Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp til valg av Fjellski


tshansen

Anbefalte innlegg

Hallaien godtfolk.... 

Jeg har prøvd å lese meg litt fram på nettet, uten den helt store suksessen. Jeg får litt inntrykk av at mange av diskusjonene rundt fjellski er på samme måte som diverse foto diskusjoner. Hvilket fotoapparat skal man velge :-P 

Jeg er 2 meter høy, veier 105 kilo, bruker 48 i skonummer (alfa) og trenger litt alt mulig ski egentlig. Det blir nok i all hovedsak brukt til tur i fjellet/vidde, men vil også kunne ha muligheten til å gå i preppa løyper (må ikke være i spor) for småen sin del. Også tenker jeg litt på at det hadde vært ålreit å kunne renne med de også. Om småen vil ha seg en tur i slalombakken, så kan jeg renne litt telemark (på gamlemåten) la med han. Det er vel som med mye annet, man kan ikke få alt i en å samme ski. Men finnes det noe der ute som kan fylle store deler av ønskene mine? 

Jeg har fått anbefalt Åsnes ski tidligere, men det så mye snakk om spenn, bredde, 75 ett eller anna, å jeg må ærlig innrømme at jeg har lite eller ingen peiling. Noen som tar på seg jobben å viser meg litt i riktig retning? 

PS! Alfa skoene passer veldig godt til mine føtter, men jeg ser at eneste skoene de har i str 48 er med slik NC binding eller hva det heter? Er det noe minus?pluss? 

På forhånd, takk for alle svar :-) 

Edit: Finner jeg gleden i det, er det ikke umulig at det blir pulk og pulktur framover også.

Endret av tshansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De der Åsnes Gamme skiene skal vel være veldig allround har jeg hørt. Bruttern har de, virket veldig gode på de turene vi har hatt sammen. Var mye mer "leke ski" enn mine Amundsen som jeg brukte på de turene. Men likevel så virker det gode å "sluke" km med også. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ynskjer å kjøre litt tele så er det 75 mm som gjeld. Ein kan kjøre det på NNN BC også, til ei viss grad, men har lettare for å knekke om du ikkje trykker hardt ned i tåballen/forfoten heile tida.

 Gamme ser ut som ei artig ski :) ein allrounder rett og slett. 

Elles er eg veldig glad i mine Nansen. Leiken ski. Ikkje den største km slukeren, men godt nok til at mange har gått langt med den. Eit godt val om ein skal ha et par fjellski som også funkar til litt leik og tele. Det trur eg også Gamme kan vere, men den har eg ikkje personleg erfaring med. 

Edit; Nansen går heilt fint å gå med i preppa løype i den forstand at dei ikkje lev sidelengs nevneverdig, som ein kan oppleve med endå hakket breiare ski. Men dei går jo ikkje nedi trikkeskinnene sjølvsagt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tshansen skrev:

https://www.utemagasinet.no/Magasin/Velg-rett-ski

Fant denne video snutten... ble ikke veldig mye klokere... annet enn at Gamme skiene kanskje er en veldig god allrounder. Men når det kommer til bindinger? Hva bør man velge? Er det ene veldig mye bedre enn det andre? 

Det sto mellom Gamme og Fischer E99 da jeg byttet ut Ingstad-skiene nå i år, og jeg valgte Fischer sine. (er 199cm/90 kg) Grunnen var ting Åsnes-selgeren Gamme ikke tar opp i denne lenken, nemlig at Fischers såle nok har bedre glid, og at kortfellsystemet til Fischer ikke bremser like mye som Åsnes sitt. Mulig Gamme er mer svingvillig, det har jeg ikke fått testet ute. Ved bøying/vridning i butikk ser de ganske like ut, men å si at Gamme har rocker, det er en kraftig overdrivelse. Fischer sin er noe mykere i tuppen, men også den er milevis fra rocker..

Begge disse går nedi løype om det trengs.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange forskjellige meninger og synspunkt ang. fjellski, og her kommer noen av mine:

  • Ski som skal gå nedi løyper bør ikke være bredere enn f.eks. Åsnes Gamme, Åsnes Amundsen, Fischer E99 (f.eks. er Åsnes Nansen og Fischer E109 litt for brede)
  • Fischer E99 (som jeg har) og Åsnes Gamme er gode allround-ski (for fjellbruk, hytte-til-hytte, telemarksvinger, går fint i løyper). Jeg tror de er relativt like i egenskaper
  • For f.eks. Fischer E99 og Åsnes Gamme passer både NNN BC og 75 mm bindinger bra. For bredere ski liker jeg bedre 75 mm (jeg har E109). NNN BC er litt lettere å gå med, 75 mm (spesielt med vidje) litt mer stabile for nedkjøringer (men sko er viktigere!)
  • For å kunne kjøre telemark er det viktig med gode og stabile sko. F.eks. er jeg fornøyd med Crispi Stetind NNN BC på Fischer E99
  • Skoa Alfa Skarvet er av flere på forumet her betraktet som litt vel myke

Forsøk på konklusjon:
Jeg tror ut fra hva du skriver at du bør vurdere Åsnes Gamme eller Fischer E99 (Xtralite). Skisko er viktigere enn bindingstype, så finn noen som passer på foten din (og helst er relativt stabile - Crispi Stetind er bra for meg og f.eks Crispi Svartisen ser bra ut og får gode kritikker på Fjellforum). Så velger du NNN BC eller 75 mm binding etterpå.

Bonus-mening (litt kontroversiell kanskje :-D):
Jeg har et par Fischer E99 Xtralite Crown - de er smørefrie og det synes jeg er veldig kjekt utenfor løypene. I løyper går det greit også, men smøreski gir hakket bedre gli (dog ikke mye: husk å bruke glider på smørefrie ski også - jeg bruker flytende i festesonen (det hindrer kladder også)). Fischer er visst kjent for å ha det beste smørefrie systemet. Enkelte andre bråker fælt...

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

Det sto mellom Gamme og Fischer E99 da jeg byttet ut Ingstad-skiene nå i år, og jeg valgte Fischer sine. (er 199cm/90 kg) Grunnen var ting Åsnes-selgeren Gamme ikke tar opp i denne lenken, nemlig at Fischers såle nok har bedre glid, og at kortfellsystemet til Fischer ikke bremser like mye som Åsnes sitt. Mulig Gamme er mer svingvillig, det har jeg ikke fått testet ute. Ved bøying/vridning i butikk ser de ganske like ut, men å si at Gamme har rocker, det er en kraftig overdrivelse. Fischer sin er noe mykere i tuppen, men også den er milevis fra rocker..

Begge disse går nedi løype om det trengs.

Godt poeng med solen. Fischer har betre solar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan noen av dere fortelle hvorfor Fischer har bedre såler? Dette dukker opp i de fleste postene.
I mine gamle dager som racingsmører i langrenn fant jeg ut at det kun finnes 2stk produsenter av såler. Alle fabrikker får utlevert samme vareprøve av såler (4-6pr produsent), så at de fleste nok lander ganske likt år for år er vel ganske sansynlig.

Nå har vel heller ikke Fischer eller Madshus (racingfabrikanter) sine fjellski vært gjennom steinslip og strukturfres som ville gitt en stor forskjell. Det har heller ikke Åsnes.

Ser at plastikksålene (andre farger enn helvit/svart) på noen av modellene ikke vil gli like bra, men så lenge det er svart og sintra grafittsåle, så bør da dette ha ca samme glid?

Utdyp gjerne. 

Jeg har Ingstad og Glittertind selv og glien er ca det samme opplevd uten at jeg har gjort noen skikkelig glidtest her. Høres ut som om jeg må gjøre et prosjekt i løpet av uka.
Dette gjelder da selvsagt uten feller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke en racingsmørers kunnskaper, og har heller ikke testet på samme måte som man gjør med konkurranseski. For min del handler det om erfarte fartsforskjeller når man går i grupper. Har preppet Fischer og Åsnes samtidig, og det virker som Åsnes' såler blir fortere tørre ved bruk. Strukturen i sålen kjennes noe grovere på Fischer sine.  Prepper med smørejern, plastsikling og rotorbørste.

Jeg vet ikke om det er forskjell på Åsnes' svarte såler og de transparente. De skal jo begge være sintret.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lompa skrev:

Har ikke en racingsmørers kunnskaper, og har heller ikke testet på samme måte som man gjør med konkurranseski. For min del handler det om erfarte fartsforskjeller når man går i grupper. Har preppet Fischer og Åsnes samtidig, og det virker som Åsnes' såler blir fortere tørre ved bruk. Strukturen i sålen kjennes noe grovere på Fischer sine.  Prepper med smørejern, plastsikling og rotorbørste.

Jeg vet ikke om det er forskjell på Åsnes' svarte såler og de transparente. De skal jo begge være sintret.  

Jeg ser dette dukker opp i de fleste tråder her at det er forskjell i glid.
 

jeg tror dette har mye med høyden på smørelomma å gjøre og at de som produserer konkurranseski har en høyere lomme enn åsnes? 

Merkelig at du får raskere tørr såle på Åsnes og at de føles grovere. har du vært uheldig med varmen på jernet kanskje? evt at du har kjørt grov rotobørste for hardt? det skjer...

De transparente sålene er ikke å direkte sammenlikne med helhvit eller svart siden det er en plastikkblanding inni der, men om det ikke har skjedd voldsomt mye siste året så skal det være en dårligere løsning enn de andre.

 

Må nesten finne ut av dette kjenner jeg! Hører med noen av gutta som selger utstyret og satser på et godt svar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det veldig mye gode innspill, takk 👏🏻 

Jeg har jo fint lite eller ingen greie på dette merker jeg! Men forstår jeg det riktig at kortfelleski slipper man å smøre? Jeg ser jo at både fischer og åsnes er godt anbefalte ski! Så her blir det vel for en som meg veldig små forskjeller å snakke om? 

Smørefri har jeg aldri hørt om, må sette meg mer inn i dette! Hjelpes, merker det blir vanskelig å finne seg et par ski 🙈😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortfell er kjekt. Da slipper man å smøre og det gir normalt mye bedre feste enn smøring, men man får samtidig en del dårligere glid (noe avhengig av type/bredde/lengde på fellen). Jeg bruker kortfell nesten bare om det er jevnt små-bratt oppover et stykke (men vet at andre bruker kortfell oftere).
Man får også kortfell til bruk  på ski uten spesielle fester på skia: Madshus Intelligrip

Smørefrie ski m/mønster i sålen gir normalt godt feste, ofte bedre enn ved bruk av smøring synes jeg, og samtidig god glid i hvert fall utenfor løypene (igjen - min mening) - mine smørefrie ski glir veldig mye bedre enn de jeg har prøvd med kortfell (Åsnes syntetisk og mohair, Fischer, Madshus). På tur med mine smørefrie E99 har jeg noen ganger også med både kortfell og langfell, for bruk ved hhv. bratt oppover og veldig bratt oppover :-D

Spesielt ved vekslende føre rundt null eller typisk vått påskeføre er smørefrie ski eller kortfeller kjekt å ha. Da er også forskjellen i glid sammenlignet med smøre-ski mindre enn ved kaldt føre.

Endret av Havørn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Havørn skrev:

Kortfell er kjekt. Da slipper man å smøre og det gir normalt mye bedre feste enn smøring, men man får samtidig en del dårligere glid (noe avhengig av type/bredde/lengde på fellen). Jeg bruker kortfell nesten bare om det er jevnt små-bratt oppover et stykke (men vet at andre bruker kortfell oftere).
Man får også kortfell til bruk  på ski uten spesielle fester på skia: Madshus Intelligrip

Smørefrie ski m/mønster i sålen gir normalt godt feste, ofte bedre enn ved bruk av smøring synes jeg, og samtidig god glid i hvert fall utenfor løypene (igjen - min mening) - mine smørefrie ski glir veldig mye bedre enn de jeg har prøvd med kortfell (Åsnes syntetisk og mohair, Fischer, Madshus). På tur med mine smørefrie E99 har jeg noen ganger også med både kortfell og langfell, for bruk ved hhv. bratt oppover og veldig bratt oppover :-D

Spesielt ved vekslende føre rundt null eller typisk vått påskeføre er smørefrie ski eller kortfeller kjekt å ha. Da er også forskjellen i glid sammenlignet med smøre-ski mindre enn ved kaldt føre.

Veldig glad for innspillene dine 👏🏻 Takk for gode råd så langt! Men er det ikke mye lyd i disse smørefrie? Jeg husker jeg hadde noe som kunne ligne når jeg var guttunge, men aldri sett noe på det i voksen alder, ikke hørt om det heller? Er dette kommet for fult igjen i nyere tid siden jeg ikke har hørt noe særlig om det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte mine smørefrie Fischer99 fjellski mens sesongen min var innskrenket til pølseturer på typisk påskeføre. Etterhvert utvidet jeg sesongen ved hjelp av langfeller og mente at jeg ikke trengte disse fancye Åsnes-skiene med kortfellefeste. Under en lengre tur i januar i fjor der jeg holdt på å stabbe meg forderva på langfeller mens gubben glei avgårde på kortfell, var jeg i allefall klar for å teste Madshus-feller. På heimveien på samme tur kjørte vi 6-7 km nedover i skuterløype. Skiene mine lagde så mye lyd at jeg med jevne mellomrom måtte stoppe for at vi skulle høre om det kom skutere i mot. Uka etter blei det kjøpt inn nye Åsnes Nansen med kortfeller og Fischer-skia er igjen degradert til pølseturer.

Så, ja, det er fortsatt mye lyd i smørefrie når du kjører i hardt spor. Og mye dårligere gli enn ski uten feller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, uteturen skrev:

Jeg ser dette dukker opp i de fleste tråder her at det er forskjell i glid.
 

jeg tror dette har mye med høyden på smørelomma å gjøre og at de som produserer konkurranseski har en høyere lomme enn åsnes? 

Merkelig at du får raskere tørr såle på Åsnes og at de føles grovere. har du vært uheldig med varmen på jernet kanskje? evt at du har kjørt grov rotobørste for hardt? det skjer...

De transparente sålene er ikke å direkte sammenlikne med helhvit eller svart siden det er en plastikkblanding inni der, men om det ikke har skjedd voldsomt mye siste året så skal det være en dårligere løsning enn de andre.

 

Må nesten finne ut av dette kjenner jeg! Hører med noen av gutta som selger utstyret og satser på et godt svar!

Spennende å høre hva du finner!

Når jeg snakker om grovere struktur, så mener jeg på nye ski. Om du drar neglen på tvers av en ny såle så er det en struktur som går i skiens lengderetning. Jeg mener ikke frest struktur  i "mønster" som jeg har på racingskiene, heller ikke riller presset av rillejern. Mulig dette bare er en følelse, eller om Fischer børster litt hardere før de forlater fabrikken? Er sikker på at jeg ikke har bommet med smørejern. Har kontroll på varme og bevegelse.

Åsnes har transparent såle på mange av sine ski. Om jeg forstår deg rett kan plastinnblanding i disse kan kanskje være en forklaring på at de glir dårligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tshansen skrev:

Veldig glad for innspillene dine 👏🏻 Takk for gode råd så langt! Men er det ikke mye lyd i disse smørefrie? Jeg husker jeg hadde noe som kunne ligne når jeg var guttunge, men aldri sett noe på det i voksen alder, ikke hørt om det heller? Er dette kommet for fult igjen i nyere tid siden jeg ikke har hørt noe særlig om det? 

Jeg er sjelden plaget med lyd fra de smørefrie. Kjører du på hardt føre, og spesielt litt ruglete, kan det bråke. Spesielt i skuterspor som Boggabogg refererer til ovenfor :-) Og som nevnt er min erfaring at smørefrie ski glir litt dårligere enn smøreski (og mer i kalde forhold og harde spor), men at det i de fleste tilfeller ikke er plagsomt (eller en gang merkbart). Og jeg har lett glidd fra smøreski en del ganger også (de har sikker ikke glida skikkelig, eller hatt på smøring som streker...). Så gliding hjelper godt (jeg bruker vanlig smelteglider foran og bak, og flytende glider i smøresonen).

I praksis ender jeg oftest opp med å bruke mine smørefrie fjellski når jeg skal gå mest utenfor spor, både på kaldt og varmt føre. Og jeg føler jeg kan smøre ski og har ikke noe imot å gjøre det, det blir bare enklere med smørefrie og jeg får godt feste og god nok glid i de fleste forhold (unntak kan være veldig isete føre - evt. kan man legge på klister og få en rensejobb etterpå). Da jeg kjøpte skia trodde jeg jeg bare kom til å bruke dem på typisk vått påskeføre, men jeg tok feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg banner litt i kirken nå, men til normalt turbruk og for oss som ikke driver toppidrett, finnes det noen som helst grunn til å drive på å smøre skiene sine i dag, med alt det styret som hører med for «bare» litt bedre glid? 

Jeg er en enkel sjel, som ikke har interesse av å bruke 2 dager før hver tur på å preppe ski! Jeg trenger noe som fungerer med normalt eller minimalt vedlikehold! Litt dårligere glid, eller litt lyd er jeg usikker på om ville plaget meg nevneverdig! Men jeg er ikke så veldig mye klokere! Hva bruker dere på toppturer da? Går dere med langfeller i tilllegg? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, tshansen skrev:

Mulig jeg banner litt i kirken nå, men til normalt turbruk og for oss som ikke driver toppidrett, finnes det noen som helst grunn til å drive på å smøre skiene sine i dag, med alt det styret som hører med for «bare» litt bedre glid? 

Jeg er en enkel sjel, som ikke har interesse av å bruke 2 dager før hver tur på å preppe ski! Jeg trenger noe som fungerer med normalt eller minimalt vedlikehold! Litt dårligere glid, eller litt lyd er jeg usikker på om ville plaget meg nevneverdig! Men jeg er ikke så veldig mye klokere! Hva bruker dere på toppturer da? Går dere med langfeller i tilllegg? 

Til den største delen av mine skiturer tenker jeg som deg i forhold til fart og glid, jeg går stort sett med pulk og feller på skia. I slake nedover bakker er det klart jeg merker at fellene bremser en del, men alternativet er jo og stoppe opp for og ta av og på feller. Alt i alt vil jeg kanskje tro en taper mer tid på det, men nok om det.

Nå vet ikke jeg om du tenker å gå med pulk på skiturene dine, men i så tilfelle vil jeg anbefale og kjøpe med et par lengfeller for og ha til de bratteste kneikene. Når jeg kjøpte skia mine påsto selgeren at det selv med tung pulk var godt nok hold i kortfeller til bratte bakker, det har hvertfall for meg vist seg og være så langt fra sannheten som overhodet mulig. I bratte bakker har jeg slitt som en hund med kortfeller, i dag er det langfell som gjelder i slike bakker. 

Tilbake til det du egentlig spør om så kan jeg si at jeg aldri smører eller gjør noe mer med skia enn en sånn sprayimpregnering kortfellene som skal hjelpe litt med glid, mine Åsnes Nansen går nokså greit i oppkjørte løyper også, men som det allerede har blitt nevnt går de ikke helt ned i "trikkesporet". Selv går jeg med 75 mm binding med slik bøyle rundt hælen, fungerer utmerket.

Så altså: Ja du kan kjøpe et par fjellski og sette på de kortfeller og gi fullstendig blaffen i smøring og prepping og bare kose deg på tur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at hvis man labber rundt med feller på hele tiden, så spiller ikke prepping noen rolle. Det er imidlertid kjedelig å stå og stake når man egentlig kunne gli. Enkel prepp tar ikke lang tid. Varm inn litt voks foran og bak smøresonen, og skrap det av med en sikling. Gjenta en gang til for mer varig resultat. Børst sålen i lengderetningen. Ferdig.

På langrennski som ikke har stålkant, hender det at jeg bare bruker en stålsikling og skraper sålen. Det er alt.

Rubb (puss med sandpapir) i smøresonen, så sitter festesmurning bedre. Null stress.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det nye ski på meg gitt :oops:

Jeg landet til slutt på Åsnes Nansen med x-skin mohair feller, Rottefella 75 binding og Alfa BC Advance 75 sko.

Problemet mitt er uten tvil høyden og vekten min. Jeg ble anbefalt Nansen over Gamme av de som jobbet der pga at Nansenskien hadde dobbeltspenn eller noe slikt. Den ville være bedre for meg i dypsnøen siden jeg går med sekk og muligens blir å gå med pulk. Så blir det spennende å se hvordan dette blir framover. Håper de får montert og preppet skia tidlig i morgen, slik at jeg får meg en prøvetur. Begynner å bli noen år siden jeg hadde denne typen ski på bena....

Tusen takk for alle tips i denne tråden. Det har virkelig hjulpet meg på vei og gjort meg langt mer opplyst om hva som finnes på denne fronten. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, tshansen skrev:

Da ble det nye ski på meg gitt :oops:

Jeg landet til slutt på Åsnes Nansen med x-skin mohair feller, Rottefella 75 binding og Alfa BC Advance 75 sko.

Problemet mitt er uten tvil høyden og vekten min. Jeg ble anbefalt Nansen over Gamme av de som jobbet der pga at Nansenskien hadde dobbeltspenn eller noe slikt. Den ville være bedre for meg i dypsnøen siden jeg går med sekk og muligens blir å gå med pulk. Så blir det spennende å se hvordan dette blir framover. Håper de får montert og preppet skia tidlig i morgen, slik at jeg får meg en prøvetur. Begynner å bli noen år siden jeg hadde denne typen ski på bena....

Tusen takk for alle tips i denne tråden. Det har virkelig hjulpet meg på vei og gjort meg langt mer opplyst om hva som finnes på denne fronten. 

Dette hares knall ut!

Du blir fornøyd, helt garantert!

Når det gjelder gliding/prepping, jeg prepper ikke fjellskiene mine, det er strengt tatt ikke nødvendig på fjellski hvis man ikke ønsker.

Bruk festevoks/klister og feller om hverandre etter behov. Feller gir dårlig glid og er ikke noe særlig å renne nedover med, men de gir kanonbra feste.

På toppturer går jeg ofte opp med feller på skien, og smører med festevoks før jeg kjører ned. Festevoksen gjør ar jeg har nok grep på de flate partiene til at jeg slipper å ta av/på feller hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Mareng skrev:

Dette hares knall ut!

Du blir fornøyd, helt garantert!

Når det gjelder gliding/prepping, jeg prepper ikke fjellskiene mine, det er strengt tatt ikke nødvendig på fjellski hvis man ikke ønsker.

Bruk festevoks/klister og feller om hverandre etter behov. Feller gir dårlig glid og er ikke noe særlig å renne nedover med, men de gir kanonbra feste.

På toppturer går jeg ofte opp med feller på skien, og smører med festevoks før jeg kjører ned. Festevoksen gjør ar jeg har nok grep på de flate partiene til at jeg slipper å ta av/på feller hele tiden.

Ja håper virkelig jeg blir fornøyd :-) Er hvertfall veldig gira på å komme meg på tur igjen. 

Jeg fikk med prepp av skiene på butikken. Altså at de fyller sålen med glider også blir det ikke preppet noe mer før eventuelt sålen blir tørr. (tenker jeg) Jeg vet ikke hva festevoks eller klister er, så jeg må nesten lese meg opp på hva de forskjellige tingene er. hvordan de brukes og hvor de forskjellige tingene har sin hensikt å bruke. Men jeg håper og tror at jeg kan glede meg over å være på tur uten å måtte bruke alt for mye tid på smøre/vokse osv. Men jeg må nok bruke litt tid på å sette meg inn i hva som faktsik er nødvendig. For jeg vil jo ta vare på skiene også :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

19 minutter siden, tshansen skrev:

Ja håper virkelig jeg blir fornøyd :-) Er hvertfall veldig gira på å komme meg på tur igjen. 

Jeg fikk med prepp av skiene på butikken. Altså at de fyller sålen med glider også blir det ikke preppet noe mer før eventuelt sålen blir tørr. (tenker jeg) Jeg vet ikke hva festevoks eller klister er, så jeg må nesten lese meg opp på hva de forskjellige tingene er. hvordan de brukes og hvor de forskjellige tingene har sin hensikt å bruke. Men jeg håper og tror at jeg kan glede meg over å være på tur uten å måtte bruke alt for mye tid på smøre/vokse osv. Men jeg må nok bruke litt tid på å sette meg inn i hva som faktsik er nødvendig. For jeg vil jo ta vare på skiene også :-) 

Glem smøring til å begynne med og kos deg med feller. Funker helt fint. Har gått med kun kortfeller og er på tredje sesongen nå. Har alltid med litt smøring men syntes fellene funker så bra at jeg ikke har sett behovet. Med pulk går det mer enn fort nok nedover med feller ;-) Blir du gående mye uten pulk eller tung sekk kan det nok ha mer for seg. Har slitt ut et sett med feller per sesong og har sluppet å bekymre meg for smøring og styr ;-) Helt topp!

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, tshansen skrev:

Da ble det nye ski på meg gitt :oops:

Jeg landet til slutt på Åsnes Nansen med x-skin mohair feller, Rottefella 75 binding og Alfa BC Advance 75 sko.

Problemet mitt er uten tvil høyden og vekten min. Jeg ble anbefalt Nansen over Gamme av de som jobbet der pga at Nansenskien hadde dobbeltspenn eller noe slikt. Den ville være bedre for meg i dypsnøen siden jeg går med sekk og muligens blir å gå med pulk. Så blir det spennende å se hvordan dette blir framover. Håper de får montert og preppet skia tidlig i morgen, slik at jeg får meg en prøvetur. Begynner å bli noen år siden jeg hadde denne typen ski på bena....

Tusen takk for alle tips i denne tråden. Det har virkelig hjulpet meg på vei og gjort meg langt mer opplyst om hva som finnes på denne fronten. 

Dette er i alle fall mitt drømmeoppsett (ski og binding, Alfa kan eg ikkje ha) for allround skiglede i alt slags terreng.

Grattis med ny 🎿 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.