Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du i drikkeflasken din?


tshansen

Anbefalte innlegg

Ekstremt vannbehov er symptom på diabetes. Ellers opplever jeg at noen kilo ekstra på kroppen, dårlig form og individuelle forskjeller slår betydelig ut på svetting.

Trenger man ekstra næring i vannet høres det ut som man spiser for lite/skjeldent/feil. Næring skal spises, ikke drikkes. Og hva skal man med en salttablett når man kan spise en bit salt mat? Mat er bedre, tryggere og sunnere mener jeg.

Sliter man med overvekt er der ikke anbefalt å drikke mat, bare spise. Man kan drikke 10 appelsiner, i tillegg til måltidet sitt, mens man blir like mett av å bare spise noen få av disse appelsinene. Hjernen registrerer Ikke kontrollert kalorier man drikker på samme måten som de man tygger og spiser.

Leste om en ultraløper på internasjonalt nivå. Hun brukte aldri sportsdrikker eller andre sånne ting, heller ikke i varme klima. Det skvulpet for mye i magen, så hun hadde heller brødskiver som hun spiste når hun løp og fikk da i seg alt av næring og salt som sportsdrikker og tabletter kan by på i tillegg til fiber, samtidig som man fyller magen med noe fornuftig og slipper å bli dårlig i magen.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Mareng skrev:

Ekstremt vannbehov er symptom på diabetes. Ellers opplever jeg at noen kilo ekstra på kroppen, dårlig form og individuelle forskjeller slår betydelig ut på svetting.

Trenger man ekstra næring i vannet høres det ut som man spiser for lite/skjeldent/feil. Næring skal spises, ikke drikkes. Og hva skal man med en salttablett når man kan spise en bit salt mat? Mat er bedre, tryggere og sunnere mener jeg.

Sliter man med overvekt er der ikke anbefalt å drikke mat, bare spise. Man kan drikke 10 appelsiner, i tillegg til måltidet sitt, mens man blir like mett av å bare spise noen få av disse appelsinene. Hjernen registrerer Ikke kontrollert kalorier man drikker på samme måten som de man tygger og spiser.

Leste om en ultraløper på internasjonalt nivå. Hun brukte aldri sportsdrikker eller andre sånne ting, heller ikke i varme klima. Det skvulpet for mye i magen, så hun hadde heller brødskiver som hun spiste når hun løp og fikk da i seg alt av næring og salt som sportsdrikker og tabletter kan by på i tillegg til fiber, samtidig som man fyller magen med noe fornuftig og slipper å bli dårlig i magen.

Ja, men om det er symptomer på diabetes så er det hele døgnet, ikke bare under aktivitet. Behovet er ikke nødvendigvis så stort, men jeg føler at uansett hvor mye jeg drikker, så får jeg ikke fylt på igjen lagrene. Akkurat som vannet er "bortkastet" 

Jeg er langt ifra overvektig, jeg er i god form og er helt enig i at næring inn reguleres best med mat. Det burde det ikke være noe tvil om i dag. Men nå har det seg slik at i mange tilfeller er det langt mer praktisk å kunne få i seg litt ekstra via væske, enn mat når man er i aktivitet eller på lengre turer :-) Jeg kjenner flere som er i toppidretten i Norge, å de sverger til det motsatte. Så at en ultraløper på internasjonalt nivå sier noe, er ikke ensbetydende med at noe er feil, eller passer alle. Det er så minimale forskjeller og individuelle behov når det blir slikt nivå. At da må man spisse alt av inntak etter egne særinteresser. Men spør vi 100 stykk, eller f.eks leser anbefalingene fra Olympiatoppen som baserer seg på generelle kår. Så får man et litt mer nyansert bilde :-) 

Jeg har har selv vært til legen 2 ganger siste 5 årene for å sjekke meg for diabetes, å det har jeg ikke. Jeg er "tilsynelatende" frisk som en fisk og i god fysisk form. Så da må noe justeres i væske eller matveien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, tshansen skrev:

Ja, men om det er symptomer på diabetes så er det hele døgnet, ikke bare under aktivitet. Behovet er ikke nødvendigvis så stort, men jeg føler at uansett hvor mye jeg drikker, så får jeg ikke fylt på igjen lagrene. Akkurat som vannet er "bortkastet" 

De fleste som har forsøkt å kutte vann før et stevne/konkurranse for å klare innveiing har opplevd at rent vann "går rett igjennom" når man skal drikke/spise seg opp igjen. Jeg vet ikke hva, om noe, som er gjort av studier på det, men en klype salt gjør underverker. 

Endret av Humbug
Jeg, ikke jag. Var visst svensk i gjerningsøyeblikket...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke den flinkeste til å få i meg vann til daglig, går litt i rykk og napp. Føler også at i perioder at det det går rett igjennom systemet. Har funnet ut at det hjelper å ha en pose peanøtter tilgjengelig sammen med vannglassene når dette oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Phoney skrev:

Er ikke den flinkeste til å få i meg vann til daglig, går litt i rykk og napp. Føler også at i perioder at det det går rett igjennom systemet. Har funnet ut at det hjelper å ha en pose peanøtter tilgjengelig sammen med vannglassene når dette oppstår.

Ja, er nok saltet her som bidrar positivt. For min del prøver jeg å unngå snacks, sjokolade, kjeks osv på tur. Jeg har med litt sjokolade i tilfelle rottefelle, eller hvis kosen tar fullstendig overhånd. Men prøver å holde meg til mat og drikke. Fikk meg en liten skitur igjen i dag. Ikke veldig lange turen, men nok til at jeg kanskje merket litt placebo effekt :-P Tror kanskje saltet kan være nøkkelen for min del. Blir naturligvis å teste dette ut med flere produkter framover og gjennom året. Kan ikke lande på noe konklusjon før jeg har fått ønsket effekt gjentatte ganger :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, tshansen skrev:

Ja, er nok saltet her som bidrar positivt. For min del prøver jeg å unngå snacks, sjokolade, kjeks osv på tur. Jeg har med litt sjokolade i tilfelle rottefelle, eller hvis kosen tar fullstendig overhånd. Men prøver å holde meg til mat og drikke. Fikk meg en liten skitur igjen i dag. Ikke veldig lange turen, men nok til at jeg kanskje merket litt placebo effekt :-P Tror kanskje saltet kan være nøkkelen for min del. Blir naturligvis å teste dette ut med flere produkter framover og gjennom året. Kan ikke lande på noe konklusjon før jeg har fått ønsket effekt gjentatte ganger :-) 

Her tipper jeg du har løsningen selv. Du sier du dropper snacks på tur. Hvorfor det? Prøv med f. Eks en pose nøtter neste gang så får du i deg salt og næring uten «kunstig» tilsetninger til vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, tshansen skrev:

Hvorfor? For det er så sinnsykt med kalorier i det! Da unner jeg meg heller ekstra god mat på tur.... :shock:

Når du er ute og brenner kalorier må du uansett fylle på med kalorier. For min del er problemet motsatt, at jeg stort sett ikke får i meg nok kalorier på tur.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, whistler skrev:

Når du er ute og brenner kalorier må du uansett fylle på med kalorier. For min del er problemet motsatt, at jeg stort sett ikke får i meg nok kalorier på tur.. 

Ja, det er jo nettopp dette som er en fin balansegang. Man må nødt å fylle på med like mye som man forbrenner, hvertfall når man skal gå flere dager på tur. Men på en lengre dagstur gjør det ikke veldig mye å havne litt på minus, da du kan ta deg inn igjen etterpå :-) Men jeg ser helt klart poenget ditt. Pakker lite, gir mye bang for the buck :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, fiskekongen skrev:

På turer hvor man forbrenner mye, er salt potetgull fint. Masse kalorier, salt og lett å få I seg. Har med hell brukt dette på pulkturer.

Potetgull bruker vi også som snadder på tur. Jeg pleier enten å pakke om i zip-poser eller punktere originalposene så de lar seg komprimere godt....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2018 den 13.08, tshansen skrev:

Vel, det opplagte svaret er naturligvis vann! Det har vel de fleste av oss.... Men, for meg, som svetter noe helt sinnsykt. Opplever jeg at vann ikke er godt nok. Jeg drikker store mengder å bare svetter det ut igjen. Akkurat som kroppen ikke klarer å holde på det. Noen ganger er det så gale at jeg kan føle meg uvel.

Jeg er alltid forsiktig med kaffe før og under turene. Sørger for å ha hydrert "godt" i forkant av tur, men fortsatt ingen bedring. Jeg har fått noe Ringer som jeg skal prøve å se om jeg får noe merkbar effekt, men lurte på om det kunne være noe smart å ha med seg på turen å drikke underveis i kombinasjon med vann? 

Jeg snakker ikke om søndagsturer på en time eller to. Jeg snakker mer om hele dagsturer, gjerne flere av de i strekk eller tett oppi hverandre. Jeg har også forstått det slik at det kan være problematisk å drikke for mye vann også, da du "skyller" ut viktige mineraler og salter? 

Jeg har hørt mange som anbefaler sportsdrikker/sukkervann... også brus, men jeg blir bare jævlig tørst av den brusen. Håper kanskje noen her har lignende utfordringer å kan komme med noen gode råd? 

 

Elektrolyttpakkar frå apoteket. Ikkje dyrt, smakar bra, og gir deg litt meir enn "vanleg" sportsdrikk. Eg hadde med meg slike for første gang i haust på langtur, for å ha på dei ekstra krevjande dagane, og synes det hjalp til å halde kroppen i balanse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veskebalanse er viktig for sirkulasjon. Sirkulasjon er viktig for yteevne og restitusjon. 

At ein skal greie å stappe i seg alt ein treng på krevjande turar (over litt tid)  via mat utan å tenke "energitettleik" og innhold, og kanskje noko tilskot...vel.

Då får ein "gløyme"  framdrift (pga tid) . Og då går jo behovet proposjonalt ned. 

Greia er at å ete nok og rett nok mat på tur med krevjande dagar, er vanskeleg både med omsyn til tid og type mat. 

Kaloriar SKAL ein ha. Uvel og kvalm kan skuldast salter/mineralar. Men det kan også skuldast at du tømmer (delvis kanskje)  glukoagera dine, noko som vil gi samme kjensle. 

Å ikkje ete "snacks"  langsmed på tur for fleire dagar som er krevjande, er ikkje å tilrå. Nøtter til dømes gir verdifulle tilskot av feittsyrer og proteinar. 

Eg driv ikkje og propper meg med alskens rart og Kaloriar på tur bak på "heia" men ute over fleire dagar med forflytning kvar dag er det greit å lytte til kroppen. Vert du  uvel er det kroppen din som prøver kommunisere noko til deg :)

Kjensla av å vere "bakfull" er også noko som seier noko om behov som ikkje vert stetta, ofte veske og gluko. 

Edit: alt er sjølvsagt relativt, og må sjåast i samanheng med type tur og fysisk utskeielse, men når ein har opplevingar som  gjer at ein stussar i om ein "manglar" noko, eller vert uvel, har ein knaske kryssa grensa for kva som funkar på "vanleg kosthald"? 

For meg er det i alle fall forskjell på å sitte på kontoret og på å trekke pulk i mange timar. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tessatroll skrev:

Veskebalanse er viktig for sirkulasjon. Sirkulasjon er viktig for yteevne og restitusjon. 

At ein skal greie å stappe i seg alt ein treng på krevjande turar (over litt tid)  via mat utan å tenke "energitettleik" og innhold, og kanskje noko tilskot...vel.

Då får ein "gløyme"  framdrift (pga tid) . Og då går jo behovet proposjonalt ned. 

Greia er at å ete nok og rett nok mat på tur med krevjande dagar, er vanskeleg både med omsyn til tid og type mat. 

Kaloriar SKAL ein ha. Uvel og kvalm kan skuldast salter/mineralar. Men det kan også skuldast at du tømmer (delvis kanskje)  glukoagera dine, noko som vil gi samme kjensle. 

Å ikkje ete "snacks"  langsmed på tur for fleire dagar som er krevjande, er ikkje å tilrå. Nøtter til dømes gir verdifulle tilskot av feittsyrer og proteinar. 

Eg driv ikkje og propper meg med alskens rart og Kaloriar på tur bak på "heia" men ute over fleire dagar med forflytning kvar dag er det greit å lytte til kroppen. Vert du  uvel er det kroppen din som prøver kommunisere noko til deg :)

Kjensla av å vere "bakfull" er også noko som seier noko om behov som ikkje vert stetta, ofte veske og gluko. 

Edit: alt er sjølvsagt relativt, og må sjåast i samanheng med type tur og fysisk utskeielse, men når ein har opplevingar som  gjer at ein stussar i om ein "manglar" noko, eller vert uvel, har ein knaske kryssa grensa for kva som funkar på "vanleg kosthald"? 

For meg er det i alle fall forskjell på å sitte på kontoret og på å trekke pulk i mange timar. 

Jeg har ingen problemer med å spise snacks, kjeks eller andre enkle energi givende produkt når jeg skal på langturer over flere dager 👍🏻 Men på vanlige dagsturer prøver jeg å styre unna det for å ikke ha «lørdag» hele uken 😂

jeg har drevet med idrett og kosthold i varierende grad i veldig mange år, men mange år siden jeg har vært så aktiv som nå på turfronten! Som igjen gjør at jeg må gjøre noen justeringer i forhold til kosthold, inntak osv! Da jeg forbrenner på en helt annen måte enn tidligere. 

Jeg kjenner kroppen min godt, jeg er veldig bevisst på næring og form av inntak for min egen del... men jeg ser jo og føler at jeg bommer med noe! Å akkurat nå føles det som væskebalansen er det jeg sliter mest med å holde stabil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eksperimentert med å droppe kaloriinntak på dagsturer, etter å ha blitt fortalt at det ville ende med kræsj. Har derfor et par ganger gått 7-fjellsturen i Bergen (36 km og 2400 høydemeter) på fastende mage - spist en god kveldsmat dagen før, en god middag etter å ha kommet hjem fra turen, og null mat/kalorier i mellom. Tempoet var moderat (9 timer pluss/minus) og pakkvekt var lav (hoftesekk).

På turene hadde jeg med to vannflasker. Den ene var det kun vann i, og det var den jeg etterfylte 4 -5 ganger ila hver tur - jeg svetter mye. Den andre var en flaske der var vannet tilsatt en god teskje Seltin og innholdet i et par magnesiumtabletter (samt en skvis sitron pluss litt stevia for smakens skyld) - denne tok jeg en par slurker av når jeg etterfylte den andre.

De to 7-fjellsturene uten kaloripåfyll har faktisk gått helt uproblematisk, husker at jeg første gang var forundret over at jeg ikke var skrubbsulten da jeg kom hjem igjen. Og jeg tror at den bevisste tilførselen av elektrolytter er en vesentlig grunn til at jeg ikke opplevde følelsen av å "gå tom" ila turen, i tillegg til at jeg hadde moderat tempo. Da dekket kroppen energibehovet mitt gjennom å forbruke både av glykogenlagre (begrenset) og fettlagre (jeg har tresifret vekt og tosifret fettprosent, så her snakker vi over 100 000 kcal i "nistemat" :)).  Det har vært tilfeller der jeg har kjent på følelsen av å "gå tom", og i etterkant ser jeg at det nesten alltid vært ved en kombinasjon av høyt tempo, lite inntak av salter og lite inntak av kalorier.

Ellers vil jeg bare si at dette var et eksperiment, ikke en anbefaling :) Eksperimentet viste for meg at det er viktig å være bevisst på elektrolytter når du er på tur, på dagsturer tror jeg kanskje det er like viktig som energiinntak (noe avhengig av hvor mye kalorireserver du har på kroppen selvsagt). Og som nevnt i poster ovenfor - spiser man vanlig litt saltholdig mat på turen, får man jo tilført både energi og elektrolytter. Krevende turer over flere dager krever selvsagt tilførsel av både kalorier og elektrolytter for ikke å bli både ubehagelige og risikable.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, tshansen skrev:

Jeg har ingen problemer med å spise snacks, kjeks eller andre enkle energi givende produkt når jeg skal på langturer over flere dager 👍🏻 Men på vanlige dagsturer prøver jeg å styre unna det for å ikke ha «lørdag» hele uken 😂

jeg har drevet med idrett og kosthold i varierende grad i veldig mange år, men mange år siden jeg har vært så aktiv som nå på turfronten! Som igjen gjør at jeg må gjøre noen justeringer i forhold til kosthold, inntak osv! Da jeg forbrenner på en helt annen måte enn tidligere. 

Jeg kjenner kroppen min godt, jeg er veldig bevisst på næring og form av inntak for min egen del... men jeg ser jo og føler at jeg bommer med noe! Å akkurat nå føles det som væskebalansen er det jeg sliter mest med å holde stabil. 

Då skal du jo ha alle føresetnader for å finne ut av det 😄👍🏻

Og samd i det med Laurdag heile veka. 

Eg har laga meg ymse sukkerfrie variantar som likevel er høgenergi, til dømes daddelbarar, for samme grunn. Kan ikkje lange innpå med "ekspedisjonsmat" så snart eg skal på tur. 

Men då er er kanskje desse elektrolyttpakkane frå apoteket noko å prøve ut? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, a_aa skrev:

Jeg har eksperimentert med å droppe kaloriinntak på dagsturer, etter å ha blitt fortalt at det ville ende med kræsj. Har derfor et par ganger gått 7-fjellsturen i Bergen (36 km og 2400 høydemeter) på fastende mage - spist en god kveldsmat dagen før, en god middag etter å ha kommet hjem fra turen, og null mat/kalorier i mellom. Tempoet var moderat (9 timer pluss/minus) og pakkvekt var lav (hoftesekk).

På turene hadde jeg med to vannflasker. Den ene var det kun vann i, og det var den jeg etterfylte 4 -5 ganger ila hver tur - jeg svetter mye. Den andre var en flaske der var vannet tilsatt en god teskje Seltin og innholdet i et par magnesiumtabletter (samt en skvis sitron pluss litt stevia for smakens skyld) - denne tok jeg en par slurker av når jeg etterfylte den andre.

De to 7-fjellsturene uten kaloripåfyll har faktisk gått helt uproblematisk, husker at jeg første gang var forundret over at jeg ikke var skrubbsulten da jeg kom hjem igjen. Og jeg tror at den bevisste tilførselen av elektrolytter er en vesentlig grunn til at jeg ikke opplevde følelsen av å "gå tom" ila turen, i tillegg til at jeg hadde moderat tempo. Da dekket kroppen energibehovet mitt gjennom å forbruke både av glykogenlagre (begrenset) og fettlagre (jeg har tresifret vekt og tosifret fettprosent, så her snakker vi over 100 000 kcal i "nistemat" :)).  Det har vært tilfeller der jeg har kjent på følelsen av å "gå tom", og i etterkant ser jeg at det nesten alltid vært ved en kombinasjon av høyt tempo, lite inntak av salter og lite inntak av kalorier.

Ellers vil jeg bare si at dette var et eksperiment, ikke en anbefaling :) Eksperimentet viste for meg at det er viktig å være bevisst på elektrolytter når du er på tur, på dagsturer tror jeg kanskje det er like viktig som energiinntak (noe avhengig av hvor mye kalorireserver du har på kroppen selvsagt). Og som nevnt i poster ovenfor - spiser man vanlig litt saltholdig mat på turen, får man jo tilført både energi og elektrolytter. Krevende turer over flere dager krever selvsagt tilførsel av både kalorier og elektrolytter for ikke å bli både ubehagelige og risikable.

Blir ikke en teskje med seltin i vannet som å drikke sjøvann? Vanligvis ikke å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17/01/2018 den 7.24, Mareng skrev:

Ekstremt vannbehov er symptom på diabetes. Ellers opplever jeg at noen kilo ekstra på kroppen, dårlig form og individuelle forskjeller slår betydelig ut på svetting.

Trenger man ekstra næring i vannet høres det ut som man spiser for lite/skjeldent/feil. Næring skal spises, ikke drikkes. Og hva skal man med en salttablett når man kan spise en bit salt mat? Mat er bedre, tryggere og sunnere mener jeg.

Sliter man med overvekt er der ikke anbefalt å drikke mat, bare spise. Man kan drikke 10 appelsiner, i tillegg til måltidet sitt, mens man blir like mett av å bare spise noen få av disse appelsinene. Hjernen registrerer Ikke kontrollert kalorier man drikker på samme måten som de man tygger og spiser.

Leste om en ultraløper på internasjonalt nivå. Hun brukte aldri sportsdrikker eller andre sånne ting, heller ikke i varme klima. Det skvulpet for mye i magen, så hun hadde heller brødskiver som hun spiste når hun løp og fikk da i seg alt av næring og salt som sportsdrikker og tabletter kan by på i tillegg til fiber, samtidig som man fyller magen med noe fornuftig og slipper å bli dårlig i magen.

Hyppig vannlating er også en del av symptombildet for diabetes. TS nevner jo at han ikke går på do selv om han drikker mye.

 

3 timer siden, a_aa skrev:

 

På turene hadde jeg med to vannflasker. Den ene var det kun vann i, og det var den jeg etterfylte 4 -5 ganger ila hver tur - jeg svetter mye. Den andre var en flaske der var vannet tilsatt en god teskje Seltin og innholdet i et par magnesiumtabletter (samt en skvis sitron pluss litt stevia for smakens skyld) - denne tok jeg en par slurker av når jeg etterfylte den andre.

 

Elektrolytten man hovedsaklig har behov for er natrium. Seltin er natrium-redusert salt. Vanlig bordsalt (NaCl) er mer nyttig. Gjerne sammen med magnesium dersom man vet man trenger det. Om man lett får kramper kan det være at en bør ta magnesiumtilskudd, men dette bør gjøres mer enn bare under aktivitet. Det finnes også en haug med forskjellige magnesiumbindinger som har litt forskjellig opptak og bivirkninger (noen kan gi diaré).

Det finnes en måte å finne ut hvor mye en trenger.

En veier seg før aktivitet (uten klær), og noterer seg ALT man drikker underveis. Om man tisser bør man strengt tatt måle hvor mye man tisser og notere det. Så veier en seg etter turen. Da vet man hvor mye en svetter. Da kan man også se om man drikker for mye. Går man opp i vekt drikker man for mye. 
I svette er det fra 0,1 mg/ml til 2mg/ml natrium avhengig av om man svetter mye salt eller ikke. Et typisk tegn på at en svetter mye salt er at man får hvite saltmerker på hud og klær.
Svetter man 2000ml svette på turen og har mye salt i svetten, så bør man gjerne tilsette salt i væsken. 1g salt inneholder ca 0,4g natrium. Da kan man egentlig regne litt.
Ev kan man ta salt som pre-workout. F.eks. 3g salt, saften av 1 lime (for smak), og 3dl vann. Rør til det løser seg opp og drikk.

Høyt saltinntak er ikke farlig for normalt friske mennesker. Innenfor rimelighetens grenser selvsagt. Faren med salt er nok sterkt overdrevet i media, og media har lett for å generalisere anbefalinger for enkelte grupper til hele befolkningen.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Prebb skrev:

.....gjerne sammen med magnesium... 

Eg har vore litt plaga med kramper i legg, spesielt ved tung pulk eller sekk i motbakker. Dei vert også fort ømme og stive. 

3 mnd før eg drog på lengre tur i fjor haust starta eg å ta mellom anna magnesium, og hadde det med på tur også. Eg hadde ingen dagar med kramper, hverken på tur eller under harde treningsturar i forkant, og leggane var overraskande fine. 

Eg innbiller meg at magnesiumen hjelp. I tillegg verkar magnesium stabiliserende på blodsukkeret, og kan til dels vere betennelsesdempande. Så her i huset har magnesium blitt fast innslag saman med trana :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Prebb skrev:

Elektrolytten man hovedsaklig har behov for er natrium. Seltin er natrium-redusert salt. Vanlig bordsalt (NaCl) er mer nyttig. Gjerne sammen med magnesium dersom man vet man trenger det. Om man lett får kramper kan det være at en bør ta magnesiumtilskudd, men dette bør gjøres mer enn bare under aktivitet. Det finnes også en haug med forskjellige magnesiumbindinger som har litt forskjellig opptak og bivirkninger (noen kan gi diaré).

Seltin er 50% natriumklorid, 40% kaliumklorid og 10% magnesiumsulfat. Natrium er helt nødvendig og magnesium kan man ha nytte av. Da gjenstår kalium (SNL-link), kan det være noe fornuft i å ha dette i vannet, mon tro? Nå er jeg termodynamiker uten et snev av medisinsk utdanning, kun fordypning i biologi på gymnaset som relevant faglig bakgrunn - og da er det godt mulig at jeg tar feil når jeg sier at jeg ved å tilføre kroppen både natrium og kalium så sikrer jeg at natrium-kalium-pumpen (SNL: elektrogen pumpe) i cellene mine har noe å jobbe med. Det var i alle fall ingeniør-tanken bak å velge Seltin istedet for rent bordsalt - det var ikke for å redusere natrium, men for å få etterfylt flere typer mineraler som jeg mistenkte kunne være nyttige. Det funket jo fint :), men det kan godt hende at jeg i min uvitenhet måtte bære på og fikk i meg et par gram "unødvendige" mineraler. Ingen krise, i så fall :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tessatroll skrev:

Eg har vore litt plaga med kramper i legg, spesielt ved tung pulk eller sekk i motbakker. Dei vert også fort ømme og stive. 

3 mnd før eg drog på lengre tur i fjor haust starta eg å ta mellom anna magnesium, og hadde det med på tur også. Eg hadde ingen dagar med kramper, hverken på tur eller under harde treningsturar i forkant, og leggane var overraskande fine. 

Eg innbiller meg at magnesiumen hjelp. I tillegg verkar magnesium stabiliserende på blodsukkeret, og kan til dels vere betennelsesdempande. Så her i huset har magnesium blitt fast innslag saman med trana :)

Jeg responderer veldig godt på magnesium selv. Tar dette hver dag å har merket stor forskjell i blant annet kramper i bena som du never :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZMA tabletter selges som kosttilskudd.

De fleste slike tilskudd hjelper kun hvis man har mangel på dem fra før.

Men som alt annet: jeg stoler mer på praksis enn teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Mareng skrev:

ZMA tabletter selges som kosttilskudd.

De fleste slike tilskudd hjelper kun hvis man har mangel på dem fra før.

Men som alt annet: jeg stoler mer på praksis enn teori.

Det selges mye "snake oil" om dagen... å Kosttilskudd er i vinden som aldri før. Det generelle behovet eller bruken av de mest solgte kosttilskuddene er nok helt unødvendig og mye mote. Men det er en del produkter som har gitt merkbar forskjell for min egen del. Å da får eksperter være eksperter, men man kan jo finne en ekspert som har forskning som støtter akkurat de tankene du vil om du søker litt på nettet. Det er først når man begynner å bli kildekritisk man ser hvordan denne forskningen og hvilke eksperter som har uttalt seg om ymse saker :-P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema og en del pseudo vitenskap her også :) 
Jeg var inne på tema om  dette med å tylle i seg overdrevne mengder av vann i en annen tråd.

Olympia toppen har skrevet litt om væske og trening her:
http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/idrettsernaering/faktaark/media13313.media

Det er en intressant artikel som jeg anbefaler flere å lese. Det er like ille å få i seg for lite vann under harde økter som det er i å få i seg for mye. Som flere nevner er også salt og karbohydrater viktig ved langvarig aktivitet - typisk pluss 1 time og utover. Kan gjøres med snacks/mat eller ved å bruke sportsdrikker. 

Hvis vannet passerer raskt gjennom kroppen så er jo det et tydelig tegn på at man har fått for mye væske som kroppen ikke nyttiggjør. Vil tro dette er det vanligste problemet selv om det i sjeldne tilfeller kan dreie seg om spesifikke medisinske årsaker.

Det er også lurt å innta vann i hyppige i små doser kontra store doser sjeldent.

@tshansen - Hvis du ofte bedriver dagsturer i sone 3-4-5 og over mange timer så er det viktig å være godt hydrert før økten og ha inntatt et godt og balansert måltid. Synes ikke det høres lurt ut å bedrive slik aktivitet på tom mage og i tillegg uten påfyll av karbohydrater, salt og annen viktig næring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2018 den 22.15, Espen Ørud skrev:

Men de gode gamle småpakkene med iste-pulver finner jeg ikke lenger. De som var til 0,5l vann og hadde fasong omtrent som sånne porsjonspakninger med kakaopulver. De var mye lettere og mindre og hadde mye bedre vekt/nytte-ratio enn de posene som er for en liter. Og så har jeg sjelden mye større drikkeflaske enn 0,5l også....

Så om noen vet hvor det går an å få tak i de små så rop ut!

Kan det være disse du mener? orklafoods.no/Energidrikk

Orkla produserer en variant for Drytech også, med annet format: drytech.no/real-on-the-go/peach

Den sistnevnte rommer vannet også, men det har jeg ikke prøvd, så jeg vet ikke hvordan denne posen er å drikke av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.