Gå til innhold
  • Bli medlem

A -Frame Shelter i snø, laget med snøsag


Anbefalte innlegg

Fant denne som viser et enkel og raskt oppsett av nødbuviak. Snøsag er kjekk, legg merke til offsett systemet som gjør at han kan sette opp en og en blokk. Omvendt V gjør at blokkene ikke behøver å være så lange  

 

Endret av Memento mori
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

@Memento mori - dette er sånne nyttige ting man lærer av, og alle burde få med seg! Enda en måte å grave seg ned på, greit å vite om muligheten.

Men den ser litt utsatt ut for at inngangen snør igjen? Jeg aner ikke hvordan det vil være å grave seg ut etter en natt? Det går vel sikkert greit gjennom taket...

56 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Ulempen er selvsagt at her skal du ikke koke/fyre noe særlig da du befinner deg på laveste punkt i "hula"...

 

Hvordan er det farlig? I ett telt, med mindre man har kuldegrop, er man ofte ganske lavt nede, spesielt om man «kosefyrer» og ligger i posen og drikker kaffen. Eller man sitter sikkert oftest, på lik linje med det man ville gjort her?

Mangelfull lufting og dermed lite O2 eller for mye CO er kanskje ett større problem? Men det har vel ikke noe med å ligge/sitte lavt i hula?

Sikkert noe åpenbart som jeg ikke har fått med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Mareng skrev:

 

Hvordan er det farlig? I ett telt, med mindre man har kuldegrop, er man ofte ganske lavt nede, spesielt om man «kosefyrer» og ligger i posen og drikker kaffen. Eller man sitter sikkert oftest, på lik linje med det man ville gjort her?

 

Nuh er det vel mer CO2 som samler seg i bunn av slike groper da den er tyngre enn luft og gjerne bakgrunnen for at man normalt lager inngangen lavest mulig når man lager snøhule. 

Det er sikkert ikke noe kjempeproblem, men greit å være oppmerksom på. Det er få telt som er så tette i bunn og vil samle så godt om i en hule av den typen, men jeg har ingen erfaring med slikt annet enn at jeg normalt tar sikkerhetsforanstaltninger at jeg ikke utsetter meg for slikt jeg tror kan medføre problem. Men som HVO så driver jeg med litt HMS-arbeid i ny og ne og på jobb ville vi aldri gått ned i eller sluppet noen ned i en tank/tett lasterom eller lignende uten å ha med oss bærbar gassmåler/-varsler.



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin video for å lage flatmarksgrop. Smart og enkel måte å stable snøblokkene på. Snøsag er kjekt å ha, men fungere tålelig bra med tursag eller vanlig sag med flatt blad også for den som vil prøve  

Inngangen føyker igjen på et blunk, så er et nødly der en bryter gjennom taket når en skal videre. Snøen fyker rett over taket. Mulig bedre mulighet med lufting i taket med slik v form i forhold til nødly med ski og blokker for å lage flatt tak. 

Ikke egnet for å fyre i nei. Tett og dårlig sirkulasjon, så må passe på lufting i taket selv uten fyring. 

Noe bedre muligheter for lufting om den lages som kantgrop. F.eks. En kant som lages av turbulens rundt store steiner. Grave rett inn, tette taket og lage en dør lignende på snøhuler. Turbulensen vil sørge for å holde snøen vekk fra inngangen når det blåser, og inngangen tettes med sekk eller pulk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende CO og CO2:

CO2 er tyngre enn luft, og kan synke mot bunnen. CO2 er ikke veldig farlig, men den tynner jo ut konsentrasjonen av O2 i lufta. Det må ganske høye konsentrasjoner til før det blir fare. Mennesker produserer og puster ut CO2.

CO, derimot, er så å si lik luft (bittelitt lettere), og blander seg relativt jevnt i luften. CO er farlig. Den virker ved å kapre blodets O2-transport. Det trengs bare små konsentrasjoner, siden CO binder seg ca 300 ganger kraftigere til blodet enn O2. Mennesker verken produserer eller puster ut CO.

Etterskrift: https://snl.no/karbonoksider

Endret av a_aa
La til snl-link
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.