Gå til innhold
  • Bli medlem

nye fjellskisko


DryasAnne

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg Alfa Skarvet i 2002. 17 år sida. Gått HELE Trollheimen med de De er egentlig like gode, men noe preget av alle milene...

Av en rar årsak solgte jeg alt av ski og staver i 2012. Jeg har noe schizofreni greier som jeg ikke kommer unna, det eneste som hjelper er en fjelltur.

Kjøpte skipakke hos XXL nettopp:

Åsnes Amundsen med Swix fjellstava.

Rottefella BC magnum

Kortfeller

Betalte tretusenn fornøyd med det

 

Problemet var at mine Alfa Skarvet er for Salomon SNS BC. Noe slikt gammeldags har ikke XXL. Så de monterte bare på Rottefella Jeg fikk medslengt et par Scott Finse som jeg kunne bruke i starten Prøvde jo mine Skarvet men de passet på ingen måte;.(

 

Jeg må ha noe bedre.

 

Alfa  Skarvet (eller quest som de heter nå) 

eller Crispi

eller?

 

Tenkte kanskje å skifte binding men de Salomon bindingne er dyre og vanskelig å få tak i.

Har også fantasert om total overgang til 75 mm med wire....

IMG_9249 copy.jpg

Endret av DryasAnne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanskelig å råde her for her er det mye individuelt og jeg har forsøkt et par varianter og med Alfa så har jeg gått på så inn i granskauen med gnagsår så fort jeg drar pulk, mens jeg med Crispi (Stetind) har klart meg helt greit. 
Jeg er avhengig av å ikke ha for trange støvler for jeg kan finne på å gå skitur i ned mot -30, derfor velger jeg litt romsligere støvler enn anbefalt, men så fryser jeg heller aldri på beina mens jeg går. Jeg har forholdvis brede føtter og det her i hvert fall ikke vært noe problemi Crispi-skoene. Vet noen andre produsenter er kjent for litt smalere modeller...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker 75mm Voile 3 pin og er fornøyde med det.

Skisko har vi litt ymse erfaringer med. Av en eller annen grunn har jeg kjøpt to par Varg Morgedal, og disse er ikke vanntette, og de lekker begge parene. Det går fint i tørr snø, men så snart det blir fuktige forhold er det verre.  Jeg ville derfor hatt Gore-Tex om jeg hadde handlet en gang til.

Min samboer har nå kjøpt seg Alfa Quest Advance, og vi er spente på de skoene. Jeg hadde selv Alfa Skarvet før, og det var en kjempesko på alle måter. Tett helt til det siste..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre erfaringer med fjellskisko. Har akkurat oppdaga at hele sålen er løsna på mine 3 år gamle alpinasko, i tillegg til at sømmene er ødelagte, så er i vurderinga av hvilken sko jeg skal velge. Følger denne for tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har berre godord om Crispi Stetind i alle fall. Og Crispi Svalbard. Mykje same lest. Alfa skarvet gav meg trøbbel med ein Akilles, men mest av alt gjorde den meg forbanna i krøkett terreng pga manglande vridningsstivheit. Men knallvarm og god! Hadde den ikkje gitt meg den akillesgreia hadde eg hatt den til "viddebruk" og hatt anna i krøkketerreng. 

Skal seoast at eg er god og varm på føtene i Crispi også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Tessatroll skrev:

Har berre godord om Crispi Stetind i alle fall. Og Crispi Svalbard. Mykje same lest. Alfa skarvet gav meg trøbbel med ein Akilles, men mest av alt gjorde den meg forbanna i krøkett terreng pga manglande vridningsstivheit. Men knallvarm og god! Hadde den ikkje gitt meg den akillesgreia hadde eg hatt den til "viddebruk" og hatt anna i krøkketerreng. 

Skal seoast at eg er god og varm på føtene i Crispi også. 

Hei, sitter å vurderer om jeg skal tørre å bestille på nett, det er jo lettvint..men kan jo risikere at det blir bomkjøp;)

Jeg lurer litt på crispi stetind versus alfa skarvet, er crispi noe smalere vil du si? Jeg har kun hatt alfa fjellsko, og de passa meg bra siden jeg nok har en bred fot. Mine føtter passer godt i viking hunter også, som har en bred lest. Mitt bruk er hovedsakelig rimelig flatt, men hund og pulk. Ikke de bratte nedkjøringene. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AK74 skrev:

Hei, sitter å vurderer om jeg skal tørre å bestille på nett, det er jo lettvint..men kan jo risikere at det blir bomkjøp;)

Jeg lurer litt på crispi stetind versus alfa skarvet, er crispi noe smalere vil du si? Jeg har kun hatt alfa fjellsko, og de passa meg bra siden jeg nok har en bred fot. Mine føtter passer godt i viking hunter også, som har en bred lest. Mitt bruk er hovedsakelig rimelig flatt, men hund og pulk. Ikke de bratte nedkjøringene. Anne

Hvis du har muligheten så er det kanskje lurt å ta turen innom en butikk og prøve de skoene du planlegger å kjøpe før du bestiller dem. Da kan du spare deg for mye ekstra arbeid med bytte eller retur hvis noe skulle være galt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AK74 skrev:

Hei, sitter å vurderer om jeg skal tørre å bestille på nett, det er jo lettvint..men kan jo risikere at det blir bomkjøp;)

Jeg lurer litt på crispi stetind versus alfa skarvet, er crispi noe smalere vil du si? Jeg har kun hatt alfa fjellsko, og de passa meg bra siden jeg nok har en bred fot. Mine føtter passer godt i viking hunter også, som har en bred lest. Mitt bruk er hovedsakelig rimelig flatt, men hund og pulk. Ikke de bratte nedkjøringene. Anne

Eg har brei fot og Crispi høver meg godt. Eg opplever også at den gir meir støtte til foten ved lange dagar og skavlette føre enn Skarvet gav.

Totalt sett for meg ein betre støvel, utan at eg seier at Skarvet er ein dårlig støvel, for det er den jo ikkje. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tessatroll skrev:

Eg har brei fot og Crispi høver meg godt. Eg opplever også at den gir meir støtte til foten ved lange dagar og skavlette føre enn Skarvet gav.

Totalt sett for meg ein betre støvel, utan at eg seier at Skarvet er ein dårlig støvel, for det er den jo ikkje. 

 

Ok:) takk for tilbakemelding:) d beste er selvfølgelig å prøve, men bor litt uttaførr allfarvei så blir som regel netthandel😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kjøpte jeg Stetind og Spidsbergen expedition staver. 3 tusen for sko og staver. 

Har irritert meg oveer de lefsete Swix fjellstavan. Håper disse fra Åsnes er bedre.

Stetind. Jeg samlet alle mulige tester og omtaler. Alfa gnager og holder ikke Hos meg har Crispi Besseggen holdt i 15 år.

Så da så, jeg får sko typen jeg er vant til. Jeg skal kose meg i fjellet. Ingen løyper, bare meg og Borga:

92AEA18D-E755-4E3F-9D5E-9DD8E551755D.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.