Gå til innhold
  • Bli medlem

Billige truger på tur?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Ser at XXL har tilbud på truger med staver til 500 kroner. Har aldri brukt truger før i snø, bare ski. Samboeren min er ikke så glad i bratte bakker, så lurte på å teste ut truger for å forsere de bratteste stedene. Eventuelt bruke truger når jeg skal ta litt vinter bilder. Fungerer de trugene til det bruket? Er ikke snakk om ukelang tur med truger, men kortere dagsturer. Vi skal også ha med oss skiene på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her bunner og grunner det i hva du forventer å få for pengene :)
26 tommere gir ikke akkurat stor bæreflate om det er endel snø. Og ihvertfall ikke løs snø.
Om det er snakk om å gå mye i bratt terreng så er truger med hælløfter absolutt å foretrekke.
Bindingene sitter festet til ramma med tvergående reimer så bevegligheten er vel ikke god i forhold til
dyrere truger. Noe som vil gjøre at de blir ennå tyngre å gå med i bratt terreng med endel snø.
Har sett på de hos XXL og føler vel at det er ok hyttetruger. Altså greie å tusle litt rundt med om det er litt snø.
Men med en pris på 500 kr inkl. staver så kan ingen matche de. :)
Mitt forslag er å kjøpe ett par og prøve litt. Fungerer de så kjøp ett par til. 😊

 

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @tubbs. Siden du ikke har noe erfaring fra før så er trugene til 500 såpass lite at det er en grei start. Skulle du bli bitt av basillen så kan du alltids oppgradere på et senere tidspunkt men fortsatt få nytte av de gamle.

Selv går jeg relativt mye på truger og har nok langt mer spesifikke krav :) Skal du gå lange dagsturer så holder ikke billig trugene lenge, såpass kan jeg si. 
Det viktigste når man skal gå langt med truger er at bindingene er frikoblet fra selve trugen (foten beveger seg fritt uavhengig av selve truga) og at de har en god feste-anordning. Så må de være såpass store at de bærer godt i løssnø - her spiller egen tyngde/lengde inn i bildet på hva som er riktig lengde.

Hæl-løfter og aggressive/gode stegjern er også viktige momenter om det er hardt føre og bratte bakker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke for å være pessimistisk, men slike små truger er ikke egnet til annet enn enkelt bruk rundt hytta eller ved knallhardt skareføre. Skal du få noe glede av det må du opp i størrelse. Tubbs Journey er meget solide og hode truger til en fornuftig pris. Skal du på tur med sekk eller pulk duger dessverre ikke disse små billigtrugene. 

Jeg har flere sett fra gamle runde bambustruger via små Tubbsttugee ala den du nevner til Journey 36. Til turbruk er det kun Tubbs Journey som duger. Jeg sitter akkurat nå i teltet og gikk inn til et vann på fjellski men rundt leir er det helt strålende å ha med trugene. Bærer meget godt og gjør det enkelt å rusle rundt i terrenget på tross av en meter forholdsvis løs snø. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, whistler skrev:

 Til turbruk er det kun Tubbs Journey som duger. 

Njaaaaaaaaaaaa..................... @whistler , er ikke helt enig i det :)
Toppmodellen til Tubbs (Mountaineer) vil jeg tørre å påstå er bedre.  Har ett par Tubbs Altitude (den de lagde Military av etterhvert) selv som er 22 år+ som har fått bra med juling i nesten like mange år i steinrøyser under gaupejakt, tett skau med røft underlag på hi-jakt og lite vedlikehold og de holder fortsatt. Og de er ikke bygd i østen :)
Er flere gode trugeprodusenter på markedet nå men dessverre er den beste lagt ned pga oppkjøp :(
Får noen tak i truger fra Sherpa så kjøp de og nyt resten av livet :)

 

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, tubbs skrev:

Njaaaaaaaaaaaa..................... @whistler , er ikke helt enig i det :)
Toppmodellen til Tubbs (Mountaineer) vil jeg tørre å påstå er bedre.  Har ett par Tubbs Altitude (den de lagde Military av etterhvert) selv som er 22 år+ som har fått bra med juling i nesten like mange år i steinrøyser under gaupejakt, tett skau med røft underlag på hi-jakt og lite vedlikehold og de holder fortsatt. Og de er ikke bygd i østen :)
Er flere gode trugeprodusenter på markedet nå men dessverre er den beste lagt ned pga oppkjøp :(
Får noen tak i truger fra Sherpa så kjøp de og nyt resten av livet :)

 

Hehehe. Ikke uenig. Jeg formulerte meg litt dårlig. Av mine er Journey best. Mountaineer er helt klart et hakk hvassere om man bruker trugene mye 👌😃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Tubbs mountaineer truger, disse har jeg gått mange og lange turer med de siste årene. De har så langt tålt utrolig mye bank men er fortsatt helt fine. De koster endel men om man følger litt med så er det ofte gode tilbud på disse. Men om du ikke er ekstremt aktiv med truger så er nok Journey serien like greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Journey trugene fungerer veldig bra i bratt terreng👍🏻, og er veldig fornøyd etter 3 års bruk.Klarte å kjøpe feil truger til sønnen min til jul, og oppdaga d ikke før de var tatt i bruk. De er fra xxl, og kosta 1200. Mye dårligere, og færre «tenner» på disse. Og ikke hælløfter. Bomkjøp til vårt bruk, som er bratte forhold. Men til lavland er de veldig ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på de billige trugene på xxl sist jeg var der. Jeg mener å huske at bindingen bare er festet foran slik at du kan løfte helen. Ser slik ut i annonsen også. "Bindingen er plassert og festet kun ved tåpartiet, for å unngå den «stabbete-gangen» man får ved feste både foran og bak."

Trugene vil  uansett bli mest brukt i kombinasjon med ski slik at samboeren kan gå med truger der hun ikke føler seg komfortabel med å bruke skiene. Selv tenker jeg å bruke de til litt foto slik at jeg kan gå et stykke fra veien for å ta bedre bilder, men ikke så veldig langt. Men hvem vet, kanskje det frister til lengre turer med truger også.

8888320950302_1092462_1_70867_jpg.jpg
9195155390494_1092462__1_1_jpg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DROMEDILLA skrev:

 Men hvem vet, kanskje det frister til lengre turer med truger også.

8888320950302_1092462_1_70867_jpg.jpg
9195155390494_1092462__1_1_jpg.jpg

Og da kommer større og bedre (men dyrere) truger til sin rett :)
Jeg feirer skifritt 30 års jubileum i år og bare gått på truger de årene.
Startet med klassiske canadatruger via Forsvarets alu-truger, "bjørnepoter" og til slutt moderne Tubbs.
For meg så er det få ting som er flottere enn å gli avgårde på truger på urørt snø sammen med bikkja og med kamera rundt halsen :)
Heldigvis så ser det ikke ut som at altfor mange andre har oppdaget hvor flott det kan være
 

truger.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ikke så ny tråd ser jeg, men det jeg pønsker på handler også om billige truger, så da kan det jo være like greit å skrive her som å starte ny tråd, eller?

Har tenkt å prøve truger for første gang, men har ikke råd til å kjøpe "årntlie" truger, spesielt siden jeg fremdeles ikke vet om truger er noe for meg. Jeg har lest noen trugetest-artikler og flere tråder om truger her på forumet, så har fått info om trugens lengde i forhold til vekta den skal bære, bindinger, stegjern, hælløfter osv. Jeg ser folk generelt sier at truger i min prisklasse ikke duger, men det står ikke helt klart for meg hva de ikke duger til. Folk snakker om korte og lange turer, krevende terreng, bratthet etc, men dette er jo relative begrep, så jeg skal være spesifikk. Her er bilder av sånne plasser jeg har lyst til å prøve truger når det blir mer snø:PB080105.jpg.2501f95813c879d39027c25f939c9421.jpg

typisk_tur.jpg.5cc945c25f3f5c304d946a47cafe919e.jpg

Jeg tenker da å ta på meg trugene der det blir større avstand mellom trærne, etter ca 1-1,5km, gå 2-3km oppover med truger, ta en rast og så nedover igjen. Det er ikke mye bratt her, så mitt håp er at hælløfter ikke er nødvendig til dette, og at det da skulle kunne funke for meg med f.eks. disse: FÅK Flex Snow Shoe? De er 25". Jeg vil sikkert veie ca 70kg med sekk og truger. Hva tror dere trugekyndige om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Grou Lamm skrev:

OK. Takk for svar. Hvor store vil jeg trenge for å kunne gå i løs snø?

Hva med hælløfter? Trengs det til denne graden av bratthet?

Du trenger minimum 30» med 70 kilo og «løs» snø. Hælløfter er nice to have, men jeg bruker det ikke uavhengig av hvor bratt det er. Jeg bruker 36» truger, men veier 85 kilo + sekk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Da må jeg sikkert litt opp i pris likevel, og da er det vel gjerne hælløfter på dem også.

Hvorfor bruker du ikke hælløfter da? Må man justere dem med hendene hver gang en kommer til en plass med annen helningsgrad?

Jeg lurer også på hvordan det er å gå i truger i sideskrått terreng? Ubehagelig kan jeg tenke meg...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå i sideskrått terreng er en utfordring dersom man går med rifle, kikkert og sekk..

Her kan du bruke staver til hjelp.

Ellers så er det tilbud på xxl, så jeg kjøpe truger til halv pris i dag.  

se link:

https://www.xxl.no/fimbulvetr-tankr-x-truger-hvit/p/1154075_1_style

 

 

Endret av Blaser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Grou Lamm skrev:

OK. Da må jeg sikkert litt opp i pris likevel, og da er det vel gjerne hælløfter på dem også.

Hvorfor bruker du ikke hælløfter da? Må man justere dem med hendene hver gang en kommer til en plass med annen helningsgrad?

Jeg lurer også på hvordan det er å gå i truger i sideskrått terreng? Ubehagelig kan jeg tenke meg...?

Gidder ikke vippe opp og ned ;-) Merker ikke så stor forskjell. Kom deg ut og prøv med de du har så finner du fort ut hva du trenger og ikke 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Blaser skrev:

Å gå i sideskrått terreng er en utfordring dersom man går med rifle, kikkert og sekk..

Her kan du bruke staver til hjelp.

Ellers så er det tilbud på xxl, så jeg kjøpe truger til halv pris i dag.  

se link:

https://www.xxl.no/fimbulvetr-tankr-x-truger-hvit/p/1154075_1_style

 

 

De trugene der så rimelig hi-tech ut! Skal se nærmere på dem.

Staver ja... Hadde ikke tenkt å bruke staver. Kanskje best å ha en stav likevel ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2018 den 21.39, tubbs skrev:

Njaaaaaaaaaaaa..................... @whistler , er ikke helt enig i det :)
Toppmodellen til Tubbs (Mountaineer) vil jeg tørre å påstå er bedre.  Har ett par Tubbs Altitude (den de lagde Military av etterhvert) selv som er 22 år+ som har fått bra med juling i nesten like mange år i steinrøyser under gaupejakt, tett skau med røft underlag på hi-jakt og lite vedlikehold og de holder fortsatt. Og de er ikke bygd i østen :)
Er flere gode trugeprodusenter på markedet nå men dessverre er den beste lagt ned pga oppkjøp :(
Får noen tak i truger fra Sherpa så kjøp de og nyt resten av livet :)

 

Ehem....   Atlas snowshoe company lager mye flott og er veldig gode i bruk.  Ehem.....         ;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

De trugene er 97 cm lange, og trolig overkill for deg... 

Ville vel kanskje sett etter truger som er 30'' lange...

Nå er det vel sjeldent lengden som er problemet med truger men heller bredden.
Har man gått endel på Forsvarets alu-truger og gått over til f.eks 36" Tubbs etterpå så oppdager man det :)
Jeg veier 75kg, har brukt Tubbs Altitude 30" siden midt 90 tall og har vurdert 36" når snøen har vært løs.
Når det har vært puddersnø så har jeg ønsket meg 42"+

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Grou Lamm skrev:

Jeg lurer også på hvordan det er å gå i truger i sideskrått terreng? Ubehagelig kan jeg tenke meg...?

Fimbulvetr-truger flekser sideveis.  Har hatt et par Fimbulvetr Rangr et par år, og sidefleksen gjør det mye bedre å gå sideveis i bakker, enn med de andre trugene mine, Tubbs Mountaineer 36".

Finn.no er en mulighet for å få kjøpt godt utstyr billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tubbs skrev:

Nå er det vel sjeldent lengden som er problemet med truger men heller bredden.
Har man gått endel på Forsvarets alu-truger og gått over til f.eks 36" Tubbs etterpå så oppdager man det :)
Jeg veier 75kg, har brukt Tubbs Altitude 30" siden midt 90 tall og har vurdert 36" når snøen har vært løs.
Når det har vært puddersnø så har jeg ønsket meg 42"+

Nå var vel bruker 70 kg MED oppakning? Er enig i at det er en fordel med større truger dersom snøen er løs, men om man overdriver størrelsen vil også det kunne føre til at det blir vanskeligere å bevege seg, både fordi vekten på trugene blir større, men også på grunn av lengden og bredden. Ofte er modeller for kvinner smalere, men disse trugene er bare en halv cm smalere enn Tubbs36... Lurer på om XXL kan ha bommet på vekten i annonsen og, for på Fimbulvettir sin hjemmeside står det at de veier 3178g/par 

Her ser man hvordan Tubbs anbefaler størrelse... mellom 21 og 25 tommer, men det er vel en kjensgjerning blant trugende tullinger at det er en tabbe å kjøpe dem for små, også... :-) Jeg har selv kommet slukøret tilbake til butikken etter å ha ombestemt meg når jeg fant ut at jeg ville ha 36'' i stedet for 30''

tubbs.PNG.2565053390182eb91e40fb7665228501.PNG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.