Gå til innhold
  • Bli medlem

Tøffe forhold i Finnmark nå - leteaksjon


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Man får endelig håper denne leteaksjonen fører frem. Det er ville forhold innpå fjellet der nå https://www.nrk.no/finnmark/beltevogner-og-skutere-kommer-seg-ikke-frem-i-leteaksjonen-1.13867310

Nødmeldingen kom frem - så bra det ikke BARE brukte gammelt utstyr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt han kom fra det. Møtte han øverst i Rostadalen i nyttårshelga. Da hadde han etterlatt kompisen som hadde frostskader, og var på vei opp dalen sammen med grønlenderne sine. De er vel forsåvidt enda ikke funnet, så de loker vel rundt oppe på vidda der et sted. Forhåpentligvis er det noen som finner de også etterhvert. Tror en del andre hadde ligget tynt an under de samme forholdene. Bra utstyr og erfaring teller når vinterfjellet setter den sida til. Skal bli interessant å høre hva han har å berette selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Nordhauk skrev:

Tror en del andre hadde ligget tynt an under de samme forholdene. Bra utstyr og erfaring teller når vinterfjellet setter den sida til. Skal bli interessant å høre hva han har å berette selv.

Tja jeg sjekket fb siden deres. Jeg er noe usikker på om slike sitater er rett å ta frem nå (skrevet av kompisen?), men det er i hvert fall lov til å stille spørsmål ved ord som

  • 4 januar kl 1830 Da vi planla turen, samlet vi sammen det vi hadde av kart, og der manglet visst hele Nord-Troms og deler av Finnmark. Det betyr at fra nå til han kommer inn på Alta-kartbladet, har han kun 1:200000-kart som vi har printet ut fra nettet å navigere etter. Det er nesten ingen høydekurver på kartet. Det er tidvis krevende navigering selv med ”normale” turkart, så dette blir en utfordring selv for en erfaren fjellmann som Kjell. Det betyr blant annet at han er avhengig av sikt for å finne frem
  • 6 januar  Halvdårlige oversiktskart printet fra nettet stopper ikke Kjell.

Når man fronter slikt på sosiale medier og det ender med en svært krevende redningsaksjon er det vel betimelig å spørre om alt egentlig var så på stell mhp erfaring og utstyr? Uansett veldig bra det ordnet seg for han - ingenting er bedre enn det.

Det er kanskje feil av meg/oss å spekulere akkurat nå, men vi er et diskusjonsforum, og jeg må si jeg stusset veldig over den innstillingen de viste akkurat der da. Jeg hadde aldri turd dette nå på denne årstiden, men det er klart - om de er grunnkjente og har ferdes mye der så er det kanskje ok, men uansett syns jeg det er merkelig

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

https://www.dagbladet.no/nyheter/mann-savnet-pa-hardangervidda/69346110

Enda en fjellvant person savnet. Har utstyr og mat for 14 dager, så han dukker nok opp når været roer seg.

Tipper han setter satelitt kommunikasjon på ønskelisten etter denne turen. Han ligger nok og fyrer primus i teltet. Greit med bra utstyr når været setter inn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, svamp skrev:

Hei, vi kommer med mer info om situasjonen og turen generelt etterhvert på vår side.

Flott, er veldig spent også på hvordan det går med tåa! Håper det går bra med dere begge og hundene etter hvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JonDee skrev:

Tipper han setter satelitt kommunikasjon på ønskelisten etter denne turen. Han ligger nok og fyrer primus i teltet. Greit med bra utstyr når været setter inn. 

Ikke sikkert han setter satelittkommunikasjon på ønskelisten. Større sannsynlighet for at familien gjør det..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns i mange sammenhenger at mange har for liten kunnskap om sikringssystemene som finnes. Etter min mening burde de ha på en slik tur, en godkjent plb, og et toveis kommunikasjonenhetsystem, helst en Satelittelefon. Det går på egen sikkerhet og ikke minst sikkerheten til hjelpepersonellet. Dette blir feil sted å spare penger etter min mening. 

Blir interessant å se hvilke forklaringer de kommer med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Memento mori skrev:

Jeg syns i mange sammenhenger at mange har for liten kunnskap om sikringssystemene som finnes. Etter min mening burde de ha på en slik tur, en godkjent plb, og et toveis kommunikasjonenhetsystem, helst en Satelittelefon. Det går på egen sikkerhet og ikke minst sikkerheten til hjelpepersonellet. Dette blir feil sted å spare penger etter min mening. 

Blir interessant å se hvilke forklaringer de kommer med. 

Eller kanskje det handlar om prinsipp? mange ulike syn på dette med kommunikasjonsmoglegheiter på tur. For min del vil eg seie at det kun vil handle om å kunne avverge evt redningsaksjon. Eg vert småsur av duppedittar som fortel folk kvar eg er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Memento mori skrev:

Blir interessant å se hvilke forklaringer de kommer med. 

Enig.

Kom til å tenke på fjellvettreglene og en del helt elementære ting når man ferdes i vinterfjellet. En ting er en spøkefull tone på et fbinnlegg - noe annet når realitetene gjør at man setter eget og andres liv i fare. 

Dette været har vært meldt lenge og så fryktelig dårlig dekning kan det da ikke være. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg vert småsur av duppedittar som fortel folk kvar eg er.

Det er stor forskjell på trackingsystem og nødsystem etter min mening. Trackingsystem hører ikke hjemme i et normalt tur/ekspedisjon etter min mening. Tar vekk fokuset på samme måte som en del sosiale medier. 

Men nødsystem bør og må være på plass. Merker det på min far og konemor, at det at jeg melder meg hver kveld hjelper mye. Ja, satellittelefon er ca100kr uka, men hvorfor skal de hjemme lide når du har det knall på tur?

Dessuten kan en telefon til HRS avverge/ tone ned veldig mange situasjoner. Det å faktisk snakke med folk i kritiske situasjoner er uhyre viktig. 

Alle jeg vet om som har vært i slike situasjoner har utstyr og rutiner på plass. 

Mulig det trengs en ny fjellvettregel 

* Ha nødvendig utstyr i forhold til turen for å kunne melde i fra til de hjemme og eventuell redningsaksjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg vert småsur av duppedittar som fortel folk kvar eg er.

Du er ikke ondskapsfull nok til å ha skjønt cluet, åpenbart. Sånne brukes på de kuleste turene, til å sende melding til de som gjerne skulle vært med men sitter på jobb eller andre kjedelige ting. Da sender man ei melding: "Er på tur, hurra!" og så får de posisjonen og blir grønne i trynet av misunnelse. Så kan du sende ei melding senere: "Er på tur, hurra, framme i god behold!" Så blir de enda mer misunnelige.

Det er jo det viktigste. Så er det jo greit å kunne sende ei nødmelding også, ved behov. 

  • Liker 1
  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eller kanskje det handlar om prinsipp? mange ulike syn på dette med kommunikasjonsmoglegheiter på tur. For min del vil eg seie at det kun vil handle om å kunne avverge evt redningsaksjon. Eg vert småsur av duppedittar som fortel folk kvar eg er.

Man kan gjerne bli små sur av «duppedittar», men når man legger ut på tur over vidda i januar og med de vær prognosene som har vært, så bør satelitt kommunikasjon (spot/InReach) være obligatorisk for å ikke lage unødvendige redningsaksjoner. Så får man heller diskutere nødvendigheten av å fortelle hvor man er osv. Det er forøvrig mange diskusjoner her inne som omhandler dette, og enigheten er vel ganske klar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke diskutere om forberedelsene var gode nok og hvilke vurderinger som ble gjort i forhold til varslet vær. Jeg kjenner saken kun fra media og der stod det at vedkommende ikke hadde med seg mobiltelefon og da spiller det jo ingen rolle hvor bra dekning det er. Det ble vel brukt en spot for å sende nødmelding, hvilket gav hjelpemannskapene en nøyaktig posisjon, jeg regner med at de satt pris på det når de måtte ut å lete i vanskelig vær. Siden personen ble funnet nedkjølt regner jeg med at en nøyaktig posisjon å gå ut i fra i letearbeidet ikke var helt dumt heller, for å nå frem i tide. Vet ikke hvor mye 2-veiskommunikasjon hadde gjort i dette tilfellet, det var jo ikke snakk om at det var nødvendig å avverge en redningsaksjon, han hadde jo behov for hjelp men det hadde selvfølgelig vært bra for uvissheten for de som satt og ventet. Så kan man selvfølgelig si at "de burde jo ha" når man sitter hjemme i sofaen, foreløpig syntes jeg det er litt vanskelig siden vi ikke har hele historien, men av og til skjer det ting vi ikke har kontroll over uansett hvor godt vi forbereder oss.    

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, JonDee skrev:

Man kan gjerne bli små sur av «duppedittar», men når man legger ut på tur over vidda i januar og med de vær prognosene som har vært, så bør satelitt kommunikasjon (spot/InReach) være obligatorisk for å ikke lage unødvendige redningsaksjoner. Så får man heller diskutere nødvendigheten av å fortelle hvor man er osv. Det er forøvrig mange diskusjoner her inne som omhandler dette, og enigheten er vel ganske klar.

Er den? Det er ikke mitt inntrykk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.