Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski og hund


Linn Mari

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg må kjøpe meg nye ski og nå har jeg tenkt at jeg skal kjøpe meg noe ordentlig og ikke bare noe som er på tilbud på hypermarkedet slik de jeg har var... 

Etter at jeg anskaffet meg hund har det blitt mange skiturer og jeg har nå brukt opp både de billige skiene og skiskoene. Her jeg bor er det mange muligheter til å gå i oppkjørte spor, både i lysløypa rett utenfor døra og på fjellet, og ettersom jeg ikke er så kjent i fjellet her blir det til at jeg stort sett går i sporene. Men på hjemplassen min er det kun et og annet skuterspor, der er jeg kjent i fjellet og tørr å gå uten spor og jeg elsker det og håper å få gått mye mer der! Derfor tenker jeg at jeg trenger fjellski som går i spor. Men ettersom jeg går med hund og vi fortsatt ikke er helt samstemte på skitur, tenker jeg at stålkant kanskje ikke er spesielt lurt, men uten stålkant i denne bredden da forsvinner valgmulighetene... Har søkt litt og spurt folk jeg kjenner med hund og noen sier at det går så bra med stålkant selv om man har hund, noen filer ned stålkanten og noen har 2 par uten stålkant (1 bredt som flyter og 1 smalt for å bruke i spor) 

Hva har dere?

Og er det noe poeng i fjellski om jeg ikke skal ha av den bredeste sorten?

Å siste spørsmål, jeg har 0 peiling på smøring, er da feller eller smørefrie best?

Håper noen gidder å hjelpe meg litt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Linn Mari skrev:

Hei!

Jeg må kjøpe meg nye ski og nå har jeg tenkt at jeg skal kjøpe meg noe ordentlig og ikke bare noe som er på tilbud på hypermarkedet slik de jeg har var... 

Etter at jeg anskaffet meg hund har det blitt mange skiturer og jeg har nå brukt opp både de billige skiene og skiskoene. Her jeg bor er det mange muligheter til å gå i oppkjørte spor, både i lysløypa rett utenfor døra og på fjellet, og ettersom jeg ikke er så kjent i fjellet her blir det til at jeg stort sett går i sporene. Men på hjemplassen min er det kun et og annet skuterspor, der er jeg kjent i fjellet og tørr å gå uten spor og jeg elsker det og håper å få gått mye mer der! Derfor tenker jeg at jeg trenger fjellski som går i spor. Men ettersom jeg går med hund og vi fortsatt ikke er helt samstemte på skitur, tenker jeg at stålkant kanskje ikke er spesielt lurt, men uten stålkant i denne bredden da forsvinner valgmulighetene... Har søkt litt og spurt folk jeg kjenner med hund og noen sier at det går så bra med stålkant selv om man har hund, noen filer ned stålkanten og noen har 2 par uten stålkant (1 bredt som flyter og 1 smalt for å bruke i spor) 

Hva har dere?

Og er det noe poeng i fjellski om jeg ikke skal ha av den bredeste sorten?

Å siste spørsmål, jeg har 0 peiling på smøring, er da feller eller smørefrie best?

Håper noen gidder å hjelpe meg litt :) 

Smøreski med moglegheit for feller? Du lærer deg smøre etterkvart, det er ikkje nokon heksekunst.... Når det er på plass/du får rutine på heile ski/hund greia tippar eg at du vil irritere deg grønn over den dårlige glien på ei evt smørjefri ski. 

Ser at hekta på tur har nokre interessante ski inne no, typ tur/fjellski utan stålkant som kna greie seg både i og utanfor spor. Den skulle vist komme i en pakke med binding no ein av næraste dagane. 

 🔗 https://www.hektapatur.no/vintersport/ski-og-staver/fjellski/sporten-favoritt-relax

Den vil truleg ut frå spesifikasjoner gir ei grei allroundski til ein ok pris. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil først og fremst anbefale å ikke bruke stålkanter hvis du har med hund! er så lett å gi hunden stygge kutt av det. Er selv glad jeg ikke har stålkanter, da hunden av og til kan krysse foran meg eller stoppe brått opp, og da har det hendt jeg har vært borti den med skien.

Når det kommer til selve skia, syns jeg det er bedre å ha ski med mulighet for å velge mellom feller og smørning, fremfor smørefrie. Jeg foretrekker også fjellski fordi jeg syns de er mye bedre og stødigere å gå med enn langrennsski. Går selv svært sjelden i lysløyper da, og hvis jeg gjør det går jeg ikke i sporet uansett. så bredden har ikke noe å si for min del. Hvis bredden ikke hadde hatt noe å si for deg kunne kanskje åsnes sine Kongsvold eller Breidablikk ski vært et alternativ? Jeg ville kjøpt en av de selv, hvis jeg ikke allerede hadde ski. Bruker selv fjellski med slipte kanter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så blank på ski og feller... Når dere sier smøreski med mulighet for feller, da er det snakk om ski som er gjort klar med feller, men som kan taes av? Det er ikke slik at man kan kjøpe seg hvilken som helst smøreski å klistre på feller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Linn Mari skrev:

Jeg er så blank på ski og feller... Når dere sier smøreski med mulighet for feller, da er det snakk om ski som er gjort klar med feller, men som kan taes av? Det er ikke slik at man kan kjøpe seg hvilken som helst smøreski å klistre på feller? 

Hei :)

Fellar kan du klistre på kva som helst slags smørjeski, men kortfell (fell  berre midt under skia der du normalt vil ha festevoks) må "matche" festeanordninga til skia. Det vil seie at kortfellane til Åsnesski ikkje vil høve til andre ski, likeins Fischer sine.

Sjå forøvrig ny post frå meg and ny modell utan stålkant som kjem neste år. Fjellski i moderat breidde utan stålkant er stabilt og godt, og bra til allroundbruk med hund, i og utanfor løyper, og etter mitt begrep det beste valget om du skal ha "berre" ei ski.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Tessatroll skrev:

Sjå forøvrig ny post frå meg and ny modell utan stålkant som kjem neste år. Fjellski i moderat breidde utan stålkant er stabilt og godt, og bra til allroundbruk med hund, i og utanfor løyper, og etter mitt begrep det beste valget om du skal ha "berre" ei ski.

Åi, dette var interessant :) Ihelga brukte jeg opp skiskoa mi helt, tuppen datt faktisk av! Så jeg tror jeg kjøper meg et par ok skisko og satser på at gammelskia holder denne sesongen, så kan jeg heller se på disse til neste år :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.