Gå til innhold
  • Bli medlem

Og ikke heter det fjelltur lenger, nå heter det topptur.


josteink

Anbefalte innlegg

Annonse
38 minutter siden, tubbs skrev:

Bare å ta en tur i Maridalen i Oslo og se alle middelaldrende halvfete menn på sykler til 35 000+.
Ett glimerende eksempel på utstyrshysteri :aww:

Ja det er helt sjukt, men for å trekke en parallell til denne toppturdiskusjonen så tviler jeg på at dette utstyrshysteriet hindrer andre i å komme seg på sykkeltur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lompa skrev:

Ja det er helt sjukt, men for å trekke en parallell til denne toppturdiskusjonen så tviler jeg på at dette utstyrshysteriet hindrer andre i å komme seg på sykkeltur..

Men de hindrer andre å komme seg hjem, på skogsturer, stallen osv osv. Hilsen en som valfarta dalen daglig i ti år og har blitt hindra mer enn en gang på veien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

er dette utstyret som hjelper noen ut det samme utstyret som hindrer andre (flere?) til å komme seg ut

Jeg har litt trøbbel med å forstå hvordan utstyr skulle hindre noen fra å komme seg ut. Kanskje kan troen på at man må ha noe spesielt utstyr skape noen unødige hindre for at folk kommer seg på tur? Usikkerhet, manglende kunnskap og erfaring til å ta egne avgjørelser tror jeg likevel er et større problem enn at noen (andre) har spesielt utstyr... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For noen gennerasjoner siden kostet vanlige klær mer enn dagens dyre turklær i forhold til vanlig inntekt og mye av det mange betrakter som vanlig turutstyr i dag var alt for dyrt for vanlige folk. Sammenlignbart utstyr var dyrere og produsere og ble enda dyrer pga lav etterspørsel fordi få hadde råd til å kjøpe det.

Kanskje var det «utstyrsfreakene» som la litt av grunnlaget for utviklingen og etter hvert lavere priser? :)

Mye av det som har blitt kalt snobberi på et tidspunkt i utviklingen har noen år etter blitt det normale.

Jeg så ikke dette innslaget men det er vel ikke helt utenkelig at det er en del av den politiske kampanjejournalistikken som man har sett så mye av de siste årene. De som følger med i den internasjonale politikken sier det dreier seg om globalisering. I stedet for å si at den norske middelstanden skal betale mye mer i skatt og at enorme pengebeløp skal overføres til andre land, så sier man at «vi bryter ned jordkloden» fordi vi er så rike. Men egentlig er vel Norge ett av verdens mest miljøvennlige land hvis man ser bort fra politikere som bokstavelig talt betaler for at uerstattelig natur blir ødelagt og den nesten avgiftsfrie bruken av flyreiser som har tatt helt av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tubbs skrev:

Bare å ta en tur i Maridalen i Oslo og se alle middelaldrende halvfete menn på sykler til 35 000+.
Ett glimerende eksempel på utstyrshysteri :aww:

Jeg er middelaldrende halvfet mann på sykkel til (nesten) 35000(veiledende pris vel og merke). Jeg sykler riktignok ikke i Maridalen, men det er sikkert fordi jeg bor et annet sted. Jeg sykler på de samme stedene jeg syklet på 80 tallet, jeg legger ikke ut turen på sosiale medier etterpå (jeg er ikke på sosiale medier). Gjør generelt svært lite for "å vise meg fram" både i skauen og på fjellet, jeg driver med ting fordi jeg synes det er morsomt. Ser ingen grunn til at ikke JEG kan ha en sykkel til 35000?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta randonee som eksempel! Jo dyrere utstyr, jo mindre vekt! Mindre vekt, mer behagelig å gå langt med! Vi vet alle hvor få gram ekstra på bena gjør med totalvekten på turen! 

Har mang god råd, hvorfor skal man ikke da kunne koste på seg utstyr til 30.000 +??? Hvilken glede tar dette fra meg? Hvorfor skal det bare være proffene som har godt av slikt utstyr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kajakkpadler1 skrev:

Jeg sykler på de samme stedene jeg syklet på 80 tallet,

Du er da åpenbart ikke en av de nybegynnerne som man ofte ser i den alder/ med kostbart utstyr pga at det er "inn"!
Og alle må jo få kjøpe seg en sykkel til 35 000+ om de vil.
Like mye som jeg har lov til å riste på hue av folk som kjøper så dyre ting og bruker de 3-4 ganger og så settes det bort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, kajakkpadler1 skrev:

Jeg er middelaldrende halvfet mann på sykkel til (nesten) 35000(veiledende pris vel og merke). Jeg sykler riktignok ikke i Maridalen, men det er sikkert fordi jeg bor et annet sted. Jeg sykler på de samme stedene jeg syklet på 80 tallet, jeg legger ikke ut turen på sosiale medier etterpå (jeg er ikke på sosiale medier). Gjør generelt svært lite for "å vise meg fram" både i skauen og på fjellet, jeg driver med ting fordi jeg synes det er morsomt. Ser ingen grunn til at ikke JEG kan ha en sykkel til 35000?

Kos deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man kjøper dyrt utstyr fører som oftest til prisfall på kvalitet over tid, datamaskiner er et godt eksempel på det. Hadde det ikke vært for alle dem som kjøper det nyeste nye det øyeblikk det kommer i butikken hadde ikke vi andre fått "2. sortering" for en rimelig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tubbs skrev:

Bare å ta en tur i Maridalen i Oslo og se alle middelaldrende halvfete menn på sykler til 35 000+.
Ett glimerende eksempel på utstyrshysteri :aww:

Synes folk skal få bruke pengene sine på hva de vil jeg. Om utstyret deres koster 1500,- eller 35000,- i butikken bryr meg null og niks. (Har forresten gjort noen fine bruktkjøp på utstyr jeg aldri hadde kjøpt nytt til listepris.)

22 minutter siden, Lompa skrev:

Ja det er helt sjukt, men for å trekke en parallell til denne toppturdiskusjonen så tviler jeg på at dette utstyrshysteriet hindrer andre i å komme seg på sykkeltur..

Jeg skjønner egenlig ikke denne utstyrsdiskusjoen jeg... jeg bruker det utstyrer jeg har selv, hva andre har er fullstendig irrelevant. (Jeg har fått fjellturer med langrennsski, og jeg har trukket pulk med randonéeski, fordi det var det jeg hadde tilgjengelig eller 

17 minutter siden, Gittiamo skrev:

Men de hindrer andre å komme seg hjem, på skogsturer, stallen osv osv. Hilsen en som valfarta dalen daglig i ti år og har blitt hindra mer enn en gang på veien. 

Tror egentlig man bør begynne å tenke person uavhengig av om denne personen går til fots, sykler, rir hest, eller står på ski osv.. Tipper de i stor grad opprettholder samme grad av egoisme /mangel på å vise hensyn når de f.eks. setter i bilen og skal kjøre hjem etterpå, men da har de skifta fra kategori fra "jævla syklist" til "jævla billist". 🤔

Vi hadde forresten en person som var ute og la ut pinner fulle av spikre i løypene ukene før et enduroritt  (sykkel) jeg var med og arrangerte sist sommer. Slike "....." finnes dessverre i alle grupperingene, på sykkel, til fots, på ski, og på hesteryggen.

Så lenge de direkte ikke er til stor hindring for deg, hvorfor bruke energi  bry deg om hva de gjør eller hva slags utstyr dem har?

...ellers så tror jeg at det at noen må synse negativt om det utstyret andre bruker til sine aktiviteter er minst like hemmende for enkelte å ift å komme seg ut på tur som at noen har dyrt utstyr.  🤔

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Terka skrev:

...ellers så tror jeg at det at noen må synse negativt om det utstyret andre bruker til sine aktiviteter er minst like hemmende for enkelte å ift å komme seg ut på tur som at noen har dyrt utstyr.  🤔

Kan ikke snakke for andre men jeg føler det på ingen måte hemmende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, tubbs skrev:

Kan ikke snakke for andre men jeg føler det på ingen måte hemmende :)

Hehe! Vi nok flere der 😁 Jeg gir stort sett blanke f.. i hva andre mener så lenge det fungerer for meg. 😄

..men jeg har også møtt andre som unnskylder seg for det utstyret dem har når jeg møter dem. Og da prøver jeg å "snakke dem opp" enten dem er nybegynner med dyrt utstyr og ambisjoner, eller har dårlig utstyr ihht andres eller sin egen oppfatning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Terka skrev:

Jeg skjønner egenlig ikke denne utstyrsdiskusjoen jeg... jeg bruker det utstyrer jeg har selv, hva andre har er fullstendig irrelevant.

Helt enig i at det er irrelevant hva andre har, men det er ikke noe motsetning mellom det og det å synes utstyrshysteri er sykt. Jeg synes bilen til naboen er helt syk også, men det hindrer meg ikke i å ta en tur med min egen, særs moderate bil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det @Terka 

De fleste er hensynsfulle og greie men de som er vanskelige/bråkete/tverre er de som synes. 

Jeg bryr meg forsvinnende lite om hvem som har hva av utstyr selv, så lenge bruk-og-kastmenatilteten er på et moderat nivå mtp miljø. Men igjen - de fleste mennesker er fornuftige. Heldigvis 😀 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lompa skrev:

Helt enig i at det er irrelevant hva andre har, men det er ikke noe motsetning mellom det og det å synes utstyrshysteri er sykt. Jeg synes bilen til naboen er helt syk også, men det hindrer meg ikke i å ta en tur med min egen, særs moderate bil.

Men naboens bil er helt syk ut fra dine preferanser? Da kan det jo hende denne naboen synes at din er helt sykt kjip ut fra sine preferanser? 😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at folk må komme seg ut uansett. Om nokon har sykkel til 50 000,- eller ski til 30 000,- er ikkje noko problem MEN det er eit problem dersom det vert laga ein forestilling om at du MÅ ha dyrt utstyr for å drive friluftsaktiviteter. Derfor er toppturkonseptet eit bra bilete, du kan fint ha ein strålande dag på fjellet/topptur med billege fjellski, du treng ikkje rando og kurs og slikt, men det er jo eit bilete som blir gitt.... eller? Fokuset er at folk må komma seg ut... men kanskje ikkje der eg er ;-) 

Og ifg helsedirektoratet så beveger vi oss mindre enn før, ca 70 % av norges vaksne befolkning beveger seg mindre enn 30 min pr dag, som er det anbefalte (eg er ein av dei....og ein bod full av utstyr gjer ikkje at eg bevegar meg meir).

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne debatten er viktig, og det er fint at den fikk plass I NRK. Det er flott at mange flere  får oppleve skiturer I bratt terreng, men Rando- utstyr  er ingen forutsetning for dette. Gode fjell-/Telemark-ski er fortsatt en nytelse og har færre begresninger - spesielt med hensyn til lange anmasjer og kombinasjon toppturer/hytte- til - hytte.

Det er nok flere (inkl. meg selv) som kanskje opplever at nye toppturentusiaster mangler egenerfaring og kunnskap om sikker ferdsel. Kulturen har tidligere vært slik at toppturene kom etter kanskje flere års turer i vinterfjell. Nå gjøres dette som følge av mote og dyrt utstyr. Objektive farer og risikoen er der fortsatt. Opplevelsen ved å være I naturen og respekten for den bør alltid være til stede.   

Endret av Bregal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En debatt er som oftest alltid sunt så lenge forutsetningene for en god debatt er tilstede.

Dette handler mer om hvilke normer og verdisett man har i samfunnet i dag en utstyret man bruker på toppturer. Å kun diskutere utstyrshysteri blir for snevert,  det kun er et symptom og ikke årsak.

Selv har jeg vokst opp med blå Åsnes treski på åttitallet, gått med "fete" Tua Cirque telemarkski, lave lærsko, vadmelsbukse og anorakk kjøpt brukt  (fordi det var det som var "riktig" å ha) på nittitallet.

20180105_142213.jpg.7fe13d13d90b0b08c1c8e31a8906f09e.jpg

De siste årene har jeg gått med kjørefokusert rando-utstyr, og denne vinteren kjøpt et sett gå-fokusert rando-utstyr som jeg håper fjerner behovet/ønsket for fjellski.  Mange ser nok på meg som en utstyrsfreak, men dem får kanskje ikke med seg antall bruksdøgn jeg har på utstyret jeg har

Jeg startet også å klatre på første halvdel av nittitallet. Den gang lærte vi uerfarne fra dem som var mer erfarne. Og vi selv lærte videre til mer uerfarne en oss selv. Det var mer et miljø rundt klatringa en at man dro på et "treningssenter" for å trimme/trene. I klatring så synes jeg det ikke har vært samme store samme utviklinga på utstyrsfronten som for "toppturutstyr". Men like fullt er klatring blitt en "inn-greie" nå og antallet uerfarne gjør at man kurser og sertifiserer  stort antall personer ila noen timer i stedet for å "gå i lære" over lang tid. Når disse nye kommer ut fra klatrehallene og skal klatre klipper eller fjell, mangler ofte mye forståelse og kultur ift det å vurdere og ferdes ute i fjell og natur.

Kanon at utstyr forbedres, uavhengig av erfaringsnivå på brukern.

Mangelfull respekt, forståelse, og verdisett for å bruke og oppholde seg i naturen er det jeg tror er den store røverne her. Og tilsvarende ellers i samfunnet ift miljø, medmennesker, etc.

"Jeg er meg selv først, og jeg skal realisere meg selv og mine mål og drømmer først og fremst."

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Terka skrev:

Selv har jeg vokst opp med blå Åsnes treski på åttitallet, gått med "fete" Tua Cirque telemarkski, lave lærsko, vadmelsbukse og anorakk kjøpt brukt  (fordi det var det som var "riktig" å ha) på nittitallet.

Åhhh.... Mimre mimre.... Mine blå Åsnes var riktignok glassfiber, og Tua Cirque ble dessverre bare en våt drøm. Ellers var uniformen akkurat som beskrevet. Hvis det ikke blåste for gale kunne anorakken med fordel vike for den ekstremt upraktiske islenderen, slik at man fikk den perfekte snømannlook'en etter første dypp i pudderet.

Endret av Eksilbergenseren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Terka skrev:

 

Mangelfull respekt, forståelse, og verdisett for å bruke og oppholde seg i naturen er det jeg tror er den store røverne her. Og tilsvarende ellers i samfunnet ift miljø, medmennesker, etc.

"Jeg er meg selv først, og jeg skal realisere meg selv og mine mål og drømmer først og fremst."

 

 

Rett i kjerna av det eg tenkjer. Sjølvrealisering er høgt på lista for tida, for oss alle. 

På bekostning av miljø, og nokre gonger også tryggleik. Sjølv om eg også trur at "moderne utstyr" på enkelte områder også kan ha berga liv og bidrege til auka tryggleik.

Men altså, naturens eigenverdi, altså verdien den har utanom å vere nok ein arena for våre "meistringsbehov", kan avogtil synes vanskeleg å få auge på.

Så var det dette med å barbere seg og skjære av seg haka.....bestefar min plar seie "...ein kan ikkje leve og ha utvikling i eit museum". Altså om alt skal vernast, meir av prinsipp enn noko anna, vert det vanskeleg med den stendige befolkningsauken som finn stad. Eg tenkjer altså at det samme gjeld for naturen. Eigenverdien må leggast til grunn, men omsynet til menneskets behov må også vektast. Om færre brukar naturen, blir fleire fjern frå den....og færre vil hegne om den. Kanskje? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke vise til forsking, men har i mange år hatt tilhold på en turistforeingshytte tre timmer inn i heia. 

Besøket har ikke økt betydelig de siste årene, men dette skyldes i stor grad at det har blitt åpnet mange nye hytter i området, så totalt er det mer folk i heia enn før.

Etter min erfaring er økningen størst i gruppen "foreldre med barn". De dukker nå opp både sent og tidlig (både for sent og for tidlig...) Denne gruppen (slik jeg kjenner den) undersøker nøye hva som finnes og vurderer behov, på en annen måte enn meg som mer kjøper etter "lyst".

Her er det sjelden snakk om utstyrshystreri..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Mangelfull respekt, forståelse, og verdisett for å bruke og oppholde seg i naturen er det jeg tror er den store røverne her. Og tilsvarende ellers i samfunnet ift miljø, medmennesker, etc.

Jeg tror nok også dette har mye med saken å gjøre. Stadig færre vokser opp med/i naturen, og man må i større grad "lære seg" fjellet som voksen i stedet for å sosialiseres inn i et fjellmiljø. Naturen blir en slags spesialistgreie, som enkelte utnytter. Fjellguider forteller at du ikke kan gå høgruta i Jotunheimen uten guide, padleforeningene sier at det er uforsvarlig å padle uten våttkort, fjellklatrersentrene sier man ikke skal klatre uten brattkort (eller hva det nå heter). Jeg tror at denne profesjonaliseringen av friluftslivet er en større trussel enn utstyrshysteri.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gammel klatrer, var det bare en regel: "Newer thrust a man in new and shiny gear" 

Syns at mange mangler evnen til risikovurderinger, enten der gjelder is, snø eller egne ferdigheter. I dagens samfunn ser vi at teoretikerne vinner og at praktisk erfaring gjennom mange år dessverre er ikke er så mye verdt. 

Bra utstyr hjelper, men sunn fornuft og langvarig praksis kan aldri erstattes av et "Kort" tatt på få timer. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.