Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia med gassbrenner, vinter.


ViktorS

Anbefalte innlegg

Heisann. 

Er det noen som har erfaring med trangia, gassbrenner og vinterbruk? Skjønner at det er flytende brennstoff som er greia på vinteren, men i mangel på det akkurat nå, så er jeg nysgjerrig. 

Gassbrenner til trangia har en slik bøyle slik at gassen blir forvarmet(?), hvis jeg ikke tar helt feil. Også lurer jeg på dette med å snu gassboksen oppned. Dette har jeg "forsøkt" tidligere med en annen brenner, og da fikk jeg svære flammer som nesten satte fyr på teltet hehe. 

Vil det funke til enkel matlaging, kaffekoking og litt snøsmelting med denne trangia gass brenneren (uoriginal fra magasinet). Og hvordan er det å bruke gass i telt på generell basis, spesielt med tanke på kullos ? 

 

Godt nyttår forresten:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal bruke gassboksen opp-ned, må brenneren ha forvarmingsrør, som du er inne på. Fyr opp brenneren med boksen rette veien, etter en stund snur du den forsiktig opp-ned. Da får du mer effekt i kulde. Den brenneren du forsøkte med som flammet opp, hadde neppe forvarmingsrør (den "bøylen" som går over brennerhodet).
Alternativt kan du bruke Primus sin vintergass som de påstår fungerer ned i masse kuldegrader - men den er dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Bjørn J skrev:

Hvis du skal bruke gassboksen opp-ned, må brenneren ha forvarmingsrør, som du er inne på. Fyr opp brenneren med boksen rette veien, etter en stund snur du den forsiktig opp-ned. Da får du mer effekt i kulde. Den brenneren du forsøkte med som flammet opp, hadde neppe forvarmingsrør (den "bøylen" som går over brennerhodet).
Alternativt kan du bruke Primus sin vintergass som de påstår fungerer ned i masse kuldegrader - men den er dyr!

Hei. 

Har slengt utstyret ut på verandaen nå for å teste littegranne. Sykt skeptisk til oppnedgass hehe. Men du har rett, den hadde ikke forvarmingsrør den jeg testet med. 

Leste noen tips for å holde gassen varm. Omså sette den i litt vann  år du har fått smeltet en liten desiliter. Kaldtvannet er fortsatt varmere enn den kalde lufta:)

Skal teste og leke meg litt nå straks, se hvor lang tid det tar for å koke opp en liten vann, se hvor tregt det går å smelte snø for å få seg en liter vann og litt annet. Sjekke litt med oppnedgass, se om jeg blir trygg på det :P

Men lurer veldig på utfordringer med tanke på kullos og gass i telt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gass kan fungere greit på vinteren det så fremt du tar litt forhåndsregler slik som allerede nevnt her. Når det er sagt så mener jeg gass på vinteren har sine klare begrensninger. Det spørs jo hvilken type tur du skal på, med enkle korte overnattingsturer så er det ikke så kritisk - heller ikke om du ikke får det til å fungere helt 100%. Derimot på lenger vinter ekspedisjoner langt og dypt inne i fjellheimen med lange avstander så ville jeg aldri basert meg på gass. Da er det kun solide fuel brennere som gjelder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,er inneforstått med det du prater om her:) men først så skal dette bare testes litt ut hjemme, så blir det nok noen småturer med ski og pulk på 1 overnatting. Tar med woodstove også hehe:) blir godværsturer til å starte med, i nærområdet, så da kan man teste ut litt uten at det er krise hvis det går tregt eller funker dårlig. Men kjekt å kunne lære seg begrensningene:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, ViktorS said:

 

Men lurer veldig på utfordringer med tanke på kullos og gass i telt. 

 

Kullos kan være en reell fare når du koker i telt, ja. Første bud er å sørge for god lufting mens du fyrer. Kokekaret du bruker har også mye å si - tester viser at kjeler med varmeveksler (type Primus Eta Power) gir betydelig mer kullos enn kjeler med slett bunn. Forsvaret testet nettopp dette, riktignok med Optimus 111, og konkluderte slik:
"På bakgrunn av resultatene fra denne undersøkelsen er det grunn til å rette oppmerksomheten mot risikoen ved bruk av denne kjelen med varmeveksler (Primus EtaPower
TM) til koking i telt eller lignende ved ellers ordinære bruksbetingelser. Særlig koking sammenhengende over lenger tid der kjelen fylles med
snø/is gjentatte ganger for smelting og koking er forbundet med stor fare. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har lest den der testen der jeg også. Men bruker kun trangia, som har flat bunn. Ser at ved bruk av kasseroller, så er avstanden mellom brenner og  unn betraktelig mye mindre enn ved stekepanne. Bare lurte på om gass er bedre/verre enn flytende brensel. 

Test 1: 1liter vann brukte 9 minutter på å koke opp i minus 7 grader med Cole performance gass, butan/propan blanding. Dette med boksen stående rett vei, og ikke full guffe... Varmet boksen av og til mellom hendene. 

Trangia 25 og magasinet gassbrenner vel og merke:) skikkelig vite skapelse tester her haha. 

Bildet er fra test 2, smelte snø nok til 1 liter vann, som kokes opp til 100 grader. Med oppnedgass. Glemte å se hvor lang tid det tok å smelte.... Haha gøy. Men det tok ca 9 minutter å koke opp. 

Har hatt kanskje bare 50 prosent åpning på gassen. Virker som at det går greit med oppnedgass på denne, men måtte la den gå seg litt varm først. 

15148098545898689586251293692702.jpg

Endret av ViktorS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kullos produksjon så er det lite forskjell mellom brenseltyper. Det er i hovedsak ufulstendig brenning som er hovedproblemet, jo dårligere/kaldere flamme desto mer potenisell kullos utvikling. En av hovedelementene her er som du var inne på avstand mellom flamme og panne/kjelle - jo nærmere man kommer ned til flammen desto mer nedkjøling/kveling av varmen. Jo mer gule bestandeler i flammen desto mer potenisell kullos.

Jeg skrev litt om det her i en annen tråd:

@tshansen, du hadde jo en slik måler og skulle få testet litt :) 

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig å varme gassboksen over brenneren eller gryta hvis den blir for kald. 

(Skulle boksen bli for varm så sier den fra, i god tid før den eksploderer, ved at bunnen popper ut.)

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, REs skrev:

Det er jo mulig å varme gassboksen over brenneren eller gryta hvis den blir for kald. 

(Skulle boksen bli for varm så sier den fra, i god tid før den eksploderer, ved at bunnen popper ut.)

IMG_3299.JPG.17440fc326fc6fd7de60d0d51cb07fb6.JPG

Her er bilde av en som prøvde det trikset.....

nb - her den snudd opp ned. Store krefter i sving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er et kjent uhell fra Himalaya. Orginal gassboks funket dårlig, så vedkommende kjøpte en lokal «gjenbruksboks» som virket mye bedre. Han varmet som «vanlig» ved å ha vann i kjelen. Så skjedde dette. Det antas at det var mere propan enn vanlig i boksen, men ingen vet helt sikkert. 

Så jeg gjør ikke dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vert med og sprengt slike bokser under  kontrollerte forhold, utendørs,   men de så ikke ut som denne etter sprengning. Ved første smell så buler bunnen ut og så,  etter et til to minutter så fyker bunnen ut.  Boksen på dette bildet hadde nok aldri blitt godkjent i Norge. 

Men for all del,  man skal alltid ha respekt for den energien som er lagret i en sånn liten boks. Eksplosjon innendørs kan lett kondemnere et vanlig bolighus. Slike bokser skal helst oppbevares utendørs eller i en garasje, aldri i kjelleren eller tette små rom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, REs skrev:

Jeg har vert med og sprengt slike bokser under  kontrollerte forhold, utendørs,   men de så ikke ut som denne etter sprengning.

Nå er det kjelen, og ikke boksen, som sitter pent montert rundt brenneren...

Ellers så har du snart brent opp nok testgass til å finansiere en bensinbrenner, @ViktorS, så like greit å handle en først som sist. 

Ellers fungerer det å sette boksen såpass nære at den får litt lunk fra brenneren. Brukte det flere ganger under jakt på senhøsten i år (det ser litt varmere ut enn det var. Lå på ca -5 og snø, men fant en fin hylle å ta lunchpause under): 
 

fjellfiske - 2017-10-20 12.46.04.jpg


Som du har fått tips om over så bør du ha forvarmingsbøyle før du setter boksen noe særlig opp ned. Slik ting bør uansett alltid testes nøye ut utendørs de første gangene og aldri inne i telt. 

Det samme gjelder forsåvidt testing av bensinbrennere. 


(Jeg tror forresten jeg har en ekstra plate som du kan lage brennerunderlag av her som du kan få. Det bør du bruke uansett om du brenner gass, bensin eller parafin i telt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ikke så mye gass som jeg hadde trodd faktisk.

Ja, skal ha bensinbrenner så snart jeg gidder å bestemme meg for å bestille. Skal ha en som jeg kan bruke med trangia-kjøkkenet mitt. Ser ut til at det bli en Nova på meg. 

Hva slags plate er det du bruker til underlag? 

Var forøvrig vanskelig å få lonk fra trangia en over på boksen. Ikke nok varme ut fra veggene. 

 

Endret av ViktorS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig som du gjør her å tester ting før du drar ut. Selv levde jeg i god tro at min orginale gassbrenner fra trangia med forvarmingsrør også skulle klare å brenne med boksen opp-ned. Det gjorde den ikke, ble bare spytting. Har nå handlet inn den du har her fra magasinet. Bensinbrenner står for tur, vurderer Nova eller Polaris selv også. 

http://www.friluftsliv.no/images/pdf/kullos.pdf God artikkel om kullos, med litt forskjellige tester fra bl.a. Forsvaret. Stikkord er vel; god utlufting, helst snøsmelting ute, ikke kjeler med varmevekseler og overvåke at forbrenningen er god. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Johanks skrev:

Viktig som du gjør her å tester ting før du drar ut. Selv levde jeg i god tro at min orginale gassbrenner fra trangia med forvarmingsrør også skulle klare å brenne med boksen opp-ned. Det gjorde den ikke, ble bare spytting. Har nå handlet inn den du har her fra magasinet. Bensinbrenner står for tur, vurderer Nova eller Polaris selv også. 

http://www.friluftsliv.no/images/pdf/kullos.pdf God artikkel om kullos, med litt forskjellige tester fra bl.a. Forsvaret. Stikkord er vel; god utlufting, helst snøsmelting ute, ikke kjeler med varmevekseler og overvåke at forbrenningen er god. 

Jeg har ikke prøvd dette annet enn rundt 0 grader, men da virket det godt å snu boksen opp ned på trangias brenner, men først etter at brenneren var ordentlig varm. (1 min på full guffe)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Johanks skrev:

Viktig som du gjør her å tester ting før du drar ut. Selv levde jeg i god tro at min orginale gassbrenner fra trangia med forvarmingsrør også skulle klare å brenne med boksen opp-ned. Det gjorde den ikke, ble bare spytting. Har nå handlet inn den du har her fra magasinet. Bensinbrenner står for tur, vurderer Nova eller Polaris selv også. 

http://www.friluftsliv.no/images/pdf/kullos.pdf God artikkel om kullos, med litt forskjellige tester fra bl.a. Forsvaret. Stikkord er vel; god utlufting, helst snøsmelting ute, ikke kjeler med varmevekseler og overvåke at forbrenningen er god. 

Nova eller polaris...hmmm hva er forskjellene her? Ser at polaris brenner gass også. Noe annet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Vi snakker om èn og annen overnatting, eller hva?

Uten at jeg har brukt gass på vinteren selv, så tror jeg dette går helt fint med tipsene du har fått her, pluss at du har gassboksen i soveposen og på innsiden av jakken før bruk. Ikke sett gassboksen rett nedpå snøen. Ingen livstruende krise om dette ikke skulle fungere helt optimalt på så korte turer, bare kjipt.

Du trenger ikke å brenne av flere tusenlapper på nytt utstyr om det skal brukes så lite, du klarer det trolig helt fint med tipsene du har fått. Ønsker deg riktig god tur! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mareng joda, du har rett i det. I starten blir det dags/helgeturer ikke så aaaaaltfor langt unna bilen eller folk. Litt av utfordringen er at det kan fort bli minus 20-30 grader hvor jeg skal ferdes, så da vekkes interessen for en bensinbrenner. Og står nå mellom en Nova eller en polaris. Prøver å finne ut hvilken av disse som egner seg best til slik alkylatbensin (har for meg at det er dette jeg ønsker å fyre med). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.