Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka


aamodt

Anbefalte innlegg

Hei hallo!

Jeg hadde tenkt meg en kanotur til Femundsmarka så fort det lar seg gjøre.  Jeg har lyst til å innom Styggsjøkoia på veien. Jeg har padlet litt kano før, men dette skal være en kosetur ikke noe stress og jag.

-Når forsvinner isen normalt der?

-Hvordan er fisket rett etter isen er gått?

-Hvor lang tid bruker jeg opp til Styggsjøkoia? Hvilken rute burde jeg ta? Vil padle mest mulig.

 

Har sett Lars Monsens turer til Femunden flere ganger, er det noen som har tips om andre filmer i dette området?

Fortell gjerne om egne erfaringer om området :D

 

På forhånd takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var i Femundsmarka 1 juni for ett par år siden. Da gikk isen på Rogen 2 dager før. Fisket var veldig daft. Vi hadde ikke ett napp. Var jo lite folk der da, båten har ikke startet. Men fisking er ikke såviktig for meg, så kunnskapen om det er liten. En bedre fisker hadde nok hatt bedre fangst ville jeg tro. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville startet i Käringsjön på svensk side og padlet "labyrinten" og ned på Rogen i Rødviken. Derfra til Reva og opp Revapassasjen til Revsjøen. På sørbredden, vest for bekken fra Styggsjøan er det fine campplasser og kun noen hundre metere fra Styggsjøkoia. Her er min tur i 2013 fra området.

Isgangen varierer nok i området fra år til år. Hold deg oppdatert om dette på fb-sidene til Käringsjön, Femundsmarkas venner og Engerdal Fjellstyre. En melding til Käringsjön via FB gir deg nok et sikrere svar på normal isgangtid.

Fisket er nødvendigvis ikke det aller beste tidlig i juni, men fangst kan nok sikres også da, selvom det er lengre mellom nappene.

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies vel at isen på Femunden en går rundt 17 mai, innover i marka vil jeg tro den ligger lengre. I tillegg vet jeg at det er en luring eller to som ofte tar noen skikkelige beist av noen ørreter i starten av sesongen, men da må man nok vite akuratt hvor man skal fiske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Støtter meg til det som sies over her; følg med på de sidene som nevnes. Det er ulidelig kjedelig å sitte å vente på oppdateringer om at isen går, men det er verdt det når du endelig får beskjeden. Dette er fast vårrutine for meg... Karingsjøens Facebook sjekkes mange ganger daglig.

Til opplysning opplevde jeg det beste fisket jeg har hatt i Femundsmarka den første uka i juni. Da traff jeg tidspunktet da fisken begynner å bli aktiv, mens myggen enda sov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.