Gå til innhold
  • Bli medlem

4- sesongers fjellbukse i gore-tex


Barcelona

Anbefalte innlegg

Halloen! Vurderer å skaffe med den nye fjellbuksa m/gore-tex til Norrøna.

Er det noen som har noen erfaringer med den? Hvordan er den på varme dager om sommeren, blir den klam?

Eller er det noen andre 4-sesongers bukser i gore-tex andre kan anbefale. I dag bruker jeg Trollveggen de dagene Fjellrevenbuksa mi ikke duger(den 7 buksa til nå), og er tilfreds med begge buksene, men Trollveggen-buksa passer litt dårlig når det er varmt i lufta. Eller for å endre uttrykket, det er egentlig ikke ei sommerbukse, men ei vår/høst/vinterbukse er nå min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er redd for å bli klam/varm på sommeren, så bør du vel strengt tatt ha en shorts :)

Selv kjøpte jeg meg Bergans Anatomic i sommer, og har brukt den en del, selv i varmt vær. Jeg er godt fornøyd, den puster godt, og har glidelås nedover hele siden for lufting. I tillegg har den en ekstra glidlås på hver side ved hoftene (NB! pass på så du ikke får gjennomtrekk på bjellene 8) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gore Tex er nok Gore Tex uansett bukse, dvs på varme sommerdager ville jeg nok ikke brukt den i fjellet med mindre på bre. På den annen side er den god på kalde, guffne dager som også forekommer av og til om sommeren.

En standardløsning finnes nok ikke, og det er godt etter mim mening, fordi det er alltid en fordel å være fleksibel - også når det gjelder klesvalget. Jeg ville heller hatt en sommerbukse og en resten-av-året-bukse enn en for helet året. Da sliter de heller ikke så fort ut.

Selv har jeg glimrende erfaringer med Norrøna sin Stormbukse i Gore Tex (dog ikke om sommeren, som sagt, med mindre på bre). Også den har glidelås på begge beina helt opp (letter å ta den på og av med støvler på) og en meget god passform, samtidig som den er forholdsvis myk og bekvem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har også gode erfaringer med Norrøna Storm, men jeg bruker den masse om sommeren også, i motsetning til deg, Julia. Synes den er såpass lett og luftig at den går greit å bruke selv på middels varme fjellsommerdager =) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Arcteryx Beta LT (tror det er det den heter). Den er fantastisk, men noe dyr. Vanntette glidelåser i hele benlengden, formsydd, etc. Har ikke prøvd den vinterstid, men med et par høye gamasjer er den sikkert bra. Til de varme sommerdagen ville jeg supplert med en shorts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommerhalvåret har det nesten alltid holdt med shorts og en tynn og lett sommerbukse. Gore-Tex'n ligger i bunn av sekken og blir kun dratt fram når det begynner å regne eller været blir veldig surt. Nå blir jeg veldig fort varm, og liker nesten heller å ha det litt småkjølig enn å svette mer enn nødvendig. Gore-Tex buksa (av merke Berghaus) synes jeg er mye mindre komfortabel å gå i enn en lett sommerbukse, men det kan jo være at den jeg har er litt stivere enn vanlig :wink: . Blir fort veldig varmt, men så har den heller ingen luftemuligheter, men er heldigvis utrolig vanntett.

Norrøna har jeg ingen erfaring med, men jeg har også kikket litt på den jeg også, så det er interessant å høre andres erfaringer med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns bukse med zip off er bra. Kan bytte fra shorts og bukse i en fart. Og siden det er to ting i en... Så slipper jeg å ha 1 stk bukse og 1 stk shorts med meg på tur.

Blir det regn eller for kaldt for buksa/shortsen. Har jeg bare shortsen på under Gore Tex'en. Buksebeina ligger da i lomma mi. Letter litt på vekta og volumet!

Ellers må jeg bare si jeg får litt vondt i kroppen når jeg bare ser ordet "Arcteryx". Er alt for klar for noen ting derfra, men kan ikke akkurat si jeg trenger den kvaliteten. Er lov til å drømme! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Espen:

Synes den er såpass lett og luftig at den går greit å bruke selv på middels varme fjellsommerdager =)

Jeg har vært i fjellet i år (i høyfjhellet vel å merke) hvor jeg syntes selv en bikini hadde vært for mye å ha på kroppen (hadde da shorts og lett topp og svettet som bare det). Men det er nok et unntak, det :wink: Så det er bra du sa "middels varme sommerdger" :wink: . Men ærlig talt om sommeren foretrekker jeg nok en lett stoffbukse fram for Gore-Tex. I finvær uansett, men også nær det regner. Så lenge den tørker fort, er ikke det å bli litt vått en stor sak. Men når det er kaldt og guffent, da er Storm godt å ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er kanskje litt frossen av meg, så jeg liker å være varm på fjellet. Nå har jeg også gått tips om at det er lurt være varm på knærne, så jeg tror ikke jeg kommer til å bruke shorts så mye mer enn jeg allerede gjør.

Dessuten synes jeg det er litt masete å skifte bukse, da er det lettere å ta av seg alt på overkroppen og heller dra ned glidelåsene på buksa! :wink:

Men i år har jo varmen i fjellet vært av den forhåpentligvis uvanlige sorten, husker at f.eks 98 og 2000 var mye kaldere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The North Face, Ama Dablam Pants gml. modell

Lett Gore Tex bukse... Selges på Sportsnett : http://www.sportsnett.no/

1995 kr... Ser ikke så dum ut syns jeg... Men kommer litt an på hva slags hobbyer du har i fjellet :wink: Forsterkninger i kneet på, men ikke i baken virka det som. Paclite Gore Tex, om man bare vandrer, og ikke klatrer osv, tror jeg denne er ok. Og ganske sikkert ikke så varm som Trollveggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har kjøpt Norrøna Trollveggen med 3-lags Gore-Tex XCR nå etter å ha hatt den forrige i to år (helt slitt ut nå... :cry: ). Har prøvd Lowe Alpine og The North Face, men Trollveggen er helt ypperlig til helårsbruk. Da trenger jeg kun en bukse. For varmt -> shorts, for kaldt -> stilongs og/eller fleece under. Aldri noe problem. Gode luftemuligheter og rask å hive av seg uten å ta av skoa. Puster godt og er bra slitesterk. Meget god passform, fin å klatre med, sykle, gå på ski, padle eller løpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Norrøna Dovre XCR er fenomenal! Blir en mye mere behagelig bukse på vår,høst, og sommer med tanke på at den bare går opp litt bak i forhold til trollvegen som går opp i front i tilegg.. Kommet med vantette glidelåser, og har jo en fenomenal passform! recon er ikke dum den heller, men snes de har ødelagt buksa med å prestere å sette i glidelåser i 2/3 av beina!! Hva skjer når du krysser en bekk da???? joda, vannet fosser inn :cry:

Dovre`n ligger vel på 2400-, nå tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg bruker Norrøna Recon dress - helt konge som en over sier seg enig i. Lett, plenty med logiske lommer, masse luftemuligheter etc etc. Mye penger med du merker med engang at dette er skapt for folk i naturen. Ikke rart dette er dressen til FSK/HJK etc.

4083_stor.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Arc'Teryx har veldig mykje bra utstyr. Eg har 3 jakker og 1 bukse fra dei. Dei er perfekte å ha på seg og funker utmerket. Men viss det er ein ting eg skal klage på så må det vere slitestyrken. Eg har til no klart å ødelegge to av buksene. Men det var mest min feil. Har brukt desse kleda til alt og anbefalar det. Viss du vil ha grøne kle kjøp recon dressen som er nemnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Spec0016 skrev:

Lett, plenty med logiske lommer, masse luftemuligheter etc etc.

Norrøna Recon dressen er IKKE lett. Det er vel den desidert tyngste gore-tex dressen til Norrøna. I tillegg er ikke Norrøna er ikke kjent for å lage lette gore-tex plagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.