Gå til innhold
  • Bli medlem

gaustatoppen


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg kjørte ned samme vei som jeg gikk opp pga tryggheten ved dette (begynte sent på dagen og gikk ikke helt opp). 

Men gikk like fult med søker og skredutstyr og sammen med en med erfaring. 

Regner med du får mer utfyllende svar etter hvert her 🙂 men fra mitt ståsted som nybegynner så ville jeg ikke tatt noen risiko siden jeg kan for lite om skred enn så lenge. Trygge rutevalg er et must. 

Følg også med på varsom.no 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyre side er som sagt litt vanskelig å forholde seg til, alt etter hvordan du snur deg..

Følger du den blå linjen fra vinterparkeringen så er det mulig å komme opp uten å gå i 30 graders helling. Fint å gå på ryggen fra sørøst. Det er her alle går opp. Det er en flott tur samme vei ned igjen også.

Capture.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg med på værmeldingen fremmover.  Det er meldt 10-15 cm snøfall der denne uken og 60-70 cm neste uke. I tillegg er det meldt 10-11 m/s vind i starten av neste uke og avtagende ned mot 4 m/s lørdag og 2 m/s søndag  (Vi var der nå på på lørdag, da var det meldt 1 m/s men blåste mye på toppen. Søndag avbrøt folk turene opp pga vind.)

20180106_144846.thumb.jpg.f9348e6d441a0eba6286fc0b326bd871.jpg

Generelt så vil jeg ikke anbefale noe som helst nå i forkant av følgende grunner som jeg ikke kjenner:

- Slår meldt vær til  (eller meldt nedbør + samme eller annen kombinasjon av vind&temperatur) så vil skredfaren økle neste uke. Sjekk f.eks. varsom.no og status her: 

https://www.facebook.com/gaustatoppenfreeride/

Spesielt vindtransporten av snøen der kan bygge opp noen ufine lag i snøen.

- Hva er dine skiferdigheter offpiste? Hvordan du/dere kjører, stopper og plasserer dere nedover fjellsiden/terreget påvirker belastningen på snøen og risikoen i gruppen.

- Skal dere dra flere sammen eller drar du alene? (Har de andre kompetanse og utstyr ift skred/vurdering?)

 

Ellers er ruta @Lompa nevner fornuftig. Og det legger seg nesten alltid mye snø i søkket Longefonn mot veien. Dvs langs den røde streken til venstre i dette bildet  (Skiers right/ryggen rett høyre når du står oppe og ser ned mot Rjukan.) og så ned mot Longefonn.

20180109_163009.thumb.png.9a11566ca1e3ec1ae895e8d6ef260644.png

Ikke følg andres spør blindt. Selv om noen har kjørt f.eks. renne 1 så betyr ikke det at snølaget er trygt..

Pga slik værmeldingen ser ut fremmover så vil jeg ikke komme med noen anbefaling enda. Går du uansett, så er nok den ruta @Lompa har nevnt den mest safe ned  (og ca der flesteparten velger å gå opp. Innimellom så gås det også mer rett opp fra vinterparkeringen på Svineroi, dette er ikke å anbefale neste uke. )

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Terka skrev:

Følg med på værmeldingen fremmover.  Det er meldt 10-15 cm snøfall der denne uken og 60-70 cm neste uke. I tillegg er det meldt 10-11 m/s vind i starten av neste uke og avtagende ned mot 4 m/s lørdag og 2 m/s søndag  (Vi var der nå på på lørdag, da var det meldt 1 m/s men blåste mye på toppen. Søndag avbrøt folk turene opp pga vind.)

20180106_144846.thumb.jpg.f9348e6d441a0eba6286fc0b326bd871.jpg

Generelt så vil jeg ikke anbefale noe som helst nå i forkant av følgende grunner som jeg ikke kjenner:

- Slår meldt vær til  (eller meldt nedbør + samme eller annen kombinasjon av vind&temperatur) så vil skredfaren økle neste uke. Sjekk f.eks. varsom.no og status her: 

https://www.facebook.com/gaustatoppenfreeride/

Spesielt vindtransporten av snøen der kan bygge opp noen ufine lag i snøen.

- Hva er dine skiferdigheter offpiste? Hvordan du/dere kjører, stopper og plasserer dere nedover fjellsiden/terreget påvirker belastningen på snøen og risikoen i gruppen.

- Skal dere dra flere sammen eller drar du alene? (Har de andre kompetanse og utstyr ift skred/vurdering?)

 

Ellers er ruta @Lompa nevner fornuftig. Og det legger seg nesten alltid mye snø i søkket Longefonn mot veien. Dvs langs den røde streken til venstre i dette bildet  (Skiers right/ryggen rett høyre når du står oppe og ser ned mot Rjukan.) og så ned mot Longefonn.

20180109_163009.thumb.png.9a11566ca1e3ec1ae895e8d6ef260644.png

Ikke følg andres spør blindt. Selv om noen har kjørt f.eks. renne 1 så betyr ikke det at snølaget er trygt..

Pga slik værmeldingen ser ut fremmover så vil jeg ikke komme med noen anbefaling enda. Går du uansett, så er nok den ruta @Lompa har nevnt den mest safe ned  (og ca der flesteparten velger å gå opp. Innimellom så gås det også mer rett opp fra vinterparkeringen på Svineroi, dette er ikke å anbefale neste uke. )

 

Da venter vi til helga å ser Ann. Tar gjerne i mote råd til søndag hva du hadde gjort, står mye på ski i mine yngre dager. Men ikke noe erfaring med toppturer på ski. Så går for det trygge valget 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer litt eksta herfra:

http://www.visitrjukan.com/severdigheter/vinter-paa-gaustatoppen

 

"En trasé ned Langefonn er merket og betegnes som trygg i forhold til snøskred. Merk imidlertid at all ferdsel er forbundet med fare og er på eget ansvar!"

 

"Skredfare på Gaustatoppen

Vi kan ikke få sagt det nok, at all ferdsel på Gaustatoppen er på eget ansvar. Du kan sjekke oppdateringer på Gaustatoppen Opplevelser's facebookside eller på www.varsom.no.

Det er også opprettet en egen facebook side kaldt "Conditions at Gaustatoppen", her kan du lese andres nylige oppdateringer om forholdene eller du kan stille spørsmål og få svar fra andre som nylig har besøkt toppen. "

Ellers se svar på PM. 😊

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De værforholdene vi har nå er for øvrig skumle i forhold til skredfare senere. Kulda fører til oppbygging av et lag med veldig skarpe rimkrystaller på overflaten. Når det kommer snø oppå dette vil det tynne rimlaget bli som et kulelager for snøen oppå.

En annen ting å tenke på i forhold til skredfare, er terrenget over deg. Selv om man bare går i 20 graders helling selv, så kan det være skredfare lenger opp, og det kan være en gærning der oppe som utløser det. Det er derfor viktig å tenke på utløpet av skred lenger opp i terrenget også.

Er forholdene utrygge så er det alpinanlegg ved Gaustablikk like ved, så turen trenger ikke være forgjeves. Har endt i slalåmbakken der selv etter å ha kjørt fra Oslo kl fem om morgenen for å gå på Gaustatoppen...

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lompa skrev:

De værforholdene vi har nå er for øvrig skumle i forhold til skredfare senere. Kulda fører til oppbygging av et lag med veldig skarpe rimkrystaller på overflaten. Når det kommer snø oppå dette vil det tynne rimlaget bli som et kulelager for snøen oppå.

En annen ting å tenke på i forhold til skredfare, er terrenget over deg. Selv om man bare går i 20 graders helling selv, så kan det være skredfare lenger opp, og det kan være en gærning der oppe som utløser det. Det er derfor viktig å tenke på utløpet av skred lenger opp i terrenget også.

Er forholdene utrygge så er det alpinanlegg ved Gaustablikk like ved, så turen trenger ikke være forgjeves. Har endt i slalåmbakken der selv etter å ha kjørt fra Oslo kl fem om morgenen for å gå på Gaustatoppen...

Det var lurt.. eller så blir det wyllerløypa. Tror jeg må melle meg på ett skredkurs 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.