Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertelt


Fillilura

Anbefalte innlegg

Annonse
17 minutter siden, whistler skrev:

Ikke noe problem hvis ikke du er veldig lang ;-)

...eller bevisst på det slik at man ikke legger teltet for "bratt" den veien. 

Jeg er bevisst på underlag/retning uansett telt da jeg gjerne ønsker å ligge med hode mot forteltet (hovedforteltet ved 2 fortelt) og da gjerne vil ha litt oppover i den retningen. Så litt planlegging før teltoppslag er ikke dumt uansett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ViktorS skrev:

Er virkelig fjellheimen x-trem så ille i fotenden som det gies inntrykk av her på forumet? 

Det er jo slik som de fleste telt som skrår i enden. Siden både inner og yttertelt er festet sammen med strikk eller hemper i bunn er det ingenting som forhindrer det i å bli slapt når duken (nylon) strekker seg. Opplevde lignende med Hilleberg Anjan.

Spesielt med Fjellheimen X-trem opplevde jeg at innerteltet ble vått av å ha vært i kontakt med ytterteltet i enden. Jeg sov derfor alltid med regnjakke/tilsv. over enden på soveposen. Ved snøbelastning og vind var det vanskelig å adskille inner og yttertelt i enden. Jeg kunne sikkert fått strammet bedre opp for å unngå det, men det er grenser hvor mye jeg orker å justere teltet for å få det perfekt. Da synes jeg det er langt greiere med telt med rette endevegger/to fortelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellreven Abisko shape 3 ligner på fjellheimen i utforming, men her er innertelt og yttertelt lett å få stramt som ett trommeskinn, det blir ikke kontakt der. Jeg har strikk på bardunene som tar opp evt. slakk ifm. våt ytterduk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en gang målt til 175 cm høyde og har hatt null problemer med å ligge i Fjellheimen X-trem og beina innover.

EDIT: Om man er lang så kan skrå ende på telt helt klart være en utfordring. Men med f.eks 245 cm langt innertelt og kroppslengde på 175 cm for lille meg så har jeg ikke opplevd det som et problem. På bildet av Fjellheimen kan det forøvrig ses at jeg på den turen valgte å spenne opp den skrå enden for horisontalt for å utnytte rommet innvendig. (Vi var 2 voksne og 2 barn som bodde i teltet på den turen.)

Helsport Fjellheimen X-trem 4 Camp

FB_IMG_1508417680786.jpg.d95d06342d25c9166c0a9880b2e57366.jpg

 

Helsport Svalbard High 3 Camp

FB_IMG_1508247759957.jpg.8a31e8a33d8b60e5cb650a9e2f448fd8.jpg

 

Helsport Spitsbergen 4 Camp

20171229_204906.thumb.jpg.88181310ad23369ab76db429e971bec2.jpg

 

 

Ang. størrelse på fortelt så tror jeg det er kommer veldig mye an på personlige preferanser. Her er der veldig forskjellig hva man er komfortabel med. Noen eksempler fra mine telt nedenfor (Fant ikke gamle bilder fra Fjellheimen innvendig.) Størrelsen på forteltet påvirker helt klart komforten på mine turer.

Helsport Svalbard High 3 Camp, frukostbesøk av 2 kamerater, minus 18 grader på natta og komfortabel temp og sosialt inne i teltet på morgenen.

20170822_092908.thumb.png.bc6f98b0f471e044e59cd74452aedc56.png

 

Helsport Spitsbergen 4 Camp, nå i nyttårshelga, ikke brukt på flere turer enda, men er veldig romslig

20171229_235012.thumb.jpg.198df1a735b4ee79af0949eebfcebee8.jpg

 

Mountain Hardwear EV 2, null fortelt. Foreløpig er jeg ikke helt komfortabel med å fyre opp brenner inne i dette teltet.

FB_IMG_1508247975341.jpg.4db99aaa4c81e1bad7d03ff83688ee83.jpg

FB_IMG_1509664736536.jpg.ac34fbd2ad56391769590a41e344863b.jpg

 

Ang det å sette opp telt på vinter og i dårlig vêr; Noen telt er nok enklere å sette opp en andre, og det er er nok enklere med telt hvor alle stengene er like. Men jeg har aldri hatt problem med å sette opp Svalbard-teltet alene selv om jeg leser på nett at det er kinkig å få opp, og det har forskjellige lengder på stengene. Øv deg på å sette opp teltet hjemme/under gode forhold, så vet du hvor hvilke stenger skal og hvordan teltet skal settes opp selv om det er mørkt eller vind. 

Igjen, det handler mye om dine preferanser ift valg av telt, og å bli kjent med eget telt når du har det i hus. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Espen Ørud skrev:

...eller bevisst på det slik at man ikke legger teltet for "bratt" den veien. 

Jeg er bevisst på underlag/retning uansett telt da jeg gjerne ønsker å ligge med hode mot forteltet (hovedforteltet ved 2 fortelt) og da gjerne vil ha litt oppover i den retningen. Så litt planlegging før teltoppslag er ikke dumt uansett. 

Å bruke noen ekstra minutter på å forberede plassen teltet skal stå er absolutt verdt det. Jeg legger også hodeenden / forteltet litt høyere om mulig. Det er ingenting som er værre enn at det heller feil vei, altså enten at hodeenden ligger litt lavere eller at man ligger skjevt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Prebb skrev:

Det er jo slik som de fleste telt som skrår i enden. Siden både inner og yttertelt er festet sammen med strikk eller hemper i bunn er det ingenting som forhindrer det i å bli slapt når duken (nylon) strekker seg. Opplevde lignende med Hilleberg Anjan.

Spesielt med Fjellheimen X-trem opplevde jeg at innerteltet ble vått av å ha vært i kontakt med ytterteltet i enden. Jeg sov derfor alltid med regnjakke/tilsv. over enden på soveposen. Ved snøbelastning og vind var det vanskelig å adskille inner og yttertelt i enden. Jeg kunne sikkert fått strammet bedre opp for å unngå det, men det er grenser hvor mye jeg orker å justere teltet for å få det perfekt. Da synes jeg det er langt greiere med telt med rette endevegger/to fortelt.

På Svalbard har jeg funnet ut at det er viktig at innerteltet ikke er strammet for mye inn i den skrå enden. I starten strammet jeg helt inn og opplevde at innerteltet klistret seg til ytterduken, nesten uansett. Etter at jeg begynte å la det være litt slakkere har det ikke skjedd og teltet er strammere og finere. Antar det samme gjelder Fjellheimen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg studerte friluftsliv brukte vi mye Terra Nova telt, kjempe bra telt på vinter og egentlig alle årstider! 
Terra Firme er 4-mannstelt og blir kanskje litt for stort og dyrt, men finnes i 3-manns også, Hyperspace.

Personlig er jeg kjempe fan av kuppeltelt, da jeg liker god plass under taket inni teltet. Selv kjøper jeg også alltid telt i en størrelse større enn det det skal brukes til, f.eks 3-manns telt til to personer osv. Derfor Terra firme er knall til 3 personer, god plass og fortelt både foran og bak. Ypperlig til å lagre sekker i ene enden og kjøkken i andre.

 

 

26908939_10159912617655302_57928149_o.jpg

26854694_10159912617660302_690789338_o.jpg

16819336_10158290469175302_5147755978085126210_o.jpg

Endret av derp
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, whistler skrev:

På Svalbard har jeg funnet ut at det er viktig at innerteltet ikke er strammet for mye inn i den skrå enden. I starten strammet jeg helt inn og opplevde at innerteltet klistret seg til ytterduken, nesten uansett. Etter at jeg begynte å la det være litt slakkere har det ikke skjedd og teltet er strammere og finere. Antar det samme gjelder Fjellheimen.

Jeg justerte teltet etter alle kunstens regler uten at jeg opplevde noe forskjell. Kunne fint få teltet stramt, men dersom det ble vått og strakk seg, eller fikk snøbelastning så ble det fortere kontakt mellom inner og ytter, og/eller slakket seg. Jeg må jo selvsagt ta forbehold om at jeg ikke er ekspert på telt, og har ikke flere hundre bruksdøgn i det. Terrenget har jo selvsagt litt å si også, og det er godt mulig at terrenget har spilt meg et puss mer enn en gang, men det understreker jo egentlig poenget mitt at det finnes bedre telt. Det er jo en fordel med telt som ikke krever ingeniørkompetanse for å stå fint, og som ikke for sensitivt i forhold til underlag. Noen drar jo på tur i områder hvor flatt terreng er like sjeldent som solskinn (Bergen).

Jeg er også overbevist om at Svalbard har en langt bedre konstruksjon med sin kombinerte kuppel/tunnel-form. Da vil du uansett ha spennet i taket uansett hvordan du manipulerer enden innenfor rimelighetens grenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Prebb skrev:

Jeg er også overbevist om at Svalbard har en langt bedre konstruksjon med sin kombinerte kuppel/tunnel-form. Da vil du uansett ha spennet i taket uansett hvordan du manipulerer enden innenfor rimelighetens grenser.

Du har nok rett i det. Svalbard er forholdsvis enkelt å få stramt og skikkelig, men det er absolutt muligheter for subbing i fotenden på dette også. 
Ser absolutt fordelen med rette vegger og vil nok velge det selv ved neste korsvei :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎12‎.‎01‎.‎2018 den 12.42, Fillilura skrev:

Til bruk i skog mest, litt fjell kanskje men ikke på høyfjellet. 

Det er mange ekstremtelt som diskuteres her, og som er unødvendig robuste til den bruken som skisseres. Det er alltid uenighet om hvilke telttyper som funker best. Jeg er begeistret for tunneltelt, selv om enden skrår litt. Jeg er 199 cm og ligger på 10 cm tykt underlag, og allikevel går dette helt fint! Den store fordelen med tunnelteltene er det store forteltet. Man kan grave seg ned og få ei god og dyp arbeidsgrop så man kan sitte med beina nedi hullet og kokkelere på kanten. Andre liker kuppeltelt, som gjerne har inngang på begge sider. Når man har to fortelt så blir hvert av dem litt mindre, og det blir mindre avstand mellom brenner og teltduk. Jeg synes det er viktig for sikkerheten md den større avstanden.

Jeg har selv Fjellreven, og det er nevnt Helsport og Hilleberg også, men det fins rimeligere telt også som fungerer helt fint til det bruket som er angitt. For eksempel dette. Det viktigste er at det er store og gode lufteluker som er plassert høyt, slik at de ikke blåser igjen. Bergans Glittertind er et OK telt, som fins i variant med og uten stormmatter. Noen sverger til stormmatter, andre mener det er unødvendig. Jeg har alltid klart meg fint uten. Må bare måke litt snø langs veggene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke et vanlig problem men..

Det snør voldsomt utenfor stuvinduet mitt. Gikk en skitur i stad og snøen var blytung. Patagonia må vel være det teltet som tåler absolutt mest snølast med sine seks stenger i liggelengden? Jeg har faktisk sett telt blitt ødelagt av snølast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, nova skrev:

Det er vel ikke et vanlig problem men..

Det snør voldsomt utenfor stuvinduet mitt. Gikk en skitur i stad og snøen var blytung. Patagonia må vel være det teltet som tåler absolutt mest snølast med sine seks stenger i liggelengden? Jeg har faktisk sett telt blitt ødelagt av snølast.

Dette er en case ja. I mildvær og snøvær har jeg gjerne på vekking en gang eller to om natta for å kunne riste av teltet. Om det er godt og kaldt hender det jeg setter på èn vekking om det snør tett. Her etter en natt med lett snøvær og litt vind
5a5d1be1ce218_Thailand2014-2014-04-0607_15_39.thumb.jpg.9a29cbd34ed05e4333551099e401e16d.jpg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har på mirakuløst vis fått satt opp fjellheimen 3camp i stua nå, for å sjekke liggelengde samt nytten av camp. Synmat7lw oppå bamse, med en warmpeace viking 600 regularitet subber i innerduken i fotenden. Kan løses greit med å slenge en sekk, pakkpose med klær/luft nedi fotenden for å minimere kontakt. 

Camp vil jeg absolutt ha på ett vintertelt, for ei god grop til av å påkledning (dårlig rygg...) og til å sitte å kokkelere litt:) prøvde å "simulere" størrelsen på patagonia-forteltet og ser det at den veldig skrå veggen gjør det vanskelig å få kjøkkenbenk og grop. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ViktorS skrev:

Har på mirakuløst vis fått satt opp fjellheimen 3camp i stua nå, for å sjekke liggelengde samt nytten av camp. Synmat7lw oppå bamse, med en warmpeace viking 600 regularitet subber i innerduken i fotenden. Kan løses greit med å slenge en sekk, pakkpose med klær/luft nedi fotenden for å minimere kontakt. 

Camp vil jeg absolutt ha på ett vintertelt, for ei god grop til av å påkledning (dårlig rygg...) og til å sitte å kokkelere litt:) prøvde å "simulere" størrelsen på patagonia-forteltet og ser det at den veldig skrå veggen gjør det vanskelig å få kjøkkenbenk og grop. 

Godt det ikke bare er meg som tester telt i stua ;-).ungene har ligget i telt inne flere ganger. Satt også opp Ally 18 dr en gang i stua. Måtte tre stengene ut ett vindu. Da lurte naboene hehe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2018 den 21.59, nova skrev:

Det er vel ikke et vanlig problem men..

Det snør voldsomt utenfor stuvinduet mitt. Gikk en skitur i stad og snøen var blytung. Patagonia må vel være det teltet som tåler absolutt mest snølast med sine seks stenger i liggelengden? Jeg har faktisk sett telt blitt ødelagt av snølast.

Hvordan blir ett telt ødelagt av snøvær? Var det stengene eller duken som ble ødelagt?

Jeg kan se for meg at det blir mye snølast ved mildvær+snøvær+lite vind+at man ikke fjerner snøen inimellom.

Eller er dette noe som kan skje, uten at man kan forhindre det

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Hvordan blir ett telt ødelagt av snøvær? Var det stengene eller duken som ble ødelagt?

Jeg kan se for meg at det blir mye snølast ved mildvær+snøvær+lite vind+at man ikke fjerner snøen inimellom.

Eller er dette noe som kan skje, uten at man kan forhindre det

Det er som regel tyngden som kneler stenger. Heldigvis har de fleste telt stenger som tåler mer slik belastning enn tidligere som regel. 

Som du ser av bildet mitt over så blir det fort litt snø i løpet av natten. Akkurat der hadde vi ristet av teltet innenifra èn gang i løpet av natten og vi hadde tørr lett snø. Mye og bløt snø har vi hatt mange ganger, men enda ikke i telt (heldigvis), men vi har som rutine å ha på vekking en gang  løpet av natten om det er meldt snøvær for å sjekke. Spesielt om det er mildt. Som ved andre ting på fjellet: Bedre å være føre var og ha rutiner på forskjellige små og store sikkerhetsrutiner. Ikke minst om man kan lære disse av andre uten å måtte ende i problemene selv. Derfor er jeg spent på hva siste ukes reddede turfolk kan forklare når ting får roet seg ned. Jeg antar det er noe nyttig læring her. Ikke nødvendigvis fordi noe ble gjort feil, men fordi det helt sikkert er læring/rutiner man kan tilegne seg for å minske sjansen for å havne der selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.