.