Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde Nansen


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei! (183 cm og 84 kg)

Skulle hatt litt kjapp rådgivning. Vært uten fjellski noen år og bestilte nye i går; Nansen 195 cm. Ble plutselig litt usikker på om jeg skulle gått for 200 cm. Mine forrige par var Fischer Jakt (troooor jeg de het?). Dette var veldig breie ski, som jeg egentlig bare brukte til å vasse rundt i bjørkekratt på rypejakt. Disse var rundt 190 mener jeg på. 

Da jeg bestilte Nansen var dette med tanken om å ha en mest mulig "allround" ski. Bruken kommer til å være ganske variert, fra dagsturer i halvkupert terreng til lengre turer i flatere landskap. Varierende oppakning. Både i og utenfor løyper. Pulk og/eller sekk. Sikkert noen mini-toppturer også i ny og ne, men langt fra det mest ekstreme (har randonee). Og til å vasse rundt i skog og bjørkekratt på jakt.

Er klar over at man ikke finner den perfekte skien til ALT, men ble som sagt litt usikker på lengden. Tenkte på 200 cm i forbindelse med turer med tyngre oppakning. Jeg er ganske habil på ski, og tror ikke 200 cm skal være problem å håndtere. Er også klar over at dette ikke er ideelle jaktski, men akkuratt nå har jeg ikke coins til to par :P

Bestilte som sagt i går, og kan da evt. få endret ordren i dag før de sendes i morgen.

Hva mener folk? Setter stor pris på svar:)

 

EDIT: Har Stetind og BC Magnum.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har begynt å kjøpe ski etter vekt/spenn i stedet for lengde. Det er ikke alltid at "ideallengden" gir nødvendig spenn. Sist jeg handlet fjellski, så gikk jeg opp litt på lengde/stivhet for å ikke flate de helt ut når jeg går med sekk (eller kanskje det var en ubevisst buffer for manglende trim/kroppsfasong?!?!?). Samtidig gir det litt ekstra gli nedover når jeg går med feller (uten sekk) da jeg ikke tråkker fellene like hardt ned. 

Det kan være noe å tenke på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har allergi mot korte ski, og mine Nansen er 185 cm (eg er kvinne på 166). Så om du er habil på ski, og ikkje synes litt lengde gjer noko, er det vel berre digg med den auka bæreflata?

Det langmjuke spennet på Nansen gjer at ein har relativt stor margin å gå på før det vert fr hardt spenn, om det nokon gong vert det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Jeg har begynt å kjøpe ski etter vekt/spenn i stedet for lengde. Det er ikke alltid at "ideallengden" gir nødvendig spenn. Sist jeg handlet fjellski, så gikk jeg opp litt på lengde/stivhet for å ikke flate de helt ut når jeg går med sekk (eller kanskje det var en ubevisst buffer for manglende trim/kroppsfasong?!?!?). Samtidig gir det litt ekstra gli nedover når jeg går med feller (uten sekk) da jeg ikke tråkker fellene like hardt ned. 

Det kan være noe å tenke på?

Høres veldig fornuftig ut, mange takk for innspill :)

11 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg har allergi mot korte ski, og mine Nansen er 185 cm (eg er kvinne på 166). Så om du er habil på ski, og ikkje synes litt lengde gjer noko, er det vel berre digg med den auka bæreflata?

Det langmjuke spennet på Nansen gjer at ein har relativt stor margin å gå på før det vert fr hardt spenn, om det nokon gong vert det.

Har ikke kjennskap til Nansen, så det er supert at du nevner at dine erfaringer med spennet. Tanken min med 195 var å få den mest mulig allsidig - men man kan jo ikke få i pulk og sekk... Mange takk for innspill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 183 cm som deg og veier litt mindre enn deg. Da jeg kjøpte mine Åsnes Rago (nå kalt Amundsen) valgte jeg 200 cm på skia. Jeg har i likhet med @Tessatroll noe allergi mot dilla nå med å skulle velge kortest mulig ski. Lengre ski, når de er såpass "smale", gir bedre bæreevne og gange for lengre turer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, martin.m skrev:

Jeg er 183 cm som deg og veier litt mindre enn deg. Da jeg kjøpte mine Åsnes Rago (nå kalt Amundsen) valgte jeg 200 cm på skia. Jeg har i likhet med @Tessatroll noe allergi mot dilla nå med å skulle velge kortest mulig ski. Lengre ski, når de er såpass "smale", gir bedre bæreevne og gange for lengre turer. 

Ser absolutt fordelen med lengre ski mtp bæreevnen! Nansen er noe breiere enn Amundsen, så defor tenkte jeg at 195 ville være greit. Det er jo fortsatt ikke veldig breie ski, så poenget ditt står veldig bra. Heller veldig mot å endre bestillingen til 200 cm nå.... Mange takk for innspill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Robin Danielsen Langemyr skrev:

Nansen er noe breiere enn Amundsen, 

Difor har eg faktisk 187 cm i Amundsen. 21 cm lenger enn meg. Eg kunne gjerne hatt dei endå nokre cm lenger, men då ville eg fått trøbbel med spennet ved lettare oppakning.

Må allereie jobbe godt i leggen med dei på 187.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt til fornuft og endret ordren til 200 cm.  17 cm lengre enn kroppslengden klinger plutselig mye bedre enn 12 cm. Tror jeg vil ha mer igjen for det i de aller fleste tilfeller dette paret skal bli brukt. 

Takker igjen for råd og innspill, @Tessatroll,@martin.m og @Espen Ørud !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.