Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til sovepose og liggeunderlag - vår/høst


Yvonne

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny sovepose og ønsker tips om hva jeg bør gå for. Jeg har enda til gode å sove i telt om vinteren. Og bruksområdet fremover blir nok fortsatt vår og høst. Temperaturen kan vel krype under null på natta, men ikke så fryktelig mange minus. Jeg kjøpte en billig en for noen år siden, men den holder ikke mål. Det er ikke kos på tur om man holder på å fryse seg ihjel.. Liggeunderlaget mitt er også modent for utskiftning. Så om noen kan bidra med egne erfaringer så blir jeg glad! Jeg drar stort sett på tur alene med hund. Volum og vekt kan være greit å ta med i beregningen, men pri 1 er å ikke fryse :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Jeg har gått over fra det tradisjonelle bamse underlaget til Ajungilak/Mammut pumpmat som er et 3 sesongs oppblåsbart 7cm underlag.

Var i utgangspunktet skeptisk til oppblåsbart, men fikk låne et med hjem for å teste og endte opp med å kjøpe til resten av familien dagen etter.

Vi bruker dem hele året og er strålende fornøyde, de er også rimeligere enn f.eks Exped som også er et bra merke.

Volumet er i tillegg mye mindre enn bamse.

Endret av Aslak Smeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Sea To Summit Ultralight Insulated liggeunderlag, fra outnorth.no, som jeg er veldig fornøyd med. Nå er jeg ikke noen utpreget frysepinne så dette underlaget holder også vår/høst for meg. Underlaget har vært med på mange turer og ingen av cellene har "eksplodert" enda. til tross for noe ufrivillig røff behandling. Har du lett for å fryse tror jeg at jeg kan anbefale Comfort Light Insulated med R-verdi på litt i overkant av 4. Denne og lignende cellestrukturer er komfortabel å ligge på for de fleste, så om du ikke akkurat velger Sea To Summit, gå for noe lignende.

Det å foreslå sovepose for noen er for komplisert til at jeg vil begi meg ut på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det veldig mye å velge i. Syntes eller dun isolasjon på posen. Hvor mye er du villig til å betale? Er du en person som kan sove ned i t-comfort eller må du ha en varmere pose, alle disse tingene må en nesten ha litt kontroll på før en kan gi noe ordentlig svar

På liggeunderlag så er det som noen har skrevet her før greit med en ok r-verdi.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om liggeunderlag:

https://www.hektapatur.no/om-liggeunderlag

https://test.no/beste-liggeunderlag

Jeg har siste årene gått fra Mammut  Soft Skin Mat som var fanatisk komfortabelt, men veide ca 1,8 kg per stykk og hadde nesten samme pakkevolum som Bamse Extreme, til Exped Downmat 9LW som mine varmeste og mest komfortable liggeunderlag. Brukes på vinteren  og hvor jeg ikke skal bære for langt eller vil ha endra komfort.

På sommerhalvåret  (og noen vinterturer) bruker jeg Thermarest Xtherm Large som egentlig er et helårs liggeunderlag som veier lite og pakket lite. Barna har også fått disse Regular til å vokse med i stedet for å kjøpe rene barneunderlag som må byttes ut etterhvert. Regular  størrelse veier under halvkiloen, pakkes nes til 10x 23cm, og har komfort temp ned til -22°C (R-verdi på 5,7).

Jeg hadde tidligere et enda lettere liggeunderlag med R-verdi  på 3,2, men dette opplevde jeg at isolerte for lite på en del kjølige netter for min kropp. Da var det verdt å gå opp noen hundre gram for å få god søvn.

Mange bruker oppblåsbart liggeunderlag sammen med et skumunderlag da det gir ekstra isolasjon og et en sikring ift om man skulle få lekkasje på det oppblåsbare. På vinteren då har jeg selv med Bamse Extreme skumumunderlag i pulken men bruker det i hovedsak til å sitte på i forteltet (men kan da bruke det som nødunderlag). For min del skal de oppblåsbare liggeeunderlagene fungere selvstendig, og de jeg har valgt gjør det for min del ihvertfall både med tanke på komfort, isolasjonsevne, og holdbarhet.

Jeg har også valgt litt store fordi det gjør mye for komforten for min del. 

Tenk igjennom ditt behov ift søvn & komfort; tykkelse, lenge/bredde, isolasjonsevne, vekt (max), pakkevolum, slitestyrke  (er hunden en risikofaktor for punktering) osv. 

Det finnes mange andre bra liggeunderlag en de få jeg har nevnt.

Ang. sovepose så er det mange tråder her inne om det. (Bruk søkefunksjonen) Største skillet står vel mellom dun eller syntetisk.

 

Litt om å velge soveposer:

https://www.oslosportslager.no/magasinet/hvordan-velge-sovepose-fa-hjelp-her-til-a-finne-riktig-sovepose--988.aspx

https://basecamp.fjellsport.no/hvordan-velge-rikgtig-sovepose/

F.eks. Warmpeace dunsoveposer har bra omdømme her på forumet ift pris.

Tilsvarende har Mountain Hardwear bra omtale på sine kunstfiber soveposer i Lamina serien mtp vekt og pris opp ift komforttempetatur.

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker exped downmat 7 LW som liggeunderlag, og er veldig fornøyd:) Det isolerer godt og er behagelig å ligge på. Positivt at den har integrert pumpe. Syns det er greit å ha et liggeunderlag som ikke krever at man må blåse det opp selv eller at man må ta med ei pumpe. Bruker selv ca. 2-3 minutter på å blåse det opp. Man må bare huske å la pumpen ekspandere i noen minutter, så funker den helt utmerket. Den er ganske dyr, men er virkelig verdt det. Jeg er selv relativt liten og bare 165 cm høy, men valgte LW fordi jeg liker å ha et litt større liggeunderlag (dette er 65 cm bredt), og jeg syns størrelsen er perfekt. Det kan også brukes året rundt og er av god kvalitet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.