Gå til innhold
  • Bli medlem

Feller til markabruk?


Larsdx

Anbefalte innlegg

Det har som kjent snedd på Østlandet og jeg kunne tenke meg teste noe jeg alltid har synes virker litt artig, å gå på fjellski utenom oppkjørte løyper. Både for litt kontroll oppover og nedover kunne jeg tenkt meg å prøve med feller, men usikker på hva jeg skal velge, er noen år siden sist jeg brukte fjellski. Har et par Fischer E99 liggende. 

Hva velger jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker mest kortfeller på fjellski, fortrinnsvis mohair. Jeg synes feller gir ekstremt dårlig kontroll nedover. Det lugger og bremser, det er mye lettere når det bare glir nedover synes jeg. 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt meg fjellski selv! Valget mitt landet på Åsnes Nansen! Dette var beste allround ski i følge nettet og de som jobbet på butikken i forhold til mitt bruk og min vekt! 

Jeg gikk for syntetiske feller! (Kortfeller) disse sitter godt i bratt terreng, men gir veldig dårlig og sporadisk glid på vei ned igjen! Her er det nok langt bedre å ta fellene av (noe som er helt uproblematisk) 

blir nok å kjøpe meg et par mohair feller også slik jeg kan sammenligne de to med tanke på glid! Men ofrer lett litt glid for godt feste oppover! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, tshansen skrev:

Jeg har nettopp kjøpt meg fjellski selv! Valget mitt landet på Åsnes Nansen! Dette var beste allround ski i følge nettet og de som jobbet på butikken i forhold til mitt bruk og min vekt! 

Jeg gikk for syntetiske feller! (Kortfeller) disse sitter godt i bratt terreng, men gir veldig dårlig og sporadisk glid på vei ned igjen! Her er det nok langt bedre å ta fellene av (noe som er helt uproblematisk) 

blir nok å kjøpe meg et par mohair feller også slik jeg kan sammenligne de to med tanke på glid! Men ofrer lett litt glid for godt feste oppover! 

Etter jeg kjøpte Mohair kortfelle, kommer jeg trolig aldri til å handle syntetisk igjen. Sitter mer enn godt nok oppover. Er faktisk mulig å "gå" på ski med de, samt at man slipper å knote med å ta de av for å renne ned. Slites dog en del fortere, spesielt på hardt/skarete føre. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntetiske 35mm Åsnes kortfeller glir omtrent som 45mm mohair på de førene de er beregnet på. De har altså litt forskjellige egenskaper på forskjellige fører. Syntet brukes på vått og hardt føre fordi de er mer slitesterke og trekker ikke vann. Mohair brukes på tørrsnø, de slites raskt på isete underlag.

Hvis E99 dine ikke har easyskin systemet (Fisher kortfell) må du enten bruke langfeller eller prøve Madshus Inteligrip.

De syntetiske langfellene til Åsnes har null og niks glid, det er som å gå på asfalt. Med mindre du skal trekke på noe ekstremt tungt, er ikke dette noe som er anvendbart i marka. Så mohair langfell er da beste alternativt om du må ha langfell, selv om det kanskje skulle bli vått føre. Men langfeller uansett type er overkill i marka, du dreper for mye av gliden og har feste til å gå opp unnarennet i Holmenkollen.

Madshus Inteligrip er "kortfeller" som festes i tuppen av skien og har "sålemateriale" et stykke før det som utgjør fellen som er av mohair. Dette er nok beste alternativ til ski uten kortfellefeste. Finnes i to lengder for at fellen skal "havne riktig" under skien. Bakdelen med disse er at sålematerialet kan ha litt dårlig lim. Er det litt hardt og du går f.eks ikke oppi et spor men ved siden av, forsvinner litt retningsstabilitet på den den delen med "sålemateriale" litt. Bakenden på fellen bør avrundes litt, da løsner ikke fellen så lett. Er uforstålig at ikke fellene er litt avrundet fra fabrikken.

Uansett, er det -1 eller kaldere og ikke skare vil smurning fungere fint og det er lett å få feste. Har du V40, V45 og V50 kommer du langt. Bruk først den som er "kaldest" i forhold til temperaturen, fungerer ikke den går du opp en variant. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Omnilite skrev:

Bakenden på fellen bør avrundes litt, da løsner ikke fellen så lett. Er uforstålig at ikke fellene er litt avrundet fra fabrikken.

Er enig med deg i at Intelligrip er det beste valget.

Vil tro at Madshus regner med at fellene skal kappes uansett, så da er det ingen vits i å runde dem av. De kappes ved hælen på skiskoen. Det bakenfor der bare bremser, uten å gi noe bedre feste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Lompa skrev:

Er enig med deg i at Intelligrip er det beste valget.

Vil tro at Madshus regner med at fellene skal kappes uansett, så da er det ingen vits i å runde dem av. De kappes ved hælen på skiskoen. Det bakenfor der bare bremser, uten å gi noe bedre feste.

Gjelder dette alle feller eller bare for Madshus sine? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange fine turer med intelligrip.

Eneste problemet jeg har møtt med de, er at fronten på fellen(den glatte delen) kan slippe litt for lett. Og da vil snø pakke seg inn under og sakte med sikkert få hele fellen til å løsne. Og skjer dette på tur, så får du ikke fikset det før du kommer innomhus og får tørket hele fellen.

Dette opplevde vi også på vei over Josten, hvor vi faktisk mistet fellene. Jeg klarte å finne igjen min, mens han andre mistet i hvert fall en, og ikke begge(husker ikke).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, tronn skrev:

Jeg har hatt mange fine turer med intelligrip.

Eneste problemet jeg har møtt med de, er at fronten på fellen(den glatte delen) kan slippe litt for lett. Og da vil snø pakke seg inn under og sakte med sikkert få hele fellen til å løsne. Og skjer dette på tur, så får du ikke fikset det før du kommer innomhus og får tørket hele fellen.

Nja, både ski og feller kan varmes i teltet, og settes på igjen. Vanskeligere mens man er på ute, men ski kan varmes over brenneren, og fellene mot kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje førstehandserfaring, så ta meg med ei klype salt : men den turen @tronn snakkar om over Josten, og eit par tilfeller til, gjer at eg tenkjer at ein i alle fall på lengre tur kan ha betre utbytte av eit par smale langfellar i mohair som du kappa ved helen. Ein smal, godt impregnert fell, med glisona bak fri for fell, gir ikkje verst glid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2018 den 17.58, Larsdx skrev:

Det har som kjent snedd på Østlandet og jeg kunne tenke meg teste noe jeg alltid har synes virker litt artig, å gå på fjellski utenom oppkjørte løyper. Både for litt kontroll oppover og nedover kunne jeg tenkt meg å prøve med feller, men usikker på hva jeg skal velge, er noen år siden sist jeg brukte fjellski. Har et par Fischer E99 liggende. 

Hva velger jeg?

Hvis det er til markabruk utenom løyper, altså inne blant trærne i kupert terreng så syntes jeg kortfeller gir for dårlig feste. Ville brukt langfeller eller helst store truger, det er mye snø nå. Men det glir jo dårlig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk meg nesten en mil i marka i går! Ca 30 cm med pudder og strålende forhold! Var ute for å teste de nye mohair kortfellene fra åsnes! Å jeg er veldig imponert! Grei glid (langt bedre enn med syntetiske feller) og godt feste på de bratte partiene! Nå har jeg syntetiske feller også, men disse kommer jeg nok bare til å bruke når det er veldig bratt! 

Ja, begge fellene er nå kappet ved helen på skoen! Tusen takk for tips @Lompa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.