Gå til innhold
  • Bli medlem

Dramotstand pulk (utskilt)


Anbefalte innlegg

På 1/7/2018 den 19.53, nova skrev:

 Er egentlig litt spent på akkurat hvor tungt det er å dra en pulk i løssnø i motbakke. 

Det er ekstremt stor forskjell på de forskjellige pulkene der! Av forskjellige årsaker har vi for øyeblikket 4 (ganske små/mellomstore) pulker, (i den grad man regner parisbrettet som en pulk da) og vi  brukte en dag i helgen til å teste akkurat dette. Rett og slett for å se hvilke pulker vi skal beholde, og hvilke vi skal selge videre. 

Når man stiller de forskjellige pulkene side om side og laster dem med samme vekt og tester får man virkelig sett forskjellen. Røper vel ingen hemmelighet når jeg sier at den borteste på dette bildet var den beste. Jeg syns ellers det er vanskelig å sortere etter slike uhøytidelige tester, for mange går kun i oppkjørte løyper, scooterspor etc, og da er det kanskje mindre eller ingen forskjell.. 

image.png

 

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Kjell Iver skrev:

Når man stiller de forskjellige pulkene side om side og laster dem med samme vekt og tester får man virkelig sett forskjellen. Røper vel ingen hemmelighet når jeg sier at den borteste på dette bildet var den beste. 

image.png

Er det ein Acapulka? I tilfelle; kva modell? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig interessant. Gi oss gjerne litt mer om hvordan parisern oppleves mot de andre (Acapulka og Fjellpulken?). Har møtt noen med Acapulka på vidda og ser hvor utrolig fint de sklir og følger terrenget.. Så det frister meget, men de er jo ikke akkurat rimelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skilte dette ut i et eget tema siden det ble en avsporing fra 

 

2 timer siden, Tessatroll skrev:

Er det ein Acapulka? I tilfelle; kva modell? 

Ja, det er en Featherlight 120. Den er lett i vekt og helt utrolig lett å dra under alle forhold. Samtidig går den rett inn i bilen uten noe pes. Meiene kan byttes på denne modellen. Kunne gjerne vært levert med skrukarabinkroker, men det setter man enkelt på selv (på sela).

Er også kraftig glidelås på denne, men de leveres vel fast med rullelukking tror jeg.

Det ble noe feil å sammenligne disse pulkene for prisklassene er jo veldig forskjellig, men vi lastet dem med en eller to unger og dro avgårde i løssnøen :) forskjellene var utrolig stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Kjell Iver skrev:

 

Det ble noe feil å sammenligne disse pulkene for prisklassene er jo veldig forskjellig, men vi lastet dem med en eller to unger og dro avgårde i løssnøen :) forskjellene var utrolig stor.

Jaujau, men alltid greit å erfare skilnadane likevel. Så veit ein meir om kva som er verd oppgraderinga i kroner og øre eller kva. 

Har inne eit søk på Acapulka på finn, så får me sjå kva det endar med. Har forsovidt vore nøgd med pariser, men har nokre turar på tapetet der eg tenkjer at det kan  vere greit med ein i glassfiber med litt spring i "baugen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer meg selv fra annen tråd sidene jeg tror at dette samt bæreflate vs totalvekt har mye å si ift hvor lett en pulk er å dra i løssnø.

"En av de mer interessante forskjellene er springet i baug/front. Her er Paris mye brattere en Transporteren og vil antagelig brøyte mere i snøen ved tung pulk/løs snø."

20171215_225621.thumb.jpg.b95fd2094b5dbf6bff2bdfadc13baa45.jpg.792808349a752b12afe5c2beacc58502.jpg

Bratt front vil vel "brøyte" mere en en med slakere spring i front?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tessatroll skrev:

Har inne eit søk på Acapulka på finn, så får me sjå kva det endar med. Har forsovidt vore nøgd med pariser, men har nokre turar på tapetet der eg tenkjer at det kan  vere greit med ein i glassfiber med litt spring i "baugen".

Ja, kom over min der. Vil tro det er muligheter for å finne slike rimelige etter de der lange pulkløpene som arrangeres ved Finse... Featherlite er carbon.

Her er begge ungene i den - de ca 30 kilo hver - pluss, så vekten er mer enn 60 kg og nok mer enn man normalt vil pakke i en slik pulk tror jeg. Syns den flyter godt. Har video, men det er uansett bare synsing og spekulering. Vi har noe særegen bruk siden vi ofte er i områder med mye snø, uten spormaskiner og uten at det er kjempehardt,, 

IMG_0775_Moment.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

6 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Vi har noe særegen bruk siden vi ofte er i områder med mye snø, uten spormaskiner og uten at det er kjempehardt,, 

IMG_0775_Moment.jpg

Jepp. Det er jo slik mine "nærområder" også er.

Men fartar også ein del til områder der føret er av ein fastare sort, i alle fall oftast (sjølv om ein har få garantiar). Har liksom greid meg med Parisbrett, evt to etter kvarandre. Men har nokre turar på tapetet der eg ser at den vil ha si begrensing! Treng ikkje carbon, meir fasongen eg er ute etter, så er temmeleg altetande på material :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen være så snille å finne opp et apparat som kan måle hvor mye vekt man samlet trekker over en distanse? Da kunne man gått 100 meter med hver type og målt samlet energibruk.

Alternativt kan man bruke en vekt som måler maksbelastning. Hmm, kanskje jeg må sjekke hva vi har på jobben..

Redigert: Biltema har denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra topic!

Min erfaring som bare er med pariser er følgende: (med accapulca drag)

- Dårlige egenskaper i løs/dyp snø. Den tipper nesten alltid til en av sidene selv med relativt lavt tyngdepunkt og fornuftig pakking.

- Fronten graver seg lett ned, veldig viktig å laste pulken med riktig vekt/tyngde fordeling. 

Kombinert med gravende front og at den legger seg over på siden i dyp/løs snø så blir den unødvendig tung å trekke.

- velter lett i skrått terreng

Ellers fungerer den veldig stabilt og bra om underlaget er hardt og jevnt som i scooter spor eller løyper.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamledager brukte de nordamerikanske indianerne en slede de kalte "toboggan". Den var lang og smal, og var laget av noen lange sammenbundene planker som var bøyd i fronten som en ski. Ganske bratt mao. I dag lages de i plast. Den ble lastet med veldig lavt tyngdepunkt og føyde seg etter terrenget. Jeg har ganske stor tro på indianernes evne til å perfeksjonere utstyr. De dro jo med seg store lass fra sted til sted gjennom århundrer.

Hvis jeg skulle tenke meg noe som kunne virke litt på samme måten i dag måtte det kanskje bli to parispulker etter hverandre lastet med veldig lavt tyngdepunkt og surret sammen slik at den ene stabiliserte den andre. Tror noen av de som har gått rundt i polområdene valgte denne løsningen. Bla Ausland. Han var visst veldig nøye med å teste ut ting.

Kan det være at parisplasten glir lettere i sterk kulde tro?

Hadde vært veldig artig med en skikkelig pulktest i forskjellig type terreng :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, nova skrev:

Kan det være at parisplasten glir lettere i sterk kulde tro?

Pariserbrettet glir best av alle jeg har prøvd på grus. Bruker dette tidlig/seint i sesongen, for å spare fjellpulken. Ellers er det ikke mye til pulk syns jeg, men billig helt ned i 300kr på salg. 

@Kjell Iver Har du prøvd Carbon pulken til fjellpulken? Den ser fin ut i konstruksjon, men koster begge arma. C764CEAC-AB3E-47DD-9ECE-98D0350879F5.jpeg.434a0172b076d1316b8da3fd6d31abdd.jpeg

Så på den på Camp villmark, ble litt betatt av den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg har en segebadenpulk. Den er skitten, ripete og har messingmeier, så den glir ikke så bra for tiden. Men jeg har aldr klart å velte den, selv ikke i nedkjøringer som gikk så hardt for seg at slle plastkassene i pulken ble knust 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Min erfaring som bare er med pariser er følgende: (med accapulca drag)

- Dårlige egenskaper i løs/dyp snø. Den tipper nesten alltid til en av sidene selv med relativt lavt tyngdepunkt og fornuftig pakking.

- Fronten graver seg lett ned, veldig viktig å laste pulken med riktig vekt/tyngde fordeling. 

Kombinert med gravende front og at den legger seg over på siden i dyp/løs snø så blir den unødvendig tung å trekke.

- velter lett i skrått terreng

Jeg er enig i disse punktene. I løssnø fylles også parisbrettet med snø (er min erfaring), men på hard snø og annen røff bruk er det fint. Mitt brett ser ikke ut etter mange års bruk, men det er for så vidt billig å bytte. Vi kjøpte jo brett i lag her på forumet for noen år siden nå og fikk de ganske rimelige.

5 minutter siden, nova skrev:

Hadde vært veldig artig med en skikkelig pulktest i forskjellig type terreng :)

Ja, men dilemmaet er det store antall pulker og de varierende forholdene man kan få. 

I tillegg til spring eller skrå på fronten av pulken så har lasteplasseringen "langskips" enormt stor betydning - større enn man skulle tro. Jeg vet ikke om følgende video vises, men det er utrolig hvordan motstanden øker når vekten flyttes frem i dyp snø..

IMG_0080.mp4

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Memento mori skrev:

Så på den på Camp villmark, ble litt betatt av den. 

Spennende. Fjellpulken har noe å bevise når det gjelder utforming av meiene og stabiliteten på sine modeller (kanskje) så det kunne vært artig å se hvordan denne var utformet. Bredde har jo enormt stor betydning når man skal ha god stabilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, nova skrev:

I gamledager brukte de nordamerikanske indianerne en slede de kalte "toboggan". Den var lang og smal, og var laget av noen lange sammenbundene planker som var bøyd i fronten som en ski. Ganske bratt mao. I dag lages de i plast. Den ble lastet med veldig lavt tyngdepunkt og føyde seg etter terrenget. Jeg har ganske stor tro på indianernes evne til å perfeksjonere utstyr. De dro jo med seg store lass fra sted til sted gjennom århundrer.

Hvis jeg skulle tenke meg noe som kunne virke litt på samme måten i dag måtte det kanskje bli to parispulker etter hverandre lastet med veldig lavt tyngdepunkt og surret sammen slik at den ene stabiliserte den andre. Tror noen av de som har gått rundt i polområdene valgte denne løsningen. Bla Ausland. Han var visst veldig nøye med å teste ut ting. :)

Ein finn vel det samme innanfor hundekjøring så vidt meg bekjent, tobogganplate eller toboggan-slede? Har sin store styrke i laussnø, flyt godt.

Eg har brukt to brett etter einann på lengre tur nyleg, og ser at det vil vere det framtidige valget dersom eg ikkje nyttar glasfiberpulk, for dei fleste turar med meir enn 40 + kg, sjølvsagt litt avhengig av terreng. Me prøvde oss litt for tidleg på ompakking til ein pulk, med ein idè om at det forsvann mindre kraft i "toget", men enda opp med å pakke tilbake og gå endå litt lenger med to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har ingen erfaring med å dra pulk men det er lett å se sammenhengene ut fra kommentarene.

Parispulken er billig og passer muligens best på flatt fast underlag eller kanskje hvis man går foran og brøyter med truger slik at den ene kanten ikke blir liggende i det ene skisporet?

Friksjon mot underlaget varierer sikkert litt. Men det er vel trolig at måten pulkskroget flyter på - eller fortrenger snøen betyr mest. Dette blir vel litt som med båtskrog og er nok komplisert. Ett skrog går bra på flattvann men ikke i bølger, et annet er bra med lite last men får helt andre egenskaper med mye last osv.

Den totale annleggsflaten mot snøen vil sikkert bestemme friksjonen og snøens fasthet vil bestemme hvor mye snø som må komprimeres eller fortrenges. (pust pes) Som Tessatroll er inne på så vil sikkert flyteevnen bety mye. Noen ganger kanskje alt?  Arealet på truger eller ski kan jo bestemme om man syker ti eller tredve cm ned i snøen.

Blir spennende å dra på tur med pulk :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, nova skrev:

Friksjon mot underlaget varierer sikkert litt. Men det er vel trolig at måten pulkskroget flyter på - eller fortrenger snøen betyr mest. Dette blir vel litt som med båtskrog og er nok komplisert. Ett skrog går bra på flattvann men ikke i bølger, et annet er bra med lite last men får helt andre egenskaper med mye last osv.

 

Jepp. Formstabiliteten er bestemt ut fra design og det er lite vi kan gjøre med det. Kun tyngepunktet vi kan flytte på i 3 akser. Bredde har enorm stor betydning for stabiliteten, og det er derfor barnepulkene (til fjellpulken) har disse støttestagene som fungerer ganske bra. Det er litt rart at dette ikke er mer brukt på andre pulker. Mener å huske at disse kunne kjøpes løs før for ettermontering. Det blir som å bruke støttehjul på sykkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som segebadenpulken min er laget, så har den ganske skrå sider, og ikke så veldig stort flatt areal under. Legger den seg over litt på siden så vil den lett «rulle» tilbake på rett kjøl, mens å tippe feil vei skal mye til. En typisk parispulk har rette sider og ser ut som en stamp i forhold til segebadenpulken som ser mer ut som en båt. («Båtform» på skroget).

Jeg TROR båtformen er bra for å unngå velt, men den samme formen har trolig andre ulemper som at den kanskje synker lengre ned i løs snø, og da er trolig formen på baugen vesentlig for at den skal flyte greit ut av snøen i steder for å brøyte masse snø foran seg. Det er bare synsing fra min side såklart, men jeg tror utformingen av pulkskroget er ett kompromiss mellom:

- Stabilitiet.

- Glid/motstand på hardt underlag.

- Glid/motstand på mykere underlag/dypere snø.

- Bæreevne i løs snø.

Jeg antar derfor at veldig generelt kan man si at stor pulk er mer stabil, flyter bedre og glir bedre, men veier litt mer - alt avhengig også av skrogets utforming. Og at derfor er stor pulk kanskje å foretrekke, samt lettere å pakke med lavt tyngdepunkt.

Som sagt, jeg er ikke den som har trukket mest pulk, men dette virker ihvertfall logisk for øyeblikket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mareng skrev:

Slik som segebadenpulken min er laget, så har den ganske skrå sider, og ikke så veldig stort flatt areal under. Legger den seg over litt på siden så vil den lett «rulle» tilbake på rett kjøl, mens å tippe feil vei skal mye til. En typisk parispulk har rette sider og ser ut som en stamp i forhold til segebadenpulken som ser mer ut som en båt. («Båtform» på skroget).

Jeg TROR båtformen er bra for å unngå velt, men den samme formen har trolig andre ulemper som at den kanskje synker lengre ned i løs snø, og da er trolig formen på baugen vesentlig for at den skal flyte greit ut av snøen i steder for å brøyte masse snø foran seg. Det er bare synsing fra min side såklart, men jeg tror utformingen av pulkskroget er ett kompromiss mellom:.:)

Hehe, omsatt til "Kajakks" så har den bra sekundærstabilitet :P

Pariseren kan samanliknast med ein flatbotna fiske/hyttekajakk.

Om ein har ein pulk der baugen har "spring" så klyv han snøen og andre "bølgjer" godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Tessatroll skrev:

Pariseren kan samanliknast med ein flatbotna fiske/hyttekajakk.

Eller en grønlandskajakk med knekkspant. Stødig og enkel å holde rett opp og ned, men plutselig kommer vippepunktet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg antar derfor at veldig generelt kan man si at stor pulk er mer stabil, flyter bedre og glir bedre, men veier litt mer - alt avhengig også av skrogets utforming. Og at derfor er stor pulk kanskje å foretrekke, samt lettere å pakke med lavt tyngdepunkt.

Jeg er noe usikker på den konklusjonen. Skrogets utforming har enormt mye å si, og dess større pulk dess tyngre er den og i seg selv tung før du har pakket noe i den. Den tvillingpulken vi hadde veide 16,5 kg før vi pakket to unger oppi - det var tungt å dra i løssnø. 

På et parisbrett har du hele flaten mot snøen (ved hard snø), mens ved en del av pulkene har store kjøler på hver side og der er det nesten ikke friksjon i forhold. Enkelte modeller har så en "vinge" utenfor det igjen..

Fant ingen gode bilder av dette, men underliggende bilde viser litt av den mer kompliserte formen enkelte har. Kan ta et bilde av min nå i ettermiddag når jeg finner frem godpulken. 

5-170-0_Scandic_Tour_170__Schlitten_25_P

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.