Gå til innhold
  • Bli medlem

Lytt alltid til værvarslene - osv


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg og guttungen droppet også fjelltur pga de usikre varslene. Jeg har sett både hvordan disse stormene og polare lavtrykkene kan skifte mening ganske fort mer enn èn gang. I stedet tok vi en øvelse i oppsett av telt i vind i hagen her i går med påføglende overnatting. Det var litt blåst et par ganger i natt - ellers rolig.

 

Dine valg her kommer av sunn fornuft blandet med erfaringer fra tidligere forhold vil jeg anta. JEg har mer enn 1 gang droppet turer på magefølelse kombinert med halvtrygge værmeldinger. Det gjelder å lese litt mellom linjene også. Ulempen er at det skal litt erfaring til før man får dette inn under huden. Men heldigvis er de som er gladest i å være på tur også de som ofte følger med på værmeldinger rundt omkring og gjør seg slike nyttige erfaringer.

 

Det er meldt mer vind i natt så lar teltet stå for å se hvordan det klarer seg med lett bardunering når snøen var ganske løs i går. Greit med litt å putte i erfaringsdatabasen fra trygge forhold. 

Sitter forøvrig og håper på at denne ikke drar østover: 

https://www.windy.com/?71.223,16.831,6

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått ett varsel for dag om fare for polart lavtrykk fra nyttår frem til helgen. Varierer jo litt hvor hen, men dog, det har vært en "polar" start på dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, martin.m skrev:

Ser ut som det blåser godt på dine kanter nå ja, iflg. nyhetsvarsel på NRK så opplyser Helgeland kraft at 2700 kunder har mistet strømmen. Greit at du tok en god vurdering og la opp til teltovernatting ved hytta.

Jepp - vi har vært strømløse lange perioder - men har batteri på det vesentligste (PC og ICE :) )

53 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Dine valg her kommer av sunn fornuft blandet med erfaringer fra tidligere forhold vil jeg anta.

Absolutt. Og en sunn respekt for fjellet skal man ha uansett varsler. Her vi bor er det ustabile vinterværet vanlig. Det uvanlige er derimot lange perioder med stille vintervær, slik vi har hatt en stund nå. Jeg tror også det er lurt å ha en ekstra stor respekt når man har med unger.

53 minutter siden, Miamaria skrev:

Jeg har fått ett varsel for dag om fare for polart lavtrykk fra nyttår frem til helgen. Varierer jo litt hvor hen, men dog, det har vært en "polar" start på dette året.

Tydeligvis.

En kompis av meg som bor rimelig værutsatt til la ut bilder av snøballer så store som rundballer som blåste inn i bilen hans i dag.. Rimelig absurd opplevelse i følge han. Samme sted som en bil ble kastet 15 meter gjennom lufta undder stormen Hilde. Hjelper ikke med doble stenger i teltet da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke helt kontroll på om det er flaks eller erfaring, men det hender  (ofte) at jeg  - på vei ned fra fjellet, etter et par dager uten værmelding - sier noe sånt som : "det vil vel klare opp om noen timer" eller " vi får nok regn snart", og får rett.

Jeg håper selvsagt at det er "erfaring", men slike uttalelser komer ofte uten egentlig å ha tenkt på været. Det kommer som en "bemerkning".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her "bardunerte" me det meste, på grensa til å grave oss ned med både bikkjer, bil og playstation....og hadde knapt nok eit vindpust i hagen.

Yst i havgapet der eg arbeidar (nord om stadten) hadde mine kollegaer hatt ei særs rolig helg. Det var som forventa, for sjølv om yr meldte bra heftig, såg me som var lokalkjende at det skjer ikkje. Han dreia aust Fredagen, og då vert det ikkje så heftig her ute. i Dalen der eg bur kan me få det sjølv om han er austleg, så me budde oss som sagt, men fekk ingenting. 

Elles kan ein kanskje seie noko om å nytte erfaring si andre vegen også....eg har nokre gonger lagt avgårde på tur når andre har meint at vermeldinga ikkje tillet det. 

Eg har labba avgårde likevel, og stolt på eigne vurderingar. Eg har fått sjukt fine turar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.