Gå til innhold
  • Bli medlem

Overnatte i en eller flere fjellduker?


Anbefalte innlegg

Annonse

Ok, lurte på et slikt kitt som alternativ til super lett telt.

607296&width=850&height=638&resize_mode=fill.jpg'

Er det kanskje bedre med noe slikt?

hilleberg3.jpg

Eller slik



30324.jpg
Det blir vel fuktig uansett i en slik en duks løsning? Noen tips til superlett telt for 1-2 personer med innertelt eventuelt? Fordelen med fjellduk som telt er at du slipper å dra med deg tel og fjellduk da du kan ha duken på deg ved behov og slå den opp som et primitivt telt om natten.

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5988a46ba7a02_aero2.thumb.jpg.34d3cf9c2c7b301a6eb0ca18623f960d.jpg

 

Sjekk ut Mckinley aero 2 . http://www.mckinley.eu/equipment/tents/aero-2.0-p151301 .

Vært nede i 1500 kr på G max. Har brukt det endel netter nå og det imponerer meg. Er du heldig har de noen av den gamle versjonen igjen også , der er endestenger på innsiden av duken og du får endel ekstra plass til sko og stasj. Veldig lavt da, så du må tåle å tilbringe tiden i teltet liggende.

Ligger ett par tråder om det her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med dette?

https://www.aliexpress.com/item/2017-Naturehike-1-Man-Tarp-Tent-Single-Person-None-Pole-Ultralight-Pyramid-Outdoor-Hiking-Camping-Tents/32836825717.html?

Innertelt, drøyt 1 kilo om du dropper footprint. Flere som har relativt gode erfaringer med Naturehike (f.eks Cloup Up teltene) på nett. Denne typen telt kan også settes opp uten innertelt og således bli en fin tørr og lun rasteplass på dagtid. Ingen erfaring med nevnte telt selv, men har lyst å kjøpe for å teste det som romslig og ultralett solotelt ila året.  

Endret av Klodrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to siste teltene der så veldig spennende ut :) Eneste ankerpunktet jeg har mot det siste er at jeg leste på nettet at det var et stort problem med "giftige" telt i utlandet. Mange billige telt er rett og slett impregnert med miljøfarlige og kreftfremkallende stoffer. Ble litt skremt når jeg leste det, så derfor er jeg litt forsiktig med å kjøpe fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DROMEDILLA skrev:

De to siste teltene der så veldig spennende ut :) Eneste ankerpunktet jeg har mot det siste er at jeg leste på nettet at det var et stort problem med "giftige" telt i utlandet. Mange billige telt er rett og slett impregnert med miljøfarlige og kreftfremkallende stoffer. Ble litt skremt når jeg leste det, så derfor er jeg litt forsiktig med å kjøpe fra utlandet.

Impregnering er veldig ofte noe skikkelig drit for miljøet.

Membraner som GoreTex og Dermisax for eksempel har det samme, så du kan for eksempel ikke kjøpe ei Bergans eller Norrønajakke uten å være ansvarlig for å slippe miljøgifter ut i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, men i dette tilfellet var det særs skadlige stoffer som blir brukt til å impregnere teltet. Spesielt i de teltene som er behandlet for å ikke ta fyr. 

Litt avsporing dette, men her er en artikkel om en av undersøkelsene:

 https://www.acs.org/content/acs/en/pressroom/cutting-edge-chemistry/is-tent-camping-hazardous-to-your-health-.html

Sitat

Most Common Fire Retardants in 2014 Tents

  • Tris(2-chloropropyl) phosphate (TCPP)
  • Tris(1,3-dichloro-2-propyl) phosphate (TDCPP)*
  • Tris(2-chloroethyl) phosphate (TCEP)*
  • Triphenyl phosphate (TPP)

*Included on the California Proposition 65 list of chemicals "known to cause cancer, birth defects, or other reproductive harm."

For å komme på rett spor igjen så tar jeg gjerne imot flere tips til superlett telt. Ser det G-Sport teltet har vært på tilbud til rundt 600 kroner av og til. Det må vel sies å være et kupp? Hvor mye tåler det teltet? Kan det brukes på fjellet for eksempel? Det heter vel Compact 2 nå? https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.mckinley.eu/equipment/tents/compact-2.0-p141939&ved=0ahUKEwjPn_2bmcHYAhWIVSwKHZz5DH8QFghPMAs&usg=AOvVaw2ZIToe-4-2jwf1vJ3wk85n

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, DROMEDILLA skrev:

 

For å komme på rett spor igjen så tar jeg gjerne imot flere tips til superlett telt. Ser det G-Sport teltet har vært på tilbud til rundt 600 kroner av og til. Det må vel sies å være et kupp? Hvor mye tåler det teltet? Kan det brukes på fjellet for eksempel? Det heter vel Compact 2 nå? https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.mckinley.eu/equipment/tents/compact-2.0-p141939&ved=0ahUKEwjPn_2bmcHYAhWIVSwKHZz5DH8QFghPMAs&usg=AOvVaw2ZIToe-4-2jwf1vJ3wk85n

Nei, det teltet har ikke vært nede i 600kr . Du blander med compact og Aero. Men finner du aero til 600 så er det ett kupp !

Hvis du søker på forumet her så finner du som sagt noen tråder om teltet. Det tåler mye vind og kan fint brukes som tre sesongers på fjellet. Har testet det i 15 m/s flere ganger og det står støtt. Har satt på litt ektra barduner for ekstra stabilitet. Se bildet over

Du kan også slå det opp uten innertelt og da veier det ca 800 gram med alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste jeg finner på Aero 2 er 28 august, så det kan være at det er gått ut til fordel for compact 2? Er det noen store forskjeller på de to teltene utenom at Aero 2 har åpning på siden og compact 2 har åpning i front? Ser at compact er litt tyngre (600g mer).

original.jpg

original.500x234m.jpg

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Fjellreven bruker ikke flammehemmende stoffer i teltene sine pga. miljø.

Er det telt, tarp eller nødbivuakk du ønsker å sove i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte først å bruke fjellduken, men siden flere sier det blir veldig fuktig å bruke den til annet enn "krise" overnatting ser jeg i stedet for meg et lett telt eller en gapahuk med bedre lufting. Tenkte å bruke teltet til solo turer, eventuelt med en person til på slep. Derfor er vekt litt viktig. Nå er ikke det minste helårs teltet mitt så veldig tungt (3.5 kilo), men hvis det bare er meg og kanskje en til så gjør det ikke noe å redusere litt vekt. Tenkte å bruke det litt om vinteren også under lette forhold i lavlandet.  

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Klodrik skrev:

Hva med dette?

https://www.aliexpress.com/item/2017-Naturehike-1-Man-Tarp-Tent-Single-Person-None-Pole-Ultralight-Pyramid-Outdoor-Hiking-Camping-Tents/32836825717.html?

Innertelt, drøyt 1 kilo om du dropper footprint. Flere som har relativt gode erfaringer med Naturehike (f.eks Cloup Up teltene) på nett. Denne typen telt kan også settes opp uten innertelt og således bli en fin tørr og lun rasteplass på dagtid. Ingen erfaring med nevnte telt selv, men har lyst å kjøpe for å teste det som romslig og ultralett solotelt ila året.  

Det konseptet der så virkelig interessant ut, spørs hvordan det vil oppføre seg i vind. Som du sier det med å sette opp for rasteplass, perfekt for fisketurene mine :)

Dette skal vurderes, rop gjerne ut om du får testet det!   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
6 timer siden, Johanks skrev:

Det konseptet der så virkelig interessant ut, spørs hvordan det vil oppføre seg i vind. Som du sier det med å sette opp for rasteplass, perfekt for fisketurene mine :)

Dette skal vurderes, rop gjerne ut om du får testet det!   

Med en tarp kan man sette opp rasteplasser i alle varianter, rimelig enkelt og greit.

Jeg har en enkel firkantet bergans tarp, og med en stokk eller mot ett tre kan man sette den opp som ett åpent telt på null komma niks. Man får ikke gulv eller myggnett, og man kan ikke stenge døren med mindre man begynner med mer avansert oppsett, men som rasteplass synes jeg ofte det kan bli mye gris hvis man har med gulv, så jeg har med ett eller to liggeunderlag:

5C8887B2-A641-4C27-9B3B-B39FC123FE87.thumb.jpeg.b2d6063effe1bd2c4a8035734b9b9dab.jpeg8D58284C-F404-4EEF-B8E9-6C4EF358BC3D.thumb.jpeg.d1813ddb9e2a317f3f54b919f02ea69d.jpegD8B23210-BCA5-476E-89CA-30E3162BEACC.thumb.jpeg.b3ef09a53b971086b4ed1f2dbd9506b9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
11 timer siden, DROMEDILLA skrev:

Jeg tenkte først å bruke fjellduken, men siden flere sier det blir veldig fuktig å bruke den til annet enn "krise" overnatting ser jeg i stedet for meg et lett telt eller en gapahuk med bedre lufting. Tenkte å bruke teltet til solo turer, eventuelt med en person til på slep. Derfor er vekt litt viktig. Nå er ikke det minste helårs teltet mitt så veldig tungt (3.5 kilo), men hvis det bare er meg og kanskje en til så gjør det ikke noe å redusere litt vekt. Tenkte å bruke det litt om vinteren også under lette forhold i lavlandet.  

Jeg tolker det sånn at du da er på utkikk etter ett lett 3/4 sesongs telt hvor du kan ha plass til 2 personer også om vinteren, til bruk under tregrensen på vinterstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, DROMEDILLA skrev:

Jeg tenkte først å bruke fjellduken, men siden flere sier det blir veldig fuktig å bruke den til annet enn "krise" overnatting ser jeg i stedet for meg et lett telt eller en gapahuk med bedre lufting. Tenkte å bruke teltet til solo turer, eventuelt med en person til på slep. Derfor er vekt litt viktig. Nå er ikke det minste helårs teltet mitt så veldig tungt (3.5 kilo), men hvis det bare er meg og kanskje en til så gjør det ikke noe å redusere litt vekt. Tenkte å bruke det litt om vinteren også under lette forhold i lavlandet.  

Fjellduk er ok å overnatte i som en bivybag, men det blir fuktig, og du får regn i trynet om du ikke tar med tarp. Fjelldukene er ikke lette, og jeg ville ikke hatt en fjellduk uten fôr. Da kan jeg like godt ta med en vindsekk, eller en bivvybag. Bivvy + tarp fungerer ganske bra om vinteren, men du er litt sårbar for vær og vind. Helårstelt for 2 personer er tungt. 3,5kg er faktisk ikke så ille. Om jeg skulle båret med meg 2 jerven extreme (for to personer) så er jeg oppe i 4,5kg før jeg regner med tarpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å bruke det mest til 3 sesongers bruk, men hvis jeg er alene og skal på turer i lavlandet vinterstid kan det være kjekt å ha med seg noe kompakt. Grunnen til at jeg vurderer fjellduk til overnatting er at det er kompakt hvis jeg bruker en fjellduk med endestykker, og det er da plass til to. Problemet er som sagt kondens. Det er ikke noe bunn eller myggnett slik at innsekter vil bli en plage på sommerstid. Derfor tenker jeg i stedet på et veldig lett telt som jeg kan bruke. Da har jeg også plass til å ta med meg isolert fjellduk uten å måtte bære så mye vekt hvis jeg skal bruke det på vinteren. Fjellduk eller vindsekk er uansett lurt å ha med i sekken.

 

Snakket med intersport nå om Aero 2 teltet. Det er ikke på lager og de kan ikke se at det er planer om å bestille det inn igjen. Kan derfor virke som de slutter å selg det. 

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mye pris/vekt spiller inn på valgene, men; Jeg har et tomanns Helsport Fjellheimen SL 2 Camp som veier 1,9 komplett. Om jeg skal bruke det i "trygge forhold" i skogen så holder det greit om vinteren også. Om sommeren i "myggfrie" områder kan jeg legge igjen innerteltet hjemme. Da veier det knapt over kiloen. 

Om du ikke trenger "Camp-plassen" (forteltet er da litt større) så har de et nedsatt Fjellheimen SL 2 i Outletten til Helsport: http://www.helsport.no/fjellheimen-superlight-2997 Dette er i tillegg enda lettere enn camputgaven og veier 1,6 komplett, legger du igjen innerteltet hjemme veier det sikkert ikke mye mer enn lua di ;-) 



Fordelen med den som ikke er camp er at du kan rulle opp forteltet og nærmest ha det som en gapahuk også. (Se bilde på linken) 

Jeg synes det er en meget god og fleksibel løsning. Der du du har et komplett tomannstelt (om enn litt trangt) og i tillegg et meget lett ly om du legger igjen innerteltet hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Fjellreven Abisko shape 3 har stort fortelt og jeg bruker det vinterstid med to voksne menn -  2,7 kg. Fjellreven abisko teltene har meget lavt pakkvolum i forhold til mange av konkurrentene sine helårstelt pga. sammensetning av dukmaterialene som gir lavt volum.

Exped, helsport, hillberg og robens har og mange bra modeller du kan trives med.

Bergans har også bra telt, ofte til en rimeligere penge.

Spørs hvor mye du vil legge i det. Det trenger ikke nødvendigvis være en av disse latterlige dyre merkene jeg har nevn overhodet.

MSR, Marmot, Mountain Hardwear, The north face - mange gode telt i kvalitet, litt billigere. Minuset er at man ofte må på med ytterteltet til slutt, innerteltet kan bli litt vått om det regner veldig mye, og mange har innertelt i netting som blir litt liftig trekkfullt når det er kaldt og vindfullt. (Siste påstand er ikke egenerfart, kun lest om på forumet).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde håpet å finne et til et par tusen+, så eventuelt kan jeg se på pent brukt. Kommer ikke til å være det teltet som blir mest brukt, derfor vil jeg ikke legge for mye i det, men vil ha et som fungerer slik at turen ikke blir ødelagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har billig utgaven av det Espen Ørud her tipser om, og det heter Helsport nordmarka 2. Dette ble vel kun laget for xxl tror jeg, jeg kjøpte det iallefall der på kampanje til ca. 900,-. Det ser veldig likt ut i utførelse og mål (mulig litt lavere) men kan virke som mitt nordmarka har noe større ventiler og annen (tyngre) ytterduk. Vekten på Nordmarka ligger på 2,3kg ca om jeg husker riktig. 

For meg fikk Nordmarka virkelig sin ild-dåp i form av litt uventet Obs-varsel og enorme nedbørmengder og kraftig vind. Jeg hadde verken "trutnet" teltet på forhånd men det holdt meg helt tørr igjennom to dager. Hadde litt opphold på dagtid innimellom så ytterduken rakk å tørke med hjelp fra vinden sånn at det er sagt da, men jeg ble veldig imponert mtp det været som var. Viste ikke om det haglet eller regnet ute omtrent, hørtes ut som duken skulle revne en stund :P To personer får man jo inne i dette teltet, men om det skjer at man bli telt-fast pga regn eller noe bør dere være svært gode venner.

Du finner dette billig på Finn.no, jeg syns det er ett veldig bra telt for denne prisen. Ikke det letteste, men det gjenspeiler seg i prisen. Kvalitetsmessig har jeg ikke noe å klage på egentlig, men gjenstår å gi det flere døgn ute før man kan konkludere noe der. God ventilasjon inne i teltet, innerteltet har lommer på begge sider, hemper for å feste i taket(selv har jeg festet ett tørkeloft der) og en myggnetting som faktisk fungerer helt greit. Forteltet kan man jo dra over på siden så får man fin utsikt også som Ørud nevner :) 

Ser også her http://www.helsport.no/nordmarka-2 at flere enn meg som oppfattet dette som en stabilt telt om du leser på omtalen. 

Scorer sikkert ikke høyest på noe, men jeg koser meg iallefall inne i mitt, og til 900,- smiler jo lommeboka også :)  Om det er av interesse kan jeg legge ut litt bilder av teltet i bruk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.