Gå til innhold
  • Bli medlem

Tøffe forhold i Finnmark nå - leteaksjon


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

1 time siden, Tessatroll skrev:

Eller kanskje det handlar om prinsipp? mange ulike syn på dette med kommunikasjonsmoglegheiter på tur. For min del vil eg seie at det kun vil handle om å kunne avverge evt redningsaksjon. Eg vert småsur av duppedittar som fortel folk kvar eg er.

Helt enig! Fordrar ikke at jeg må være tilgjengelig og «koblet til» konstant!...

Jeg tenker at om man har en nødpeilesender/plb, så får det holde i bøtter og spann. Om de hjemme ikke hører noe, så betyr det at alt er bra. For de vet at hvis man MÅ ha hjelp, så kan man skaffe hjelp.

Har man spot eller lignende og må sende OK meldinger i hytt og pine, da blir de hjemme bekymret om meldingene ikke kommer fram, om enheten slutter å virke, om det ikke er dekning eller om man glemmer å sende OK melding. Jeg hadde selv gått rundt å kvernet på om OK meldingene kom fram eller ikke og vert bekymret for hva de hjemme tenker om inreachen min svikter/mister dekning/går tom for strøm - de forventer jo å høre fra meg, ellers er det jo noe galt.

Og det er en stor kostnad med disse satelittgreiene. Jeg er ikke villig til å betale.

Faller jeg på hodet ned i steinuren og besvimer, eller blir tatt av skred, så hjelper det fint lite med duppeditter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut fra det jeg hørte på lokalradioen nettopp har teltet blåst ned/vekk/sund, og vedkommende hadde laget seg en form for snøhuler som i tur og orden hadde blåst vekk! Er vel på flate vidda dette..? At noen på langtur kan oppleve at teltet svikter under ekstreme forhold, og at de trenger hjelp, er vel noe som har skjedd før og vil skje igjen. Lange turer som dette handler blant annet om å ta kalkulerte risiki, og jeg håper aldri vi kommer dithen at diverse besserwissere skal hindre eventyrere i å dra på langtur!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Vandrefalk skrev:

Lange turer som dette handler blant annet om å ta kalkulerte risiki, og jeg håper aldri vi kommer dithen at diverse besserwissere skal hindre eventyrere i å dra på langtur!

Jo, men risikoen bør man redusere mest mulig. Erfaring er jo summen av alle feil man har gjort, og her har man bevisst valgt bort ganske elementære ting. Av og til kan det lønne seg meg både belte og buksesele

Spørsmålet mitt var basert på de utsagnene som de selv hadde kommet med. Bl.a. det at de gikk uten skikkelig kart og uten mobiltelefon. Dette uværet er ikke uvanlig på noen måte,og det var meldt i god tid i forkant.

Det må være lov til å stille spørsmål når slike ting skjer, og hos meg så gir det ikke mening. Man skriver at man går uten skikkelig kart, da får man tåle en diskusjon om det. Det er jo helt elementære brudd på vanlige fjellvettregler.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det meste her, Kjell Iver, men det er vel tvilsomt (ut fra det vi vet pr. nå) at målestokken på kartet hadde mye å si her. Det som kan diskuteres er vel hvor smart det er å legge ut på vidda med den værmeldingen som gjaldt. Men vi vet vel heller ikke hvor gode midler vedkommende hadde til å høre værmeldinger. Ellers var ikke betegnelsen besserwisser myntet på deg, men ment som en generell betraktning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hammer skrev:

Synes det er litt pussig at alle som må bli reddet ut fra fjellet skal "angripes" og må "forklare seg". 
Det er utrolig lett å være etterpåklok, spesielt når man sitter hjemme og ikke har noe annet enn antakelser å komme med.

"Må forkklare seg'2 blir kansje litt agresivt....men jeg foretrekker å lære ab andres feil enn mine egne, så da er det greit å få vite hva det var som gjorde at det gikk til helvete....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad dette gikk bra. :)  Men, en lærer av feil og tabber! Selv om vær kan være uforutsigbart, er det helt sikkert mye å lære her. En lærer kanskje best av egne tabber, men folk kan også mye av andres tabber, hvis alle fakta legges ærlig frem. Og slikt bør diskuteres, ikke for et angrep på feil, men for at andre skal lære av det.

Greit med å benytte en leken tone på FB, men ikke med vitale detaljer. :( Selv om kartet i 1:200 000 ikke var viktig i denne situasjonen, er det etter min mening for dårlig, selv for dagsturer! Umulig å lese kartet godt, da en ikke ser terrenget. Og det kunne vært vitalt, når uværet nærmer seg! Da må en søke ly for telt og da er det vitalt å kunne lese et godt kart. Uten ly i terrenget, trengs veldig god tid, for å sikre telt i åpnet terreng! Ser de hadde GPS, men den gir ikke den samme oversikten (tross, inn- og ut zooming), som et brukbart kart.

Etter å ha levd mesteparten av livet uten "duppeditter" og satelitt telefon (selv mobil), kommer jeg nok ikke til å innvistere i det heller. Og hvis jeg ikke tar feil, er vel det eneste sikre en satelitt telefon som det eneste sikre. Da jeg tror alt annet er avhengig av mobiltelefoni og da den må den ha dekkning. Har testet mobil flere steder i Norge fra sør, til nord. Men der jeg ferdes, har det skjelden vært dekning. I beste fall SMS meldinger, men selv det har ikke vært til å stole på. Så mine mobiler, har skjelden vært med på tur. Er også vant med flere turer årlig aleine og redding hvis uhellet er ute er lite trolig, da ingen vet hvor jeg er. Så jeg tviler på om jeg vil forårsake en reddingsaksjon. Blir for mye mas, hvis familie og venner vet hvor jeg er. Derfor får de ikke vite eksakt hvor jeg er. Trurer i naturen, er en kalkulert rissiko, spessielt aleine. Og det har jeg akseptert, for mange år siden.

Synes også at det er tragisk at FM sambandet er slukket. Store deler av Norge hadde tidligere mulighet for daglig oppdatterte værmeldinger, med gode FM radioer. Men, det er en "saga blott". :( Sikkerheten ligger i erfaring og tvilsomme duppeditter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene er enda på fjellet   (kilde: Nordlys)

Måtte skjære av skjegget   (kilde: Nordlys) 

 

 

Ingen som helst tvil om at det var særdeles røffe forhold der oppe, og at det vedvarte. All ære til redningsmannskapene, og til Kjell-Harald for å ha gjort gode vurderinger når uværet rammet. Har vært i de traktene der, og det er lite og ingenting som tar av for været. Flatt og karrig, ingen vegetasjon over store arealer på den delen av vidda. Filmsnuttene fra redningsmannskapene forteller det meste. 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bjørn J skrev:

Begge hundene er funnet i god behold og gjenforent med Kjell-Harald. Den ene hadde tatt seg tilbake til "campen", og den andre kom til rette i ettermiddag :)

Fine nyheter 😊 da er altså alle ekspedisjonsdeltagerne i god behold. Flotte saker. Veldig bra jobb av alle som har deltatt i de forskjellige søkene, tommel opp for dem.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gal Krokfot skrev:

Og nøyaktig kva er vi alle einige i?

At vi alle har et ansvar for å unngå unødvendige lete aksjoner når man skal gå over Hardangervidda i januar med dårlige værmeldinger. Det finnes gode og trygge løsninger for dette, hva man velger får være opp til hver enkelt. Dropper man det, får man iallfall sørge for avklarte varslings rutiner med de hjemme dersom forsinkelser oppstår. 

Gutta på Finnmarksvidda hadde heldigvis en form for Satelitt varsling og utrolig godt at de klarte seg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, JonDee skrev:

At vi alle har et ansvar for å unngå unødvendige lete aksjoner når man skal gå over Hardangervidda i januar med dårlige værmeldinger. Det finnes gode og trygge løsninger for dette, hva man velger får være opp til hver enkelt. Dropper man det, får man iallfall sørge for avklarte varslings rutiner med de hjemme dersom forsinkelser oppstår. 

Gutta på Finnmarksvidda hadde heldigvis en form for Satelitt varsling og utrolig godt at de klarte seg.  

Jeg vet ikke helt om jeg hadde villet anskaffet meg satellitt varsling for kryssing av Hardangervidda, gitt. Litt tiltro bør jeg ha til meg selv, utstyrsvalg samt mine nærmeste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ein er vel førebudd til den type turar er så sin sak, ingen protesterar på det. Men når du antydar at alle er einige om at det vil seie Spot eller liknande i sekken er du på tynn is. Eg klarar meg i alle fall greitt utan alt av mobil/GPS baserte hjelpemidlar. 
 

PS: Sjølv med alt teknisk stæsj i sekken er ein aldri heilt trygg i Januarstormen på Hardangervidda, beklagar å øydeleggje dine illusjonar...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, martin.m skrev:

Jeg vet ikke helt om jeg hadde villet anskaffet meg satellitt varsling for kryssing av Hardangervidda, gitt. Litt tiltro bør jeg ha til meg selv, utstyrsvalg samt mine nærmeste.

Det samme tenkte jeg også. Ble kraftig forsinket pga snø og vær. Hun hjemme lot det gå 2 dager over ca forventet ankomst på Haukeli. Da syns hun det hadde gått lenge nok. Kl 23 ble jeg vekket av snøscootere fra Røde Kors men jeg lå mett og søvnig i teltet, 2 dags marsjer fra Haukeli. Er selvfølgelig lei meg for at jeg utløste en aksjon, og gjør mye for å unngå det samme i fremtiden. 

Høres forøvrig ut som Hardanger vidda i januar er som en gåtur i parken for deg. Jeg for min del syns det er utfordrende og gøy. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gal Krokfot skrev:

At ein er vel førebudd til den type turar er så sin sak, ingen protesterar på det. Men når du antydar at alle er einige om at det vil seie Spot eller liknande i sekken er du på tynn is. Eg klarar meg i alle fall greitt utan alt av mobil/GPS baserte hjelpemidlar. 
 

PS: Sjølv med alt teknisk stæsj i sekken er ein aldri heilt trygg i Januarstormen på Hardangervidda, beklagar å øydeleggje dine illusjonar...

Det er veldig bra at du klarer deg uten hjelpe midler samtidig som dine nærmeste føler seg trygge og ikke utløser en aksjon. 

Ps: Jeg har aldri hatt noen illusjon om at man må ha teknisk stæsj for å føle seg trygg i en januarstorm. Derimot kan litt stæsj i enkelte tilfeller berolige de hjemme om at alt står bra til og på den måten unngå unødvendige lete aksjoner. Det er det som er essensen her, at hver og en har sitt system (med eller uten stæsj) som bidrar til nettopp dette. Et system kan like gjerne være klare avtaler med de hjemme før turstart om å ikke melde deg savnet, dersom de er fortrolig med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, JonDee skrev:

Det samme tenkte jeg også. Ble kraftig forsinket pga snø og vær. Hun hjemme lot det gå 2 dager over ca forventet ankomst på Haukeli. Da syns hun det hadde gått lenge nok. Kl 23 ble jeg vekket av snøscootere fra Røde Kors men jeg lå mett og søvnig i teltet, 2 dags marsjer fra Haukeli. Er selvfølgelig lei meg for at jeg utløste en aksjon, og gjør mye for å unngå det samme i fremtiden. 

Høres forøvrig ut som Hardanger vidda i januar er som en gåtur i parken for deg. Jeg for min del syns det er utfordrende og gøy. 

For en gåtur i parken utstyrer jeg med dertil egnet klær og sko når jeg kikker ut av vinduet. Tar med en kaffe. 
For kryssing av Hardangervidda utstyrer jeg meg for dertil egnet utstyr for alle eventualiteter, erfaring samt sjekk på forventet værutsikter, minus satellitttlf.  Er værutsiktene for dårlig i utgangspunktet, utsetter jeg turen. Jeg har ligget værfast i telt samt også returnert til Dyranut og rukket siste kolonne ned for å heller ta tur i mindre utsatte områder .

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kvittet meg med Spoten, og har ikke annet enn en mobiltelefon, som jeg knapt anser som et nødhjelpemiddel siden dekningen er variabel på fjellet. Spot kan (på samme måter som for eksempel en skredsekk) gi en falsk trygghet. Man vurderer et område og tenker, ja det der er potensielt farlig, men jeg har jo Spot som kan tilkalle hjelp, så da tar jeg sjansen. Hvis man har tenkt den tanken, så bør man etter min mening ikke ha tatt turen.

Finn en å gå sammen med. Det er et langt bedre sikkerhetssystem enn noen elektronisk duppeditt, og øker sikkerhetsmarginene voldsomt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.