Gå til innhold
Karbonfilt

Hjelp til kjøp av kamera og linse for bilder i lite lys

Anbefalte innlegg

Kan fint ta gode kveld og kveldsbilder med micro 4/3 kamera som O-MD 5II. Annet er tull. Fordelen med fullformat sensor er at den vil være bedre i mindre lys pga mindre støy på høy iso. Når bilde tas på stativ med lang lukkertid har det lite å si.  Er det vindstille kan dette kameraet ta 40MP bilder med sensor stift også.

Ikke misforstå. Jeg har hatt Canon 5DMKII  og nå Sony A7RII som er fullformat. Bruker både dette og O-MD 5II. Som Espen sier så er de beste bildene de som faktisk blir tatt. Og der kommer O-MD kameraet inn. Utrolig lite, og objektivene veier ingen ting. Samtidig med fantastisk bildekvalitet og ikke minst opp til 6.5 stopp i stabilisering. Noe som er helt sykt.

Skal du begynne å kjøpe objektiver, og det er stillestående motiver som landskap hadde jeg kjøpt fast zeiss optikk av eldre utgave som er manuell. Til å gå rundt med å ta bilder til daglig kjøp en fast 20mm på O-MD eller en fast 35mm på fullformat.  

I det øvre prissjiktet fullformat er Zeiss 21mm f2.8 distagon noe av det beste. Zeiss 16-35mm som normalzoom.

Perler av manuell eldre billig optikk som kan brukes:

Zeiss 28mm f2.8

Zeiss 35mm f2.8

Zeiss 50mm f1.7 (finnes 1.4 men softere

Kiron 105mm f2.8 Marco

Zeiss 135mm f3.5 (SYLSKARP)

Zeiss 200mm f.4

Disse fungerer både på fullformat og crop og gir sykt mye for pengene.

Til micro 4/3 Er disse skarpe og fine:

Panasonic 20mm f 1.7

Olympus 45mm f1.7

Olympus 12-100mm f4 IS PRO

Olympus 12-40mm f2.8 PRO

Finnes jo flere men det er disse jeg har leitet meg frem til og faktisk prøvd eller eier. Og ja det finnes mye annet enn Zeiss 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 14.1.2018 den 15.06, TomWithoutVom skrev:

Er det bare meg, eller er fullformat litt drøyt å starte på?  Tenker på generell dyr optikk kontra halvformat. 

Det spørs. Man får nå en Canon 5dMKII brukt til 5-6000kr. Og kjøper man fast manuell optikk blir det ikke så dyrt for gode objektiver av eldre årgang. 

Bedre optikk og bedre på iso enn hva man får for greit nytt små/mellomformat oppsett.

Men ja det krever mer av optikken. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.