Gå til innhold
Kjell Iver

Tøffe forhold i Finnmark nå - leteaksjon

Anbefalte innlegg

1 time siden, Lompa skrev:

Skjult lenke - logg inn for å se den

Enda en fjellvant person savnet. Har utstyr og mat for 14 dager, så han dukker nok opp når været roer seg.

Tipper han setter satelitt kommunikasjon på ønskelisten etter denne turen. Han ligger nok og fyrer primus i teltet. Greit med bra utstyr når været setter inn. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eller kanskje det handlar om prinsipp? mange ulike syn på dette med kommunikasjonsmoglegheiter på tur. For min del vil eg seie at det kun vil handle om å kunne avverge evt redningsaksjon. Eg vert småsur av duppedittar som fortel folk kvar eg er.

Man kan gjerne bli små sur av «duppedittar», men når man legger ut på tur over vidda i januar og med de vær prognosene som har vært, så bør satelitt kommunikasjon (spot/InReach) være obligatorisk for å ikke lage unødvendige redningsaksjoner. Så får man heller diskutere nødvendigheten av å fortelle hvor man er osv. Det er forøvrig mange diskusjoner her inne som omhandler dette, og enigheten er vel ganske klar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Gal Krokfot skrev:

Og nøyaktig kva er vi alle einige i?

At vi alle har et ansvar for å unngå unødvendige lete aksjoner når man skal gå over Hardangervidda i januar med dårlige værmeldinger. Det finnes gode og trygge løsninger for dette, hva man velger får være opp til hver enkelt. Dropper man det, får man iallfall sørge for avklarte varslings rutiner med de hjemme dersom forsinkelser oppstår. 

Gutta på Finnmarksvidda hadde heldigvis en form for Satelitt varsling og utrolig godt at de klarte seg.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, martin.m skrev:

Jeg vet ikke helt om jeg hadde villet anskaffet meg satellitt varsling for kryssing av Hardangervidda, gitt. Litt tiltro bør jeg ha til meg selv, utstyrsvalg samt mine nærmeste.

Det samme tenkte jeg også. Ble kraftig forsinket pga snø og vær. Hun hjemme lot det gå 2 dager over ca forventet ankomst på Haukeli. Da syns hun det hadde gått lenge nok. Kl 23 ble jeg vekket av snøscootere fra Røde Kors men jeg lå mett og søvnig i teltet, 2 dags marsjer fra Haukeli. Er selvfølgelig lei meg for at jeg utløste en aksjon, og gjør mye for å unngå det samme i fremtiden. 

Høres forøvrig ut som Hardanger vidda i januar er som en gåtur i parken for deg. Jeg for min del syns det er utfordrende og gøy. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Gal Krokfot skrev:

At ein er vel førebudd til den type turar er så sin sak, ingen protesterar på det. Men når du antydar at alle er einige om at det vil seie Spot eller liknande i sekken er du på tynn is. Eg klarar meg i alle fall greitt utan alt av mobil/GPS baserte hjelpemidlar. 

PS: Sjølv med alt teknisk stæsj i sekken er ein aldri heilt trygg i Januarstormen på Hardangervidda, beklagar å øydeleggje dine illusjonar...

Det er veldig bra at du klarer deg uten hjelpe midler samtidig som dine nærmeste føler seg trygge og ikke utløser en aksjon. 

Ps: Jeg har aldri hatt noen illusjon om at man må ha teknisk stæsj for å føle seg trygg i en januarstorm. Derimot kan litt stæsj i enkelte tilfeller berolige de hjemme om at alt står bra til og på den måten unngå unødvendige lete aksjoner. Det er det som er essensen her, at hver og en har sitt system (med eller uten stæsj) som bidrar til nettopp dette. Et system kan like gjerne være klare avtaler med de hjemme før turstart om å ikke melde deg savnet, dersom de er fortrolig med det. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Mareng skrev:

I en annen tråd her på forumet ble spot omtalt som ett upålitelig leketøy, mens en nødpeilesender (plb) er det man kan stole på.

Min erfaring er at Spot kan være noe ustabil. Om det skyldes Globastar systemet eller dårlig dekning vet jeg ikke. Derfor gikk jeg  over til InReach/ Iridium og er meget fornøyd. Samtlige meldinger kommer frem og værmeldigstjesten gir grei og presis info. Her har man alt i en pakke til en grei pris. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.