Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til kjøp av kamera og linse for bilder i lite lys


Karbonfilt

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Karbonfilt skrev:

Så har jeg tenkt litt mer på hva jeg vil gjøre/bruke det til. Målet er fortsatt fine kvelds/natt/morgen bilder av opplyst telt og landskap. Jeg har lyst til å fotografere i Raw og lære meg litt bildebehandling i Lightroom. Jeg syns en fastlinse med lavt f-nummer høres lurt ut mtp pris og ytelse. Jeg vil gjerne kunne ha høy nok kvalitet til at bildene kan printes i opp til A3 format og gis i gave til familie og venner (stakkars;). 

Så da har jeg noen spørsmål igjen:)

1. Hvor stor bildesensor trenger jeg for kveldsbilder/bilder med lite lys, som skal printes på A3? Er det andre egenskaper ved kamerahuset jeg må passe på mtp bildekvaliteten?

1.1 Har dere noen tips om modeller i 0-12 000 klassen jeg kan prøve i butikken som har den størrelsen sensor, og eventuelt andre ting dere tenker er viktige over, ikke er alt for stort, tåler litt og har grei batteritid? 

2. Noen tips til valg av lett, ok robust og ikke for dyrt stativ?

4. Hva gjør dere for å ta bilder i regnvær/dårlig vær? Bruker man noe slags regntrekk/hus el?

1. Printstorleken beror på antalet pixlar i sensorn/bildebrikka och vilken utskriftskvalité (dpi) du väljer. Tänk på  att sensorn är olika i storlek! Olympus har formatet 4 bred 3 hög, Fujifilm har 3 bred och 2 hög. Tänk till vilket format du föredrar. Köper du Fujifilm och beskär den till 4/3 formatet så har du på sätt och vis gjort ett onödigt köp... Men att beskära en större sensor är alltid bättre än en mindre!

A3 är i storlek 42*30 cm. 200 dpi räcker mer än väl då du tittar på bilderna på lite avstånd, inte pressar näsan in i bilden för att titta noga ;-) Välj den kameran du trivs med i butiken, alla räcker till för att skriva ut dina bilder.

För Olympus m5mk2:

vid 200 dpi 58*43 cm

vid 300 dpi 38*28

För Fujifilm xt20:

vid 200 dpi 76*50

vid 300 dpi 51*33

1.1 Batteritiden är sämre hos de spegellösa, köp extra. Eller köp en av de minsta spegelreflexkamerorna typ denna med extra batteri...

2. Gjorde en filtrering på Scandinavian Photo på stativ.

4. Jag använder kameran och tar de bilder jag vill ha. Vet jag att jag skall fotografera i regn så brukar jag ta med ett paraply! Har ett köpt i en golfbutik, det är stort och täcker bra :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 1/11/2018 den 9.57, Miamaria skrev:

Hvorfor det? Nå har jeg begge, men jeg bruker Lightroom kun til bildearkiv og gjør resten i Photoshop. Hva er det slags funksjoner jeg bør ta i bruk her?

Omtrent alt du trenger og mye mer...i tilegg kan du jobbe med et bilde i lightroom....trenger du så en sjelden gang en funksjon i Photoshop, kan du åpne bildet i photoshop fra lightroom, gjøre det du må i photoshop, alle forandringer fra photoshop tas med videre tilbake til lightroom....etc....

Sjekk ut en kar som heter Serge Ramelli på Youtube. Han har massevios av instruksjonsvidoer om både PS og LR.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et forslag til rimelig og lyssterkt objektiv så anbefaler jeg Samyang sine hel manuelle objektiver. Disse tegner skarpt og er veldig fleksible. Du får ikke autofokus og du må selv stille inn ting manuelt - mange ferskinger synes dette er skremmende men det er veldig enkelt egentlig. Hvis du kjøper et med litt vidvinkel så har du et ypperlig objektiv til nattfoto og andre stativ baserte aktiviteter. Jeg anbefaler et kamera med fullformat sensor - da passer f.eks et Samyang 14mm perfekt til dette kamera. 

De fleste kamera kommer med helt OK standard objektiv, foreslår du bruker dette i starten før du investerer i nye objektiver.

 

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sak som jag noterade när jag var ute med min Panasonic gx7 (micro 4/3) med elektronisk sökare, för att fotografera natthimlen. Den är svart och till ingen hjälp när man skall rikta in sin kamera. Min Canon med optisk sökare går att titta genom. Visst man kan grovrikta in sin kamera och ta en bild, det får du ändå göra för att kolla dina inställningar. Sedan rikta om, om det visar sig att den inte är som man vill.

Tittar du på spegellösa kameror, så fråga i butiken hur sökaren fungerar i mörker.

Lycka till med ditt kameraköp!

Endret av Björn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fint ta gode kveld og kveldsbilder med micro 4/3 kamera som O-MD 5II. Annet er tull. Fordelen med fullformat sensor er at den vil være bedre i mindre lys pga mindre støy på høy iso. Når bilde tas på stativ med lang lukkertid har det lite å si.  Er det vindstille kan dette kameraet ta 40MP bilder med sensor stift også.

Ikke misforstå. Jeg har hatt Canon 5DMKII  og nå Sony A7RII som er fullformat. Bruker både dette og O-MD 5II. Som Espen sier så er de beste bildene de som faktisk blir tatt. Og der kommer O-MD kameraet inn. Utrolig lite, og objektivene veier ingen ting. Samtidig med fantastisk bildekvalitet og ikke minst opp til 6.5 stopp i stabilisering. Noe som er helt sykt.

Skal du begynne å kjøpe objektiver, og det er stillestående motiver som landskap hadde jeg kjøpt fast zeiss optikk av eldre utgave som er manuell. Til å gå rundt med å ta bilder til daglig kjøp en fast 20mm på O-MD eller en fast 35mm på fullformat.  

I det øvre prissjiktet fullformat er Zeiss 21mm f2.8 distagon noe av det beste. Zeiss 16-35mm som normalzoom.

Perler av manuell eldre billig optikk som kan brukes:

Zeiss 28mm f2.8

Zeiss 35mm f2.8

Zeiss 50mm f1.7 (finnes 1.4 men softere

Kiron 105mm f2.8 Marco

Zeiss 135mm f3.5 (SYLSKARP)

Zeiss 200mm f.4

Disse fungerer både på fullformat og crop og gir sykt mye for pengene.

Til micro 4/3 Er disse skarpe og fine:

Panasonic 20mm f 1.7

Olympus 45mm f1.7

Olympus 12-100mm f4 IS PRO

Olympus 12-40mm f2.8 PRO

Finnes jo flere men det er disse jeg har leitet meg frem til og faktisk prøvd eller eier. Og ja det finnes mye annet enn Zeiss 😊

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, TomWithoutVom skrev:

Er det bare meg, eller er fullformat litt drøyt å starte på?  Tenker på generell dyr optikk kontra halvformat. 

Det er litt drøyt ja.

Jeg sitter på hus med fullformat, de krever gjerne ikke den billigste optikken for å yte det hele rettferd. Derfor holder jeg meg gjerne unna å anbefale utstyr, men kommer gjerne med noen fototips på generell basis i ny og ne...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill råd og vink, det er god starthjelp for en nybegynner som meg og en trivelig start på fotohobbyen:)

Jeg har gått en del runder med ulike alternativer og landet på denne "pakka":

Pentax k-70 hus , med DA L 18-55mm f/3.5-5.6 AL WR objektiv (7600kr)

- Mye bildekvalitet for pengene. Må ganske mye opp i pris for å få tilsvarende kvalitet pluss værtetting fra andre merker eller i en mindre pakke/formfaktor. Kitobjektivet er værtett og billig. 

Motlysblender PH-RBA 52mm (350kr)

- Mest for å skydde mot regn og kunne feste en brødpose mellom blenderen og linsen (med hull til linsen) ved mye regn over tid ref: https://www.vikfoto.no/blogg/fototips-slik-beskytter-du-kameraet-mot-regn

Manfrotto Befree stativ aluminium (1350kr)

- Trenger stativ til foto i lite lys som er mulig å ta med på tur og dette er blitt anbefalt her i tråden og andre plasser på nett. 

Ortlieb Aqua-Zoom vannavvisende veske (800kr) med Ortlieb selesystem til Aqua-zoom (250kr)

- Virker som et godt alternativ for det våte vestlandet og liker selesystemet som gjør at jeg kan ta av sekken uten å ta av kamera.  

Lightroom 6 dvd (1400kr)

Sum: 11 750kr

 

Spørsmål:

1. Så vidt jeg kan se så finnes det ikke værtette vidvinkel fastlinser fra pentax. Finnes dette fra andre merker som passer med k-fatningen til pentax? Hvordan gjør jeg med fotografering i regnvær med fastlinser som ikke er vanntette? Holder det med poseløsningen over? 

2. Trenger jeg fjernutløser eller holder det å bruke "Self-timer" funksjonen for lengre eksponeringer? k-70 kan i teorien fjernstyres med mobilen, men det virker ikke som om dette er en helt pålitelig løsning utifra anmeldelser og forum. 

3. Jeg ser multicom har lightroom 4 til 600kr. Klarer jeg meg med det eller trenger jeg versjon 6?

4. Når det står aps-c i parantes under "navnet" til objektivet, betyr det da at brennvidden gjelder for aps-c eller er alltid brennvidden for dslr oppgitt for fullformat? Eksempel: 

Tamron SP AF 17-50mm til Pentax

f/2.8 XR Di II (APS-C)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Karbonfilt skrev:

3. Jeg ser multicom har lightroom 4 til 600kr. Klarer jeg meg med det eller trenger jeg versjon 6?

Jeg skal bare svare på denne, og la andre ta seg av utstyret for jeg kjenner ikke til de valgene du har gjort. Hvorfor betale for utdatert programvare? Det gjelder forsåvidt også "standalone" versjonen av lightroom 6 som det ikke lages oppdateringer til mer, men men (jeg tror jeg har hørt alle argumentene om abonnementsordninger før ...) .. Vi er vel på versjon 7.1 i lightroom CC nå. Det er endel profiler og verktøy i lightroom 6 som ikke finnes i lightroom 4, og jeg er også usikker på hvor kompatibelt lightroom 4 vil være med nyere kamera. På denne siden ser det ut som du må ha minst versjon 2015.8 for Pentax K-70, selv om det finnes en workaround med en konverter for at programmet skal gjenkjenne raw filene til kamera.  Les om dette her

Personlig hadde jeg kjøpt Adobe CC uten å blunke, men gå i alle fall for det nyeste av det gamle hvis du skal kjøpe en standalone versjon, tror du sparer deg noen frustrasjoner da. 

         

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Karbonfilt skrev:

Takk for innspill råd og vink, det er god starthjelp for en nybegynner som meg og en trivelig start på fotohobbyen:)

Jeg har gått en del runder med ulike alternativer og landet på denne "pakka":

Pentax k-70 hus , med DA L 18-55mm f/3.5-5.6 AL WR objektiv (7600kr)

- Mye bildekvalitet for pengene. Må ganske mye opp i pris for å få tilsvarende kvalitet pluss værtetting fra andre merker eller i en mindre pakke/formfaktor. Kitobjektivet er værtett og billig. 

Motlysblender PH-RBA 52mm (350kr)

- Mest for å skydde mot regn og kunne feste en brødpose mellom blenderen og linsen (med hull til linsen) ved mye regn over tid ref: https://www.vikfoto.no/blogg/fototips-slik-beskytter-du-kameraet-mot-regn

Manfrotto Befree stativ aluminium (1350kr)

- Trenger stativ til foto i lite lys som er mulig å ta med på tur og dette er blitt anbefalt her i tråden og andre plasser på nett. 

Ortlieb Aqua-Zoom vannavvisende veske (800kr) med Ortlieb selesystem til Aqua-zoom (250kr)

- Virker som et godt alternativ for det våte vestlandet og liker selesystemet som gjør at jeg kan ta av sekken uten å ta av kamera.  

Lightroom 6 dvd (1400kr)

Sum: 11 750kr

 

Spørsmål:

1. Så vidt jeg kan se så finnes det ikke værtette vidvinkel fastlinser fra pentax. Finnes dette fra andre merker som passer med k-fatningen til pentax? Hvordan gjør jeg med fotografering i regnvær med fastlinser som ikke er vanntette? Holder det med poseløsningen over? 

2. Trenger jeg fjernutløser eller holder det å bruke "Self-timer" funksjonen for lengre eksponeringer? k-70 kan i teorien fjernstyres med mobilen, men det virker ikke som om dette er en helt pålitelig løsning utifra anmeldelser og forum. 

3. Jeg ser multicom har lightroom 4 til 600kr. Klarer jeg meg med det eller trenger jeg versjon 6?

4. Når det står aps-c i parantes under "navnet" til objektivet, betyr det da at brennvidden gjelder for aps-c eller er alltid brennvidden for dslr oppgitt for fullformat? Eksempel: 

Tamron SP AF 17-50mm til Pentax

f/2.8 XR Di II (APS-C)

 

Gratulerer med nytt kamera. Håper du pår mange gode bilder.

1. Værtette objektiv tåler mer regn, men passer du på er det ikke noe problem å bruke andre objektiv. Værtetting koster skjorta. Pass på å tørk av objektiv og kamera godt før du skifter objektiv uansett så det ikke kommer fukt mellom kamera og objketiv og inn i kamera. 

2. uten fjernkontroll bruker du kamera på stativ og timer på 2 sekund ved lang eksponering. Med fjernkontroll kan du knipse flere bilder uten å røre kamera, men kamera står like sille om de løses ut med selftimer. M.a.o. Fjernkontroll er enklere, men begge metoder fungerer.

3. Som @Heriks skriver blir ikke eldre modeller Lightroom lenger oppdatert. Det kan by på problemer med støtte for raw filer, og nyere kamera kan mangle støtte. Sjekk at ditt kamera er støttet før du kjøper. Nyere modeller har i tilegg flere funksjoner, og særlig redigeringsmulighetene er forbedret. 

4. Her kan jeg bare svare indirekte, siden jeg ikke har pentax selv. Brennvidden på objektivet forandrer seg ikke om du benytter det på kamera med ulik crop factor (FF, aps-c, MFT), men bildeutsnittet forandres.

At det står aps-c på objektivet vil jeg anta betyr at festet (fatningen) er tilpasset et aps-c kamera. På Canon vil objektiv tilpasset aps-c hete Ef-s, men objektiv tilpasset fullformat heter EF. På Canon kan objektiv for fullformat brukes på aps-c kamera, mens objektiv bygd for aps-c ikke vil fungere på fullformat. Ikke sikker på om det er det samme på Pentax

Du har valgt en super kamerveske. Bruker de selv, og ingen problemer å la kamera henge på sekken i drittvær. En ting du må passepå siden det er en vanntett kameraveske er fukt i vesken. Kommer det inn fukt kan det bli litt drivhus i kameravesken. Er kameraet vått blir det gjerne litt fukt i vesken også. Så lurt å tørke innei vesken, og lufte npr du har mulighet. Kan, for eksempel, legge litt papir i vesken for å suge opp fuktighet.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Karbonfilt skrev:

Spørsmål:

1. Så vidt jeg kan se så finnes det ikke værtette vidvinkel fastlinser fra pentax. Finnes dette fra andre merker som passer med k-fatningen til pentax? Hvordan gjør jeg med fotografering i regnvær med fastlinser som ikke er vanntette? Holder det med poseløsningen over? 

2. Trenger jeg fjernutløser eller holder det å bruke "Self-timer" funksjonen for lengre eksponeringer? k-70 kan i teorien fjernstyres med mobilen, men det virker ikke som om dette er en helt pålitelig løsning utifra anmeldelser og forum. 

3. Jeg ser multicom har lightroom 4 til 600kr. Klarer jeg meg med det eller trenger jeg versjon 6?

4. Når det står aps-c i parantes under "navnet" til objektivet, betyr det da at brennvidden gjelder for aps-c eller er alltid brennvidden for dslr oppgitt for fullformat? Eksempel: 

 

 

4. Brennvidde er brennvidde. De aller fleste merker oppgir APS-C til objektivene når de er tilpasset for denne brikken. Da kan de ikke brukes for fullformat. Best forklart på denne måten: http://ilovehatephoto.com/wp-content/uploads/2015/07/Crop-factor-APS-C-vs-Full-Frame-sensors-4-iLHP.jpg Når de er tilpasset APS-C så får du APS-C som den store ruten, dvs de dekker ut til kanten av lysinnslippet. Bruker du et slikt da på fullformat så får du sorte kanter. Så det er greit å være oppmerksom på dette om du noen gang har planer om å gå over til fullformat. Da kan du ikke bruke APS-C objektivene på det huset. 

3. Du "trenger" siste versjon som har oppdatert RAW-converter som støtter kameraet du har. Jeg ville handlet 6 (minst) om jeg var i dine sko da det trolig dekker ditt neste kamera også ;-)+ har noen nyttige funksjoner som ikke 4 har. Sjekk evt ut om du kan handle "studentutgave" av LR. Det var mulig tidligere og da lå det på ca 500 for siste versjon om du kunne dokumentere lærested osv...

2. Nei, du trenger ikke, men serieopptak blir ikke mulig. Hvis du skal timelapse f.eks så er du avhengig av serieopptak. Skal du serieoppta så må du ha en trådutløser som kan låse knappen på også - så slipper du holde den inne. Selv de enkleste og billigste pleier å ha det. 

2.2 Tips: Du får trådutløsere ekstremt billig på Ebay. Kjøp 3 og selg 1 til en med samme kamera for prisen du gir for 3 ;-). Det er likevel billig for han ;-).

2.3 Tips: Lær deg hvordan du fotografere med åpent speil. De fleste kameraer rører på seg når speilet lukker. Dette blir normalt ikke synlig på bilder før opp på litt tele, men det er garantist for skarpe bilder selv på stativ. Du kan se det selv. Se gjennom søkeren når kameraet tar bilde og du ser gjerne en liten bevegelse når speilet beveger seg. Hvor synlig det er på sluttprodukt varierer med hvor mye tele du bruker og lukkertid. Mest synlig ved lukkertider på 0,5 sekund osv. Lite på 10 sekunder osv av den enkle grunn at kameraet "samler inn lys" i hhv 0,5 og 10 sekunder, mens bevegelsen kanskje skjer i 1/10 sekund. På den ene er dette 20% av tiden, mens det er 1% av tiden på den andre ;-) 

1. På ebay får du tetting ala det jeg har beskrevet før her ganske billig. Altså en som går rundt både kamera og og hus med åpning for hånd. Men jeg kan garantere deg at du kommer til å ta mye mindre bilder i regnvær enn du tror ;-)



Tilleggstips: Få tak i noen silicaposer og legg i bager osv til kamerautstyr. Jeg tar vare alle slike som dukker opp når man handler elektronikk, sko osv... Når de blir fuktige tørker du dem i stekovnen på varmluft og 50 grader så er de klare til innsats igjen...

silica-gel-derfor-skal-du-ikke-smide-ud.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/14/2018 at 3:06 PM, TomWithoutVom said:

Er det bare meg, eller er fullformat litt drøyt å starte på?  Tenker på generell dyr optikk kontra halvformat. 

Kommer vel litt an på hva du ser etter. En brukt Sony RX1 vil jeg si er en fin inngangsbillett til fullformat, om du kan leve med fast 35mm som brennvidde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og angående oppløsning/forstørrelse/utskrifter:

Alle kameraer i dag lar deg lage gode utskrifter i A3 (om du vet hva du gjør). Jeg laget nylig et bilde til et møterom på et hotell. Utskriften er på 200x150 cm. Den har tatt utgangspunkt i et bilde som var tatt i landskapsformat og så klippet av på midten. Utgangspunktet er et 20 megapikselbilde. Så i praksis så er det et bilde på ca 10 megapiksler som er forstørret til 2x1,5 meter. Og fortsatt kan du se enkelthår i pelsen. 

Så ikke heng deg alt for mye opp i hva folk mener du må ha av oppløsning for A3-utskifter. Det er mye viktigere å lese/øve teknikk og lære seg å komponere gode bilder.



 

2017-12-18 11.32.39.jpg

(Det skal sies at opptaket er gjort med en fullformatbrikke og sylskarp lyssterk optikk, men likevel; det er hakket større enn A3 ;-) )

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Först objektiv. Om du måste ha väderskyddat? Så har du inte så mycket att välja på, jag skulle tro att du klarar dig länge utan det.

https://www.scandinavianphoto.no/kategori/1008166897/objektiv-til-pentax-k/faste-vidvinkelobjektiv#brand=&filter=13452746&category=1008166897&page=0

Programvara. Det finns mycket att välja på! Inte alla är lika färdiga som Adobes produkter, ex Lightroom. Jag lägger med länkar till programmen. Vill du titta hur de används så finns Youtube!

Darktable.

https://www.darktable.org/

Affinity Photo Pro.

https://affinity.serif.com/en-gb/photo/

ON1 Photo RAW 2018

https://www.on1.com/products/photo-raw/

DXO Photolab

http://www.dxo.com/us/photography/photo-software/dxo-photolab

Capture One

https://www.phaseone.com/en/Products/Software/Capture-One-Pro/Features.aspx

Det underlättar om du har ditt bildbibliotek i samma program som du har din RAW-konverterare.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt tillegg: 

Er det noen som kan si noe om hvilket kamera som ser ut til å være best for mitt bruk (landskapsfotografi i all slags vær og lite lys) av pentax k-70 og k-5 ? k-5 dukker opp en del på finn og jeg kunne spart noen kroner i tillegg til at lukertiden er raskere og antallet eksponeringer per batteri er over det dobbelte. K-5 har 16mp mot k-70 sine 24, ellers har begge aps-c sensor og virker ganske like? 

http://cameradecision.com/compare/Pentax-K-5-vs-Pentax-K-70

http://www.lydogbilde.no/test/foto-video/pentax-k-5

http://www.fotomag.no/pentax-k-70-et-prisgunstig-naturkamera.5971735-387244.html

Endret av Karbonfilt
Legge til lenker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom maks lukkertid på 1/6000 og 1/8000 er uten praktisk betydning i natur. Ved ekstremt lyssterke forhold struper jeg heller ned med blenderen. Slik at du får uansett aldri for lyst il å ta et bilde når det gjelder naturbilder. Det blir ikke mye lysere enn dette: https://www.flickr.com/photos/espenorud/26389719160/in/dateposted-public/

Det er også uten praktisk betydning om du skal fryse bevegelser. Skal du drive med høyhastighetsfoto så bruker man normalt blitzlyset til å fryse bevegelser med, ikke lukkertiden. Eksempelvis kan jeg få 1/19000-dels lukkertid via blitz selv om lukkertiden er 1/200

6 kontra 7 bilder i serieopptak er også en ubetydelig forskjell. 

Antall eksponeringer pr batteri er en ting å tenke på når det er så stor forskjell. Jeg har ca 15 batterier til mine kamerahus (begge 2 bruker samme type batteri), så jeg har alltid med ekstra fordi før eller siden gjør du feilen med å legge det i en kamerabag påslått og med en knapp innklemt. Å slå av umiddelbar bildevisning på skjerm øker levetiden på batteriene betraktelig. Å bruke liveview for å komponere bilder gjør man bare i unntakstilfeller. Det er å se gjennom søkeren som gjelder på denne typen kamera. Det øker levetiden og gir også bedre blikk for komposisjon av bilder.

I dårlig lys. Det ene (K-70 har 4 stopp dypere ISO-range). I praksis trolig ubetydelig for ditt bruk. Jeg tar aldri nattbilder på høyere enn 1600-ISO. Det som er betydningsmessig er hvor mye støy det ene kameraet lager i bildene på samme iso i forhold til det andre. Ved f.eks 1600 ISO eller høyere. (Det orket jeg ikke slå opp noe sted akkurat nuh rett før køyetid). Dersom den ene kameramodellen er et par år nyere enn den andre så er normalt støybehandlingen bedre i den modellen. 

Til sammenligning. Kameraet jeg tar de fleste nattbilder med ble lansert i september 2008. 

Noen nattbilder som eksempel: 
 

 

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2018 den 15.06, TomWithoutVom skrev:

Er det bare meg, eller er fullformat litt drøyt å starte på?  Tenker på generell dyr optikk kontra halvformat. 

Det spørs. Man får nå en Canon 5dMKII brukt til 5-6000kr. Og kjøper man fast manuell optikk blir det ikke så dyrt for gode objektiver av eldre årgang. 

Bedre optikk og bedre på iso enn hva man får for greit nytt små/mellomformat oppsett.

Men ja det krever mer av optikken. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiai, Kort tillegg nr 2:) Det er jo en jungel av kameraer der ute, men artig å pusle med:) 

Jeg har sett litt nøyere etter på bruktmarkedet og kom over Canon 6d til rundt 7500. Det er jo fullformat, men med 20mp mot Pentax k-70 sine 24mp. Hvilket vil gi best landskapsbilder i lite lys med samme linse? Liker at 6d er kompakt, værtett, har overlegen batterikapasitet, større utvalg av objektiver og at det er fullformat. 

22 timer siden, Espen Ørud skrev:

Til sammenligning. Kameraet jeg tar de fleste nattbilder med ble lansert i september 2008.

Dette gir meg jo håp om at bruktmarkedet kan gi resultater:)

 

22 timer siden, Espen Ørud skrev:

Steike, det var et flott bilde!:) Og veldig lyst:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Karbonfilt skrev:

Jeg har sett litt nøyere etter på bruktmarkedet og kom over Canon 6d til rundt 7500. Det er jo fullformat, men med 20mp mot Pentax k-70 sine 24mp. Hvilket vil gi best landskapsbilder i lite lys med samme linse? Liker at 6d er kompakt, værtett, har overlegen batterikapasitet, større utvalg av objektiver og at det er fullformat. 

Her er det vrient for meg å gi noen upartiske råd gitt da jeg har valgt "plattform" for mange år siden og har valgt å holde meg til den. 

Men jeg oppfatter det slik: Nikon og Canon har vært ledende (på salg i hvertfall, men også på bildekvalitet) såpass lenge at disse vil gi best utvalg i objektiver. Både nye og brukt. Canon gir best utvalg av objektiver, mens Nikon gjerne ligger billigere på objektiver som er tilsvarende Canon sine slik at det gjerne gir "mer opptikk pr krone". Sony har virkelig kommet på banen de siste årene med kvalitet på bildebrikke, dynamikk og høy iso-behandling, men er yngre slik at bruktmarkedet og utvalg er mindre. Jeg opplever det slik at dette hadde vært hovedvalgene mine i dag. Så kommer de personlige preferansene inn i tillegg. 

Når jeg har holdt fotokurs så sier jeg til "nybegynnerne" at hvilken av de 3-4-5 toppaktørene de velger ikke er så vesentlig. Det er små forskjeller og alt i alt så kommer kameraer på samme prisnivå ganske likt ut på ferdig bilde. Så kommer små forskjeller inn. En er bittelitt bedre på filming, en er bittelitt bedre på høy iso, en har bittelitt lengre batterikapasitet, en har bittelitt dyrere ekstrautstyr/batterier/osv osv. Med bakgrunn i dette kan de nesten velge det kameraet de synes sitter best i hånden. 

De første 5 årene vil DU ødelegge vesentlig flere bilder og bildemuligheter enn kameraet. Så uavhengig av hvilket kamera du velger så er det innsatsen du gjør på han som skal holde i kameraet som det bør legges mye vekt på... ;-) 

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt, hvis jeg skal ta ditt lange, velformulerte og som flere ganger i denne tråden, veldig hjelpsomme og profesjonelle input alvorlig, så får jeg velge selv og sette i gang å knipse kanskje:)  Jeg tror jeg går for 6d eller tilsvarende brukt fullformat over pentax pga sensorstørrelsen og objektivene. Gitt at jeg holder meg til Canon så vil jeg kunne beholde en god linse jeg kjøper i dag hvis jeg om fem år oppgradere huset etter å ha gjort meg ferdig med å ødelegge bildene;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2018 den 23.09, Karbonfilt skrev:

Eventuelt, hvis jeg skal ta ditt lange, velformulerte og som flere ganger i denne tråden, veldig hjelpsomme og profesjonelle input alvorlig, så får jeg velge selv og sette i gang å knipse kanskje:)  Jeg tror jeg går for 6d eller tilsvarende brukt fullformat over pentax pga sensorstørrelsen og objektivene. Gitt at jeg holder meg til Canon så vil jeg kunne beholde en god linse jeg kjøper i dag hvis jeg om fem år oppgradere huset etter å ha gjort meg ferdig med å ødelegge bildene;)

Skal du bruke mye zloty på  fotoutstyr, er det lurt og legge pengene i  "glass" og ikke hus. Og som Ørud nevner er den beste investeringen: fotokunnskap ;) 

Lykke til, karbonfilt!

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, da nærmer det seg første fotodag i skogen:)

Jeg endte opp med en aps-c sensor i stedet for fullformat. Når jeg begynte å kikke på kamera så var jeg veldig fokusert på selve huset og skjønte ikke helt hvor viktig objektivene er selv om folk skrev det her og i artiklene jeg leste. Jeg tenkte at canon 6d eller nikon 800e brukt for i underkant av 10 000 med objektiver til 1000-3000 ville være den beste budsjettløsningen. Jeg tenkte også det ville gi meg mulighet til å kjøpe objektiver nå som jeg kunne ta med videre hvis jeg oppgraderte huset. Med budsjett på 10-15k var det litt urealistisk og gav en, som flere skrev  i tråden, skjev prioritering mellom hus, objektiv og annet utstyr  

Jeg vurderte også olympus omd m5 og andre kompakte systemkamera, men kom frem til at jeg ville få mest bildekvalitet for pengene i et brukt speilrefleks, at linseutvalget ikke var så godt, at mange av linsene var dyre og at de var relativt store så det var ganske få kombinasjoner av linse og kamera der jeg ville spare mye plass over et  aps-c dslr. Jeg kom også frem til at jeg tror jeg liker grepet og balansen mellom linse og kamera bedre på dslr enn kompakte systemkamera og tror jeg vil få mer glede av å ta bilder med dslr av den grunn. Det er også primært landskapsbilder jeg i første omgang er interessert i og jeg kommer nok ikke til å bruke kameraet noe særlig til daglig/sosialt osv så det var ikke så viktig for meg at det skulle være lett å ta med over alt. 

I starten var jeg også veldig opptatt av at det burde være værtetting på hus og objektiv siden jeg bor på vestlandet og gjerne vil kunne være ute med kamera selv om det regner. Etter som jeg fikk litt bedre oversikt over objektiver, anmeldelser og pris så slo jeg fra meg værtette objektiver. Jeg kom frem til, som også ble nevnt tidligere i tråden, at gode værtette objektiv er frøktelig dyrt og at de billige værtette objektivene kommer for dårlig ut i tester/anmeldelser. Jeg endte opp med et værtett hus, men det var mye lengre ned på prioriteringslista når jeg kikket etter kamera nå i siste runde enn når jeg begynte å orientere meg. 

Så, etter mye frem og tilbake endte jeg opp med et brukt Nikon d7100 :) . Det gir meg tilsvarende bildebrikke og værtetting som pentax-k70, men dobbel batterikapasitet, bedre dynamisk dybde (heter det det på norsk?), mulighet for to sd-kort og mye større objektivutvalg. Det er i tillegg mange som har dette og det er lett å finne brukt tilbehør/utstyr som passer. Jeg sparte også litt penger i forhold til k-70 og en del i forhold til 6d/800e som jeg i stedet brukte på objektiv og annet utstyr. Jeg slo fra meg å skulle få fantastisk kvalitet med en gang og å begynne på et system jeg kunne bygge videre på. I stedet slo jeg meg til ro med å kjøpe en startpakke som jeg kunne (kanskje med unntak av huset hvis det blir en stund til) selge videre og eventuelt senere investere i fullformat eller noe annet hvis interessen holder seg og ferdighetene kan gjøre seg nytte av det. 

Så resultatet er så langt :) (Alt er kjøpt brukt utenom stativ og bøker)

Nikon d7100. 4500kr

Tokina 11-16mm 2.8 vidvinkelzoom til landskapsbilder i skumringen med opplyst telt i forgrunnen;) 3000kr

Nikon 35mm 1.8 til portretter og bilder av katt. 1000kr

Nikon 18-200mm 3.5-5.6 2ed superzoom til landskap, tålmodig/søvnig dyreliv og alt mulig annet. 3000kr

L plate til d7100. 400kr

Manfrotto 290 xtra aluminium med kulehode for stabilitet når det blåser (vurderte befree men virket som om det kunne bli både litt lavt og litt ustabilt hvis det blåser ved lengre eksponeringer). 1600kr

Regntrekk til kamera og linse. 400kr

Ortlieb aqua zoom. 300kr

Lightroom CC og Photoshop cc. 118kr mnd 

Scott Kelby Part 1. "The Digital Photography Book"  110kr

Thomas Heaton Ebok om landskapsfotografi: Ikke verdens beste bok, men jeg liker youtubekanalen godt og det er kjekt å lese når                                                                                       jeg kjenner litt til han fra før. 50kr

Diverse: Linserens, klut, komprimert luft ol 500kr

Totalen landet på rett i underkant av 15 000 for alt i hopes:)

 

Jeg har kikket litt på filter og ser det brukes en del i landskapsfotografi (sikkert andre sjangre og), er det noe det lønner seg å ta med og sette meg inn i nå helt i starten eller er det like greit å vente med det og bli fortrolig med kamera og settinger au natural først, og så ta med filter etter hvert? Jeg lurer også på nødvendigheten av filter, kan de fleste filtertyper simuleres godt nok på entusiastnivå i lightroom og photoshop eller er det sånn at det ikke er mulig å simulere ting som polarisering ol fordi informasjonen ikke når sensoren og dermed ikke kan bringes frem i lightroom?

Hvis det er noen innspill eller forslag til endringer av kamera/utstyr/linser så er det helt fint gitt at det meste er kjøpt brukt så vil det kunne byttes ut uten særlig tap i de fleste tilfellene tror jeg:)

Takk for alle innspill så langt:) Det har vært kjekt å lese og til god hjelp:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med et av de bedre kamerahusene med småbildesensor - godt valg!
Jeg ser at du vurderte et 6D eller D800E, med objektiver til 1000-3000 kr. Unnskyld uttrykket, men det ville vært direkte tåpelig, du ville ikke utnyttet den bildekvaliteten de kameraene er i stand til å levere. Av de 3 objektivene du har er 18-200mm kanskje det svakeste, i hvert fall i den videste og lengste enden er det ikke helt i toppklassen. Men når det er sagt, er det faktisk en av de bedre budsjettsuperzoomene på markedet. Lær deg objektivet å kjenne så vil du oppdage hvor svakhetene er, og hvilke styrker det har.
Det eneste filteret som er umulig å gjenskape i etterbehandling, er polarisasjonsfilter. Til landskap i sollys kan det ofte være fordelaktig å bruke, det gir mer mettede farger, fjerner reflekser, og fremhever kontrasten mot skyer i himmelen. Jeg bruker ofte gradert gråfilter (gradert ND-filter kalles det også) for å få bedre lysforhold mellom bakken og himmelen. Effekten kan til en viss grad oppnås med etterbehandling, spesielt med Nikon D7100 som har en sensor med stort dynamisk omfang som gjør det enklere å lette opp skyggepartiene uten å tilføre støy.
Et annet filter som kan være nyttig er et ND-filter som reduserer den totale lysmengden som når bildebrikken. Typisk brukt til å kunne bruke lang lukkertid i dagslys for f.eks. å få frem den slørete effekten av rennende vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.