Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinter liggeunderlag?


Anbefalte innlegg

Siden jeg er i gang med litt oppgraderinger er det kanskje naturlig å se på liggeunderlag også. Jeg har i alle år sverget til skumplast liggeunderlag, men begynner å føle meg såpass voksen nå at jeg kunne tenkt meg litt mer komfort. Er ikke så gøy å våkne opp og kjenne hver kongle og stein gjennom underlaget. Jeg forstår det slik at det er oppblåsbar som gjelder i dag. Har alltid vært litt skeptisk til slike da det alltid er en fare for punktering eller at ventilen kan bli ødelagt. Hvordan er det eventuelt med et rimelig luftfylt underlag og et skum underlag i stedet for et dyrt rent luftfylt underlag med fiber eller dun? Vil det isolere like godt som et dyrere luftfylt og dun/fiberfylt underlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville hatt mer enn den der og et uisolert oppblåsbart. Tro det der kan bli i tynneste laget. 

Til vinterbruk bruker jeg enten et tynt skum + et isolert oppblåsbart. Eller et tynt skum + tykt bamseunderlag. Minimum. Hvis det er med en isolert fjellduk så slenges denne gjerne ut over teltbunnen den også. Ikke at det er spesielt nødvendig, men det blir litt triveligere når man er noen turer utenfor underlag...


Når det er sagt så er det flere ting som spiller inn. Blant annet hvor god er soveposen din. Jo mer i grenseland posen er desto tykkere underlag ville jeg prioritert da posen klemmes flat mot undelaget og får redusert isolasjonsevne her...



 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke tro det er noe isolasjon å snakke om i dem, men det er bare en måte å finne det ut på: Forsøk i hagen så slipper du overraskelser på tur. Jeg har hatt et telt oppslått i snøen bak huset i over en uke nå for å forsøke forskjellige varianter av liggeunderlag og kombinasjoner av soveposer.

Har du en jervenduk som sikkerhet/ekstra i tillegg tror jeg likevel det går helt fint. Guttungen sov på en kombinasjon av et syltynt skumunderlag (litt tynnere enn det du har der over) + et bamse (sånn Bergans-aktig ;-) ) med jervenduk som teltgulv forrige helg og det gikk utmerket. 

Han sov forøvrig i helt vanlig  juniorpose (140 cm) inne i min ustlitte 3-sesongpose og det holdt også greit i minus 5.

Men det kan hende du/dere fryser lettere. Det kan også hende du har en annen pose som flater ut mer der du ligger osv, så det er bare å forsøke ut hjemme/i nærheten.


En av grunnene til at noen sverger til isolert hele året er at de takler/har valgt å bære litt tyngre + at de slipper å ha boden/loftet full av underlag til forskjellig bruk. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den :) Skulle gjerne ha testet i hagen men snøen glimrer med sitt fravær. Ikke mer enn rett over pluss og rett under minus i temperatur. Vått, isete og gjørmete. Jeg har forsvarets nye vintersovepose, også har jeg vel en eldre ajungilak dunpose for vinterbruk. Ellers har jeg bare slike tynne underlag som har fungert greit så langt, men sjelden det blir så kaldt her jeg bor. Har det vært veldig kaldt har vi brukt litt granbar og kanskje et teppe oppå underlaget. Har frøset noen nette pga. underlaget men ikke kritisk. Soveposen føler jeg isolerer bra. Har ikke testet forsvaret sin på vinter ennå da. Problemet med dunposen er at den blir veldig varm i starten. Noe som resulterer i at den blir klam. Kommer gjerne borti duken i løpet av natten også pga jeg ikke ligger optimalt og da blir den våt på fotenden, noe som gjør at jeg begynner å fryse på bena også er det gjort. 

 

Nå har jeg imidlertid fått meg litt større telt til vinter og høstbruk, så kanskje jeg slipper å krangle med teltduken i løpet av natten. Finner jeg en optimal løsning med underlag som ikke er for dyrt tror jeg det blir veldig bra :) Jeg har som sagt fått meg en fjellduk som jeg kan bruke til golv eller ekstra isolasjon. Blir nok dyrere underlag etter hvert, men får ta det litt etter litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, DROMEDILLA skrev:

 Kommer gjerne borti duken i løpet av natten også pga jeg ikke ligger optimalt og da blir den våt på fotenden, noe som gjør at jeg begynner å fryse på bena også er det gjort. 

 

:)

Trekk skalljakka over fotenden av soveposen så slipper du våt pose (fra utsiden).

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vurdert reinskinn? Varmere underlag får du neppe, og det punkterer ikke. Hvis du klipper det til slik at det blir passe bredt og rektangulært, blir det heller ikke så mye tyngre enn et vanlig syntetisk underlag. Men det tar en del plass sammenrullet, så det er best å ha det øverst på sekken. Siden du har en fjellduk kan du ha den i bunnen, og reinskinnet oppå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reinskinn fra XXL til 8-900 kr. Behandlet på skinnsiden så det ikke trekker vann. Verken røyter eller lukter.

Har tidligere hatt regnskinn som røyta som F... Har også sett på Instagram at for eksempel brukeren psykolog.med.sovepose har hatt reinskinn som røyta som bare det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, DROMEDILLA said:

Har vurdert skinn, men har hørt at det røyter og lukter?

Reinskinn lukter ikke, og de røyter heller ikke - men et og annet hår i suppen eller kaffen må du regne med, det er helt uproblematisk. Hvis du klipper det for å få bedre fasong på det vil du selvsagt få noen løse hår langs klippekanten en periode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SnorreL skrev:

Jeg har reinskinn fra XXL til 8-900 kr. Behandlet på skinnsiden så det ikke trekker vann. Verken røyter eller lukter.

Har tidligere hatt regnskinn som røyta som F... Har også sett på Instagram at for eksempel brukeren psykolog.med.sovepose har hatt reinskinn som røyta som bare det...

Hvordan behandle skinnet best mulig, uten at det setter fettmerker igjen på teltbunnen og alt annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mareng skrev:

Hvordan behandle skinnet best mulig, uten at det setter fettmerker igjen på teltbunnen og alt annet?

Det virker som det er "lakkert" under. Ser denne utmerkede pelsforhandleren gjør noe liknende. Sikkert lurt nok da det vel er innlysende at et plastbelegg vil trekke ca. 0 vann i motsetning til tørket ubehandlet skinn:

 

Vannavvisende reinskinn til utebruk

Disse er beregnet for sitte/ liggeunderlag på turer i skog og mark. Den perfekte gave til den friluftsinteresserte. Skinnene er først beredet, deretter er det påført et «plastbelegg» på lærsiden, som gjør skinnene vannavvisende, og de kan legges rett i snøen. Rulles sammen med hårene inn, fra nakken, og legges under lokket på sekken. Vekt pr skinn: 1,5 til 2 kg."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Mareng said:

Hvordan behandle skinnet best mulig, uten at det setter fettmerker igjen på teltbunnen og alt annet?

Jeg har alltid brukt tørkede reinskinn, det kleber ikke og setter ikke merker. Noen mener at det bør impregneres med linolje el.l, men jeg har igrunnen aldri hatt behov for det. Men jeg har vært nøye med å henge det til tørk når det ikke er i bruk. 
Et av de første skinnene jeg hadde malte jeg med standard oljebasert maling, det gikk greit men jeg merket egentlig ikke at det ble mer motstandsdyktig mot fukt. Men det skapte heller ikke noen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, SnorreL said:

Jeg har reinskinn fra XXL til 8-900 kr. Behandlet på skinnsiden så det ikke trekker vann. Verken røyter eller lukter.

Jeg så det skinnet på XXL, det var overraskende tungt. Tror det er et garvet skinn, som så er impregnert. Til turbruk anbefaler de fleste tørket reinskinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turistskinn er garvet for å gjøre dem myke og "delikate", og de er best egnet til pynt.
Tonje Blomseth og mannen selger tørkede reinskinn rimelig på nettbutikken sin ravdoldesign.no (men den er midlertidig stengt, de er på reise). Jeg vil tro det er skikkelige skinn, mannen er reindriftssame selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Bjørn J skrev:

Turistskinn er garvet for å gjøre dem myke og "delikate", og de er best egnet til pynt.
Tonje Blomseth og mannen selger tørkede reinskinn rimelig på nettbutikken sin ravdoldesign.no (men den er midlertidig stengt, de er på reise). Jeg vil tro det er skikkelige skinn, mannen er reindriftssame selv.

Takk for oppklaring. Jeg har brukt mye reinskinn i flere forskjellige varianter. Noen røyter som fy, noen er stive, andre stinker død og fordervelse. Men jeg husker ikke hva som var hva av de. 

Det er vel de tørka skinnene som er stive? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt 3 reinskinn (impregnerte) fra XXL - kjøpt samtidig. 2 er helt fine, ett røyter så det egentlig er ubrukelig. Det var like fint som de andre et år eller så, men så startet det å slippe pels - er egentlig litt overrasket over at det fortsatt har noe igjen. Må få tak i et nytt ett så vi har alle mann. Jeg kjører luksus med bamse, downmat + reinsskinn så fremt jeg ikke har restriksjoner på plass (pulk/kano og da sover jeg både mykt og godt og varmt. Startet med et mindre oppblåsbart et (mammut light pump mat - ul og exp) men sover så utrolig mye bedre etter å ha skaffa stor nok og god nok madrass. Nå sliter jeg litt med søvn, så det å sørge for å få god komfort om natta for best mulig søvn er ganske høyt prioritert her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Gittiamo said:

Takk for oppklaring. Jeg har brukt mye reinskinn i flere forskjellige varianter. Noen røyter som fy, noen er stive, andre stinker død og fordervelse. Men jeg husker ikke hva som var hva av de. 

Det er vel de tørka skinnene som er stive? 

Ja, tørka skinn er stivere enn de som er garvet. De kan lukte litt til å begynne med, men det er langt fra plagsomt synes nå jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.