Gå til innhold
  • Bli medlem

Innkjøp til nybegynner - mangler ca alt


BjornV

Anbefalte innlegg

Yes, mitt første innlegg her, prøvd å søke litt , men har ikke funnet noe helt tilsvarende som det jeg skal spørre om.

Jeg har lenge vært fascinert av friluftsliv, men det har blitt mest sjøliv på meg.

Har vært i forferdelig dårlig form, men driver for tiden og trimmer, og merker god fremgang. Skal ha ferie i slutten av juli-august, og ser at jeg nå har to muligheter: Enten kan jeg brenne noen tusenlapper på en lavbudsjetts sydentur, eller så kan jeg investere pengene i en del utstyr som kan gi meg gode opplevelser over lang tid.

Men jeg mangler omtrent alt, og må derfor kompromisse en del.

For å komme til saken, så er spørsmålet mitt som følger:

Har folk tips til prisøkonomisk utstyr som er brukbart? Skjønner at jeg ikke kan forvente all verden, men jeg har heller ikke all verden å bruke.

Hva har jeg? Ikke all verden:

Undertøyssett i kunst-tekstil. Har fungert greit for seiling, så lenge forholdene har vært moderate.

Lett Berghaus regntøysett.

Fant akkurat marsjstøvlene fra militæret, tenkte jeg skulle se om de fremdeles var brukbare.

Har gode ullgensere, og tynnere lammeullsgensere.

Har ullstilongs.

Fleecejakker. Muligens ikke passende for å traske.

Har en ryggsekk som muligens kan brukes, må teste.

(Hmm, hadde kanskje mer enn jeg trodde?)

Det jeg mangler:

Ytterbukse

Ytterjakke

Sovepose

Telt

Utstyr for matlaging

Lommekniv / kniv

Muligens sko / støvler

Noe jeg ikke tenker på?

Så har noen tips, så blir jeg veldig takknemlig. Jeg kommer ikke til å legge ut på noen store ekspedisjoner uten erfaring, blir vel rolige todagersturer kan jeg tenke meg, før jeg er mer trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har en del billig turting på obs og clas ohlson. Ikke nødvendigvis god kvalitet, men f.eks kokeutstyr og sånn trenger man jo ikke være så nøye med. Høres ellers ut som du kan klare deg fint foreløpig med de klærne du har, så lenge du ikke skal på så veldig strabasiøse turer. Men hvis du kommer til å ta en del overnattingsturer etter hvert, vil jeg anbefale å legge litt penger i både telt og sovepose. Ingenting kan ødelegge en tur mer enn våte kalde netter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man skal kjøpe avhenger selvsagt av hva man skal bruke det til. Til fjellbruk ville jeg, hvis jeg var deg, kjøpt f.eks en Bergans softshell-jakke og brukt lett regntøy utenpå. Disse koster ca 1000,- kr og er verdt pengene, mener jeg. Når det gjelder bukser finnes det mye bra og relativt billig fra både Bergans og Basecamp. Jeg synes prinsippet med å bruke en vindtett jakke, med lett regntøy over, fungerer mye bedre enn å kjøpe en rådyr gore-tex jakke, den blir fort for varm om sommeren. Ellers gjelder prinsippet om at det er bedre å kjøpe få, men bra ting, i stedet for å kjøpe en masse dårlig ræl. Særlig overnattingsutstyret bør ha en viss kvalitet.

Hvis du bor i nærheten av en XXL butikk, er det salg der for tiden, det kan vær verdt en tur! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som gir god komfort er viktig. Prioriter gode sko (på mine føtter passer forsvarets feltstøvler, men de trenger mye smøring siden de ikke er vanntette og gummisålen råtner etter noen års lagring). Bærekomfort er viktig: god sekk er vitalt og vær kritisk til hva du pakker med i sekken for å holde vekta nede (og komforten oppe) - diskuter gjerne med noen mer erfarne turfolk før du legger ting i sekken. Man trenger ikke alltid telt, er værmeldingene ok holder det lenge med sovepose med trekk (Grevling) og liggeunderlag. Myggmiddel er bra å ha i skogsterreng. Ikke glem kart og kompass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo egentlig ganske mye da!

Skaff deg softshelljakke + evt bukse. Dette i tillegg til regntøysettet du har, er etter mitt syn det opptimale markedet tilbyr idag!

Forsvarets støvler er ok på kortere turer, men hold deg laaangt unna steinura i Jotunheimen, såfremt du skal berge beina over tid.

Utover det, syns jeg du skal holde deg unna forsvarets utstyr (Har 18 års erfaring fra det firmaet :roll: )

Ellers syns jeg det er litt overkill med dyre soveposer for juli/august.

En lett og billig gassbrenner finner du overalt, telt (kjøp lett, det skal bæres!!!) er det òg masse tilbud på.

Ett par ruller sportstape, så slipper du òg gnagsår.

God tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg begynte posten svart i sinnet over hvor mye penger som kom til å gå, men jeg ble litt lettet når jeg fant ut at det faktisk var litt å finne i skapene.

Har akkurat kjøpt meg leilighet, så jeg må være vanvittig forsiktig med pengene fremover, og er derfor opptatt av å unngå dyre bomkjøp. :?

Har etterhvert funnet et par andre tråder på forumet som det sto mye fornuftig i, veldig bra site det her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om du kan nå langt med rådene over, har oppdaget at du kan komme over en del billig brukt og bra hos Fretex, dette er som regel renset og vasket etter alle kunstens regler, men du bør nok sjekke soveposer etc nøye.

Når det gjelder kokeutstyr så er det litt avhengig av hva du føler deg trygg med, i båter er vel spritkjøkken og primus like vanlig som gass. Kjeler har du kanskje?

Tre steiner en tom maisboks (aluminium) med litt bomull og rødsprit har redda mange det, Biltemas trangiaetterliging til et par hundrelapper funker greit, og kjeler etc er med. Gass er utrolig lettvint om sommeren, men skjerming for vinden mangler som regel. Litt aluminium ordner ofte det. (aluminiumsbunnen fra en engangsgrill?) En god gammel primus er nok blandt det beste, men veier ofte mer, koster mer og krever øvelse. På en 2 dagers tur vil nok en spritbrenner være optimal.

Lykke til, det blir spennende å høre hvor lavbudsjett du har satset, og hvordan det går.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder yttertøy, så MÅ du ha vindtett. Det bør tørke kjapt, og tåle en del.

Sovepose - Trenger ikke allverden til sommer, men kan være greit å bruke litt på vintersoveposen.

Bruker selv en Ajungilak kompakt om sommeren, og den er jeg virkelig fornøyd med. Lett og tar liten plass!

Sko / støvler - Her gjelder det å kjøpe noe skikkelig. Om du har nordiske føtter, ta en titt på Alfa Walk King.

Forsvarets feltskjorte og headover er noe jeg har brukt veldig mye. Koster omtrent ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvarets feltskjorte og headover er noe jeg har brukt veldig mye. Koster omtrent ingenting.

Mm, de likte jeg veldig godt husker jeg. Ser at man får kjøpt det på nettet, er det fabrikknytt, eller er det brukt fra forsvaret det er snakk om da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Ikke Tindebestigende Fisketurfyr, ville jeg prioritert utstyr endel anderledes enn endel av Høyt på en Fjelltopperdetfintfolkene her :-)

1) Fiskestang (liker syltynnt utstyr fra f.eks shimano, eller ei god fluestang)

2) Støvler. Marsjstøvler er bra, men de må IKKE være merket Møre skofabrikk!!

3)Bukse/Jakke i Bommull ( Det meste fungerer men skal være lett)

4) Undertøy som i Båt er bra.Selv bruker jeg Microfleece

5) Telt (Som er funksjonelt, lett og med kjempebra lufting)

6) Sovepose som er stor nok, og som er grei for den årstiden du skal bruke den i ( Har en gammel Ajungilak Iglo Twin jeg bruker på sommern)

7) Primus. På fisketurer kokes mengder med kaffe, og da holder ikke stormkjøkken. Bruker PT en Coleman 508 bensinprimus.

:oops: Trangia Stekepanne med innfellbart håndtak og telefonbelegg. Denne panna er en genistrek. Lett, fungerer både til steking og koking, og handtaket er udmerket.

9) Kaffekjele

10) Turkniv trenger ikke være dyr. En Mora tollekniv til 50 kroner funker bra nok. PS IKKE de rustfrie.

Til slutt det viktigste: Mat og kaffe nok. Lettvektsduppeditter, og spesialtørkakrympemat er vel og bra, men det er da mye hyggeligere å spise noe som er godt? Sånn rett i koppen pannekaker er nydelig. Egg og bacon i flaske ( ferdig blanda uten skall), et par bokser med snurring. Kokesjokolade.

Blir så mye hyggeligere på tur da. Jadda det gjør sekken tyngre, men på en mer motiverende måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.