Gå til innhold
  • Bli medlem

3-sesongs sovepose


Eliste

Anbefalte innlegg

Hei! jeg er på jakt etter en ny og varmere sovepose, som skal brukes i hovedsak tidlig vår/sommer/sen høst. Vil bli brukt på fjellturer her i nord, og ofte mange dager i strekk. At den har relativt liten vekt og ikke tar så mye plass er altså et pluss. Foretrekker også damemodeller da jeg er lita og kort. Som liggeunderlag bruker jeg exped downmat.

Har sett på disse: helsport alta, helsport trollheimen og mountain hardwear laminia z flame (ønsker syntetisk sovepose)

Noen som har erfaringer med disse? (varme, vekt og plass).

Hvis ikke, kom gjerne med andre anbefalninger:) 

Endret av EMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor langt nord skal du? Jeg byttet ut min gamle velbrukte (utslitte) 3-sesongspose (eller "nordnorsk sommerpose" som vi kaller de her) i høst da den ikke lenger hold t mål når det begynte gå over i minusgrader på natta. Jeg gikk for en Hyperlamina Torch da jeg ikke er avhengig av hel glidelås for å trives i sovepose. Jeg er kjempefornøyd hittil, men har ikke hatt mer enn kanskje 5 overnattinger i den i høst. Jeg er allergisk mot dun så alle mine poser ellers er også syntetiske. Litt dyrer og litt lettere enn Lamina. Syntetisk er og blir mer volum enn dun, men denne lot seg komprimere til mindre enn min gamle utslitte pose så da var jeg fornøyd med størrelsen. Jeg holder forøvrig til på 70,7 grader nord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Espen Ørud skrev:

Hvor langt nord skal du? Jeg byttet ut min gamle velbrukte (utslitte) 3-sesongspose (eller "nordnorsk sommerpose" som vi kaller de her) i høst da den ikke lenger hold t mål når det begynte gå over i minusgrader på natta. Jeg gikk for en Hyperlamina Flame da jeg ikke er avhengig av hel glidelås for å trives i sovepose. Jeg er kjempefornøyd hittil, men har ikke hatt mer enn kanskje 5 overnattinger i den i høst. Jeg er allergisk mot dun så alle mine poser ellers er også syntetiske. Litt dyrer og litt lettere enn Lamina. Syntetisk er og blir mer volum enn dun, men denne lot seg komprimere til mindre enn min gamle utslitte pose så da var jeg fornøyd med størrelsen. Jeg holder forøvrig til på 70,7 grader nord

Bor i Nordland, og vil for det meste dra på tur her, i Tromsø og i Finnmark. Får se om det blir en av flame - soveposene da, de er vel kjent for mye varme til tross for sin lave vekt. Eneste jeg er skeptisk til er pakkstørrelsen. En helsport trollheimen skal vist være 20x30cm, mens laminiaen er 15 cm lengre. Det syns jeg høres drøyt ut. Tror du pakkstørrelse måles når den er komprimert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjørja skrev:

Min erfaring med Helsport Alta er at den er "kald" for oppgitt temperatur. Jeg er ikke spesielt frossen av meg.

Har fått inntrykk av at mange deler den samme erfaringen som deg. Tror jeg holder med unna den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så veldig peiling på soveposer da jeg liker best quilt(dyne, i mangel av bedre ord på norsk). Syns det er mye mer komfortabelt til 3-sesongsbruk. Men da må du være åpen for å teste noe nytt.

 

Er du ikke det så vet jeg at til quilt anses Apex-fyll som best in class på vekt og volum av syntetisk fyllstoff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
4 timer siden, EMS skrev:

Hei! jeg er på jakt etter en ny og varmere sovepose, som skal brukes i hovedsak tidlig vår/sommer/sen høst. Vil bli brukt på fjellturer her i nord, og ofte mange dager i strekk. At den har relativt liten vekt og ikke tar så mye plass er altså et pluss. Foretrekker også damemodeller da jeg er lita og kort. Som liggeunderlag bruker jeg exped downmat.

Har sett på disse: helsport alta, helsport trollheimen og mountain hardwear laminia z flame (ønsker syntetisk sovepose)

Noen som har erfaringer med disse? (varme, vekt og plass).

Hvis ikke, kom gjerne med andre anbefalninger:) 

Skal du bruke den tidlig vår og senhøst ville jeg vurdert varmere sovepose enn Lamina Z Flame, dvs Torch. Ulempen er at den trolig blir vel varm om sommeren.

Jeg har Lamina Z Torch til tidlig vår og høst/senhøst. Har egen sommerpose i dun til rene sommerturer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, EMS skrev:

Tror du pakkstørrelse måles når den er komprimert?

Jeg har Hyperlamina og lang modell, men kan hente den i boden i morgen og komprimere for å gi deg en evt pekepinn i morgen. Det følger med større pose til disse slik at du ikke trenger å ha de komprimert under oppbevaring, men det er nok mye større enn det som oppgis. Som sagt så gikk det uansett riktig vei for min del da den både er mindre og lettere enn den jeg hadde som er blitt så slitt at den ikke holder mål lengre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jan@ skrev:

Jeg har Lamina Z Torch til tidlig vår og høst/senhøst.

Det er jeg enig i!

OBS jeg har endre mitt første innlegg.


Måtte dobbeltsjekke og det er Torch og ikke Flame jeg har til 3-sesongs i Finnmark. Stusset på fargen nå når jeg slo de opp og min pose er rød og dermed en Torch. 


Beklager om jeg skapte forvirring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 minutt siden, Espen Ørud skrev:

Måtte dobbeltsjekke og det er Torch og ikke Flame jeg har til 3-sesongs i Finnmark. Stusset på fargen nå når jeg slo de opp og min pose er rød og dermed en Torch. 
 

Mener å huske at du kjøpte Hyperlamina Torch :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.